Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari 19.5.2015 Hanna Rajala,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun ammatti-instituutti
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Lukion oppimäärä.
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
Kainuun ammattiopisto. Opetussuunnitelmien laatiminen.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
OP1.2. Vko 14. Korkeakouluopintoja ja ammattiopiston vaihtojaksoja – miksipä ei? (löytyy wilma->tiedote tai peda.net->opinto-ohjaus tai Keski-Suomen.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
Opinto-ohjauksen kurssit  OP1: Minä opiskelijana (1.vuosi)  OP2: Jatko-opinnot ja työelämä (2. vuosi)  OP3: Opiskelijana lukiossa (RO:T + koulun tilaisuudet)
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
Ilmoittautuminen syksyn 2016 kirjoituksiin, info
YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa.
Abiturientin ohje syksy 2017
3. oppitunti.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Opiskelijan osaamisen tunnustaminen
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
OPON TUNTI Seija Mäntynen
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
TUTKE2/ SePPO/ Case Omnia/Helmi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Laaja-alainen arviointi
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta ja laskutus Wilman avulla
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Yleistä opintokohteista
Esityksen transkriptio:

Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari Hanna Rajala,

Tutkintouudistuksesta periaatetasolla Uudistusta tehty tavoitelähtöisesti ja sisältövetoisesti – teknistä toteutusta mietitty vasta kun kunkin tutkinnon sisältö ja toteutustapa saatu kiinnitettyä Uudistuksen teknisen toteutuksen vaihtoehtoja ja erilaisia toimintamalleja suunniteltu ja arvioitu samaan aikaan ammatillisten Primus-pääkäyttäjien ja Starsoftin kanssa. Koskee kaikkia syksyllä 2015 kirjoilla olevia opiskelijoita Kaikki ennen valmistuvat opiskelijat: ei vaikutusta jälkeen aloittavat opiskelijat: uusi ops-runko uusilla ’kurssipalikoilla’ Jatkavien kanssa tehtävä ratkaisut tutkintokohtaisesti (”pienin paha”) Muuttuvatko joidenkin tutkinnon osien nimet uudistuksessa? Ovatko opiskelijat suorittaneet opintoja tutkinnon osa kerrallaan vai osia tutkinnon osista? Onko uudessa toteutussuunnitelmassa vastaavia opintojaksoja vai vievätkö jatkavat opiskelijat opintonsa loppuun henkilökohtaisilla malleilla? Näyttötutkinnoissa muutos pienempi; ohjeiden eroavaisuudet aiheuttavat pieniä haasteita Periaatteena osaamisen tunnustamisessa ”Opiskelija voittaa!” Osaamisen tunnustaminen uuteen rakenteeseen tekninen operaatio, ei synny tilastoitavia ’hyväksiluettuja opintoviikkoja’ (erotettava tavallisesta osaamisen tunnustamisesta) Opiskelijoita informoidaan muutoksen periaatteista ja tarjotaan mahdollisuutta tehdä syksyllä tarpeen mukaan muutoksia/täsmennyksiä Wilmassa tiedote opiskelijoille ja huoltajille, jokaisen opiskelijan itse anottava osaamisen tunnistamista kevään aikana

Vuosisuunnittelun näkökulmaa Jyväskylän ja Jämsän ammattiopistoissa opettajien vuosityösuunnitelmat tehdään opintohallintojärjestelmän osana olevalla työjärjestysohjelmalla (Kurre) Teknisesti vuosisuunnittelu tehdään tänä vuonna kuten ennenkin Valmiita kertoimia (1ov = 28h jne) ei ole yhteisessä pohjassa käytettävissä Ryhmien arviointikirjat ja työjärjestykset tehdään niillä opintojaksoilla, joiden mukaisesti opiskelijat opiskelevat (lähtökohtaisesti uusilla ’kurssipalikoilla’) Vuosisuunnittelu tehdään lähtökohtaisesti samalla karkeustasolla kuin ryhmien arviointikirjat ja lukujärjestykset Palkkahallinnolle tarvitaan elokuun palkanmaksun perusteet juhannukseen mennessä, voidaan tarkentaa syksyllä

