Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015, 6-7.5.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Liikunta terveyden edistäjänä 29. 1
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Esitys Juha Mieskolainen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Terveys kansanterveysohjelma
Hyvinvoiva asukas – hyvinvoiva kunta Sähköinen hyvinvointikertomus Kainuun 3. Hyvinvointifoorumi Soile Paahtama erityisasiantuntija.
Sähköinen hyvinvointikertomus, EVA ja vuosikellot johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin työvälineinä TerPS2 Suvi Helanen 2014.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Kajaani SP/MR1 Ennakkoarviointi -menetelmä, ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi (IVA+)
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden.
Miten kunnassa toimivat tahot voivat tukea kunnan hyvinvointijohtamista ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistymistä? Esimerkkejä keskeisten toimijoiden rooleista.
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Terveytemme.fi -sivusto. Seuraavat THL:n väestötutkimus- ja rekisteriaineistot hyödyntävät Terveytemme.fi-palvelua tärkeinpänä julkaisuvälineenä: Alueellinen.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
LAAJA HYVINVOINTIKERTOMUS JA HYVINVOINTISUUNNITELMA
Terveytemme.fi -sivusto
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategia ja SHVK aikajanalla 
TEAviisarin käyttökoulutus klo
Ritva Väisänen ja Satu Turkka
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Verkkokoulutuksen tietoisku
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Pirkanmaan HYTE-teemaryhmän toimeenpanosuunnitelma Maakuntien HYTE-vertaisfoorumi Ylilääkäri Maarit Varjonen-Toivonen 1.
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Esityksen nimi / Tekijä
tietojen hyödyntäminen
Kuntien HYTE -toiminnan keskeisiä haasteita ja kehittämisen alueita
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Ajankohtaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5

Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Terve Kunta -verkoston jäsenten toiminta 2015
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Teaviisari.fi
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015, Jyväskylä Johtava asiantuntija Timo Ståhl

Esityksen sisältö Sote-palvelujen järjestämistavan yhteys kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön Alustavia tuloksia Kuntajohdon 2015 tiedonkeruusta Sote-alueen ja kunnan työnjako hv ja te työssä

3 Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuut ja velvoitteet kunnassa – tuloksia kuntajohdon tiedonkeruusta 2013

Kunnan terveydenedistämisaktiivisuus – TEAviisarin tulokset 2013 Tiedonkeruu, jossa selvitetään hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä kunnan johdon toiminnassa. Sisältää kuntien terveyden ja hyvinvoinnin johtamisen eri alueet: sitoutuminen, johtaminen, seuranta ja tarveanalyysi sekä osallisuus. Toteutettiin keväällä 2013 sähköisellä lomakkeella. Vastasi 214 kuntaa (67 %). Kuntakohtaiset tulokset ovat saatavilla TEAviisari - verkkopalvelusta (

Terveyden edistämisen vastuut ja SoTe-palveluiden järjestämisen yhteydet Vastuu kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä –Yksittäisen viranhaltijan vastuulla 48 % –Usean viranhaltijan tai työryhmän vastuulla 33 % –Lain edellyttämää vastuutahoa ei nimetty 19 % Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutaho nimetty – tarkastelu palvelujen järjestämistavan mukaan –Palvelut itsenäisesti järjestävä kunta 86 % –Isäntäkunta 93 % –Vastuu palveluiden järjestämisestä siirretty isäntäkunnalle 70 % –Kuntayhtymän jäsenkunta 77 %

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen työryhmät Terveyden edistämisen johtoryhmän lisäksi –Kunnan oma terveyden edistämisen työryhmä 63 % Palvelut itsenäisesti tuottava kunta 77 % Isäntäkunta 68 % Vastuu palveluiden järjestämisestä siirretty isäntäkunnalle 48 % Kuntayhtymän jäsenkunta 57 % –Alueellinen työryhmä 38 % Sote-palvelut siirtäneistä kunnista 61 prosentilla oli alueellinen tai kunnan oma työryhmä.

