Asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintapäätöksen taustaa ja perusteluja Lehdistötilaisuus 17.8.2015 klo 16:30 Hannu Välimäki hankejohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Perusterveydenhuolto
Antti Iivanainen Hankejohtaja Hanketoimisto
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
tehokkaampi tapa toimia!
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri KDK Ajankohtaista Asiakasliittymästä
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ulla Rönnberg Aikis –hankkeiden IV käsikirjoitusseminaari AIKUISTEN MAAHANMUUTTAJIEN KIELIKOULUTUS-
Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous
- tilannekatsaus ohjausryhmälle Totti Tuhkanen.
FinELib-aineistojen kilpailuttamisen hyödyt ja haasteet FinELibin asiantuntijaseminaari Toni Vesterinen.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Päivystysten kokonaisuus Lshp:n alueella Tapio Kekki Pth-yksikkö Lshp.
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.3.
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Kansallinen hanke: Kiila/UNA Tietohallinto Tarja Vellonen.
Rakenteinen kirjaaminen Oulun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kuntoutuspalveluissa Pirkko Hein fysioterapeutti, Työikäisten kuntoutus Oulu
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Omakanta ja Potilastiedon arkisto - tietoa terveydenhuollon henkilöstölle OPER.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Esiselvitys.
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Metadata-hankkeen tilannekatsaus ja jatko 2018
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Hankinnoilla työllistämisen malli
Tavoitteet ja mittarit 2015
Julkaisujen syöttöpalvelu
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Omakanta ja Potilastiedon arkisto - tietoa terveydenhuollon henkilöstölle OPER.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Ammattikorkeakoulujen julkaisujen syöttöpalvelu
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja hankintaan liittyviä asioita Keskustelutilaisuus Kuva: Helsingin kaupunginmuseo (lähde: finna.fi)
Asiakkaan valinnanvapaus
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
<Hankkeen nimi>
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa
THL valtionavustukset
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Harjoitustyö -työkirja MS-Project
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
tavoitetilakuvaukset
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintapäätöksen taustaa ja perusteluja Lehdistötilaisuus klo 16:30 Hannu Välimäki hankejohtaja

Sisältö Yleiskuvaus ja strategiset linjaukset Järjestelmähankinnan tarjousvertailun tulokset Hankkeen hyödyt Hankkeen laajuus Hankkeen aikataulu Hankkeen kustannukset Hankkeen organisointi ja resursointi Hankkeen riskit

Hankintamenettelyn yleiskuvaus Sopimus Vaihe 1 Neuvottelut & Laajuuden tarkentaminen Vaihe 2 Jatkoneuvottelut & Toimittajavalinta Sopimus Neuvottelukutsu & Alustava tarjouspyyntö 1/2014 Neuvottelukierros 1 Toiminnalliset, tekniset ja kaupalliset neuvottelut 1)Toimittajien ratkaisukuvausten mukauttamiseksi vaatimuksiin nähden 2)Tarjouspyynnön tarkentamiseksi jatkovaiheita varten Tarkennettu Tarjouspyyntö 9/2014 Hankintapäätös 8/2015 Sopimus Sopimuksen muodostaminen ja allekirjoitus Tarjoajien välikarsinta Lopullinen tarjouspyyntö (päätökset) 4/2015 Tarjoukset Tarjousten vertailu Lopullinen toimittajavalinta (tarjoukset): Tarjouspyynnössä ilmoitettujen vertailuperusteiden mukaisesti Tuotevertailu A Tuotteiden toiminnallisen laajuuden ja laadun, käytettävyyden ja mukautettavuuden vertailu toimittajien karsimiseksi keskeisissä toiminnallisuuskartan mukaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnallisuuksissa (6) 4 tarjoajaa (3) 2 tarjoajaa 1 toimittaja Neuvottelukierros 2 1)Ratkaisun, palveluiden, hinnoittelun ja sopimusehtojen tarkentaminen 2)Lopullisen tarjouspyynnön laadinta Tuotevertailu B Syvennetty arvio tuotteiden toiminnallisesta laajuudesta ja laadusta, käytettävyydestä sekä mukautettavuudesta 10 tarjoajaa Pyyntö osallistumishakem usten jättämiseen 8/2013 Sopimus 11/2015 Esiselvitys & Tekninen vuoropuhelu Markkinoiden ja toimittajien kartoitus

