OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke/tukikoulutus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Ulla Ilomäki-Keisala

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ops -ryhmätyöskentelyä
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAHDEN ALUEREHTORIMALLI __________________________ seutukehittäjä Kari Hahl Suunnittelu- ja kehittämispäällikkö Marja Spoof.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Päivitetty LOPStuki2016 – Uusi lukio Lukion pedagogiikan, arvioinnin, sähköisen ylioppilastutkinnon ja uuden opetussuunnitelman koulutushanke.
ENorssi - opetuksen edelläkävijä - opettajilta, opettajille.
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
OPS-RYHMÄ TAMPERE Normaalilyseo Hyvo ̈ nen Olli Silvennoinen Jaana Viikin normaalikoulu Martikainen Marja Honkanen Reijo Iloma ̈ ki-Keisala.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Ainetyöryhmien työn aloitus
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Esityksen transkriptio:

OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke/tukikoulutus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Ulla Ilomäki-Keisala

MIKÄ ON ? OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke/tukikoulutus on eNorssin ja kaikkien harjoittelukoulujen yhteisesti toteuttama koulutuskokonaisuus, jossa harjoittelukouluverkosto toimii paikallisen ops-työn tukiorganisaationa syksystä 2013 vuoden 2014 loppuun saakka. Hankkeen koulutussuunnittelu, talous ja tekninen tuki on keskitetty Viikin normaalikouluun. Hanke tukee merkittävästi harjoittelukoulujen täydennyskoulutustehtävää ja asemaa. Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

YHTEISTYÖSSÄ Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

YHTEISTYÖN ALOITUS Opetushallitus eNorssi Viikin normaalikoulu Aluehallintovirasto Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

OPETUSHALLITUS OHJAA Aluehallinto- virasto eNorssi Opetus- hallitus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

VALTAKUNNALLINEN JA ALUEELLINEN OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI OpetushallituseNorssi Viikin normaalikoulu Aluehallintovirasto Kunnat ja kaupungit Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

Aluehallintovirastot: 1.Lappi 2.Pohjois-Suomi 3.Länsi- ja Sisä-Suomi 4.Itä-Suomi 5.Etelä-Suomi 6.Lounais-Suomi 7.Ruotsinkielinen aluehallintovirasto Lähde: (kartta) Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

Harjoittelukoulujen sijainnit: 1.Lappi: Rovaniemi 2.Pohjois-Suomi: Oulu (2) 3.Länsi- ja Sisä-Suomi: Jyväskylä, Tampere ja Vaasa 4.Itä-Suomi: Joensuu ja Savonlinna 5.Etelä-Suomi: Helsinki (2) 6.Lounais-Suomi: Turku ja Rauma 7.Ruotsinkielinen: Vaasa Lähde: (kartta) Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

TAVOITTEET Suunnitella, tuottaa ja toteuttaa valtakunnallisesti kattava ops-prosessin ohjaus- ja koulutusmalli. Järjestää alueellisten opetussuunnitelma- prosessien ja –työn käynnistämiseksi, ohjaamiseksi, edistymiseksi ja ylläpitämiseksi koulutustilaisuuksia eri puolilla Suomea alkaen syksyllä 2013 ja jatkuen vuoden 2014 loppuun saakka. Hankkeessa keskeistä on ops-prosessin hallinta sekä opetussuunnitelmatyön toimintatapojen uudistaminen. Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

- ORGANISAATIO – Hankekoordinaattori ja ohjausryhmän puheenjohtaja Heli Lepistö, Savonlinnan normaalikoulu – Koulutussuunnittelija ja toteuttaja Ulla Ilomäki- Keisala, Viikin normaalikoulu – Työvaliokunta: Heli Lepistö Savonlinnan normaalikoulusta sekä Soili Mynttinen, Ulla Ilomäki- Keisala ja Ari Myllyviita Viikin normaalikoulusta – Ohjausryhmä Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

-ORGANISAATIO 1.Ohjausryhmä 2. Työvaliokunta 3. Valtakunnallinen verkosto 4. Alueellinen verkosto Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

- OHJAUSRYHMÄ Ohjausryhmän jäsenet: Jyrki Loima, Heli Lepistö, Ulla Ilomäki-Keisala, Soili Mynttinen, Elisabeth Backlund-Kärjenmäki, Seija Blomberg, Heikki Happonen, Mikko Horila, Kirsti Koski, Ari Myllyviita (eNorssi-verkosto) Kari Lehtola (Aluehallintovirastot/Itä-Suomen aluehallintovirasto) OPH:n edustaja