Vaikutusten ennakkoarviointi suunnitelmallisesti käytössä Suunnitelmien ja ohjelmien valmistelussa Lautakunta- päätösten valmistelussa Kuntastrategian valmistelussa Itsenäinen 47 %48 %28 % Kuntayhtymän jäsenkunta 35 %30 %31 % Isäntäkunta 52 % 41 % Sote- järjestämisvastuun siirtänyt kunta 36 % 27 %

Sosiaali- ja terveyspalvelut itsenäisesti järjestävät kunnat ja isäntäkunnat toteuttivat yleisemmin terveydenhuoltolain edellyttämät terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuut ja velvollisuudet.

Kuntajohto 2015 – alustavia tuloksia

Kuntajohto 2015 tiedonkeruu – alustavia tuloksia Alustavat tuloksia, vastaajia 65 kuntaa (21%), tiedonkeruu käynnissä!!!! Väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen kirjattuna tavoitteena –Kuntastrategiaan 31% –Laajaan hyvinvointikertomukseen 58% –Kunnan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 39% Tarkastuslautakunnan tarkastuskertomuksessa arvioitu kunnan hyvinvointi- ja terveystavoitteiden toteutumista 30% Kunnassa valtuuston hyväksymä hyvinvointikertomus 84 % Kenen vastuulle Hyte on kunnassa annettu? –Ei kenellekään 6% –Kirjallinen päätös vastuutahon nimeämisestä noin puolessa Hyte työryhmää ei ole 6% 10

Kuntajohto 2015 tiedonkeruu – alustavia tuloksia Hyte asiantuntija tai suunnittelija – oma tai yhteinen 51% –70% sijoitettu sosiaali- ja terveyssektorille Kunnassa tehty päätös ennakkoarvioinnin käyttöönotosta (EVA-menettely) 27% Valtuustolle raportoitiin 2014 –Väestön sairastuvuutta 59% –Elinympäristön turvallisuutta, viihtyisyyttä 50% –Elintapoja 59% –Väestöryhmien välisiä terveyseroja 45% Kunnan verkkosivuilla kuntalaisten avoimesti tarkasteltavissa –Laaja hyvinvointikertomus 59% –Kuvaus kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista ja –keinoista 46% 11

Kunnan tehtävät (§11 ja 12) 1)Terveys- ja hyvinvointivaikutusten huomioon ottaminen 2)Kunnan asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin sekä niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin 3)Kunnan palveluissa toteutettujen toimenpiteiden, joilla vastataan kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin seuraaminen 4)Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä raportointi valtuustolle vuosittain 5)Kerran valtuustokaudessa valmisteltava laajempi hyvinvointikertomus valtuustolle 6)Paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin perustuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet, toimenpiteet ja käytettävä näiden perustana kuntakohtaisia hyvinvointi- ja terveysosoittimia. 7)Nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot 12

Sote-alueen tehtävät 1)Valtakunnallisten hyvinvointi- ja kansanterveysohjelmien koordinointi ja toimeenpano yhdessä kuntien kanssa 2)Vaikuttaa aktiivisesti kansalliseen sosiaali- ja terveyspolitiikkaan 3)Alueellisen hyvinvointikertomuksen laadinta yhdessä kuntien kanssa 4)Terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen kunnille sekä erityisesti tuki niiden tulkitsemiseen 5)Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen alueellisen koulutuksen järjestäminen – ammattitaidon systemaattinen kehittäminen ja ylläpito 6)Hv ja te kehittämis- ja tutkimushankkeiden haku ja koordinointi (mm. Kaste-, ESR- ja muut EU-hankkeet) 7)Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä kuntien kanssa 8)Kunnan vaikutusten ennakkoarviointityöhön osallistuminen 9)Kuntien hyvinvointikertomustyöhön osallistuminen 10)Kuntien hv-työryhmien/ hv ja te johtoryhmien jäsenyys 11)Kiinteä yhteistyö peruskunnan kanssa (esim. opiskeluhuollossa) 13

Miten ja missä vaiheessa a) työnjaosta sovitaan, b) miten se organisoidaan ja c) resursoidaan? 14

KIITOS! Yhteystiedot: Timo Ståhl