Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 NM2 & Windows Media Center ? Innomarkkinat 11/2013 Paavo Häikiö - radiojuontaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Puhelinkäyttäytyminen
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Miten myydä juttu profaaniin lehteen?
NY Pitch camp Paikka: Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3, LS01 korkeakoulu, Pohjakerros PARKKIPAIKKA Rehtorinpellonkatu Tukkk:n pääovi (1 krs)
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Kuvaa mahdollisimman selkeästi yrityksenne käyttämä mobiiliratkaisukokonaisuus, jolla osallistutte Most Mobile Enterprise - kilpailuun. Kilpailun esiraati.
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
SundaySoup Oulu Hupisaaret.fi Rahoita: Mesenaatti.me Osallistuaksesi, hae mukaan 5.5. mennessä osoitteessa: hupisaaret.fi/sundaysoup-oulu.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo 9-12.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Toimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Marttilan yrittäjäkyselyn yhteenveto
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Ohjeita….
Työelämän tekstejä sähköposti.
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Englanti 8. lk LV – 2017.
Liiketoimintasuunnitelma
Luen, kirjoitan ja kerron
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Mikä ihmeen pecha kucha?
Tietoa välittävä puheenvuoro
PITCHAUS Hero 2017.
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Kielitietoisuus.
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Hissipuheen anatomia Kuka olet ja mistä yrityksestä.
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Liiketoimintasuunnitelma
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 NM2 & Windows Media Center ? Innomarkkinat 11/2013 Paavo Häikiö - radiojuontaja - tuottaja - taiteen maisteri

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Tämän esityksen tarkoitus > Antaa metodologia, jonka avulla voi presentoida omia projekteja potentiaalisille asiakkaille, rahoittajille, partnereille, medialle, yhteistyötahoille... > Sopii minkä mittaiseen pitsaukseen tahansa ja kenelle tahansa henkilölle jolle haluatte pitsata.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Tämän luento perustuu >Taideteollisen korkeakoulun lopputyölleni: >Liiketoimintasuunnitelman ja pitchin laatiminen kansainvälisille markkinoille pyrkivälle televisio-ohjelmalle

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä pitsaaminen tarkoittaa? >Pitsaus (joskus myös pitchaus) tulee englannin kielen sanasta heittää. >Baseballissa “pitch” avaa pelin, kun syöttäjä heittää pallon kohti lyöjää. >Yritysmaailmassa pitsaus on projektin SUULLINEN esittely tai myyntipuhe.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Pitsaus on lähtenyt elokuva- markkinoilta >Kansainvälinen kilpailu on erittäin kovaa. >Rahoittajilla usein hyvin vähän aikaa kuunnella. >Jokainen sana on tärkeä. >Kuulijoiden ymmärrys vaihtelee huomattavasti. >Vain yksi mahdollisuus onnistua. >Sopii hyvin jos yritys hakee esimerkiksi rahoitusta.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Pitsaus hyvinvointi- ja terveysalalla. >Usein kerrotaan liikaa toteuttamisesta ja prosesseista. >Suomeksi: ketään ei kiinnosta mitä kokouksia on järjestetty ja mitä pullia syöty. >Tulokset pitää oppia myymään päättäjille ja rahoittajille. >Pitää olla selkeä ja pitää osata tiivistää olennainen. >Pitää oppia kertomaan niin että aihetta tuntematonkin ymmärtää. >Jargon-vaara on läsnä koko ajan.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä pitää sanoa? >Pitsaus vastaa aina samoihin kysymyksiin. >Tavoite on aina sama: vakuuttaa kuulija siitä, että esiteltävä hanke tai tuote on kuulijalle SOPIVA. >Ei HYVÄ tai PARAS vaan SOPIVA! >Pitsauksen sisältö vaihtelee hankkeen ja pitsaajan roolin mukaan. >Yksityiskohtien määrä riippuu ajasta.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä sinun tulee tietää ennen kuin voit pitsata? > 1. OMA PROJEKTI/TUOTE >Kuvaus, eli miten esittelet projektin tai tuotteen >Kilpailuedut > 2. KUULIJA >Suurimmat saavutukset >Tuotanto/rahoitus/julkaisu -politiikka >Toiminnan linja >Mitä vastaavia hankkeita ovat tehneet, minkälaisin tuloksin >Mikä heidän mielestään on menestys >Vastaavien projektien vuosibudjetit >Budjetti/sijoitusvara -arviot kuluvalle vuodelle

