OPISKELUA JA OPINNÄYTETYÖTÄ. KIRJASTOALAN MEDIATAIDOT Kirjastopäivät 12.6.2015, Seinäjoki Sara Lahtinen, Tradenomi, SeAmk.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Advertisements

KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
KOHTI VAIKUTTAVUUDEN TODENTAMISTA Voimaa työhön –lautapeliin liittyvät asiakaskyselyt ja tutkimus Mindgame
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
YHTEISHAKU 2017 Haussa olevat alat Tuplatutkinto Pääsy- ja soveltuvuuskokeet Lisä- ja suorahaku Valma-koulutus.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Finnan käyttäjät, keitä he ovat?
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Kelan AVH-kuntoutus kuntoutujan arjen selviytymisessä ja
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MUUTOS-hanke Kelan kuntoutuksen muutosten vaikutukset asiakkaan saamaan kuntoutuspalveluun Ajankohtaista info Riitta Seppänen-Järvelä Johtava.
Ammatillinen kasvu M5216SAB
Sosiaalialan tutkimuksen päivät , Rovaniemi
Metlan julkaisumittarit
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Opeka-kyselyn tulokset
Ennakkotehtävä, työpaja
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Tervetuloa Innokylään
1. Millä tavoin tämä osa-alue parantaa hyötyä asiakkaalle?
Instagram.
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
Tuotteen tai palvelun myynti
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
Minä kuljettajana.
Monialainen yhteispalvelu
FinELibin Tieto tutkijan työpöydälle –kyselyn tiedotus ja tulokset Oulun yliopiston kirjastossa Oulun yliopiston kirjasto, Anna-Kaarina Linna ja Tiina.
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Finna Aineistotyyppityöpaja
Tervetuloa Innopajaan
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Infra-alan koulutus PRE-ohjelma, Infra FINBIM –työpaketti Kimmo Laatunen Dr. Ari Ahonen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Maakuntakirjastokokous
Kysely opintojen ohjauksesta
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Opinnollistamisen pähkinät
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
PUUKAUPPA KOULUTUKSET
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
OTE’TTA TOIMINTAMALLIEN KUVAAMISEEN Pori
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Start Up Activities Chisato Anttilainen.
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Lasten ja perheiden palvelut: tiedotettavat asiat
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Opinnoista töihin teemaryhmän kokous KP OTE
Opettajan pedagoginen ajattelu
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
OSAAMISKANSIO Nimi.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kentän uudet nettisivut Kentän
Tutkimuksen tuki- verkosto
Luonnontiedeaiheinen projekti
KUOPION KAUPUNGINKIRJASTO
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
LUOTTAMUS LIIKUNNAN JA URHEILUN VERKOSTOJEN VALTIONOHJAUKSESSA
Esityksen transkriptio:

OPISKELUA JA OPINNÄYTETYÖTÄ. KIRJASTOALAN MEDIATAIDOT Kirjastopäivät , Seinäjoki Sara Lahtinen, Tradenomi, SeAmk

OPINNOT

KIRJASTOTYÖNTEKIJÖIDEN MEDIATAIDOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA -OPINNÄYTETYÖ Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia: Millaiset mediataidot kirjastotyöntekijöillä on? Onko mediataidot riittävät kirjaston tarjoamiin aineistoihin nähden? Pystytäänkö kirjastoissa opastamaan asiakkaille informaatioyhteiskunnassa tarvittavia kansalaistaitoja? Hypoteesi: Kirjastotyöntekijöiden mediataidot eivät ole riittävät.

OPINNÄYTETYÖ: Haastattelut: Taustaa kyselylomakkeen muotoiluun Asiantuntijanäkökulmaa kirjastotyöntekijöiden mediataidoista. Haastateltavina olivat Anneli Ketonen, Perttu Rasi, Päivi Litmanen- Peitsala, Mika Mustikkamäki sekä Riitta Kangas. Kysely Kyselylinkki sähköpostilla kaikkiin Suomen yleisiin kirjastoihin. Kysely oli myöhemmin myös Kirjastot.fi:n ammattikalenterissa, Kirjastot.fi:n mediakasvatus-osiossa sekä Mediakasvatusta kirjastossa – ryhmässä (Facebook). Opinnäytetyöni Theseuksessa:

TULOKSET Vastaajia 379 (kaksi hylättiin, koska eivät tutkittavaa joukkoa) Vastausten perusteella: Kirjastotyöntekijöiden mediataidot hyvät Opastustaidot kohtalaiset  pystytään opastamaan tarvittavia kansalaistaitoja Tulokset ristiriidassa asiantuntijoiden näkemysten kanssa. Syy: kyselyyn mahdollisesti vastanneet ne, joita mediataidot kiinnostavat, ja heidän taitonsa ovat hyvät

TUTKIMUKSESSA HAVAITTUA Taidot Yksipuoliset - Some-kanavat olivat lähinnä ilmoitustaulun jatke - Tiedonhakuun ei käytetty monipuolisesti eri hakukoneita. Ehdotukset: Kirjastotyöntekijät tarvitsevat ajanmukaiset työvälineet,  laitteiden käyttö muuttuu sujuvaksi  voidaan opettaa paremmin informaatioyhteiskunnassa tarvittavia kansalaistaitoja Tarvitaisiin lisää koulutusta: 1. opastamisesta asiakkaille, konkreettista työpaja harjoittelua kollegoiden kanssa 2. verkkopalveluiden hyödyntämisestä monipuolisesti kirjastotyössä ja miten niillä tuotetaan asiakkaille lisäarvoa kirjastopalveluihin

Kiitos!