Hankintastrategian linjaukset 1.Asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus koostuu ydinjärjestelmäkokonaisuudesta sekä sitä täydentävistä erityisjärjestelmistä, jotka integroidaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi tietojen yhteiskäyttö ja avoimet rajapinnat varmistaen 2.Hankinta toteutetaan järjestelmähankintana ja erillisenä käyttöpalveluhankintana 3.Järjestelmähankinnassa haetaan päävastuullista toimittajaa tai toimittajayhteenliittymää, joka vastaa mahdollisimman laajasta, yhtenäisestä järjestelmäkokonaisuudesta ja siihen liittyvistä järjestelmäpalveluista 4.Järjestelmäkokonaisuus muodostuu markkinoilla olevista alan kehittyneistä tuotteista, jotka ovat joustavasti mukautettavissa 5.Järjestelmäkokonaisuutta voidaan täydentää tarvittaessa erillishankinnoilla ja sillä voi olla useita toimittajia 6.Järjestelmähankinta toteutetaan neuvottelumenettelyllä 7.Hankittavien järjestelmien ja palveluiden hallinta toteutetaan keskitetysti

VISIO Apotti, maailman ensimmäinen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen tietojärjestelmä: Työntekijöille tulevaisuuden työväline asiakkaan ja potilaan auttamiseen, kuntalaisille sujuvuutta itsensä hoitoon ja elämänhallintaan. Tukee sote integraatiota! Ammattilaiset tarvitsevat uuden välineen Digitalisaatio: Sähköisten palvelujen käyttö lisääntyy

Tavoitteet  Yhtenäiset toimintatavat  Kustannustehokas ja laadukas toiminta  Tiedolla johtaminen ja tiedon hyödyntäminen  Asiakas- ja potilaslähtöinen toiminta  Tyytyväiset käyttäjät  Uudet innovatiiviset toimintatavat

JÄRJESTELMÄHANKINTA TARJOUSVERTAILUN TULOKSET

Tarjousten vertailuperusteet VertailuperusteKuvaus sekä vertailuperusteen sisäiset painoarvotPainoarvo 1) Hinta  Järjestelmän (käyttöoikeus) ja palveluiden (toteutus, käyttöönotot, tuki- ja ylläpito, jatkokehitys) hinta o Vertailuhinta tarjouksen selvityksen G mukaisesti (100 %) 40 % 2) Ratkaisun toiminnallisuudet  2.1 Tuotevertailu B:n tulokset (toteutettu syksyllä 2014) o Tuotevertailun kokonaispisteet tuotevertailun kuvauksen ja arviointeja ennen toimitetun pisteytysmallin mukaisesti  Käytettävyys (40 %)  Toiminnallinen laajuus ja laatu (40 %)  2.2 Kirjalliset vastaukset järjestelmän toiminnalliseen vaatimusmäärittelyyn (20 %) o Tarjoajan vastaukset vaatimusmäärittelyyn selvityksen B mukaisesti 30 % (24% + 6%) 3) Toteutus- ja käyttöönottokyky  3.1 Projektisuunnitelman sisältö ja laatu (50 %) o Tarjoajan toteutus- ja käyttöönottosuunnitelman sisältö ja laatu (tarjouksen selvitykset C1-C3 sekä ratkaisukuvaus)  3.2 Toimittajan resurssit ja osaaminen (50 %) o Tarjoajan henkilöstön osaaminen ja kokemus vastaavan laajuisista ja sisältöisistä toteutus- ja käyttöönottoprojekteista (tarjouksen selvitys D) 20 % (10% + 10%) 4) Ratkaisun tekninen toteutus, ylläpito ja jatkokehittäminen  4.1 Integroitavuus ja avoimet rajapinnat (50 %) o Apotti Avoin Rajapinta -arvioinnin tulokset  4.2 Järjestelmän ylläpidettävyys (50 %) o Järjestelmän ylläpidettävyyden arvioinnin tulokset 10 % (5% + 5%)

