6.3 VIRANOMAISTOIMINTA JA YHTEISTYÖ 1 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 7 DIAA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Advertisements

1.1 JOHDANTO SISÄYMPÄRISTÖKOKONAISUUTEEN 3H SUOSITUS NOIN 45 DIAA OPETUSSISÄLTÖ.
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
2 KEMIALLISET JA HIUKKASMAISET EPÄPUHTAUDET VÄH. 27 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
6.1 TOIMINTAMALLIT SISÄILMASTO- ONGELMIEN RATKAISEMISESSA 1,5 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 22 DIAA.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
5.1 HOMEKORJAUSTYÖMAAN KOSTEUDENHALLINTA 1 H LUENTOJA 3+14 DIAA.
3 TERVEYDELLISEN MERKITYKSEN ARVIOINTI VÄH. 18 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain uudistus työelämän näkökulmasta Xamk yt-neuvottelukunta
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
Häirintä tai epäasiallinen kohtelu Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset.
Wäinö Aaltosen koulun Ylikylä-rakennus
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
TE1 Terveyden perusteet
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
Tervetuloa Innokylään
5.2 HOMEKORJAUKSEN TYÖSUOJELUNÄKÖKOHDAT
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Riskien arviointi perusopetuksen käsitöissä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Jeremia, aleksi, lauri, santeri & oona
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Sosiaalialan tehtävärakenne
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Esityksen nimi / Tekijä
Miten tunnistan psykososiaaliset kuormitustekijät?
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ammattihenkilölaki; työntekijän ja työnantajan velvollisuudet
Lakisääteiset terveystarkastukset Valtioneuvoston asetus 1484/2001
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Ammatillisen koulutuksen reformista
MELUNTORJUNTAOHJELMA
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Lainsäädäntö / nostotyö ½ (
Rakennusten sisäilmaongelmien tila nyt
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Home, Melu, sisäilma, terveydensuojelu
Turun kaupungin toimintamalli sisäilma-asioissa
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
6.4 VIESTINTÄ MUKAAN LUKIEN RISKIVIESTINTÄ
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Esityksen transkriptio:

6.3 VIRANOMAISTOIMINTA JA YHTEISTYÖ 1 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 7 DIAA

Saatteeksi opetusmateriaalin käyttöön Opetusmateriaalin keskeisessä osassa ovat rakennuksissa esiintyvät biologiset epäpuhtaudet. Yksittäiset luennot käsittelevät mm. mikrobiologian perusasioita, homeita ja lahoja, erilaisten rakennusten tavanomaisia mikrobistoja, mikrobien ja erilaisten mikrobiepäpuhtauksien näytteenotto- ja analysointimenetelmiä sekä tulkintaohjeita. Mikrobit ovat esimerkkinä Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi –osuudessa. Opetusmateriaali sisältää lisäksi yleistä tietoa sisäympäristöstä, kemiallisista epäpuhtauksista, terveydellisen merkityksen arvioinnista, sisäilman laadun hallinnasta korjausprosessissa sekä sisäilmasto- ongelmien hallinnasta yhteistyönä. Materiaali on tarkoitettu oppilaitosten käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää sekä täydennys- että tutkintokoulutuksissa, jotka pätevöittävät kosteus- ja homevaurioiden korjaushankkeissa mukana olevia asiantuntijoita (rakennusterveysasiantuntijat, sisäilma-asiantuntijat, kuntotutkijat, korjaussuunnittelijat ja korjaustyönjohtajat). Opetusmateriaalia voidaan hyödyntää kokonaisuutena tai yksittäisinä aihealueina. Jos materiaalista käytetään yksittäisiä sivuja tai taulukoita, on materiaalin alkuperäinen lähde aina ilmoitettava. Opetusmateriaali on tehty kosteus- ja hometalkoiden käyttöön. Opetusmateriaalin sisältöä ovat koonneet ja muokanneet ja siitä vastaavat Marjut Reiman Työterveyslaitoksesta, Anne Hyvärinen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta sekä Hannu Viitanen. Aineiston sisältöä saa muokata vain tekijöiden luvalla. Opetusmateriaalissa mahdollisesti olevista virheistä tai puutteista toivotaan palautetta suoraan tekijöille tai kosteus- ja hometalkoiden osoitteeseen Asialliset ja yksilöidyt korjausehdotukset huomioidaan seuraavan päivityksen Lisätietoa / palautteet: Marjut ReimanAnne HyvärinenHannu Viitanen