Muutos Primuksessa, periaate Vanha Primus-ops Tutkinnon osa 1 (30 ov) Opintojakso 1 (10 ov) suoritettu Opintojakso 2 (10 ov) suoritettu Opintojakso 3 (10 ov) suoritettu Tutkinnon osa 2 (20 ov) Opintojakso 1 (5 ov) suoritettu Opintojakso 2 (5 ov) suoritettu Opintojakso 3 (5 ov) Opintojakso 4 (5 ov) Tutkinnon osa 3 (20 ov) Opintojakso 1 (5 ov) Opintojakso 2 (5 ov) Opintojakso 3 (5 ov) Opintojakso 4 (5 ov) Uusi Primus-ops Tutkinnon osa 1 (45 osp) Opintojakso 1 Opintojakso 2 Opintojakso 3 Tutkinnon osa 2 (30 osp) Opintojakso 1 Opintojakso 2 Tutkinnon osa 3 (30 osp) Opintojakso 1 Opintojakso 2 Opintojakso 3 Vastaavuus Kurssit-rekisterissä määritellään yhteinen tunnistekoodi (oma) vanhalle ja uudelle kurssille Vaihdetaan opiskelijalle uusi ops + ”Siirrä suoritukset uuteen opsiin” Emokurssi Kurssit-rekisterissä määritellään vanhalle kurssille osaamispisteet ja emokurssiksi uusi tutkinnon osa

Atto-opintojen sijoittuminen uuteen yto-rakenteeseen Lyhenteet Jkl ammattiopiston Primus-opsista Vastaavuus-määrittely Emokurssi-määrittely Arviointikirjalla ’kopioidaan’ vanhan kurssin arvosana uudelle kurssille Suoritukset siirretään keskitetysti

Siirto-operaatio käytännössä Tutkintokohtaisten opetussuunnitelmien laatiminen ja hyväksyttäminen (koulutuspäälliköt) Uusien toteutusrunkojen rakentaminen Primukseen, ns. Primus-opsit (ePerusteiden pohjalta, keskitetysti) Vanhojen ja uusien opsien vastaavuuksien selvittäminen (Hanna Rajala ja koulutuspäälliköt) Vuosisuunnittelu maalis-kesäkuu (koulutuspäälliköt) Kevään 2015 varsinainen valmistumispäivä Jyväskylän ammattiopistossa Oman polun kulkijoilla valmistuminen mahdollisuuksien mukaan ennen Huom! Merkittävä toukokuussa Wilmaan/Primukseen opiskelijan arvioitu valmistumispäivä  ei tehdä siirtotoimenpiteitä tällaisille opiskelijoille Uusien todistus- ja opintosuoritusotepohjien teko heti kun OPH:lta saadaan mallit (keskitetysti) Ennen kevätlukukauden päättymistä (+arviointiaika 2 vkoa) ei tehdä Primukseen mitään siirto-operaatioita! KEVÄT 2015KESÄ 2015

Siirto-operaatio käytännössä Elokuun alussa ei valmistu eikä eroa kukaan… mutta kuinka pitkälle ensimmäistä todistuksenantopäivää voi lykätäkään 1.8. jälkeen meidän on annettava eroaville ja valmistuville opiskelijoille uusien tutkinnon perusteiden mukaiset todistukset Todistusmallit puuttuvat yhä ( ) Opiskelijakohtaiset säädöt ops-rakenteisiin tehdään syksyllä yhdessä opiskelijoiden kanssa (opinto-ohjaajat) Ennen ensimmäistäkään siirtoon liittyvää toimenpidettä Otamme keskitetysti varmuuskopion Primuksen kaikista tiedoista Otamme keskitetysti Primuksen tulostearkistoon kaikille nykyisen malliset opintokortit Siirto-operaation organisointi Keskitetysti heinä-elokuussa Tavoitteena että koulun alkaessa ops-puut olisi vaihdettu (massasiirto) ja ensi lukuvuoden opinnot pääsisivät alkamaan sujuvasti Työmäärän arviointi vaikeaa KESÄ 2015SYKSY 2015

Nykytilan tunnemme ja tavoite on selvä. Enää jännittää miten hyvin käsissämme olevat palikat sopivat portaiksi siihen välille… Onni on kollegoiden ja verkoston tuki!