Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAila Mäkelä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Heinäveden kunnan johtamisprosessit Elinvoiman ylläpito ja vahvistaminen Kuntalaisten ja ”Heinäveden ystävien” potentiaalin hyödyntäminen Konsernitalouden ja -omaisuuden hallinta Kuntalaisten kasvun, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Konsernin palvelujen ja toimintojen kehittäminen
2
Elinvoiman ylläpito ja vahvistaminen Elinvoima- ja kilpailukykystrategian purevuus Strategisten kärkihankkeiden johto ja rahoitus sekä tasokas toteutus (esim. työllistymisen edistäminen, yrittäjyyteen kannustaminen …) Vaikuttajaverkostojen luonti ja hyödyntäminen Kuntamarkkinointi ja brändäys, uutena osana Pohjois-Karjalaa
3
Kuntalaisten ja ”Heinäveden ystävien” potentiaalin hyödyntäminen Eri toimijoiden verkostojen koonti ja hallinta Heinäveden ystävien facebook sivusto Järjestöjen ja yhdistysten osallisuus ja rahoitustuki
4
Konsernitalouden ja -omaisuuden hallinta -Talouden suunnittelu ja seuranta -Kiinteistöjen optimaalinen hyödyntäminen ja käyttöaste -Sijoitusvarallisuuden tuotto
5
Kuntalaisten kasvun, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen -Väestön terveydentilan analysointi ja kehityskohteiden priorisointi -Työllistymisen edistäminen -Heinäveden kuntalaisten hyvinvointiohjelma -Siun soten palveluiden järjestämissuunnitelma
6
Konsernin palvelujen ja toimintojen kehittäminen Palvelustrategian päivittäminen ottaen erityisesti huomioon seuraavat näkökulmat: - Mitä palveluja järjestetään ja mitä tehdään itse, yhteistyössä muiden kanssa ja/tai ulkoistetaan - Miten digitalisaatio/sähköisyys hyödynnetään - Miten parhaat käytännöt tunnistetaan ja hyödynnetään Oman henkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin kehittäminen
7
A)Kolmen johtajan malli Haetaan uusi kunnanjohtaja, jonka erityistehtävänä on elinvoimakokonaisuuden johtaminen - Kunnanjohtaja, hyvinvointijohtaja, tekninen johtaja - Talous- ja sopimusasiantuntija/controller (kunnanjohtajan työparina) Arviointia: + Uusi ja jatkossa keskeinen elinvoimakokonaisuus korostuu ja saa sille kuuluvan merkityksen + Selkeät ja tasapainoiset johdettavat kokonaisuudet - Ei olennaista kustannussäästöä nykyiseen - Ei mahdollista nopeita muutoksia Johtaminen ja elinvoima Elinvoiman kehittämisen kärkihankkeet Maankäytön ja kaavoituksen johto Talous- ja henkilöstöhallinto Sidosryhmäsuhteet ja kuntamarkkinointi Kunnanjohtaja Tekniikka Kunnallistekniikka Kiinteistöt Metsät Rakennusvalvonta Tekninen johtaja Hyvinvointi Varhaiskasvatus Perusopetus Lukio Vapaa-aika ja kulttuuri Terveyden edistäminen Hyvinvointijohtaja Alue- lämpö Oy Vuokra- talot Oy Ateria-, puhtaus-ja kiinteistö- palvelut Oy Työvaliokunta 17.8.2016 -Perinteinen, ei mahdollista nopeita muutoksia -Kiinteistöpalveluja ei yhdistetä ateria- ja puhtauspalveluihin -Aluelämpö Oy:n ja Vesi- ja viemärilaitoksen yhdistäminen? -Ateria- ja puhtauspalvelut liian pieni yksikkö yhtiöitettäväksi
8
Johtaminen ja elinvoima Elinvoiman kehittämisen kärkihankkeet Maankäytön ja kaavoituksen johto Talous- ja henkilöstöhallinto Sidosryhmäsuhteet ja kuntamarkkinointi Kunnanjohtaja Tekniikka Kunnallistekniikka Kiinteistöt Metsät Rakennusvalvonta Tekninen johtaja Hyvinvointi Varhaiskasvatus Perusopetus Lukio Vapaa-aika ja kulttuuri Terveyden edistäminen Hyvinvointijohtaja Alue- lämpö Oy Vuokra- talot Oy Ateria-, puhtaus-ja kiinteistö- palvelut Oy B)Kahden johtajan malli Yksi nykyisistä johtajista siirretään kunnanjohtajaksi, mutta samalla hän hoitaa myös oman toimialansa johtamisen Arviointia: + Kustannussäästöä + Keventää hallintoa - Vaarana, että elinvoimaan ei riittävästi voimavaroja - Riittääkö kapasiteetti johtaa kahta isoa kokonaisuutta Yleishallinto Hallinto Talous Henkilöstö Työllisyys Ateriapalvelut Hallintojohtaja Työvaliokunta 17.8.2016 - Samat arviot kuin mallin A osalta
