Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro"— Esityksen transkriptio:

1 OPS Kick-Off, Tampere 4.–5.4.2013 - Harjoittelukoulujen puheenvuoro
apulaisrehtori Tuula Laine, eNorssin projektivastaava Mikko Horila, Tampereen yliopiston normaalikoulu

2 Kick-Offin tavoite Lainaus tämän tapahtuman kutsukirjeestä:
”tehdä osaltaan perusopetuksen opetussuunnitelmatyöstä laadukas, vuorovaikutteinen, innostava ja ajan toimintamahdollisuudet huomioon ottava prosessi kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla tuoda tähänastiset Opetushallituksen perusopetuksen opetussuun- nitelman perusteiden valmisteluun liittyvät kansalliset linjaukset, ideat ja suunnitelmat alueellisten ja paikallisten toimijoiden tietoon ja saada niihin palautetta kentän toimijoilta vahvistaa opetussuunnitelmatyön alueellista kehittämistyötä ja verkostoitumista esimerkiksi osana Osaava-hankkeiden toimintaa ideoida ja tukea paikallisen opetussuunnitelmatyön suunnittelua, organisoimista ja sisältöjen tuottamista.”

3 Opetussuunnitelmatyössä keskeisiä kysymyksiä
Mitä on tulevaisuuden sivistys? Millaista osaamista tarvitaan? Miten muutos toteutuu kuntien ja koulujen toimintakulttuurissa sekä jokaisella oppitunnilla? Millaisia taitoja opettajat ja koulun muu henkilöstö tarvitsevat kyetäkseen työskentelemään tulevaisuuden sivistystä ja osaamista edistävällä tavalla? Mikä on opetussuunnitelman perusteiden ja paikallisen opetussuunnitelman merkitys opettajan ja kouluyhteisön työn ohjaajana ja tukijana? Konkreettisuus

4 eNorssi – valmis verkosto
Helsingin normaalilyseo Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Joensuun normaalikoulu Jyväskylän normaalikoulu Kajaanin normaalikoulu Lapin yliopiston harjoittelukoulu Oulun normaalikoulu Rauman normaalikoulu Savonlinnan normaalikoulu Tampereen normaalikoulu Turun normaalikoulu Vasa övningsskola

5 Harjoittelukoulujen rooli?
OPS-virikemateriaali. Harjoittelukouluverkosto (eNorssi) on tuottanut Opetushallitukselle syksyn 2012 ja kevään aikana OPS-prosessin tueksi virikemateriaalia, jota voidaan hyödyntää vapaasti koulujen ja kuntien OPS-prosessin käynnistämisen tukena. OPS työkalupakki - harjoittelukoulut ovat tuottamassa välineistöä OPS-prosessin tueksi. Tämä jäsentyy lähiaikoina. Kyseessä tullee olemaan www-sivusto, joka kootaan harjoittelukoulujen ops-työn edetessä. OPStuki2016. Harjoittelukoulut ovat saaneet rahoituksen hankkeelle, jonka pyrkimyksenä on helpottaa kuntien ja koulujen OPS-prosessia koulutuksen avulla.

6 Virike/tukimateriaalit
Paikallisen pohdinnan käynnistämisen tueksi Vanhempainiltoihin Luokkakeskusteluihin Tukioppilaille Oppilaskuntakokouksiin Opettajankokouksiin Arvokeskusteluihin Yhteistyötapaamisiin Vanhempainyhdistyksille Verkostokokouksiin Ops-iltamiin Jne. AITO OSALLISTAVA KESKUSTELU

7 Virike/tukimateriaalit
Videoita, pp-esityksiä, tekstidokumentteja Älytaulu liikunnan opetuksessa Väittely työtapana Millainen on hyvä koulu? Oppilaat pohtivat Vanhempien ajatuksia työelämässä tarvittavista taidoista Oppilaan ajatuksia työelämässä tarvittavista taidoista Oppilas opettajana Opettajaopiskelijoiden ajatuksia tulevaisuuden oppimisesta Miten koulussa tulisi opettaa Millaisia työmenetelmiä koulussa pitäisi olla Jos on toisesta kulttuurista Minäkuvia – 9.luokkalaisten töitä

8 OPS -tiekartta Pohdittavat teemat Virittävät kysymykset
Paikallinen työ Toimintaympäristön muutos, tulevaisuudessa tarvittava sivistys, osaaminen ja esiopetuksen/koulun toimintakulttuuri *MILLAINEN ON HYVÄ KOULU? (video) Miten maailma koulun ympärillä muuttuu? Miten muutokset vaikuttavat koulutyöhön? Miten koulu vaikuttaa muutokseen? Millaista osaamista oppilaat tarvitsevat opintoja jatkaessaan ja myöhemmin elämässä? Miten toimien koulu parhaiten tuottaa tulevaisuuden sivistystä ja osaamista Paikallisen pohdinnan ja yhteistyön organisointi ja vähittäinen käynnistäminen Oppilaiden, huoltajien ja eri yhteistyökumppaneiden mukanaolo yhteisessä pohdinnassa Oppimiskäsitys, oppimisympäristöt ja työtavat *ESIKOULULAISET RATKAISEVAT ONGELMAA Mitä tiedämme oppimisesta? Millaista oppimiskäsitystä oma toimintamme nyt ilmentää? Missä olosuhteissa oppimista parhaiten tapahtuu? Mitkä asiat ympäristössämme tukevat oppimista? Yhteistyön tarpeiden selvittäminen ja kumppanuuksien rakentaminen; alueellisen/ seutukunnallisen opsin tarpeen arviointi sekä mahdollinen vastuuhenkilöiden nimeäminen Arvopohja, työn tarkoitus, eettinen orientaatio *MINÄKUVIA (pp-esitys) Mitkä ovat esiopetuksessa/koulutyössä meille tärkeitä asioita? Mitä pyrimme saamaan aikaan? Mistä löydämme muutokseen kannustavia ja opetussuunnitelmatyötä tukevia elementtejä? Tutustuminen opetussuunnitelmia, oppimista ja työtapoja koskevaan uusimpaan arviointitietoon ja tutkimukseen