Heli Lepistö (hankekoordinaattori) Soili Mynttinen (talouskoordinaattori/eNorssi) Ari Myllyviita (tekninen/tvt/prosessi) Ulla Ilomäki-Keisala (koulutussuunnittelija/toteutus) Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

Heli Lepistö (hankekoordinaattori) Ulla Ilomäki-Keisala (koulutussuunnittelija) Opetushallituksen edustaja Kari Lehtola, Itä-Suomen aluehallintovirasto eNorssin ops-koordinaattorit > Koulutetaan harjoittelukoulujen lehtoreista kouluttajat alueelliseen työhön (nk. moduulikoulutettavat) OKL:n asiantuntijat Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

VALTAKUNNALLISEN VERKOSTON PROSESSIKOULUTUKSEN RAKENNE JA AIKATAULU: MODUULIT 1–4 Moduuli 1 Tulevaisuuden koulu – toimintakulttuuri muutoksessa (lähiopetusta 2 pv+ACP-työskentelyä, syyskuu 2013, ) Moduuli 2 Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa (lähiopetusta 2 pv+ACP-työskentelyä marraskuu 2013, ) Moduuli 3 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa (lähiopetusta 2 pv, tammikuu2014+ACP- työskentelyä, ) Moduuli 4 Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointimuutoksessa (lähiopetusta 2 pv + ACP- työskentelyä, syyskuu 2014) Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

VALTAKUNNALLISEN VERKOSTON PROSESSIKOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA OPINTOTEHTÄVÄ: MODUULIT 1–4 Moduuli 1 Mikä on OPStuki 2016? Valtakunnallisen verkoston kouluttautuminen: rakenne ja käytännön toteutus Prosessin käynnistäminen: prosessiosaajaksi! Ops-uudistuksen 2016 perusteet – Mikä muuttuu? Toimintakulttuurin muutokset Oppiva ja hyvinvoiva koulu Arvoperusta ja arvokeskustelut Opetussuunnitelmaprosessin käynnistäminen Opintotehtävä: Miten toteutan sisällöistä koulutuspäivän? Moduuli 2 Uusi oppimiskäsitys Toiminta- ja oppimisympäristö ja ajan vaatimukset Opiskelu ja oppiminen Laaja-alainen osaaminen Työtavat Oppilaiden osallisuuden edistäminen Opintotehtävä: Miten toteutan sisällöistä koulutuspäivän? Moduuli 3 Opettajan rooli ja muuttuva tehtävänkuva Hyvä opettaminen Kodin ja koulun välinen yhteistyö Yhteistyökumppanit ja sidosryhmät mukana opetussuunnitelmatyössä Opintotehtävä: Miten toteutan sisällöistä koulutuspäivän? Moduuli 4 Oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt Eheyttäminen ja oppimiskokonaisuudet Miten arviointi muuttuu? Oppimisen arviointi Arviointi ja yhteistyö nivelvaiheissa Koulun itsearviointi ja työn kehittäminen Opintotehtävä: Miten toteutan sisällöistä koulutuspäivän? Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

VALTAKUNNALLISEN KOULUTUKSEN VAIKUTUS Valtakunnallisesti yhdenmukaisen ja kattavan ops- prosessiohjauskoulutuksen tuottaminen Ops-prosessien pilotointi - materiaalien tuottaminen autenttisista ympäristöistä ja prosesseista www- ympäristöön Tukimateriaalin tuottaminen valtakunnallisen ja paikallisen ops-työn tueksi kustannustehokkaasti Yhtäläisen tiedon jakaminen Suomen peruskouluihin ja lukioihin Opettajankoulutuksen tiivis mukaanottaminen ops- prosessiin Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