Vertailuperuste 1: Hinta TarjoajaVertailuhinta CGI Suomi Oy ,78 € Epic Systems Corporation ,00 € TarjoajaVertailupisteet CGI Suomi Oy40,00 Epic Systems Corporation33,23

Vertailuperuste 2.1: Tuotevertailu B Tuotevertailu B toteutettiin syksyllä 2014 Tuotevertailu B:ssa pureuduttiin ratkaisujen toiminnalliseen laajuuteen laatuun käytettävyyteen eri arviointimetodeja käyttäen Arviointimetodiin sisältyi ammattilaisasiantuntijoiden ryhmä-arviointeja sekä sosiaali- että terveydenhuollon aihealueilla käytettävyysasiantuntijoiden toteuttamia arviointeja käytettävyystestejä, joissa käyttäjinä oli kansalaisia; asiakas- ja potilasportaalin esteettömyyden arviointi asiantuntija-arviointina

Vertailuperuste 2.1: Tuotevertailu B TarjoajaTuotevertailu B tulos CGI Suomi Oy 46,86 Epic Systems Corporation 64,56 TarjoajaVertailupisteet CGI Suomi Oy17,42 Epic Systems Corporation24,00

Vertailuperuste 2.2: Kirjalliset vastaukset vaatimusmäärittelyyn Kirjalliset vastauksen vaatimusmäärittelyyn arvioitiin kirjallisten tarjousten perusteella. Molemmat tarjoukset täyttivät kaikki pakolliset vaatimukset. Vertailussa huomioitiin seuraavat vaatimukset ja tarjoajan täyttämät liitteet: Toiminnalliset vaatimukset (Liite B4) Ei-toiminnalliset vaatimukset (Liite B8) Vertailun pisteytykseen vaikuttivat Vaatimusten prioriteetti (3,2,1) sekä Tarjoajan vastaus vaatimuksen täyttymiseen (Kyllä / Ei)

Vertailuperuste 2.2: Kirjalliset vastaukset vaatimusmäärittelyyn TarjoajaYhteispisteet CGI Suomi Oy Epic Systems Corporation TarjoajaVertailupisteet CGI Suomi Oy6,00 Epic Systems Corporation5,00

Vertailuperuste 3.1: Projektisuunnitelman sisältö ja laatu Järjestelmän toteutus- ja käyttöönottosuunnitelman sisältöä ja laatua arvioitiin projektisuunnitelman, maksupostien aikataulun ja resurssisuunnitelma) perusteella. Lisäksi arvioinnissa hyödynnettiin ennalta määriteltyjen riskitekijöiden osalta tarjoajan ratkaisukuvausta Toteutus- ja käyttöönottosuunnitelman arviointi perustui riskien arviointiin. Tarjoajien tarjouksissaan esittämiä toteutus- ja käyttöönottosuunnitelmia arvioitiin etukäteen määriteltyjen riskitekijöiden perusteella. Jokaiselle riskitekijälle määriteltiin tarjoajan esittämän suunnitelman perusteella todennäköisyys (1-5). Todennäköisyys määriteltiin arviointityöryhmän (10 henkilöä) jäsenten arvioiden perusteella.

Vertailuperuste 3.1: Projektisuunnitelman sisältö ja laatu Tarjoaja Riskipisteet Huom. Alemmat pisteet paremmat CGI Suomi Oy 443,50 Epic Systems Corporation 377,70 TarjoajaVertailupisteet CGI Suomi Oy8,52 Epic Systems Corporation10,00

