Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen laadunhallinnasta – ja lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä Vierailu Jyväskylän yliopistolle 13.4.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laadun varmistaminen Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä
Advertisements

Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
Toiminnan suunnittelu
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Mitä luvassa 2016 ja 2017? Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto Ammatillisen koulutuksen seminaari, Seinäjoki
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia KOULUTUSVIENNISTÄ OSAAMISLIIKETOIMINTAAN.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Työelämäosaajana OKM.
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Tervetuloa Innokylään
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Ammatinen koulutus uudistuu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
KEIJO KEIJO
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Karvi arviointitiedon tuottajana
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Osaamisen ennakointifoorumi
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen laadunhallinnasta – ja lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä Vierailu Jyväskylän yliopistolle Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen laadunhallinnasta – ja lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä Vierailu Jyväskylän yliopistolle Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö

Tähtäimessä joustavat opinpolut Oppijalle henkilökohtaisesti rakennettu kokonaisuus opintoja joustavasti yli tutkinto- ja oppilaitosrajojen

Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta Laadunhallintamenettelyt oltava, järjestelmän/rakenteet koulutuksen järjestäjä saa päättää itse Toiminta voimassa olevien lakien ja asetusten mukaan, mieluusti tulevaa jo ennakoiden Ulkoisiin arviointeihin osallistuttava (Karvi, OPH, OKM) Arviointien tuloksista tiedotettava avoimesti Amm. peruskoulutuksen valtionosuusrahoitus (lainsäädäntö muuttumassa) Kiinteä rahoitus 96 – 98 % Tuloksellisuusrahoitus max. 4 % Laatupalkinto (nimellinen)

Laatujärjestelmien itsearvioinnissa keväällä 2015 arvioidut laadunvarmistuksen teema-alueet 1.Laatukulttuuri ja laadunhallinnan kokonaisuus 2.Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus 3.Henkilöstö ja muut koulutuksen toimijat 4.Perustehtävien ja niitä tukevien toimintojen laadunhallinta 4.1.Perustehtävien laadunhallinta kokonaisuutena 4.2.Oppilaitosmuotoisena ammatillisena koulutuksena järjestettävä koulutus 4.3.Näyttötutkintojen järjestäminen ja niihin valmistava koulutus (pt, at, eat) 4.4.Oppisopimuskoulutus 4.5.Muu koulutus (valmistavat ja valmentavat, muu ei-tutkintotavoitteinen koulutus, työpajatoiminta) 4.6.Maksullinen palvelutoiminta (ml. työvoimapoliittinen koulutus ja täydennyskoulutus) 4.7.Opiskelijoille tarjottavat tukipalvelut 4.8.Ammatillisten erityisoppilaitosten erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtävät 5.Arviointi ja tulosten käyttö 6.Parantaminen

Ammatillisen koulutuksen reformi ja laatujärjestelmien itsearviointi Seuraava itsearviointikierros 2019 Itsearvioinnin kriteeristöä uudistetaan vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin mukaista ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta. Itsearvioinnin tavoitteena on varmistaa, että kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on koko toiminnan kattava ja toimiva toiminta/laadunhallintajärjestelmä, jota parannetaan arviointi-, seuranta-, palautetiedon sekä ennakointitiedon pohjalta.

Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan tuki Opetushallitukselta saatu jo vuosia rahoitusta verkostohankkeille laatutyön edistämiseksi OPH:n laatuverkosto, vuosittain 1-2 yhteistä seminaaria OPH:n vuosittaiset Laatua laivalla –seminaarit Ammatillisen koulutuksen laatustrategia Laatujärjestelmien itsearviointi 2015 (pilotointi 2014) Laatupalkintokilpailu 2000 – 2014, 2016 – Tulevat teemat: 2016 Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys 2017 Tiedolla johtaminen 2018 Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi 2019 Koulutuksen järjestäjien laatujärjestelmien itsearviointi Vuosina 2000 – 2014 palkitut: _2014.pdf _2014.pdf

Lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä lukuina 2015 Tarkempia tietoja lukujen takaa: ao yhteiskuntavastuujulkaisu 2015ao yhteiskuntavastuujulkaisu 2015

Jyväskylän koulutuskuntayhtymän organisaatio

Mitä koulutuskuntayhtymän toiminnan laatu on? Tuloksellisuus- rahoituksen määrä Menestys ”yo- rankingissa” Toimivat prosessit Järkevästi käytetty työaika Hankkeiden määrä/€ Hyvä ja tuloksekas verkosto- yhteistyö Opiskelija- palaute Työelämän palaute Koulutuksen haluttavuus Opiskelijoiden työllistyminen / pääsy jatko- opintoihin Palkinnot Työryhmä- jäsenyydet Keski- Suomen alueen menestys Hyvä taloudellinen tulos Opetus- henkilöstön pätevyys Menestys Taitaja- ja Skills- kilpailuissa Hyvät oppimis- tulokset Tyytyväinen henkilöstö Terveet ja toimintaan sopivat tilat

