Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely kuntajohtamisen kehittämisestä 2013 Kuntajohtajapäivillä julkistetut tulokset.
Advertisements

Tähän tarvittaessa otsikko Hyvän hallitustyön edellytyksiä Hallituksen puheenjohtaja Rolf Nyholm Apulaiskaupunginjohtaja Heli Orenius 040.
konsernin johtamisjärjestelmä
-Jatkuvasti, eli useammin. kuin neljän vuoden välein Strateginen omistajaohjaus ”Yhtiökokous” ”Hallitus” ”Superlauta- kunta” Strategiset asiantuntijaryhmät.
Konsernijaosto, demokratiatyöryhmä /MT
Tutustumme Kokoomukseen Opiskelevan pienryhmän aineisto.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Luottamushenkilötoiminta Näkökulmia Saija Karnisto
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Paikallisesti paras Lähidemokratian malleja tänään Kongressikeskus Fellmanni Hollolan uusi lähidemokratiamalli eli lähipalvelualueneuvostot.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Päätöksenteko yhdistyksissä
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
KUNTAMARKKINAT ” MITEN EDISTÄÄ KUNTIEN POLIITTISEN JA AMMATILLISEN JOHDON VUOROVAIKUTUSTA JA YHTEISTYÖTÄ” JOHTAJASOPIMUS Suomen kuntajohtajat.
Ivan käytön arviointia perhepalveluissa Kätevä käyttää, tulee punnittua asioita monesta näkökulmasta ja mietittyä eri vaihtoehtojen vaikutuksia pitkälle.
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
OSALLISTUMISTAVAT JOENSUUN KAUPUNGISSA 1. ÄÄNESTÄMINEN KUNNALLISVAALEISSA Kunnallisvaaleissa valitaan kaupunginvaltuusto neljäksi vuodeksi Vaalit ovat.
Heinäveden kunnan johtamisprosessit Elinvoiman ylläpito ja vahvistaminen Kuntalaisten ja ”Heinäveden ystävien” potentiaalin hyödyntäminen Konsernitalouden.
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Kuntalain mahdollistamat toimielin- ja hallintomallit ja sote/itsehallintoalueuudistuksen vaikutukset Kirkkonummi Nyholm Inga Neuvotteleva virkamies,
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Sipoon valiokuntamalli Sibbos utskottsmodell Kaj lindqvist
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Keskustan politiikka keskustan kunnallispolitiikkaa johtaa kunnallisjärjestö kunnallisjärjestö hyväksyy kunnallisvaaliohjelman, ohjaa valtuustoryhmän nelivuotiskauden.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Toimiva yhdistys ja sen haasteet Eija Eloranta projektipäällikkö Turun yliopiston Brahea-keskus
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Tutustumme Kokoomukseen
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Ajatuksia ICT-ohjausryhmästä ja CSC:n asiakasohjauksesta
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Kunta Jäsenyys Perusjäsenet (kotikunta) ja muut jäsenet (esim. kiinteä omaisuus, yritys) Perusjäsenillä oikeuksia mm. äänioikeus oikeus käyttää kunnan.
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
OTE maakunnassa -Polut kuntoon -hanke
Luottamushenkilöorganisaation rakenne
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin pitkäjänteinen kehittäminen ja arviointi – hallintosäännössä sovitut toimintatavat, valta ja vastuu – johtajasopimuksessa (kj) sovittu valta ja vastuu – yhdessä sovitut pelisäännöt – avoin vuoropuhelu ja luottamus

Puheenjohtajamalli Puheenjohtajamallissa lautakuntien tai valiokuntien puheenjohtajat valitaan kunnanhallituksen jäsenistä (Kuntalaki 31 §). Puheenjohtajamalli voidaan siis toteuttaa joko perusmallin tai valiokuntamallin pohjalta. Malli korostaa kunnanhallituksen jäsenten poliittista vastuuta ja asemaa päätöksenteossa. Mallin myötä luottamushenkilöjohtamisen merkitys kunnan koko- naisohjauksessa korostuu. Toisaalta valta ja vastuu keskittyvät kunnanhallitukseen ja muutamille luottamushenkilöille.