9
C)Yhden johtajan malli Kunnanjohtaja johtaa suoraan kaikkia toimialoja tukenaan em. alueiden vastuutiimit Arviointia: + Selkeä ja kevyt + Kustannussäästöä + Mahdollistaa koko johtamisjärjestelmän olennaisen keventämisen ja uudenlaisen johtamisen - Riittääkö johtajakapasiteetti kokonaisuuden johtamiseen - Onko henkilöstö ja päättäjät valmiita uudenlaiseen rakenteellisesti keveään toimintamalliin Kunnanjohtaja -Elinvoima -Hyvinvointi -Tekniikka -Hallinto ja kehittäminen Vastuutiimi HYVINVOINTI Vastuutiimi -TEKNIIKKA -OMAT KIINTEISTÖT -ULKOISET YHTIÖT - Vastuutiimeille nimetään vetäjät -Henkilöstöjohtaminen vastuutiimeissä -Kunnanjohtaja allakoi 1 pv/vko vastuutiimien ohjaukseen ja lopun ajan käyttää muihin kunnanjohtajan vastuutehtäviin - Vastuutiimien vetäjät ja kunnanjohtaja muodostavat kunnan johtotiimin Vastuutiimi TALOUS JA HALLINTO, SISÄISET TUKIPALVELUT Työvaliokunta 17.8.2016 -Pidettiin hyvänä ja joustavan mallina -Vastuutiimejä muodostettaessa huomioitava riittävä pitkäjänteisyys -Toteutuksen tueksi laaditaan siirtymä- säännökset -Malli mahdollistaa johtamisjärjestelmän uudistamisen myös poliittisen ohjauksen osalta
10
SISÄISTEN TUKIPALVELUJEN ORGANISOINTI Ateria- puhtauspalvelut sekä kiinteistöpalvelut - Ensin kootaan em. toiminnat yhteen yksikköön ja tuotteistetaan ja hinnoitellaan palvelut - Uudesta yksiköstä muodostetaan nettoyksikkö - Seuraavassa vaiheessa tulee mahdollisuus yhtiöittämiseen ja tarvittaessa ulkoisen kumppanin hakuun Palkka- ja taloushallinta - Siirtymävaiheessa pidetään itsellä ja tehdään tarvittavat järjestelyt Siun - Soten kanssa Työvaliokunta 17.8.2016 -Ateria- ja puhtauspalvelujen sekä kiinteistöpalvelujen yhtiöittämistä ei tässä vaiheessa tehtäisi. Molemmat jatkavat nettoyksiköinä. Kiinteistöpalveluissa selvitetään yhteistyömahdollisuuksia Seurakunnan kanssa. -Sisäisissä tukipalveluissa ensi sijainen yhteistyösuunta on Siun - Soten vastaavat palveluyksiköt (Polkka Oy, Siun Talous Oy)
11
Luottamushenkilöorganisaation järjestämisvaihtoehdot o Kunnanvaltuuston koko 13 - 21 (ehdotus 17) o Hallituksen koko 7 - 9, pääpaino elinvoimastrategian toteutuksessa VAIHTOEHTO A o Lautakuntarakenne (tekninen ltk, hyvinvointiltk, tarkastusltk, keskusvaaliltk) - Jäsenten valintatapa valiokuntatyyppinen tai sekamalli - Jäsenmäärä 5-7 o Selkiytetään työnjako viranhaltija- ja luottamushenkilöorganisaation kesken VAIHTOEHTO B o Valtuusto ja hallitus hoitaa tarvittavan poliittisen ohjauksen. Samalla uudistetaan kunnanhallituksen työtapa ja viranhaltijoiden toimivalta uutta tilannetta vastaavaksi. Kunnanhallitus -Elinvoimastrategia -Talousarvio -Sopimukset -Kärkihankkeet -Maa- ja kaavoitus -Isot sopimukset -Henkilöstöpolitiikka -Palvelut Viranhaltijat -Asioiden valmistelu -Päätösten toimeenpano Tarkastuslautakunta -Tavoitteiden toteutumisseuranta -Sopimusten seuranta -Lainmukaisuus -Hallinnon tehokkuus -Toimenpiteiden purevuus -Työnjaon ja vastuiden toimivuus Kunnanvaltuusto Keskusvaaliltk
12
Luottamushenkilöorganisaation järjestämisvaihtoehdot Luottamushenkilöohjausta vahvistetaan lisäksi seuraavasti: -Siun-Soten neuvottelukunta -Siun-Soten omistajaohjausryhmä -Monijäseninen luottamushenkilöelin viranomaistehtäviä varten (luvat ym.) mallissa B -Uuden kuntalain mukaiset toimielimet (Nuorisovaltuusto, Vanhusneuvosto, Vammaisneuvosto)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.