Katja Siltanen ja Anne Rytilahti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Advertisements

P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kuopion kaupunki Perusopetus
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
PORIN PRIKAATI Niinisalon toimipiste
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Yhteistyö nivelvaiheessa esiopetuksesta kouluun
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Esiopetuksen vuosiympyrä
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Tervetuloa esiopetusiltaan!
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
SEURAKUNTAVAALIT 2018.
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
KP OTE Opinnoista töihin
Viestinnän työkalupakki
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Oulujoella on perhekeskus
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Maaliskuun päivämääriä Oppimisen ilo ja sisäinen motivaatio
TERVETULOA!.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
RAI Espoossa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Katja Siltanen ja Anne Rytilahti 18.11.2015 Esiopetusikäisen lapsen tuen tarpeen arviointi, erityistyöntekijöiden tutkimukset ja tiedonsiirto kouluun Katja Siltanen ja Anne Rytilahti 18.11.2015

Oppimisvalmiuskartoitukset esiopetuksessa Lukimat Lukemisen aika, leikin taika – Sanat paloiksi Trulle Miten yksityisillä palveluntuottajilla?

OPPIMISEN TUEN RYHMÄT ESIOPETUKSESSA I oppimisen tuen työryhmän sisältö ja valmistautuminen käydään läpi ryhmän tilanne käydään myös läpi lasten kartoitukset ja tuen tarve muista pyytää lupa vanhemmilta (katso leopsin ensimmäinen sivu) ryhmät ottavat kartoitukset mukaan (lukimat ja sanat paloiksi) myös lapsen leops otetaan mukaan elto kirjoittaa pöytäkirjan lastentarhanopettaja kirjoittaa yksittäistä lasta koskevat asiat leopsiin moniammmattillisen yhteistyön sivulle ja keskustelee vanhempien kanssa siitä, mitä oppimisen tuen työryhmä on suositellut heidän lapselleen  

OPPIMISEN TUEN RYHMÄT ESIOPETUKSESSA II oppimisen tuen työryhmän sisältö ja valmistautuminen käydään läpi ryhmän tilannetta keskustellaan lapsista, joiden taidot oppimisvalmiuskartoituksista mietityttivät, ja joille on tehty kartoitukset uudelleen pohditaan yhdessä onko ryhmässä lapsia, joiden kouluvalmiutta ja muuta tuen tarvetta koulunaloituksessa on hyvä pohtia esiopetusikäisten lasten moniammatillisessa työryhmässä, esimerkiksi psykologin, puheterapeutin tai toimintaterapeutin arviot. MYÖS ne lapset, joille arvion tekee joku muu kuin koulupsykologi, esim. Lastenlinna, Folkhälsan, lasten psykiatrinen poliklinikka, perheneuvola, terveyskeskuspsykologi (Gunilla Peltonen). Konsultaatioissa voidaan jo ennakoivasti keskustella myös koulunkäynninohjaajan tai muun tuen tarpeesta koulunaloitukseen oppimisen tuen työryhmän jälkeen lastentarhanopettajat keskustelevat perheiden kanssa lapsen kouluvalmiuden arvioinnista ja pyytävät kirjallisen suostumuksen, joka lähetetään erityislastentarhanopettajalle ennen moniammatillisen työryhmän kokoontumista joulukuulla. Suostumuslomakkeen ja tarkemmat ohjeet saatte oppimisen tuen työryhmässä. Lomake on käännetty myös albaniaksi, vietnamiksi, burmaksi, venäjäksi, viroksi sekä englanniksi huoltajan suostumukseen liitetään lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma (LEOPS) ja tiivistelmät kartoituksista sekä pedagoginen arvio jos se on lapselle laadittu. Lisäksi kielireppu ja S2suunnitelma S2lapsilla

Toteutuminen yksityisessä päivähoidossa

Moniammatillinen työryhmä moniammatilliseen työryhmään osallistuvat eltot, koulun psykologit ja puhe- ja toimintaterapeutit. Elto vie työryhmään konsultaatioiden perusteella mahdollisesti psykologin arviota tarvitsevat lapset ja tässä tapaamisessa päätetään kenelle, kuka, mitä, missä ja milloin arviota tehdään. Samalla sovitaan lapsikohtaiset moniammatilliset yhteistyöpalaverit erityislastentarhanopettaja laatii jokaisesta lapsesta erillisen muistion, joka lähetetään vanhemmille sekä vanhempien luvalla esiopetusryhmään. Työyhmän kokoontumisen jälkeen elto on puhelimitse yhteydessä perheeseen ennen joulua ja sen jälkeen ryhmään koulupsykologit aloittavat yksilöarvionsa heti joulun jälkeen ja ovat itse yhteydessä päiväkoteihin, mikäli arvio järjestetään päiväkodin tiloissa puheterapeutit ja toimintaterapeutit ovat varanneet kalenteriinsa aikoja esiopetusikäisten lasten arviointeihin vuoden alkuun

TOTEUTUMINEN YKSITYISESSÄ PÄIVÄKODISSA

Tiedonsiirto esiopetuksesta kouluun keväällä huhti-toukokuussa järjestetään esiopetuksen ja tulevan koulun yhteiset tiedonsiirtopalaverit koulunsa aloittavista lapsista. Näitä tapaamisia voi olla kaksi. Erikseen tukea tarvitsevista oppilaista, joista tapaamiset sopii erityislastentarhanopettaja; tämä aikataulu tiedotetaan helmikuulla esiopetuksen henkilöstölle. Muiden koulunsa aloittavien lasten tiedonsiirtotapaamisista sopivat esiopetuksen henkilöstö ja lähikoulu yhdessä. Jos oppilasmäärä on pieni, käydään kaikki tulevat oppilaat samalla läpi tiedonsiirtopalaveriin otetaan mukaan LEOPSin tiedonsiirtosivu sekä yhteenveto LUKIMAT arviosta ja Sanat paloiksi-kartoituksista kaikista lapsista. Tehostettua tukea saaneen lapsen LEOPS siirretään kokonaisuudessaan vanhempien luvalla tulevaan kouluun jos Sinun ryhmästäsi on menossa lapsia muuhun kuin ryhmänne ns. lähikouluun, sovi tukea tarvitsevien lasten osalta tiedonsiirtoon osallistuminen oman ryhmäsi elton kanssa, ja muiden lasten osalta suoraan koulun kanssa jos tiedonsiirtotapaamiseen on tulossa useita lastentarhanopettajia, erityislastentarhanopettajat jakavat aikataulun maaliskuun lopussa  

Entä yksityisestä päivähoidosta siirtyvät