PETRA SUONIO 2011 ” Tulkaa lasten puutarhaan, kylvämään ja leikkaamaan, tuuli vilpas puhaltaa, vihertää ja kukkii maa.” (Fröbel)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
Työparityöskentely päiväkodissa
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Vihdin seurakunnan ilta
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Lasten Kuvataide & Kädentaito
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Fröbelin opit ja käsityö
Päivähoidon liikunta.
Lapselle hyvä päivä tänään
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Perheiden ruokailu ennen ja nyt – lapsen kasvaminen omaan ruokakulttuuriin Jyväskylä
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Lasten päivähoito 2011 – Tilastoraportti 30/20121 Lasten päivähoito 2011 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala.
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Oppiaine-kokonaisuus
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
HUOLELLISESTI HOIDETTU LAPSI 1900-luvun alussa LPP15K Henna, Sanna, Siiri, Sonja R.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Suomalaisten elämänmeno 1950-luvulla luku ylipäätään 1950-luku oli hyvä vuosikymmen Välit Neuvostoliittoon oli lämpimät Vuosi 1952 oli suomalaisten.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
Petra Suonio Keskeistä!!! MITEN LUODA LAPSELLE HYVÄ PÄIVÄ, MITEN SITOUTTAA LAPSI!!! SAAKO LAPSI KASVURAUHAN RIITTÄÄ ETTÄ TEEMME JUURI TÄNÄÄN HYVÄN.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
C-363/08 Slanina C-347/12 Wiering
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Miina Sillanpää Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlanäyttely on saakka esillä Forssan kaupunginkirjaston 2. kerroksessa sijaitsevassa näyttelytila.
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 – Mikä muuttuu ?
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Kummina olet korvaamaton
Tavoitteet ja arviointi
Näin arvioimme tiimin toimintaa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
SUUNNITELMALLINEN VARHAISKASVATUS
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Asiakasraati Lapsen vasu
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Terveiset Yö-ryhmästä
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Esityksen transkriptio:

PETRA SUONIO 2011 ” Tulkaa lasten puutarhaan, kylvämään ja leikkaamaan, tuuli vilpas puhaltaa, vihertää ja kukkii maa.” (Fröbel)

 Lastenhoitojärjestelyt alkoivat kehittyä Suomessa 1840-luvulla hyväntekeväisyyspohjalta ◦ pääasiassa turvattomien lasten hoitamiseksi, joita ilmestyi kaupunkeihin teollistumisen myötä  1861 ensimmäinen lastenseimi  Seurakuntien rooli vahva  Ensimmäinen maanlaajuinen järjestö oli 1920 perustettu Mannerheimin Lastensuojeluliitto

 Nykyisessä muodossa lastentarhat syntyivät Suomessa 1800-luvun lopulla  Esikuvana ja siten ”lastentarhan isänä” on pidetty saksalaista Friedrich Fröbeliä ( ) ◦ ”leikki on lapsen elämän pääsisältö ja tärkein oppimisväline”  1863 Lastentarhaopettajakoulutus Suomeen ◦ Suomalaisen päivähoidon isä Uno Cygnaeus- Fröbelin oppien mukaisesti  1866 Jyväskylään ensimmäinen lastentarha

 Seimi alle 5-vuotiaille äidittömille lapsille, sekä työssäkäyvien äitien lapsille osapäiväisesti  Lastentarhan 1 osasto 5-6 vuotiaille  Lastentarhan 2 osasto 7-9 vuotiaille (pikkulastenkoulu)  Työkodit ” iltapäiväkerhoja”  Lastenkodit, kasvatuslaitokset  Kattavan päivähoitojärjestelmän kehittymistä odotettiin koko 1900-luku

 Lapsi aktiivinen, jonka omatoimisuutta ja luonnollista kehitystä tulee tukea  Pienten lasten opetuksen tulee olla lapsenomaista  Vuorovaikutuksen merkitys  ” Fröbelin lahjat”- materiaalipaketti  Lapselle ei tule antaa valmiita leikkivälineitä, vaan aineksia leikkiä varten  Aikuinen elää lapsen kanssa  Luonto on kasvatuksen innoittaja

FRÖBEL LEIKKI TOIMINTA -VIETTI TYÖ- KASVATUS OPPI- MINEN

 Yhteiskunnan ja perherakenteen muutokset lisäsivät 1900-luvun puolivälistä lähtien lasten päivähoidon tarvetta  Murroskausi ja 70- luvut -> äidit töihin  Vuonna 1973 päivähoitolaki  Päivähoito nähtiin leikki-ikäiselle pedagogisesti kehittävänä, virikkeellisenä ja sosiaalisia taitoja kehittävänä  Päivähoitolain myötä suomalaiset lastentarhat muuttuivat päiväkodeiksi

 Lappeenrannassa oltiin pioneereja suomalaisen erityispäivähoidon kehittämisessä  Ensimmäiset suunnitelmat erityispäivähoidon kehittämiseksi tehtiin kaupungissa 1973, kun muu Suomi seurasi perässä vasta 1980-luvulla  Päivähoitolaissa oli säädetty kuntoutussuunnitelman tekeminen  Erityispäivähoidon kehittäminen mahdollisti asetuksen, jonka mukaan kaikille kouluikäisille lapsille myönnettiin oikeus kunnalliseen päivähoitoon vuodesta 1995 alkaen  Vuonna 2000 opetushallitus antoi ohjeen esiopetuksen järjestämisestä

 1973 Päivähoito lisääntyi määrällisesti ja sen tasalaatuisuudesta alettiin pitää huolta  Sekä lasten toiminnot että aikuisten koulutuksen olivat massapainotteisia ◦ Suurelle joukolle samaa asiaa opettajajohtoisesti ◦ laitosmaisuus

 ” Voisiko joku olla toisin”- voimakkaat muutostarve keskustelut  Lapsitutkimus pääsi vauhtiin  Lapsikeskeisyyden käsite nousi esille  Toimintatuokiot ja aikuisjohtoisuus saivat kritiikkiä  Behaviorismin kritiikki ” Missähän olisi tarpeeksi hienot lapset meidän pedagogiikkaan?”  Virikkeellisyys alkoi näkyä toimitiloissa

 Lapsiryhmien koostumukset monimuotoisemmiksi  Hoitomuotojen monipuolistuminen  Uusi oppimiskäsitys alkoi uudistaa lasten toiminnan suunnittelua  Yksilönäkökulma  Lapsi ainutlaatuinen ja tarvitsee kasvurauhan  Pienryhmätilojen huomiointi arkkitehtuurissa

 Kasvatusajattelun muutokset aiheuttivat paljon kiistoja päivähoidon arjessa. Toisinaan mentiin jopa oleilupainotteiseen päivähoitoon, jossa kaikki tekivät kaikkia ilman suunnitelmallisuutta. Käsitys pedagogiikasta pirstoutui ◦ Tarvittiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteet

 Helenius yms Pienet päivähoidossa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen perusteita  Karling ym Lapsen aika