Vertailuperuste 3.2: Toimittajan resurssit ja osaaminen Toimittajan resursseja ja osaamista arvioitiin tarjouksissa nimettyjen avainhenkilöiden osaamisen ja kokemuksen perusteella. Nimettäviä avainhenkilöitä oli yhteensä 12. Rooleille oli määritelty vähimmäisvaatimukset tarjouspyynnössä. Kaikki nimetyt henkilöt täyttivät asetetut vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimukset ylittävää osaamista arvioitiin roolikohtaisesti määriteltyjen perusteiden mukaisesti. Resurssien ja osaamisen arviointi perustui: Henkilökohtaiseen haastatteluun (enimmäispistemäärä 20p / henkilö) Kirjalliseen arviointiin (enimmäispistemäärä 10p / henkilö)

Vertailuperuste 3.2: Toimittajan resurssit ja osaaminen TarjoajaYhteispisteet CGI Suomi Oy 265,30 Epic Systems Corporation 304,10 TarjoajaVertailupisteet CGI Suomi Oy8,72 Epic Systems Corporation10,00

Vertailuperuste 4.1: Integroitavuus ja avoimet rajapinnat Integroitavuus ja avoimet rajapinnat arvioitiin tarjousaikana toteutetun ”Apotti Avointen Palvelurajapintojen” arvioinnin perusteella. Arvioinnissa arviotiin ratkaisujen tarjoamien rajapintojen toiminnallista tehokkuutta ja joustavuutta, joiden tarkoituksena on mahdollistaa joustavasti ja kustannustehokkaasti muokattavan tietojärjestelmäekosysteemin luonti ja ylläpito. AAP-arvioinnin arviointimateriaali perustui Apotti Avointen Palvelurajapintojen vaatimuksiin, Määriteltyihin käyttötapauksiin sekä niiden perusteella laadittuihin arviointitehtäviin.

Vertailuperuste 4.1: Integroitavuus ja avoimet rajapinnat TarjoajaAAP-arvioinnin tulos CGI Suomi Oy Epic Systems Corporation TarjoajaVertailupisteet CGI Suomi Oy4,50 Epic Systems Corporation5,00

Vertailuperuste 4.2: Järjestelmän ylläpidettävyys Järjestelmän ylläpidettävyys arvioitiin tarjousaikana toteutetun ylläpidettävyyden arvioinnin perusteella. Arvioinnin tarkoituksena oli löytää ratkaisun ylläpidettävyyden ja kehittämisen kannalta hankinnan tavoitteita parhaiten vastaava ohjelmisto tuottaa informaatiota tuotteen ylläpidon suunnittelua varten Ylläpidettävyyden arviointi perustuu toistettavalla tavalla kansainväliseen ISO/IEC standardiin sekä arvioinnissa avustaneen asiantuntijapalvelun toimittajan (SIG) laajaan benchmark-tietokantaan. Arviointi kohdistui tarjoajan terveydenhuollon pääjärjestelmänä toimivaan valmisohjelmistoon.

Vertailuperuste 4.2: Järjestelmän ylläpidettävyys TarjoajaArvioinnin tulos CGI Suomi Oy4,6 Epic Systems Corporation5,0 TarjoajaVertailupisteet CGI Suomi Oy4,60 Epic Systems Corporation5,00

Vertailun yhteenveto Vertailuperuste Enimmäis- pisteet CGI Suomi Oy Epic Systems Corporation 11Hinta 40 40,0033, Tuotevertailu B:n tulokset 24 17,4224, Kirjalliset vastaukset vaatimusmäärittelyyn 6 6,005, Projektisuunnitelman sisältö ja laatu 10 8,5210, Toimittajan resurssit ja osaaminen 10 8,7210, Integroitavuus ja avoimet rajapinnat 5 4,505,00 4.2Järjestelmän ylläpidettävyys 5 4,605,00 YHTEENSÄ ,7692,23

Hankkeen laajuus

HUS ALUE Erikoissairaanhoito, Perusterveyden- huolto ja Sosiaalihuolto. Kansalaisen portaali n. 1,5 miljoonaa asiakasta Kansalaisen portaali n. 1,5 miljoonaa asiakasta Avoimet rajapinnat omassa hallussa Integraatiot kansallisiin järjestelmiin, alueellisiin järjestelmiin sekä valittuihin paikallisiin järjestelmiin Valmistuotteeseen perustuva ja kansainväliset best practicet. Muut HUS kunnat voivat liittyä myöhemmin VANTAA HELSINKI KAUNIAINEN KIRKKO- NUMMI n ammattilais- käyttäjää Apotille palveluja tuottaville ulkoisille organisaatioille oma portaali