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä kuulija ajattelee kun sinä pitsaat? > 1. KUULIJA AJATTELEE OMIA TAVOITTEITAAN >Kiinnostaako esiteltävä asia meidän asiakkaita/työntekijöitä/yhteistyökumppaneita/rahoi ttajia? >Mihin rahoitusmomenttiin tämä projekti voisi sopia? >Kuinka lähellä se on sitä liiketoimintasuunnitelmaa / tavoitetta / toiminnallista linjaa, jota ajamme? >Kuinka moneen vastaavaan hankkeeseen on rahat? >Onko tarjottava projekti realistinen suhteessa käytettävissä olevaan budjettiini?

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä kuulija ajattelee kun sinä pitsaat? > 2. PROJEKTI >Ymmärränkö mistä on kyse? >Kiinnostaako se minua? Innostaako se minua? >Kuinka sen voisi tehdä paremmin? Eri kokoluokassa? Eri asiakasryhmälle? Pienemmin? Eri tekijöiden toimesta? >Sijoitetun rahamäärän suhde potentiaaliseen tuottoon/lopputulokseen.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Pitsauksen rakenne > Pitsauksen rakenne syntyy vastaamalla kuulijan kysymyksiin.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 1: KUKA? >Kuka sinä olet suhteessa projektiin? Tutkija, rahoittaja, yrittäjä, markkinoija, koordinaattori, projektipäällikkö, suunnittelija, toimitusjohtaja? >Jos olennaista, esittele yritys, josta tulet. >YHTEENSÄ: enintään 3 lausetta! >Huom! Tästä pitsaus alkaa!

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Huonoja aloituksia > EI KANNATA ALOITTAA >Kertomalla suurieleisesti mitä toimialasi on. >Analysoimalla mitä markkinat juuri nyt tarvitsevat. >Kehumalla kuinka erinomainen projekti/tuote nyt on kyseessä. >Hehkuttamalla kuinka paljon kuulija tulee pitämään esiteltävästä hankkeesta/tuotteesta. >Kertomalla vitsiä. >Kertomalla muista projekteista/tuotteista, mitä on aikaisemmin tehnyt. >Esittämällä kysymystä

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 2: MIKÄ? >Lyhyt kuvaus: >Projektin/tuotteen luonne: palvelu, tuote, yhteistyö, tapahtuma... >Toimiala >Kesto ja tekninen toteutustapa >Kohderyhmä kelle tarkoitettu >Kokemus: mitä käyttäjä tekee/oppii/tuntee >Referenssi: vastaavia projekteja >Mitä haet pitsauksella: rahoittajaa, medianäkyvyyttä, ostajaa, työntekijää, sponsoria, neuvoa...

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Lyhyt kuvaus tuotteesta > Valmistele yksi hyvä ”catch-phrase”, jolla esittelet projektisi/tuotteesi. > Kerro projektin pääkohdat. > Keskity olennaiseen ja päätoimintoihin, ei tuleviin mahdollisuuksiin. > Kerro missä ja miten projekti toteutuu. > Referenssit on hyvä tapa säästää aikaa, mutta valitse referensseiksi menestyksiä ja mistä uskot kuulija pitävän. > Anna kuulija elää mukana TUNTEELLA! > Ole itse innostunut! > Usko itseesi, työryhmääsi ja esiteltävään juttuun!

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Huono kuvaus tuotteesta > Älä lue ääneen pressitiedotetta, joka on tarkoitettu luettavaksi - ei kuultavaksi. Pressitiedotteet suunnitellaan lisäksi persoonattomiksi, mitä suullisen esittelyn ei pidä olla. > Ei liikaa yksityiskohtia, jotka sekoittavat kuulijaa. > Pitsauksen tarkoitus on saada kuulija haluamaan lisää, joten kaikkea ei tarvitse kertoa. > Muista että myös tuotteilla ja edustamallasi yrityksellä tai hankkeella voi olla tarina!

