Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Ylitornio 26.11.2012 Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen ja nuoren itsetunnon tukeminen
Advertisements

Mitä nuoren päässä liikkuu – Miten tukea ja milloin huolestua?
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Lapselle hyvä päivä tänään
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Riippuvuus tupakoinnista
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Koulussa elämää opettelemassa
Riippuvuus tupakoinnista
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
Sosiaalinen syrjäytyminen
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Suuttumuksen hallinta
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Mielenterveyden häiriöt
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Sosioemotionaalinen kehitys
Temperamentti.
Yksilön lyhyt historia
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
3 Minuudessa on kaksi puolta
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Oman elämän raiteilla!.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Esityksen transkriptio:

Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Ylitornio Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa?

KERÄTÄÄN RAKENNUSAINEITAAIKUISUUTEEN Itsetunto on pelkkä ajatus, uskomus. Se näkyy. Se vaikuttaa. AJATUS siitä, olenko hyvä Taustalla aikuisten innostuminen! Mikään hieno rakennus tai leikkikenttä ei auta, jos lapsella on sellainen tunne, ettei kukaan halua olla hänen kanssaan.

Lapsen maailma on pieni… Oma perhe ja koti, naapuri Päivähoito, koulu, opettaja Kaverin perhe, mummola

Aikuisen pärjääminen heijastuu suoraa lapsiin… Monet aikuiset tarvitsevat apua vanhemmuuteensa. Apuja ja neuvoja saa kaivata! Kaikki mitä teet oman elämänhallinnan eteen on lapsillesi eduksi. Kaikki mitä teet oman elämänhallinnan eteen on lapsillesi eduksi. Vanhemmuutta voi oppia ja opiskella, myös toisilta vanhemmilta. Lapset tarvitsevat turvallisten aikuisten verkoston.

Opettajan antama huomio Koululuokan sosiaalinen tuki Onnistumisen elämykset Ystävyyssuhteiden tuoma ilo …ovat lasta kannattelevia tekijöitä Päivähoidon, koulun ja muiden aikuisten merkitys EL Liisa Pietilä, SLL 40/2005:

POSITIIVINEN MINÄKUVIA Olen hyvä! Minua kannattaa suojata! Lapsi, joka tuntee olevansa hyväksytty, sellaisenaan ilman suoritteita, on vahvoilla, kun kohtaa pettymyksiä. Osoita selvästi lapselle, että hän on riittävä, oikeanlainen ja hyväksytty !

Voiko itsetuntoa vahvistaa? Ennaltaehkäisy = + merkkiset teot

Mitä lapsi tai nuori tarvitsee 1.Kuulluksi, nähdyksi tulemista Aitoja kohtaamisia. Välittävää aikuista. Yksilöllisyyden ymmärrystä. 2.Kehitysportaiden tuntemusta Seksuaalisuus ja aggressio. Itsenäistyminen. Aivot kehittyvät hitaasti, ymmärrys myös. Mitä voi vaatia? Missä täytyy suojata? 3.Kehityksen / itsetunnon tukea Tekoja. Oikeaa toimintaa. Itse koettu kasvatus ei aina parasta

Mitä lapsi tai nuori tarvitsee 1.Kuulluksi, nähdyksi tulemista JARRUTA, HILJENNÄ 2.Kehitysportaiden tuntemusta TUTUSTU, OPISKELE 3.Kehityksen, itsetunnon tukea TOIMI NYT

 Kaikki ihmiset ovat jo syntymästään erilaisia. Jos huomaa, että kelpaa ja on iloksi muille, voi rakentaa hyvää kuvaa maailmasta ja itsestään.  Tähän rakennustyöhön voi jokainen osallistua. Uusi ihminen, uusi tuttavuus tarkoittaa jännittävän löytöretken alkua. Kun oppii tuntemaan toisen, voi löytää yhteisen mukavan tavan olla yhdessä tekemässä.  Erilaisuus on sääntö, ei poikkeus: Erilaisten ihmisten kanssa joudumme tekemään töitä ja pärjäämään. Temperamentit ja itsetunto Ihanat Ipanat temperamenttikirja

Voit vaikuttaa paljon toisten itsetuntoon. Kun olet vuorovaikutuksessa, vaikutat joka tapauksessa suuntaan tai toiseen. Mieti, mitä tarkoittaa: ”pysy aikuisena”? Voit tehdä tietoisen päätöksen alkaa olla myönteisesti vuorovaikutuksessa eri ihmisten kanssa.

