Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen laadunhallinnasta – ja lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä Vierailu Jyväskylän yliopistolle Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen laadunhallinnasta – ja lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä Vierailu Jyväskylän yliopistolle Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö
Tähtäimessä joustavat opinpolut Oppijalle henkilökohtaisesti rakennettu kokonaisuus opintoja joustavasti yli tutkinto- ja oppilaitosrajojen
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta Laadunhallintamenettelyt oltava, järjestelmän/rakenteet koulutuksen järjestäjä saa päättää itse Toiminta voimassa olevien lakien ja asetusten mukaan, mieluusti tulevaa jo ennakoiden Ulkoisiin arviointeihin osallistuttava (Karvi, OPH, OKM) Arviointien tuloksista tiedotettava avoimesti Amm. peruskoulutuksen valtionosuusrahoitus (lainsäädäntö muuttumassa) Kiinteä rahoitus 96 – 98 % Tuloksellisuusrahoitus max. 4 % Laatupalkinto (nimellinen)
Laatujärjestelmien itsearvioinnissa keväällä 2015 arvioidut laadunvarmistuksen teema-alueet 1.Laatukulttuuri ja laadunhallinnan kokonaisuus 2.Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus 3.Henkilöstö ja muut koulutuksen toimijat 4.Perustehtävien ja niitä tukevien toimintojen laadunhallinta 4.1.Perustehtävien laadunhallinta kokonaisuutena 4.2.Oppilaitosmuotoisena ammatillisena koulutuksena järjestettävä koulutus 4.3.Näyttötutkintojen järjestäminen ja niihin valmistava koulutus (pt, at, eat) 4.4.Oppisopimuskoulutus 4.5.Muu koulutus (valmistavat ja valmentavat, muu ei-tutkintotavoitteinen koulutus, työpajatoiminta) 4.6.Maksullinen palvelutoiminta (ml. työvoimapoliittinen koulutus ja täydennyskoulutus) 4.7.Opiskelijoille tarjottavat tukipalvelut 4.8.Ammatillisten erityisoppilaitosten erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtävät 5.Arviointi ja tulosten käyttö 6.Parantaminen
Ammatillisen koulutuksen reformi ja laatujärjestelmien itsearviointi Seuraava itsearviointikierros 2019 Itsearvioinnin kriteeristöä uudistetaan vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin mukaista ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta. Itsearvioinnin tavoitteena on varmistaa, että kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on koko toiminnan kattava ja toimiva toiminta/laadunhallintajärjestelmä, jota parannetaan arviointi-, seuranta-, palautetiedon sekä ennakointitiedon pohjalta.
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan tuki Opetushallitukselta saatu jo vuosia rahoitusta verkostohankkeille laatutyön edistämiseksi OPH:n laatuverkosto, vuosittain 1-2 yhteistä seminaaria OPH:n vuosittaiset Laatua laivalla –seminaarit Ammatillisen koulutuksen laatustrategia Laatujärjestelmien itsearviointi 2015 (pilotointi 2014) Laatupalkintokilpailu 2000 – 2014, 2016 – Tulevat teemat: 2016 Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys 2017 Tiedolla johtaminen 2018 Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi 2019 Koulutuksen järjestäjien laatujärjestelmien itsearviointi Vuosina 2000 – 2014 palkitut: _2014.pdf _2014.pdf
Lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä lukuina 2015 Tarkempia tietoja lukujen takaa: ao yhteiskuntavastuujulkaisu 2015ao yhteiskuntavastuujulkaisu 2015
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän organisaatio
Mitä koulutuskuntayhtymän toiminnan laatu on? Tuloksellisuus- rahoituksen määrä Menestys ”yo- rankingissa” Toimivat prosessit Järkevästi käytetty työaika Hankkeiden määrä/€ Hyvä ja tuloksekas verkosto- yhteistyö Opiskelija- palaute Työelämän palaute Koulutuksen haluttavuus Opiskelijoiden työllistyminen / pääsy jatko- opintoihin Palkinnot Työryhmä- jäsenyydet Keski- Suomen alueen menestys Hyvä taloudellinen tulos Opetus- henkilöstön pätevyys Menestys Taitaja- ja Skills- kilpailuissa Hyvät oppimis- tulokset Tyytyväinen henkilöstö Terveet ja toimintaan sopivat tilat