9 Virikemateriaalit - esimerkkejä
Esikoululaiset ratkaisevat ongelmia bedded Millainen on hyvä koulu? Miten maailma koulun ympärillä muuttuu? Miten muutokset vaikuttavat koulutyöhön? Miten koulu vaikuttaa muutokseen?

10 Virikemateriaalit - esimerkkejä
Jyväskylän yliopisto, OPS-vartit Savonlinnan normaalikoulu, Merja Kuosmanen Tulevaisuuden koulu - oppilasnäkökulma (normaalikoulujen oppilaskuntapäivillä visioitua) (HUOM! Lupien kysely vielä kesken videossa esiintyjiltä) Viikin normaalikoulu, Terhi Kaleva (Kuusjärvi Älypuhelimen käyttö opetuksessa ja oppimisessa

11 Työkalupakin sisältöä (alustava suunnitelma)
OPS -TYÖKALUPAKKI Työkalupakin sisältöä (alustava suunnitelma) www-sivusto Ops-prosessien näkyväksi tekeminen Käytettäväksi ja hyödynnettäväksi paikallisessa ops-työssä YLEISTÄ Miksi? Mitä pitää tehdä? Miten? AJOITUS KÄYNNISTYS ORGANISOINTI MIKÄ MUUTTUU TYÖTAPOJA LISÄTUEKSI verkostoituminen linkkejä luennoitsijoita

12 OPStuki2016 Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke
OPStuki2016 on uusi alkava hanke, jossa harjoittelukouluverkosto toimii paikallisen opetussuunnitelmatyön tukiorganisaationa syksystä vuoden 2014 loppuun saakka. Hankkeen toteutuminen on vahvistunut juuri – käytännön toimet tarkentuvat lähiviikkoina Vetovastuu: Viikki, Yhteyshenkilöt: Ulla Ilomäki-Keisala Heli Lepistö Soili Mynttinen (helsinki.fi) Hankekoordinaattorina toimii Heli Lepistö ja koulutussuunnittelijana Ulla Ilomäki-Keisala.

13 OPStuki2016 Hankkeen tavoitteena on luonnollisesti valtakunnallisen ja alueellisen ops-prosessin tukeminen ja ylläpitäminen. Suuri tavoitteemme on olla tukemassa yhdenvertaista ops-prosessia koko maassa. Pyrimme ottamaan OPH:n haasteen tehdä ops-työtä entistä avoimemmassa ja laajemmassa yhteistyössä. Toivomme, että alueiden kuntien kouluasioista vastaavat henkilöt, eri koulujen sidosryhmät ja kouluissa työskentelevät lähtevät tähän yhteistyöhön mukaan. Valtakunnallisen verkoston muodostavat eNorssin ops-työryhmä, OKL:n edustajat, AVI:n ja OPH:n edustajat. Valtakunnallisen verkosto kouluttaa alueellisen verkoston ops-työhön ja prosessiin eri puolilla Suomea AVI:en alueilla. Koulutuksista tiedotetaan myöhemmin mm. eNorssin, AVI:en sivustoilla ja www-sivustolla (sosiaalinen media). Ohjausryhmään kuuluu asiantuntijoita eri normaalikouluista (Viikki, Joensuu, Savonlinna, Vaasa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere).

14 OPS-prosessin tasoja Seudullinen työryhmä Seudulliset aineryhmät
Valtakunnan taso Seudullinen taso Oman koulun taso OKM, valtioneuvoston asetus tuntijaosta OPH (perusteluonnos) ja AVIt eNorssin tukimateriaalit ja hanketuki Seudullinen työryhmä Seudulliset aineryhmät Seudullinen OPS Koulun tason keskustelu Koulun aineryhmät Koulun OPS

15 Alueellinen yhteistyö?
Millaista yhteistyötä toivotaan? Tampereen yliopiston Normaalikoululla on edustus seuraavissa valtakunnallisissa OPS-aineryhmissä: Äidinkieli: Marja Tuomi Vieraat kielet: Jari Aarnio Matematiikka: Tero Luodeslampi Uskonto: Tuovi Pääkkönen Maantieto: Sami Vartiainen Kuvataide: Johanna Pitkänen

16 Tampereen seudun alueellinen opetus- suunnitelmatyö ja normaalikoulun rooli
Seudullinen suunnitteluryhmä Koulun tason työryhmä ja keskustelu Seudulliset aineryhmät Koulun omat aineryhmät Seudullinen opetussuunnitelma Koulun opetussuunnitelma

17 Yhteyshenkilöt Tampereen yliopiston normaalikoulu
Tuula Laine, Irma Kakko, eNorssi Mikko Horila, OPStuki2016 Heli Lepistö, Ulla Ilomäki-Keisala, Soili Mynttinen,

18 www.enorssi.fi www.uta.fi/normaalikoulu
”Opettajat auttavat ratkomaan ongelmia, joita meillä ei olisi ilman heitä." - tuntematon -


Lataa ppt "OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google