Arjen toistuvat ja erityiset kokemukset Jokaisella ihmisellä on synnynnäinen ja ehdoton vastavuoroisuuden odotus nähdyksi tulemisen tarve arvostetuksi tulemisen tarve aloitteellisuuden ja ilon jakamisen tarve Sitoutunut aikuinen välttämätön ja riittävä ehto aikuisilla on samat tarpeet ja odotukset oman kehittymisensä tueksi perheen, ystävien ja työyhteisön merkitys Ihmisarvoisen kehityksen tukeminen ARVO SYNTYY IHMISSUHTEISSA. Jukka Mäkelä, Lastenpsykiatri, lasten psykoterapian ja theraplay- terapiankouluttaja, Theraplay SOS-lapsikylissä10-vuotta

Rahahuolet, työpaikkahuolet, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, perheväkivalta, stressi, kiire… Äkkiä! Älä viitsi! Ole kunnolla!! Mikä sinulla on, isi? Mikset kuule minua, äiti? Mitä te pelkäätte koko ajan? Pitää olla laiha kaunis hyvä koulussa menestyvä suosittu muodikas avulias vaivaton…

Ihmiset keskustelevat ajatuksissaan jatkuvasti itsensä kanssa, kommentoivat ja suunnittelevat tekemisiään. Se voi olla kannustavaa tai halveksivaa. Omat pohdinnat vaikuttavat, eli se pään sisäinen puhe. Itse olet eniten itsesi kanssa. Se alkaa rakentua lapsuudessa. Mitä puhetta lapsuuden kotona jäi pääsi sisään? Myös pitkä ihmissuhde vaikuttaa. Keskustelu itsensä kanssa

Ei kannata yrittää, en mä koskaan onnistu… Eihän tästä tule yhtään mitään… Tyhmä! Mä oon idiootti! Miksen mä ikinä opi… Parasta etten mokaa enempää... Pään sisäinen puhe Ihmiset saattavat moittia itseään jatkuvasti. Tai he antavat itselleen kannustusta, yllyttävät tekoihin tai rauhoittavat itseään. Opettele kuulemaan sisäinen keskustelusi ja ohjaamaan sitä! Kiitä myös itseäsi aina, kun olet toiminut oikein.

 Kannattaa ajatella: Minulle käy hyvin!  Tuosta ajatuksesta saa voimaa nykyhetkeen.  Optimisteilla enemmän sinnikkyyttä ja menestystä työssä, harrastuksessa, opiskelussa, ihmissuhteissa.  Heillä on fyysinen ja psyykkinen terveys parempi ja he elävät 7-10v pidempään kuin pessimistit.  Pessimisti sairastuu kahdeksan kertaa todennäköisemmin masennukseen kohdatessaan vaikean elämäntapahtuman.  Optimisti parantaa ajattelullaan koko ajan hyvää mielialaansa sekä itsetuntoaan. Optimisti vai pessimisti? Peterson 2000, Seligman 2002, Antti S. Mattila: Onnen taidot

Tunnetaitoja Kirjassa: Pelastakaa pojat! Mukaeltu kirjasta Åsa Nilssonne: Kuka hallitsee elämääsi?

Pysähdy lapsen vaikean tunteen äärelle - Mene lapsen luo - Älä kiirehdi poistamaan tunnetta - Siedä omatkin tunteesi - Kärsimys kuuluu elämään. Sen kanssa on pärjättävä. -Lapsi saa itsesäätelyn mallin sinulta. -Hallinta kehittyy ensin pienissä tunteissa Miten opetan pettymyksen sietoa: Pettymyksen sieto

Aggressio on MUUTOSVOIMA Aggressio ei ole väkivaltaa. Se on voima, pelkkä tunne, ei vielä teko. Sen voiman tarkoitus on johtaa terveeseen itsetuntoon ja itsenäistymiseen. Ilman lapsuuden uhmaa ja murrosiän kuohuntaa nuori ei itsenäistyisi van- hemmistaan ja kodistaan

 Käy arvokeskustelua: Mikä on tärkeää? Mikä on kaikkein tärkeintä elämässä? Minkä asian takia olisit valmis hiukan kärsimäänkin?  Kerro arvoistasi: ystävyys, rakkaus, vapaus, veljeys, tasa-arvo, terveys… Aika antaa arvokasvatusta Jatkuvan ”mikä-onkaan-taas-huonosti” -puheen tilalle… Asiaa arvoista:

Elämyshakuisuus Nuoruusiässä voimistuu ja varhaisaikuisuudessa heikentyy tämä yhteistä lähes kaikille nisäkkäille – liittyy poikasen irrottautumiseen ”kotipesästä” Halu kokea uutta, halu saada voimakkaita kokemuksia/elämyksiä, vaikka tähän liittyisi riskinotto Sosioemotionaaliset taidot! Nuoruuteen kuuluu idearikkaus, rohkeus, impulsiivisuus, kokeilunhalu ja riskien ihailu.