Sisällysluettelo 1 Biologiset epäpuhtaudet 1.1 Johdanto sisäympäristökokonaisuuteen - opetussisältö 1.2 Mikrobiologian orientaatio 1.3 Mikrobiologian perusteet 1.4 Mikrobien elinkaari homehtuminen ja lahoaminen 1.5 Materiaalien ja pintojen mikrobisto 1.6 Puun homeet ja lahot 1.7 Rakenteiden vauriot ja vioittuminen Ilman mikrobisto asunnoissa, kouluissa ja päiväkodeissa Ilman mikrobisto tuotannollisissa ympäristöissä ja toimistoissa 1.9 Kosteusvauriorakennusten mikrobilajistoa Mykotoksiinit MVOCit Endotoksiinit Muut mikrobien rakennekomponentit 1.11 Muut sisäilman kannalta erityiset mikrobit 1.12 Punkit ja allergeenit 1.13 Sisätilojen tuholaiset 2 Kemialliset epäpuhtaudet – opetussisältö 3 Terveydellisen merkityksen arviointi – opetussisältö 4 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 4.1 Tutkimusstrategian laatiminen 4.2 Näytteenotto mikrobiologisiin analyyseihin 4.3 Mikrobien analysointi 4.4 Mikrobien ohjearvot ja tulosten tulkinta 4.5 Riskinarviointi 4.6 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 5 Sisäilman laadun hallinta korjausprosessissa 5.1 Homekorjaustyömaan kosteuden ja puhtauden hallinta – opetussisältö 5.2 Homekorjauksen työsuojelunäkökohdat – opetussisältö 5.3 Siivous- ja homesiivous 5.4 Rakenteiden toimivuus 6. Sisäilmasto-ongelmien hallinta yhteistyönä 6.1 Toimintamallit sisäilmasto-ongelmien ratkaisemisessa – opetussisältö 6.2 Sisäilmaryhmätoiminta – opetussisältö 6.3 Viranomaistoiminta ja yhteistyö – opetussisältö 6.4 Viestintä, ml. riskiviestintä - opetussisältö

Työsuojeluviranomainen Työsuojeluviranomaisella tarkoitetaan Suomessa aluehallintovirastoa (työsuojelun vastuualue) sekä sosiaali- ja terveysministeriötä sen hoitaessa tuotteiden turvallisuuden valvontaan liittyviä tehtäviä. [1]aluehallintovirastoatyösuojelunsosiaali- ja terveysministeriötä [1] Työsuojeluviranomainen tekee tarkastuksia oma-aloitteisesti sekä työnantajien ja työntekijöiden pyynnöstä. Työsuojelutarkastajalla on oikeus päästä työpaikalle ja muihin valvottaviin kohteisiin ja saada nähtäväkseen valvonnan kannalta olennaiset asiakirjat ja selvitykset. Työsuojeluviranomainen sovittaa valvontansa oman alueensa työpaikkojen tarpeisiin ja olennaisiin työsuojelukysymyksiin. Valvonnan keskeisenä tavoitteena on työn aiheuttaman haitallisen kuormituksen ehkäisy sekä työtapaturmien ja kemikaaliriskien torjunta. Lisäksi valvonnan avulla varmistetaan työelämän pelisääntöjen toteutuminen työpaikoilla. [2] [2] Tärkeimmät työsuojelua sääntelevät lait ovat työturvallisuuslaki, työsopimuslaki, työaikalaki, työterveyshuoltolaki sekä laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan yhteistoiminnasta. Valvonta kohdistuu työpaikan työoloihin ja työsuojelun hallintajärjestelmiin sekä työpaikan omiin työsuojelua tukeviin ja edistäviin menettelytapoihin.

Työnantajan lakisääteiset velvollisuudet Työympäristön tarkkailuvelvollisuus Velvollisuus selvittää ja tunnistaa työtilasta ja työympäristöstä aiheutuvat vaara- ja haittatekijät sekä velvollisuus arvioida näiden tekijöiden merkitys työntekijöiden turvallisuudelle ja terveydelle. Työnantajalle voidaan antaa toimintaohje tai kehotus poistaa säännösten vastainen olotila. Työsuojeluviranomainen voi antaa velvoittavan päätöksen korjata tai poistaa säännösten vastainen olotila määräajassa. Tehosteena voidaan käyttää uhkasakkoa tai teettämis- tai keskeyttämisuhkaa. Asiasta lisää: Kosteusvauriotyöryhmän muistio Kosteusvauriot työpaikoilla, STM (tarkista kukkakirja??)

Sisäilmaongelma asunnossa Terveydensuojeluviranomaisen rooli Mikäli asunnon omistaja tai omistajan edustaja ei ryhdy toimenpiteisiin sisäilmaongelman ratkaisemiseksi tai toimenpiteet ovat riittämättömiä, tulee ottaa yhteyttä kunnan terveydensuojeluviranomaiseen Terveydensuojeluviranomaisen tehtävät Arvioi, esiintyykö asunnossa tai muussa oleskelutilassa terveydensuojelulain mukaista terveyshaittaa (olosuhdetta) Tarvittaessa velvoittaa vastuullisen (yleensä kiinteistön omistaja) toimenpiteisiin haitan selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi

Sisäilmaongelma koulussa tai päiväkodissa Terveydensuojeluviranomaisen rooli Jos sisäilmaongelman selvittäminen ei lähde liikkeelle tai ei etene, rehtorin / lasten vanhemman tulee ottaa yhteyttä kunnan terveydensuojeluviranomaiseen Viranomainen tekee arvion tarvittavista toimenpiteistä, riittääkö neuvonta, vai otetaanko asia vireille ja viedäänkö asia esim. sisäilmatyöryhmään käsiteltäväksi Jos selvitysten perusteella todetaan terveyshaitta, terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa ryhtymään toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi Rakennus voidaan ääritilanteessa laittaa käyttökieltoon Lisäksi koulut/päiväkodit yms. kuuluvat terveydensuojelulain ( /763) mukaan terveydensuojelun suunnitelmalliseen valvontaan Koulujen osalta valvontaohjelman tarkastustiheys on ohjeistettu tehtäväksi kolmen vuoden välein Voidaan tehdä yhdessä kouluterveydenhuollon tarkastuksen kanssa