Design Laura Raesmaa

Design Annika Meder-Liikanen

MODUULIKOULUTUS 1

ALUEELLINEN VERKOSTO MITEN?MILLOIN? KETKÄ? MIKÄ TEHTÄVÄ? eNorssin ops-koordinaattorit Normaalikoulujen perustetyöntekijät eNorssin ops- koordinaattorit vastaavat ops-prosessin koordinoinnista ja kouluttamisesta konsultoiden AVI:en ja alueen yhteistyökumppaneiden edustajia sekä raportoinnista. Alueen ops- koordinaattorit suunnittelevat AVI- alueen koulutustapahtumat. Tarpeen mukaan, mutta säännöllisesti -> toimintakalenteri näkyvissä kaikille Alueellisten verkostojen työpajat (1 pv + 1 pv + 1 pv + 1 pv) AVI:t ja normaalikoulun alueen/seutukuntien sivistystoimenjohtajat, rehtorit/ apulaisrehtorit, eri oppiaineiden opettajat, luokanopettajat, erityisopettajat ja koulujen moniammatilliset tiimit Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

ALUEELLISEN VERKOSTON PROSESSIKOULUTUKSEN (TYÖPAJOJEN) RAKENNE JA AIKATAULU AVI:EN ALUEILLA AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – toimintakulttuuri muutoksessa (lähiopetus 1 pv, lokakuu 2013 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa (lähiopetus 1 pv, tammikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa (lähiopetus 1 pv, huhtikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointimuutoksessa (lähiopetusta 1 pv + ACP- työskentelyä 1 pv, syyskuussa 2014) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – toimintakulttuuri muutoksessa (lähiopetus 1 pv, lokakuu 2013 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa (lähiopetus 1 pv, tammikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa (lähiopetus 1 pv, huhtikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointimuutoksessa (lähiopetusta 1 pv + ACP- työskentelyä 1 pv, syyskuussa 2014) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – toimintakulttuuri muutoksessa (lähiopetus 1 pv, lokakuu 2013 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa (lähiopetus 1 pv, tammikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa (lähiopetus 1 pv, huhtikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointimuutoksessa (lähiopetusta 1 pv + ACP- työskentelyä 1 pv, syyskuussa 2014) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – toimintakulttuuri muutoksessa (lähiopetus 1 pv, lokakuu 2013 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa (lähiopetus 1 pv, tammikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa (lähiopetus 1 pv, huhtikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointimuutoksessa (lähiopetusta 1 pv + ACP- työskentelyä 1 pv, syyskuussa 2014) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – toimintakulttuuri muutoksessa (lähiopetus 1 pv, lokakuu 2013 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa (lähiopetus 1 pv, tammikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa (lähiopetus 1 pv, huhtikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointimuutoksessa (lähiopetusta 1 pv + ACP- työskentelyä 1 pv, syyskuussa 2014) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – toimintakulttuuri muutoksessa (lähiopetus 2x1 pv, lokakuu 2013 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa (lähiopetus 2x 1 pv, tammikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa (lähiopetus 2x1 pv, huhtikuu 2014 eri puolilla Suomea) AVI:en alueilla seutukunnittain järjestettävät työpajat: Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointimuutoksessa (lähiopetusta 2x1 pv + ACP-työskentelyä 1 pv, lokakuu 2014) Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

Lappi: Rovaniemi ja Tornio (Lapin harjoittelukoulu & Viikin normaalikoulu) Pohjois-Suomi: Oulu ja Kajaani (Oulun yliopiston harjoittelukoulut) Länsi – ja Sisä-Suomi: Tampere ja Jyväskylä (Tampereen normaalikoulu & Jyväskylän normaalikoulu) Itä-Suomi: Savonlinna ja Joensuu (Savonlinnan normaalikoulu & Joensuun normaalikoulu) Etelä-Suomi: Helsinki ja Kouvola (Viikin normaalikoulu & Helsingin normaalilyseo) Lounais-Suomi: Turku ja Rauma (Turun normaalikoulu & Rauman normaalikoulu) Ruotsinkieliset alueet: Tampere, Turku, Helsinki ja Vaasa (Vasa övningsskola) > Yhteensä 52 työpajaa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmatyön tukikoulutus Koulutus muodostuu neljästä työpajasta rakentuvan kokonaisuuden, joka alkaa syksyllä 2013 ja päättyy vuoden 2014 lopulla. Koulutuksen aikana: -vahvistetaan opetussuunnitelmaosaamista ja tietoperustaa, -vahvistetaan edellytyksiä johtaa ja koordinoida paikallista prosessia, -parannetaan edellytyksiä kehittää opetussuunnitelmaprosessissa käytettäviä työtapoja ja lisätä prosessin avoimuutta ja yhdessä tekemistä, -tuetaan paikallisen työn yhteyttä valtakunnalliseen opetussuunnitelman perusteiden uudistamistyöhön.