Kilpailu- kykyinen Keski-Suomi Koulutus- ja työelämäpalvelut Oppilaitosmuotoinen ammatillinen peruskoulutus ▪ Lukiokoulutus Näyttötutkintoina suoritettava ammatillinen koulutus Oppisopimuskoulutus ▪ Työelämäpalvelut Ammatilliseen peruskoulutuksen valmentava koulutus Perusopetus ja perusopetuksen lisäopetus ▪ Taiteen perusopetus Koulutus- ja työelämäpalvelut Oppilaitosmuotoinen ammatillinen peruskoulutus ▪ Lukiokoulutus Näyttötutkintoina suoritettava ammatillinen koulutus Oppisopimuskoulutus ▪ Työelämäpalvelut Ammatilliseen peruskoulutuksen valmentava koulutus Perusopetus ja perusopetuksen lisäopetus ▪ Taiteen perusopetus Strateginen suunnittelu ja johtaminen Strategiaprosessi ▪ Ennakointi ja aluekehittäminen Toiminta- ja taloussuunnittelu ▪ Turvallisuusjohtaminen Strateginen suunnittelu ja johtaminen Strategiaprosessi ▪ Ennakointi ja aluekehittäminen Toiminta- ja taloussuunnittelu ▪ Turvallisuusjohtaminen Yhteiset palvelut Kiinteistöpalvelut ▪ Ravintolapalvelut ▪ ICT-palvelut ▪ Henkilöstöpalvelut Talouspalvelut ▪ Viestintä ▪ Kirjastopalvelut ▪ Kansainvälisyys ▪ Hankkeet Yhteiset palvelut Kiinteistöpalvelut ▪ Ravintolapalvelut ▪ ICT-palvelut ▪ Henkilöstöpalvelut Talouspalvelut ▪ Viestintä ▪ Kirjastopalvelut ▪ Kansainvälisyys ▪ Hankkeet Jyväskylän koulutuskuntayhtymän ydintoiminnot Opiskelijoilla hyvät valmiudet työelämään ja jatko-opintoihin, yrittäjyyteen ja kansain- välisyyteen jatkuva kehittäminen palaute ja arviointi Asiakkaiden tarpeet nuoret ▪ aikuiset ▪ työ- ja elinkeino- elämä

Laatutyön organisointi Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutiimi Jyväskylän ammattiopiston laaturyhmä Jyväskylän aikuisopiston laaturyhmä Jämsän ammattiopiston laaturyhmä Oppisopimus- keskuksen laaturyhmä Jyväskylän lukiokoulutuksen laaturyhmä Tulosalueen oman laaturyhmän tehtävänä on yhteisten laadunhallinnan periaatteiden toimeenpano ja arjen laatutyön koordinointi, ohjaus ja tuki. Ravitsemis- palveluiden laaturyhmä Kiinteistö- liikelaitoksen laaturyhmä Kuntayhtymän laatutiimi asettaa koulutuskuntayhtymän laatutyölle tavoitteet, sekä sopii laadunhallinnan periaatteet ja ohjauksen kuntayhtymätasoisesti.

Laatutyömme perusperiaatteet Tasalaatuisuus Riippumatta siitä missä ao-oppilaitoksessa opiskelija on kirjoilla, hän saa palvelua samoilla periaatteilla Yksinkertaisuus, selkeys Kuvataan prosessit vain siihen asti kuin on välttämätöntä, hyödynnetään olemassa olevia mittareita; ei laadita prosessikuvauksia tai uusia mittareita ihan vain tekemisen ilosta Luottamus henkilöstön osaamiseen Annetaan asiantuntijoille mahdollisuus soveltaa osaamistaan ja löytää ratkaisuja yhteisesti sovittujen raamien sisällä Systemaattisuus Ei kertapistoja, ei poukkoilua, vaan suunnitelmallista, tavoitteellista toimintaa. ”Viisas pääsee vähemmällä.”

Strategia ohjaa toimintaamme ja sen kehittämistä

Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laadun varmistuksen ja kehittämisen työkalupakki Suunnittelu Silta Vuosittaiset toimintasuunnitelmat ja talousarviot Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmat Opettajien vuosityösuunnitelmat Kuntayhtymän tiimien toimintasuunnitelmat Henkilöstösuunnitelmat Toteutus Prosessikuvaukset ja toimintaohjeet Henkilöstön työelämäjaksot Kv-jaksot ja –vierailut Henkilöstökoulutus Työpaikkaohjaajakoulutukset Hanketyö Arviointi Palautteet opiskelijoilta ja työelämältä Sisäiset auditoinnit Kehittämisideat henkilöstöltä Kehityskeskustelut Oppimistulokset Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit Tilastot Kansalliset arvioinnit Tilinpäätös ja toimintakertomus Kehittäminen Henkilöstökokoukset, tiimipalaverit Johtoryhmät Johdon katselmukset Näyttötoimikunnat Kuntayhtymän tiimit Alueen erilaiset kehittämisryhmät

Sähköiset ”laatukäsikirjat” Kaikki ohjeet ja laadun varmistuksen aineistot ajantasaisesti koko henkilöstön saatavilla intrassa

Opiskelijapalautteet Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä Nuorten ammatillinen peruskoulutus ja Valma- koulutus (Inka) Aloitusvaiheen kyselyOpintojaksopalaute Työssäoppimisen ja näyttöjen palaute Oppimistulosten arviointi * Valmistumisvaiheen palaute Ammatillinen aikuiskoulutus (Opal, Aipal,Digium) AloituspalauteVälipalauteLoppupalaute Oppisopimuskoulutus (Sopimus Pro) AloituspalauteVälipalaute **Päättövaiheen palaute Lukiokoulutus (Inka) Aloitusvaiheen kysely Attitude- kysely (Lukuvuosi- kysely) (Valmistuvien kysely) Perusopetus, perusopetuksen lisäopetus (Inka) Aloitus Opintojen päättäminen Taiteen perusopetuksen lukuvuosikysely Opiskelijat aina mukana koulutuksen prosessien sisäisissä auditoinneissa

Kysymyksiä? Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö | p Kysymyksiä? Hanna Rajala, suunnittelupäällikkö | p