Ota koko paketti! Lapsia on kaikenlaisia. Yllätyksiä tulee aina, sekä iloja että suruja. Välillä lapsen toiminta tai nuoren valinnat ärsyttävät tai ällistyttävät. Silloin ei rähistä, vaan kääritään hihat. Kestetään, ponnistellaan, tehdään mitä tarvitaan. Ei heitetä hanskoja kehään, vaan viedään täysillä aikuisuuteen saakka. Otetaan vastuu: tämä homma hoidetaan. Voit päättää jaksaa rinnalla, tuli mitä tuli. Voit päättää, että tarpeen vaatiessa haet apua.

Tee tietoisesti, pyri parantamaan toisen henkilön itsetuntoa, toimintakykyä ja minäkuvaa Vuorovaikutuksessa tapahtuu voimansiirtoa

Onnistumisella kasvattaminen ja itsetunto Perhe/koulu, jossa lasta kannustetaan rakentamaan ja kertomaan oma mielipide, olemaan oma itsensä.

Raisa Cacciatore, 2010 Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta KUNNIOITUS NEUTRAALI HALVEKSUNTA KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO MENESTYS SYRJÄYTYMINEN

Raisa Cacciatore, 2010 KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa NEUTRAALI HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Iloa, lupsakkaa oloa Yhteenkuuluvuuden korostusta Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Jännittynyt, aggressiivinen ilmapiiri Hylkäämisellä uhkailu KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta

Raisa Cacciatore, 2010 KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa NEUTRAALI HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO MENESTYS SYRJÄYTYMINEN Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin!

KIITOLLISUUS - Minulla on! NEUTRAALI KATEUS - Minulla ei ole, ei kai sinullakaan! Keskitytään siihen, mitä jo on, ei siihen mitä ei ole Kiitollisuus jopa siitä, että asiat eivät ole huonommin. Optimistisuus, toiveikkuus. Kiitollisuudesta puhuminen ääneen, sen hämmästely ja ihastelu, mitä elämä tarjoaa. Jos lasta kiittää, hän toistaa tekonsa. Osaamattomuuteen, puutteisiin keskittyminen. Nähdään kaikki se, mitä ei ole. Vertaaminen muihin jotka osaavat, joilla on taito. Lasten annetaan luokitella ja arvottaa toisiaan, ihmisiä. Harmittelu, katkeruus. Jos lasta moittii, hän kokee olevansa huono(mpi) KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Kiitollisuus lisää tyytyväisyyttä, terveyttä, hyvinvointia

Rakentuu kokonaisvaltaisesti, kokemuksellisesti Oma keho tarjoaa enimmäkseen hyvää oloa ja nautintoa Läheisyyttä on tarjolla ja se on molemmin puolin nautittavaa Olen kokonaan hyväksytty! Muodostuu lupa nauttia, halu hoitaa, hoivata omaa itseä Käsitys omasta kehosta

Koskettaminen ja itsetunto Riidellä, syödä, lököillä, OLLA yhdessä …… Kosketuksen merkitys. Peuhiupainia, reppuselkää, körökörökirkkoa. -> stressinsietokyky, sosiaalinen älykkyys lisääntyvät.