ALUEELLISET TYÖPAJAT Alueellisten työpajojen työskentelylle on tunnusomaista: 1.osallistava ja vuorovaikutteinen kouluttaminen ops- prosessin käynnistämiseen ja ohjaamiseen, 2.uusien toimintatapojen etsiminen ja jakaminen sekä kannustaminen yhteiseen oppimiseen, 3.dialogisuus, keskusteleva kulttuuri ja yhteistoiminnallisuus, 4.yhdenvertaisen tuen tarjoaminen opetussuunnitelmatyössä Suomen eri alueilla. Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

TYÖPAJOJEN SISÄLLÖT: TYÖPAJA 1 Tulevaisuuden koulu – Toimintakulttuuri muutoksessa Mikä on OPStuki 2016? Opetussuunnitelmauudistuksen 2016 perusteet – Mikä muuttuu? Toimintakulttuurin muutokset Oppiva ja hyvinvoiva koulu Arvoperusta ja -keskustelut Opetussuunnitelmaprosessin käynnistäminen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

TYÖPAJOJEN SISÄLLÖT: TYÖPAJA 2 Tulevaisuuden koulu – Oppiminen ja opiskelu muutoksessa Uusi oppimiskäsitys Toiminta- ja oppimisympäristö ja ajan vaatimukset Opiskelu ja oppiminen Laaja-alainen osaaminen Työtavat Oppilaiden osallisuuden edistäminen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

TYÖPAJOJEN SISÄLLÖT: TYÖPAJA 3 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa Opettajan rooli ja muuttuva tehtävänkuva Hyvä opettaminen Kodin ja koulun välinen yhteistyö Yhteistyökumppanit ja sidosryhmät mukana opetussuunnitelmatyössä Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

TYÖPAJOJEN SISÄLLÖT: TYÖPAJA 4 Tulevaisuuden koulu – Oppiaineet ja arviointi muutoksessa Oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt Eheyttäminen ja oppimiskokonaisuudet Miten arviointi muuttuu? Oppimisen arviointi Arviointi ja yhteistyö nivelvaiheissa Koulun itsearviointi ja työn kehittäminen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

ESIMERKKEJÄ ALUEELLISEN VERKOSTON TIEDOTTAMISESTA 1.eNorssin sivusto 2.AVI:en kanavat: kotisivut ja kuntatiedotteet Yhteisöllinen media (Hakusana facebookissa OPS2016) Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

ALUEELLISTEN KOULUTUSTEN VAIKUTUS Valtakunnallisesti yhdenmukaisen ja kattavan ops-prosessin ohjauskoulutuksen järjestäminen paikallisesta ops-työstä vastaaville Tukimateriaalien jakaminen Alueellisen koulutusyhteistyön tiivistyminen: aluehallintovirastot, opettajankoulutusyksiköt, harjoittelukoulut Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

MITÄ VALMIUKSIA ALUEELLISIIN KOULUTUKSIIN OSALLISTUJAT SAAVAT? Valmius paikallisen ops-työn käynnistämiseen ja ylläpitämiseen Valmius toimia kouluttajaverkostossa ja vertaistukena (mentorina). Alueellisen osaamisen hyödyntäminen ja koulutusrakenteiden kehittäminen yhteistyössä aluehallintoviraston, opettajankoulutuksen ja muun täydennyskoulutuksen kanssa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

VALTAKUNNALLISEN JA ALUEELLISEN KOULUTUKSEN TAVOITTEET 1.Osallistava ja vuorovaikutteinen kouluttaminen ops-prosessin käynnistämiseen ja ohjaamiseen 2.Uusien toimintatapojen etsiminen ja jakaminen sekä kannustaminen yhteiseen oppimiseen 3.Dialogisuus, keskusteleva kulttuuri ja yhteistoiminnallisuus 4.Yhdenvertaisuuden takaaminen opetussuunnitelmatyössä ja asiakasohjautuvuus eri puolilla Suomea 5.Resurssien käytön rationaalisuus: selkeät roolit, yhteinen malli 6.Palautteellinen kulttuuri: keskinäinen tuki ja apu sekä työnjaon ja toiminnan joustavuus 8. Yhteiset forumit: Tuo ja vie! Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Ulla Ilomäki-Keisala

Design Annika Meder-Liikanen