PETRA SUONIO 2011 ” Tulkaa lasten puutarhaan, kylvämään ja leikkaamaan, tuuli vilpas puhaltaa, vihertää ja kukkii maa.” (Fröbel)
Lastenhoitojärjestelyt alkoivat kehittyä Suomessa 1840-luvulla hyväntekeväisyyspohjalta ◦ pääasiassa turvattomien lasten hoitamiseksi, joita ilmestyi kaupunkeihin teollistumisen myötä 1861 ensimmäinen lastenseimi Seurakuntien rooli vahva Ensimmäinen maanlaajuinen järjestö oli 1920 perustettu Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Nykyisessä muodossa lastentarhat syntyivät Suomessa 1800-luvun lopulla Esikuvana ja siten ”lastentarhan isänä” on pidetty saksalaista Friedrich Fröbeliä ( ) ◦ ”leikki on lapsen elämän pääsisältö ja tärkein oppimisväline” 1863 Lastentarhaopettajakoulutus Suomeen ◦ Suomalaisen päivähoidon isä Uno Cygnaeus- Fröbelin oppien mukaisesti 1866 Jyväskylään ensimmäinen lastentarha
Seimi alle 5-vuotiaille äidittömille lapsille, sekä työssäkäyvien äitien lapsille osapäiväisesti Lastentarhan 1 osasto 5-6 vuotiaille Lastentarhan 2 osasto 7-9 vuotiaille (pikkulastenkoulu) Työkodit ” iltapäiväkerhoja” Lastenkodit, kasvatuslaitokset Kattavan päivähoitojärjestelmän kehittymistä odotettiin koko 1900-luku
Lapsi aktiivinen, jonka omatoimisuutta ja luonnollista kehitystä tulee tukea Pienten lasten opetuksen tulee olla lapsenomaista Vuorovaikutuksen merkitys ” Fröbelin lahjat”- materiaalipaketti Lapselle ei tule antaa valmiita leikkivälineitä, vaan aineksia leikkiä varten Aikuinen elää lapsen kanssa Luonto on kasvatuksen innoittaja
FRÖBEL LEIKKI TOIMINTA -VIETTI TYÖ- KASVATUS OPPI- MINEN
Yhteiskunnan ja perherakenteen muutokset lisäsivät 1900-luvun puolivälistä lähtien lasten päivähoidon tarvetta Murroskausi ja 70- luvut -> äidit töihin Vuonna 1973 päivähoitolaki Päivähoito nähtiin leikki-ikäiselle pedagogisesti kehittävänä, virikkeellisenä ja sosiaalisia taitoja kehittävänä Päivähoitolain myötä suomalaiset lastentarhat muuttuivat päiväkodeiksi
Lappeenrannassa oltiin pioneereja suomalaisen erityispäivähoidon kehittämisessä Ensimmäiset suunnitelmat erityispäivähoidon kehittämiseksi tehtiin kaupungissa 1973, kun muu Suomi seurasi perässä vasta 1980-luvulla Päivähoitolaissa oli säädetty kuntoutussuunnitelman tekeminen Erityispäivähoidon kehittäminen mahdollisti asetuksen, jonka mukaan kaikille kouluikäisille lapsille myönnettiin oikeus kunnalliseen päivähoitoon vuodesta 1995 alkaen Vuonna 2000 opetushallitus antoi ohjeen esiopetuksen järjestämisestä
1973 Päivähoito lisääntyi määrällisesti ja sen tasalaatuisuudesta alettiin pitää huolta Sekä lasten toiminnot että aikuisten koulutuksen olivat massapainotteisia ◦ Suurelle joukolle samaa asiaa opettajajohtoisesti ◦ laitosmaisuus
” Voisiko joku olla toisin”- voimakkaat muutostarve keskustelut Lapsitutkimus pääsi vauhtiin Lapsikeskeisyyden käsite nousi esille Toimintatuokiot ja aikuisjohtoisuus saivat kritiikkiä Behaviorismin kritiikki ” Missähän olisi tarpeeksi hienot lapset meidän pedagogiikkaan?” Virikkeellisyys alkoi näkyä toimitiloissa
Lapsiryhmien koostumukset monimuotoisemmiksi Hoitomuotojen monipuolistuminen Uusi oppimiskäsitys alkoi uudistaa lasten toiminnan suunnittelua Yksilönäkökulma Lapsi ainutlaatuinen ja tarvitsee kasvurauhan Pienryhmätilojen huomiointi arkkitehtuurissa
Kasvatusajattelun muutokset aiheuttivat paljon kiistoja päivähoidon arjessa. Toisinaan mentiin jopa oleilupainotteiseen päivähoitoon, jossa kaikki tekivät kaikkia ilman suunnitelmallisuutta. Käsitys pedagogiikasta pirstoutui ◦ Tarvittiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Helenius yms Pienet päivähoidossa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen perusteita Karling ym Lapsen aika