Puheenjohtajamallia voi tarkastella esimerkiksi kolmesta seuraavasta näkökulmasta: talouden ohjauksen, demokratian sekä kunnan viranhaltija- ja luottamushenkilö-johdon välisen suhteen näkökulmasta. Malli on kolmessa seuraavassa diassa esitelty yllä mainituista näkökulmista. Esitys perustuu Kuntaliiton verkkojulkaisuun ”Uuden kuntalain merkitys kunnan johtamisjärjestelmän kehittämiseen”, s. 20 (Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen alkuperäinen kirjoittaja). Diat 5-13 ovat kaikki soveltuvin osin lainauksia yllä mainitusta verkkojulkaisusta.

Puheenjohtajamalli talouden ohjauksen näkökulmasta Talouden ohjauksen näkökulmasta mallia voidaan pitää hyvänä. Erityisesti talousarvion valmistelussa ja täytäntöönpanossa suora tiedonkulku kunnanhallituksen ja lautakunnan välillä olisi eduksi. Näin voitaisiin nopeuttaa budjettiprosessia ja sitoa hallintokunnat tiukemmin kunnanhallituksen suorittamaan talouden ohjaukseen. Tällä hetkellä kunnissa ei välttämättä ole foorumia, jossa lautakuntien puheenjohtajat ja kunnanhallitus olisivat säännöllisessä vuorovaikutuksessa keskenään. Talousarvion valmistelussa syntyy tunnetusti vastakohta asetelmia kunnanhallituksen ja lautakuntien kesken. Hallitus tarkastelee kuntaa kokonaisuutena, kun taas lautakunnille tärkeintä on oman talousarvion toteuttaminen. Puheenjohtajamallin voidaan katsoa lisäävän talouden ohjauksen näkökulmasta kunnan kokonaisuuden ymmärtämistä ja vähentävän osaoptimointia –lautakunnathan tarkastelevat omaa toimintaansa nykyisten budjetointitapojen mukaisesti lähinnä yhtenä tulosalueena eikä kuntaorganisaation eri toimijoiden välisenä prosessina.

Puheenjohtajamalli demokratian näkökulmasta Demokratianäkökulmasta puheenjohtajamallia vierastetaan, koska sen nähdään keskittävän valtaa luottamushenkilöille, jotka toimivat sekä kunnanhallituksessa että lautakunnan puheenjohtajana. Tämä on ymmärrettävää ottaen huomioon, että nykyaikaisessa kunnassa lautakuntien määrä on suhteellisen pieni. Onhan lautakuntien jäsenyys perinteisesti toiminut rekrytointikanavana kunnallisiin luottamustehtäviin. Ymmärrettävää on myös, että puheenjohtajamalli ei saa johtaa kunnanhallitusten ja lautakuntien jäsenmäärän merkittävään kasvattamiseen. Toisaalta puheenjohtajien rekrytoinnin tekee haasteelliseksi ajankäyttö ja tehtävästä maksettava korvaus.

Puheenjohtajamalli kunnan viranhaltija- ja luottamushenkilöjohdon välisen suhteen näkökulmasta Kunnan viranhaltija- ja luottamushenkilöjohdon välisen suhteen näkökulmasta puheenjohtajamalli on suotava, kunhan työnjako on selkeä. Luottamushenkilö- sekä viranhaltijajohdon työnjako tulee joka tapauksessa uuteen tarkasteluun. Sujuva luottamushenkilö- ja viranhaltijajohdon yhteistyö tukee viranhaltijajohtoa tämän työssä. Taloudellisesti huonoina aikoina toimivalla yhteistyöllä saavutetaan parhaat tulokset vaikeiden päätösten valmistelussa ja täytäntöönpanossa.

Valiokuntamalli Valiokuntamallissa perinteiset lautakunnat korvataan valiokunnilla. Ero lautakunnissa ja valiokunnissa on kokoonpanossa. Valiokuntamallissa kunnanhallitukseen ja valiokuntaan valitaan jäseniksi vain valtuutettuja tai varavaltuutettuja (Kuntalaki 31 §). Valiokunnat toimivat lautakuntien tavoin kunnanhallituksen alaisina. Lautakuntaa voidaan 31.1 §:n 1 kohdan nojalla kutsua valiokunnaksi, jos lautakuntaan voidaan valtuuston päätöksen nojalla valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Kunnat voivat itse päättää valiokunnista sekä niiden tehtäväalueista ja lukumääristä. Valtuuston päätöksellä voidaan siirtyä lautakuntamallista valiokuntamalliin. Valiokunta voi hoitaa samoja tehtäviä kuin lautakuntakin. Valiokuntamalli voidaan organisoida kahdella eri tavalla:

Valiokuntamalli voidaan organisoida kahdella eri tavalla: 1. Kuntalain mukainen organisointitapa, joka korostaa vaaleilla valittujen valtuutettujen asemaa sekä poliittista vastuuta. Valtuutetuista ja varavaltuutetuista koostuville valiokunnille siirretään kokonaisuudessaan kaikki ne päätöksenteko- ja viranomaistehtävät, joista aikaisemmin huolehtivat lautakunnat. Kunnassa säilyy pakollinen tarkastuslautakunta, joka myös voi kokoonpanonsa puolesta olla valiokunta. Kunnassa voi myös olla sekamalli, sekä lautakuntia että valiokuntia. Valiokunnissa voi olla johtokuntia ja jaostoja. Keskeisenä ajatuksena on se, että valtuutetut eivät ole kunnan muusta hallinto-organisaatiosta irrallisia strategisia päätöksen- tekijöitä, vaan heillä on vastuu valiokunnan jäseninä myös päätösten valmistelusta ja täytäntöönpanosta. Valiokuntamalli vahvistaa valtuuston asemaa suhteessa erityisesti kunnanhallitukseen. Samoin valtuuston puheenjohtajan asema suhteessa kunnanhallituksen puheenjohtajaan korostuu.

2. Kunnanhallituksen asemaa korostava organisoin- titapa. Valtuutetuista ja varavaltuutetuista koostuville valiokunnilla ei ole virallista päätösvaltaa yksittäisissä asioissa, eikä niille ole delegoitu erityislainsäädännön viranomaistehtäviä. Ne osallistuvat lähinnä asioiden poliittiseen valmisteluun ja laittavat asioita oma- aloitteisesti vireille. Päätöksenteko on keskittynyt kunnanhallitukselle. Kunnassa säilyy pakollinen tarkastuslautakunta. Lisäksi kunnassa on erityislainsäädännön viranomaistehtävistä vastaava lautakunta.

Perinteinen lautakuntamalliValiokuntamalliMinisterimalli Keskeinen periaateKorostaa laajaa poliittista osallistumista toiminnan perustasolla Korostaa valtuutettujen vastuuta ja roolia kunnan kokonaisjohtamisessa Korostaa kunnanhalli- tuksen valmistelu- ja ohjausvastuuta OrganisaationäkemysHierarkkisuus Järjestelmäkeskeisyys Sektorikohtaisuus Joustavuus Tehtäväkeskeisyys Toiminnan ohjattavuus Asioiden valmisteluLaaja-alaisuus Korostaa viranhaltijoiden valmistelu- ja esittelytehtävää On järjestettävissä eri tavoin Tukee luottamushenkilöiden osallistumista valmisteluun Korostaa hallituksen ja lautakuntien puheen- johtajien roolia valmistelun ohjaamisessa Päätöksentekonäkemy s MoniportaisuusEdellyttää suurta delegointiastetta Tehokkuus Korostaa hallituksen roolia suhteessa lautakuntiin Tehokkuus Suhde kuntalaisiinLautakuntien jäsenet kuntalaisten edustajina Valtuutetut kuntalaisten edustajina Lautakuntien jäsenet kuntalaisten edustajia Imatran kaupungilta lainattu vertailu johtamisjärjestelmien eroista (sivu 1/2)

Imatran kaupungilta lainattu vertailu johtamisjärjestelmien eroista (sivu 2/2) Perinteinen lautakuntamalliValiokuntamalliMinisterimalli StrategiaohjausHajautettu strategiatehtäväKorostaa valtuuston rooliaKorostaa hallituksen/ valtuuston roolia Luottamushenkilö- rooli Substanssiasiantuntijuus korostuu edustuksellisuuden rinnalla Korostaa osallistumista kunnan kokonaiskehit- tämiseen Korostaa poliittista vastuuta edustukselli- suuden rinnalla OngelmakohtiaJäykkyys Tehottomuus Poliittisen vastuun hämärtyminen Vaikea hallittavuus Kuormittaa valtuutettuja Keskittää tehtäviä Valiokuntien ja hallituksen välinen työnjako Kuormittaa hallituksen jäseninä toimivia lauta- kuntien puheenjohtajia Hallituksen sisäiset ristiriidat Ristiriidat lautakuntien puheenjohtajien ja esittelijöiden välillä UudistusnäkökulmaLautakuntamallissa on mahdol- lista rikkoa sektorikohtaisuus Mahdollistaa valtuusto- työn uudistamisen ja valtuutettujen uuden roolin Mahdollistaa parlamentarismin kokeilun kunnallisessa päätöksenteossa