Ympäristön kannustus, turvallisuus, lohtu ja läsnäolo Monimuotoinen, toistuva yhdessäolo kaikkien ehdoilla Iloiset kohtaamiset. Muodostuu uskallus ottaa kontaktia ja tehdä aloitteita, uskallus tavoitella parisuhdetta, ja kyky vastavuoroiseen huomioon ottamiseen. Näkemys omasta merkityksestä

 Kuulua mukaan  Ymmärtää miten perhe tai koulu toimii  Miksi olen mukana  Mitä vanhemmat / koulu tekee Merkityksellinen yhteys Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan

Kys 95 Onko Sinulla tällä hetkellä todella läheistä ystävää, jonka kanssa voit keskustella luottamuksellisesti lähes kaikista omista asioistasi? Ei ole yhtään PeruskouluPoika 16,616,415,315,213,511,9 Tyttö 7,17,2 6,45,25,5 LukioPoika 13,712,91313,211,611 Tyttö 4,85,8 5,74,64,7 AolPoika 11,49,4 Tyttö 4,54,7

Yhteenkuulumisen tunne antaa voimaa ja turvaa Olemme laumaolentoja, haluamme kuulua yhteen Uskallanko rauhassa sanoa oman mielipiteeni, vaikka muut olisivat eri mieltä? Tarve kuulua samanmielisten joukkoon, sosiaaliset taidot, ystävyys

Raisa Cacciatore, 2010 Ystävyyden säännöt ( Seurustelusuhde = paras ystäväsi ) Ole kohtelias Ole ystävällinen Ole siisti Osoita, että välität Ole reilu ja rehellinen Älä kerro yksityisjuttuja muille Älä puhu pahaa takana Älä petä Pyri rakentavaan riitelyyn Selitä miksi, jos suhde ei toimi

Oikeus omaan kehoon ja reviiriin Oikeus omaan mielipiteeseen ja tahtoon Oikeus intimiteettiin ja yksityisyyteen Muodostuu halu ja kyky ottaa vastuuta ja kunnioittaa muita Oman REVIIRIN rajat

 Ei saa mitätöidä lasten pystyvyys-kokemuksia.  Haluaminen ja yrittäminen on tärkeää.  Ei pidä tehdä kaikkea lapsen puolesta. Tahtominen ja itsetunto

Lapsen ja nuoren biologinen tehtävä on haluta loputtomasti, aikuisen kasvatuksellinen tehtävä on vetää raja, kun nuorion saanut tarpeeksi.

Tahtominen ja itsetunto Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002 Mitä väliä? Drop out Itsetuhoisuus En osaa juuri mitään En osaa

On paljon asioita, joita en osaa. Onneton, aloitekyvytön. Yhteistyöhaluton, itkuinen, ärtyinen. Vihaisesti mulkoileva, välinpitämätön. Kielteinen palaute!

Jotakin jota haluaa… Olen aika hyvä ! Osaan ja pystyn, jos yritän Osaan paljon ! Osaan aika paljon Osaan jotakin Osaan … Osaan ?

Saammeko olla erilaisia, yksilöitä? Olet eri asia kuin mielipiteesi  Mitä mieltä sinä olet?  Miltä sinusta tuntuu?  Mitä sinä haluaisit?

Onko hyvä asia olla poika tai tyttö Perheen aikuisten tyytyväisyys ja elämän hallinta Sukupuolten arvostus perheessä Kaveripiirissä testataan ja vahvistetaan opittua Sukupuolisidonnaiset arvot, oikeudet ja velvollisuudet sisäistyvät Mielikuva sukupuoliroolista

Kaikkien poikien ei ole helppoa olla ”kilttejä”. Ei kaikkien tyttöjenkään. Tytöt leikkivät prinsessaleikkejä

Riskinottoa Uskallusta Pelon voittamista Rohkeuden osoittamista Kilpailua Haasteita Taitojen testaamista Rohkeuden testaamista Energiaa, joka vaatii purkautumista! Nujakointia, kisailua, telmimistä!

Tuntevat olevansa yksin, pinnistelevänsä joukosta erillään Missio hukassa, miksi oikein opiskelen, haluanko tätä Oppilaat uupuvat jos Kehitysjohtaja Jari Jokinen, Aalto-yliopisto

Seuraavat 50v pärjää työelämässä, jos on:  Hyvät asenteet: tykkää mitä tekee  Kyky oppia uutta: koko ajan  Intohimoa: haluaa tehdä mitä tekee  Uteliaisuutta: jatkuvaan muutokseen Työelämän jatkuva muutos Prof. Kalevi Ekman, Aalto-yliopisto

Vanhemmille  Hyväksy erilaisuus ja omanlainen perheenne  Hoida kykyäsi olla läsnä ja ole läsnä  Keskustele ystävien tai ammattilaisten kanssa, ota mallia  Lue hyvä kirja vanhemmuudesta  Ole itsellesi armollinen, rento  Hoida jaksamistasi