07.08 Asiakkaan /potilaan omien tietojen tallennus Sanelu Puheen- tunnistus Skannaus Rakenteinen kirjaaminen Kirjauspohjat Lomakkeet Raportointi Älykäs lomake Työpöytä- näkymä Protokolla Säännöt Herätteet/ tapahtumat Tulosteet Yhteenveto- näkymä Hälytykset, huomautteet, ilmoitukset Vuodeosasto ja laitoshoito Tunnistautu- minen Suostumusten hallinta Lokitiedot Käyttövaltuudet Sähköinen allekirjoitus Työjärjestykset Tarkistuslista Tehtävälista Toiminnan- ohjaus Resurssit Laitoshuolto Henkilöstö- hallinto ja palkanlaskenta Palveluseteli Viestintä Lomakkeet Ajanvaraus Omien tietojen tallennus Ohjeet ja ohjaus Päätöksentuki Käyttöliittymä Omien tietojen katselu Kalenteri Hakemus/ pyyntö APOTTI Toiminnallisuuskartta sivu Mobiili- käyttö Järjestelmän opasteet Telekonsultointi ja etähoito Raportti- generaattori Lomake- generaattori Sääntömoottori Tietovarasto Koodistot ja luokitukset Arkistointi Integraatiot Rajapinnat Tietokanta Varmistukset Sanomanvälitys Hakukone (hakumoottori) Sanastot Viestijärjestelmä Lokitietokannat Käyttäjien hallinta Talous- ja velkaneuvonta Lastensuojelu Vammais- palvelut Sosiaali- päivystys Ikääntyneiden palvelut Isyyden selvittäminen Toimeentulo- tuki Lapsen elatus-avun vahvistaminen Päihdehuolto Sosiaalinen luototus Adoptio- neuvonta Lapsen huollon ja tapaamisoikeu- den turvaaminen Kehitysvamma- huolto Perheasioiden sovittelu 04. Työnhallinta05. Tietosuoja07. Tiedon syöttö06. Asiakas-/potilasportaali Lääkintälaite- yhteys Biosignaalit Analytiikka Laboratoriot Kuvantaminen Lääkehuolto PACS Hoitotarvike- jakelu Potilassiirrot Ravitsemus- keskus Kuntoutus Anestesia Sairaalainfektiot Synnytykset Elinsiirrot Suuronnetto- muushallinta Päivystys Tehohoito Syöpätaudit Kardiologia Leikkaussali Muu lääke- tieteen sisältö Th & Sosh ThSosh 08.Monitorointi Henkilötunnus Yleiset vaatimukset Kansalliset tilastoinnit ja rekisterit Kansalliset määritykset Kansalliset arkistot ja palvelut Erillisrekisterit Organisaatiot Ostopalvelut Käyttöliittymä Suostumukset ja kiellot Laitospaikkojen hallinta Ajanvaraus Jonon hallinta Hallinnolliset tilastointitiedot Hinnoittelu ja Laskutuksen hallinta Kutsujärjestelmä Ilmoittautuminen Asiakas-/ potilastietojen hallinta Hoitojakso/ palvelujakso tai -käynti Asiakkuus 01. Asiakkaan/potilaan hallinto Hoitotakuu Määräykset ja ohjeet Loppuyhteen- veto / Hoitopalaute Lähete-palaute Päätöksenteon tuki Kertomus Riskitieto AV-materiaali Suunnitelmat Aikaleimat Todistukset ja lausunnot Ryhmätoiminta Maksusitoumus / palveluseteli Päätökset Ilmoitukset Mittarit Hakemus/pyynt ö Maksatus Itsenäistymis- varat Välitystili Tutkimuslähete- vastaus Toimenpide Rokotukset Suun kartta Kasvukäyrät Kehon kartta 02. Asiakkaan/potilaan hoito/palvelutapahtuman toiminnot Perinnät Meeting/hoito- kokous Asiakkaan /potilaan tiedot Hoitoisuus- luokitus Ohjaus ja neuvonta Toimenpide- kertomus 11.Terveyden- /sosiaalihuollon järjestelmätoiminnot Materiaali- hallinto Toiminnallinen integraatio Lisätoimintoja sivulla Asiakirja- palvelin (mm. AV-materiaali) Hakutoiminnat Tarkennuksia laajuuteen toiminnallisuuskartan perässä Dokumenttien hallinta Koulun sosiaalityö 10.Valmis sisältö / toiminnallisuudet Apuvälineet Raportit ja laatumittarit Asiakirjan- hallinta Kotihoito Suun terveydenhoito Vastaanotto / avopalvelut 03. Mukautettavat ydintoiminnallisuudet Palvelu- portaali Yhteydenotto ja hoidon/ palvelun- tarpeen arvio Osaston portaali Huoneentaulut Määräyspaketit Taloushallinto Tieteellinen tutkimus Uloskirjaus Apuväline- keskus/- lainaamo Sopimukset Työterveys- huolto 09.Tukitoiminnallisuudet Vapaa hakeutuminen Laskelma / tuloselvitys Triage Etämonitorointi Kasvatus ja perheneuvonta Omaishoidon tuki Kotouttaminen (maahanmuut) Sisäiset rekisterit Työllistymisen tukeminen Diagnoosi Hoitokertomus Lääkemääräys / e-reseptit Nestehoito Lääkitys Lääkkeenjako ja –anto Konsultaatiot Ravitsemus Ensihoito Versio 3.01 päiväys Verikeskus Perustoiminnallisuus (”rakennuspalikat”) ovat lähes samoja terveydenhuollolle ja sosiaalihuollolle

Korvattavia pääjärjestelmiä

HANKKEEN HYÖDYT JA KUSTANNUKSET

Hyötyanalyysi + Kustannusennuste = Kustannushyötylaskelma Hyötyanalyysi Taloudellinen analyysi: Toiminnalliset hyödyt Poistuvien järjestelmien kustannusvähennys Lisäksi arvioitu laadullisia hyötyjä, joita ei toistaiseksi ole sisällytetty euromääräiseen laskelmaan Kustannusennuste Hanketoimiston käyttömenot Apotti Oy:n käyttömenot Järjestelmätoimittajalle maksettavat Toteutus- ja käyttöönottoprojektit (kiinteä hinta + 10 % varaus muutoksiin) Lisenssihankinnat Tuki ja ylläpito Käyttöpalvelutoimittajalle maksettavat kustannukset (karkea arvio) Hankintayksikköjen oma työ hankkeeseen (hankintavaihe, toteutus- ja käyttöönottovaihe, ylläpito) Ei sisällä: Nykyiseille toimittajille maksettava työ esim. vanhojen järjestelmien alasajosta Nykyjärjestelmiin tarvittavien muutoksien toteutus integraatioiden toteuttamiseksi Erilliset toiminnan muutoksen organisointitehtävät, toteuttaminen ja erilliset kehitysprojektit Järjestelmän loppukäyttäjien koulutustilaisuuksiin osallistuminen ja siihen kuluva työaika

Hyötyanalyysin laskelman sisältämät taloudelliset hyödyt Laskelmassa on huomioitu pääasiassa palvelu- ja itsepalvelutapahtumiin liittyvät taloudelliset hyödyt. Hyötylaskelmassa on arvioitu tässä vaiheessa selkeästi tunnistetut hyödyt. Näille on pyritty esittämään mahdollisimman luotettava laskennallinen arvio. Hyötyjen arviointi perustuu neuvotteluissa, tuotevertailussa ja muissa yhteyksissä saatuihin käsityksiin tuotteista sekä aiheesta kirjoitettuihin julkaisuihin. Arvioita tehdessä on pyritty noudattamaan varovaisuusperiaatetta eli arvioimaan hyötypotentiaali konservatiivisesti. Hyödyn tyyppi Hyödyn saaja Hyödyn kohdealue TaloudellisetLaadulliset Sote-organisaatiotSote-ammattilaiset Asiakkaat/Potilaat Sidosryhmät / Yhteiskunta Palvelutapahtumat Toiminnan seuranta ja johtaminen

Tunnistetut hyödyt, joista laskelman kustannushyöty koostuu Sosiaalihuollon taloudelliset hyödyt Perusterveydenhuollon taloudelliset hyödyt Erikoissairaanhoidon taloudelliset hyödyt Ostopalveluiden hallinnollisen työn tehostuminenVastaanottokäyntien tehostuminenVuodeosastojen hoitotyön kirjaamisen tehostuminen Kirjaamistyön tehostuminenVuodeosastojen hoitopäivien väheneminen Manuaalisten kalentereiden poistuminen Suun terveydenhuollon vastaanottokäyntien tehostuminenPoliklinikkakäyntien väheneminen hoitajilla ja lääkäreillä SAS-arviointiin menevän ajan lyhyeneminen (Helsinki)Hoitajan potilaspuheluihin käyttämän ajan väheneminenKuvantamistutkimusten väheneminen Päätösten käsittelyn nopeutuminenVuodeosastojen hoitotyön kirjaamisen tehostuminenPoliklinikkakäyntien ja hoitopuheluiden tehostuminen (lääkäri) Puheluiden määrän väheneminen ja tehostuminenLaboratoriotutkimusten väheneminen Lastensuojeluilmoitusten käsittelyn tehostuminen Kotihoidon tarpeettomien käyntien väheneminen asiakkaan sairaalassaolon vuoksiPäivystyspoliklinikan prosessin tehostuminen Kuvantamistutkimusten väheneminenPoliklinikkakäyntien ja hoitopuheluiden tehostuminen (hoitaja) Suun terveydenhuollon hoidontarpeen arviointipuheluiden tehostuminenVastaanotettujen lähetteiden käsittelyn tehostuminen

Apotin arvioidut taloudelliset hyödyt kymmenen vuoden aikana Apotti-hankkeeseen liittyvä hyöty (milj. €) Vuosi H1H2H1H2H1H2H1H2H1H2H1H2H1H2H1H2H1H2H1H2 Yhteensä Toi- minta -2,52,53,915,131,144,849,349,7 542 Pois- tuvat 1,312,717,819,0 241 Arvioitu 10 vuoden hyöty, 783 milj.€, perustuu hyötyjen toteutumiseen käyttöönottoaikataulun mukaisesti puolivuosittain seuraavilla prosenttiosuuksilla: -5%, 25%, 75%, 100%,... Pilotissa on arvioitu alun tuottavuuden laskun olevan suurempi, joten sen osalta on käytetty prosenttiosuuksia -25%, 25%, 50%, 100%... Korvautuvien järjestelmien kohdalla on arvioitu milloin kyseinen kustannus poistuu. Jotta hyödyt toteutuvat arvioidun mukaisesti, vaaditaan niiden toteutumisen seurantaa ja määrätietoista johtamista. Hyödyt tulee saavuttaa mahdollisimman nopeasti. Esim. hyötyjen toteutumisen edellyttämä toiminnan muutos tulee toteuttaa samaan aikaan käyttöönoton kanssa.

Laskettu taloudellinen hyötypotentiaali on n.4 % sote-toiminnan kustannuksista Helsingin, Vantaan, Kirkkonummen ja Kauniaisten sote-kustannusten jakautuminen pl. lastenhoito Hankkeessa mukana olevien kuntien sote- kustannukset olivat vuonna 2013 noin 3,11 miljardia euroa, ja ne ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvaneet n. 5% vuosivauhtia. Neljä suurinta kustannusluokkaa käsittävät 69 % kokonaiskustannuksista. Merkittävin kustannuserä on erikoissairaanhoito. Laskettu taloudellinen hyötypotentiaali (136 milj. € vuodessa) suhteessa koko hankintarenkaan sote-toiminnan kustannuksiin on noin 4 % sote-toiminnan kustannuksista. Kustannusten lähde: Tilastokeskus

Hyötyanalyysi + Kustannusennuste = Kustannushyötylaskelma 10 v jakso Hyödyt ylittävät kustannukset vuonna Takaisinmaksuaika 7 vuotta

Esimerkki: Lääkitys 2015 Pegasos Terveyskeskus HUS PäivystysPKL HusLab HUS Röntgen Anestesia Leikkaussali Tehohoito Vuodeosasto Uranus WebLab RaduAgfa Pacs GE CA GE Opera GE Clinisoft Uranus Pegasos Uranus = Lääkitystiedot eivät siirry Sosiaalitoimi Effica GE Clinisoft

Esimerkki: Lääkitys 2018 Terveyskeskus HUS PäivystysPKL HusLab HUS Röntgen Anestesia Leikkaussali Tehohoito Vuodeosasto Sosiaalitoimi Lääkityksen tarkastelupiste Viivan vaihtuva väri kuvaa lääkityksen muutosta eri hoidon vaiheissa

Hankkeen aikataulu

Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4 Laajat käyttöönotot Toteutus- ja käyttöönotto – Pääprojektit ja aikatauluarvio (päivitetty tarjouksen perusteella) Toteutus 1. käyttöönotto = käyttöönottohetkiä Toteutusprojekti sisältää: Lokalisointi, toteutus ja konfigurointi Testaukset hyväksymistestaus mukaan lukien Yhteiset integraatiot (määrittely, suunnittelu, toteutus, testaus) Migraatiosuunnittelut ja -valmistelut, toteutukset ja testaukset Koulutussuunnittelut ja –valmistelut Kehitys- ja Testausympäristöjen käynnistys Tukiorganisaation suunnittelu ja rakentaminen Pilotti- ja käyttöönottosuunnittelu Teknisten ympäristöjen suunnittelu, toteutus ja ylläpito 1. Käyttöönotto sisältää: Toimipaikkakohtainen konfigurointi Täysimittainen käyttöönotto pilottilaajuudessa Tuotantokonversioiden toteutus, arkistoinnin toteutus Koulutuksen toteutus Tuotantoympäristön käynnistys Tukiorganisaation käynnistys Ylläpitoprosessin käynnistys Ohjelmiston käyttö (Väh. 6 kk. ) Kukin käyttöönotto sisältää: Toimipaikkakohtainen konfigurointi Täysimittainen käyttöönotto toimipaikkakohtaisessa laajuudessa Tuotantokonversioiden toteutus, arkistoinnin toteutus Koulutuksen toteutus Tukiorganisaation laajennus Lähes koko terveydenhuollon toiminnallisuus Sosiaalihuollon pilottitoiminnallisuus Kansalaisen portaalin tärkein toiminnallisuus. Palveluportaali Pilottilaajuudessa tarvittavat integraatiot Sosiaalihuollon muut toiminnallisuudet Kansalaisen portaalin loput toiminnallisuudet Muut integraatiot Vantaa PTH Vantaa SOS1 Peijas Käyttöönottojärjestykseen ei sitouduta sopimuksessa Tarjoukset Hankintapäätös Sopimus TOT-1TOT-2TOT-3TOT-4TOT-6 TOT-7 TOT-8 TOT-9TOT-5 = käyttöönottojen hyväksymisiä = Toteutusprojektin maksupostit

2015 ElokuuSyyskuuLokakuu Hankintapäätöksen aikataulu Päätösehdotuksen laadinta KH 3.9. KJ KH 7.9. H 7.9. KV 21.9 SOTE LTK 1.9. SOTE LTK KH KV PTL Päätöksenteon tuki Päätösehdotus Valmis VANTAA HELSINKI KIRKKONUMMI KAUNIAINEN HUS Valitusaika 14 vrk PÄÄTÖKSENTEKO KV KL-KUNTAHANKINNAT OY Tiedoksi- anto Infotilaisuudet 18. ja Sopimuksen viimeistely käynnistyy