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 3: MIKSI? >KILPAILUEDUT >Mitä tuotteessasi/hankkeessasi on mitä muissa vastaavissa ei ole? >Mikä on sen tuoma lisäarvo? >Miten juttusi sopii markkinoille: markkinatutkimuksia, kilpailija- analyysejä... >HUOM! >Tämä on onnistuneen pitsauksen tärkein kohta!

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 KILPAILUEDUT: HYVÄÄ >Omaperäisyys, uusi näkökulma/innovaatio >Palvelussa kokemus, lahjakkuus, taidot, palkinnot >Kansainvälisyys, monta kohderyhmää tavoittava, monella alustalla toimiva, tuotesarja >Markkinoiden tarpeen mukainen, muodikas, trendikäs, tuotanto-portfolioon sopiva >Eksklusiivisuus (medialle)

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 KILPAILUEDUT: HUONOA >Halpa >Sitä ei oikeasti voi vielä tietää varmasti. >Halpa ei kuulosta houkuttelevalta >Tekninen, taloudellinen tai juridinen lähestyminen >”Ensimmäistä kertaa historiassa” >Parempi tarkistaa vielä pari kertaa. >”Parempi kuin”, ”hyvä”, ”kiinnostava”, ”uusi” >Niin ehkä sinun mielestäsi. >Negaation käyttö: ”tämä projekti ei ole...” >Ajanhukkaa. Kerro mieluummin mitä se on.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 4: MITEN? > Tekijät >Tiimi, toimintatavat > Partnerit >Miten sopivat yhteen >Miten pitsauksen kuulija sopii tähän joukkoon > Valmistumisen jälkeen >Markkinointi >Jatkokehitys > HUOM! Faktoja, lyhyitä lauseita, EI adjektiiveja

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 5: MILLOIN? >Tuotantoaikataulu >Milloin projekti/tuote valmistuu tai yritys perustetaan? >Koska se lanseerataan? >Koska myydään ulkomaille? >Toimenpidekalenteri >Testaukset, markkinointi... >Rahoitusaikataulu >Yksityiset ja julkiset rahoittajat >HUOM! Vain pääasiat aikataulusta jotta ulkopuolinen ymmärtää

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 6: KUINKA PALJON? >HUOM! Summat on osattava selittää yksinkertaisesti, helposti ja tarkasti! >Liiketoimintamallin esittely >Budjetti >Rahoitussuunnitelma >R.O.I. (Return On Investment) >Pyöristetyt arviot luvuista, tulolähteistä, kestosta >Mitä odotat kuulijalta? >Kuinka paljon rahaa/aikaa/näkyvyyttä... >Missä muodossa >Milloin

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 PITSAUKSEN PÄÄTÖS > Pyri aina saamaan nopea palaute heti pitsauksen jälkeen. > Sovi mihin mennessä kuulija antaa lopullisen vastauksen. > Listaa ylös action pointit: kuka lähettää materiaalia kenelle. Varmista että kaikki läsnäolijat hyväksyvät nämä toimenpiteet. > Kerää kaikkien yhteystiedot: tittelit, puhelin... >Tärkeintä on tietää varmasti kuka päättää jatkosta. >Usein päättäjä ei ole edes paikalla! > Vaihda tarvittaessa käyntikortit

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 PITSAUKSEN JÄLKEEN > Kirjoita muistio pitsauksesta välittömästi pitsauksen jälkeen, niin muistat tarkkaan mistä on puhuttu. >Huom! Tämä EI ole sama asia kuin käyttämäsi slidet > Lähetä muistio toimenpideluettelon ja aikataulun kanssa 24 tunnin kuluessa läsnä olleille ja pyydä heitä vahvistamaan sovitut asiat. >Muistio toimii hyvänä sopimuspohjana.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 VINKKEJÄ >Yksi asia per kysymys: kun vastaat kohtiin 1-6 painota yhtä asiaa per kohta. >Älä myy yli, älä feikkaa: >Kaikkea ei tarvitse tietää. Jos et tiedä jotain asiaa, kannattaa se sanoa rehellisesti. >On tärkeää, että kerrot mikä on varmaa ja mikä epävarmaa. >Tunnusluvut: varmista summat moneen kertaan. Kerro lähteesi ja tutkimuksen ajankohta, jos käytät tutkimuksia.

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kertaus

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kertaus

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymyksiä & keskustelua Paavo Häikiö p RAKASTAKAA SITÄ MITÄ TEETTE!