© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus (www.helsinki.fi/science/networkedlearning) Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Open Source Courseware OSCu
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Aktivoi opiskelijoitasi!
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
RAE-arvioinnin tarkoitus / Tampereen yliopisto Saada kunkin alan kv. asiantuntijoilta ajantasaista tietoa ja näkemyksiä tutkimuksen nykytilasta ja potentiaalista.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Toimintaohjeet opelle
Pilvipalvelun käyttö opiskelun tukena case: Petri Lounaskorpi
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisen psykologiaa
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Ops seminaari Askola.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Suuttumuksen hallinta
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
4. MONO-päivä Klo
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Millainen oppija sinä olet?
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
9. Oppimisen psykologinen perusta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto sami.paavola at helsinki.fi Hajautetun kognition perusteet

© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Mihin yliopistokurssien analyysissa huomio - vastaavuuksia ”Perinteinen näkemys”Hajautettu kognitio Toisto, yhdistäminen, muistaminen Wiki-sivun tekeminen; myöhempi käyttö Mielessä ajatteluPaperilla työstäminen; Harjoitusten tekeminen? Yksinään tekeminen ja esim luennot Vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen; Kulttuurinen tapa toimia Sopiminen luennoitsijan kanssaToiminnan yhteinen koordinointi Luennoitsija asiantuntijaOsallistujien erilainen asiantuntijuus Jaetut tehtävät, jaettu ymmärrys TietosisällötMistä tieto? Välineet, artefaktit, ulkoiset representaatiot YleistettävyysYmpäristön ja olosuhteiden merkitys

© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Myös perinteinen luentokurssi voidaan nähdä hajautetun kognition silmälasien läpi Huomioon esimerkiksi: –Millaisia ulkoisia representaatioita käytetään ja tuotetaan (kalvot, muistiinpanot, tenttivastaukset, jne.), miten näitä prosessoidaan mielessä –Mitä apuvälineitä ja työvälineitä käytetään: Opettaja käyttää kirjoja, tietokoneet käytössä, mahdollisesti kynät ja paperi –Mikä on fyysinen ympäristö ja tapa toimia: Opiskelijat tulevat luentosaliin kerran viikossa; istuvat ja kuuntelevat; keskustelevat jonkin verran, jne. –Kulttuurinen tausta: Miten luennot ovat historian kuluessa muuttuneet (mikä niiden aiempi tarkoitus, kuinka paljon keskustelua, jne.) –Mikä prosessi, jolla oppimissysteemi toimii: opettaja tuottaa puhetta ja kalvoja (ulkoisia representaatioita), oppilas siirtää tietoja omaan käyttöön; käsittelee mielessään asioita, tuottaa tenttivastauksen, opettaja vertaa mallivastaukseen, tuottaa numeron, jne. –Lopputulos: kyetään vaihtelevassa määrin toistamaan asioita myöhemmin siten kuin kirjoissa ja luennoilla esitetty; oppilaat saavat merkinnän kurssista; opettaja palkan, jne.

© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Oppimisen kehittäminen hajautetun kognition avulla? Huomioon esimerkiksi: –Millaisia ulkoisia representaatioita käytetään ja tuotetaan? Voidaanko yhdessä tuottaa jotain? Myös jotain uutta? –Mitä apuvälineitä ja työvälineitä käytetään? Tukemaan sosiaalisesti, fysikaalisesti, kulttuurisesti, ajallisesti hajautettua kognitiota? Uudet hajautetun työn välineet (wiki, verkkoympäristöt, jne.)? –Mikä on fyysinen ympäristö ja tapa toimia? Mikä merkitys luennoilla – niiden ulkopuolella? Kuinka paljon opiskelutapoja voi muuttaa, että toimii? Mitä vaatii? Mitä rajoituksia institutionaaliset säännöt aiheuttavat? Tai opitut opiskelukäytännöt? –Mikä prosessi tukisi hajautetun kognition tehokasta käyttöä? Mitä tukea vaatii? Opiskelijan – opettajan roolit? –Mikä olisi hyödyllinen lopputulos opiskelusta tai kursseilta? Voisiko tuottaa jotain, joka myöhemmin käytettävissä?