Kilpailu- kykyinen Keski-Suomi Koulutus- ja työelämäpalvelut Oppilaitosmuotoinen ammatillinen peruskoulutus ▪ Lukiokoulutus Näyttötutkintoina suoritettava ammatillinen koulutus Oppisopimuskoulutus ▪ Työelämäpalvelut Ammatilliseen peruskoulutuksen valmentava koulutus Perusopetus ja perusopetuksen lisäopetus ▪ Taiteen perusopetus Koulutus- ja työelämäpalvelut Oppilaitosmuotoinen ammatillinen peruskoulutus ▪ Lukiokoulutus Näyttötutkintoina suoritettava ammatillinen koulutus Oppisopimuskoulutus ▪ Työelämäpalvelut Ammatilliseen peruskoulutuksen valmentava koulutus Perusopetus ja perusopetuksen lisäopetus ▪ Taiteen perusopetus Strateginen suunnittelu ja johtaminen Strategiaprosessi ▪ Ennakointi ja aluekehittäminen Toiminta- ja taloussuunnittelu ▪ Turvallisuusjohtaminen Strateginen suunnittelu ja johtaminen Strategiaprosessi ▪ Ennakointi ja aluekehittäminen Toiminta- ja taloussuunnittelu ▪ Turvallisuusjohtaminen Yhteiset palvelut Kiinteistöpalvelut ▪ Ravintolapalvelut ▪ ICT-palvelut ▪ Henkilöstöpalvelut Talouspalvelut ▪ Viestintä ▪ Kirjastopalvelut ▪ Kansainvälisyys ▪ Hankkeet Yhteiset palvelut Kiinteistöpalvelut ▪ Ravintolapalvelut ▪ ICT-palvelut ▪ Henkilöstöpalvelut Talouspalvelut ▪ Viestintä ▪ Kirjastopalvelut ▪ Kansainvälisyys ▪ Hankkeet Jyväskylän koulutuskuntayhtymän ydintoiminnot Opiskelijoilla hyvät valmiudet työelämään ja jatko-opintoihin, yrittäjyyteen ja kansain- välisyyteen jatkuva kehittäminen palaute ja arviointi Asiakkaiden tarpeet nuoret ▪ aikuiset ▪ työ- ja elinkeino- elämä
Laatutyön organisointi Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutiimi Jyväskylän ammattiopiston laaturyhmä Jyväskylän aikuisopiston laaturyhmä Jämsän ammattiopiston laaturyhmä Oppisopimus- keskuksen laaturyhmä Jyväskylän lukiokoulutuksen laaturyhmä Tulosalueen oman laaturyhmän tehtävänä on yhteisten laadunhallinnan periaatteiden toimeenpano ja arjen laatutyön koordinointi, ohjaus ja tuki. Ravitsemis- palveluiden laaturyhmä Kiinteistö- liikelaitoksen laaturyhmä Kuntayhtymän laatutiimi asettaa koulutuskuntayhtymän laatutyölle tavoitteet, sekä sopii laadunhallinnan periaatteet ja ohjauksen kuntayhtymätasoisesti.
Laatutyömme perusperiaatteet Tasalaatuisuus Riippumatta siitä missä ao-oppilaitoksessa opiskelija on kirjoilla, hän saa palvelua samoilla periaatteilla Yksinkertaisuus, selkeys Kuvataan prosessit vain siihen asti kuin on välttämätöntä, hyödynnetään olemassa olevia mittareita; ei laadita prosessikuvauksia tai uusia mittareita ihan vain tekemisen ilosta Luottamus henkilöstön osaamiseen Annetaan asiantuntijoille mahdollisuus soveltaa osaamistaan ja löytää ratkaisuja yhteisesti sovittujen raamien sisällä Systemaattisuus Ei kertapistoja, ei poukkoilua, vaan suunnitelmallista, tavoitteellista toimintaa. ”Viisas pääsee vähemmällä.”
Strategia ohjaa toimintaamme ja sen kehittämistä
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laadun varmistuksen ja kehittämisen työkalupakki Suunnittelu Silta Vuosittaiset toimintasuunnitelmat ja talousarviot Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmat Opettajien vuosityösuunnitelmat Kuntayhtymän tiimien toimintasuunnitelmat Henkilöstösuunnitelmat Toteutus Prosessikuvaukset ja toimintaohjeet Henkilöstön työelämäjaksot Kv-jaksot ja –vierailut Henkilöstökoulutus Työpaikkaohjaajakoulutukset Hanketyö Arviointi Palautteet opiskelijoilta ja työelämältä Sisäiset auditoinnit Kehittämisideat henkilöstöltä Kehityskeskustelut Oppimistulokset Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit Tilastot Kansalliset arvioinnit Tilinpäätös ja toimintakertomus Kehittäminen Henkilöstökokoukset, tiimipalaverit Johtoryhmät Johdon katselmukset Näyttötoimikunnat Kuntayhtymän tiimit Alueen erilaiset kehittämisryhmät
Sähköiset ”laatukäsikirjat” Kaikki ohjeet ja laadun varmistuksen aineistot ajantasaisesti koko henkilöstön saatavilla intrassa
Opiskelijapalautteet Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä Nuorten ammatillinen peruskoulutus ja Valma- koulutus (Inka) Aloitusvaiheen kyselyOpintojaksopalaute Työssäoppimisen ja näyttöjen palaute Oppimistulosten arviointi * Valmistumisvaiheen palaute Ammatillinen aikuiskoulutus (Opal, Aipal,Digium) AloituspalauteVälipalauteLoppupalaute Oppisopimuskoulutus (Sopimus Pro) AloituspalauteVälipalaute **Päättövaiheen palaute Lukiokoulutus (Inka) Aloitusvaiheen kysely Attitude- kysely (Lukuvuosi- kysely) (Valmistuvien kysely) Perusopetus, perusopetuksen lisäopetus (Inka) Aloitus Opintojen päättäminen Taiteen perusopetuksen lukuvuosikysely Opiskelijat aina mukana koulutuksen prosessien sisäisissä auditoinneissa
Kysymyksiä? Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö | p Kysymyksiä? Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö | p