- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Advertisements

OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Erja Vihervaara Piirikouluttaja
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Vertaismentorointi & Minä mentorina
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Ohjeita animaation tekoon:
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ammatin esittely Digitarina Pohjankartanon lisäluokkien opetuksessa.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Harjoituksissa tehdään digitarina
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
TVT projekti esikoululaisille
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
Noodi yhteisöllinen käsikirjoitustyökalu osana Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyötä yleisötyövastaava Mirja Neuvonen/ HKT dramaturgi-opettaja Emma.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
LÄSNÄ HenkilöSähköpostiYritys/ Koulutusohjelma Allekirjoitus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Rahoittajan (Etelä-Suomi) toiveet ja ESR-toimintalinja 5 Miksi työllistymisnäkökulma on tärkeä Sinikka Kauranen
Maa Ponteva Kuva, ääni = kuva + ääni verkossa Videointi, digitaalinen editointi, digitointi = verkkojulkaiseminen.
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Videon tekstitysmahdollisuuksia?
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Kieli itseilmaisun välineenä
Opinnäytetyön otsikko
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Tutkimusaineistoihin liittyvät oikeudelliset kysymykset
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Välitehtävät Kokeilut
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Laaja-alainen arviointi
Hanke
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
Kokeilut käytäntöön – Arviointi kaikkien taidoksi!
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke

Digitarina-menetelmä kehitettiin DigiTales-nimellä USA:ssa yhteisöjen jäsenten muistojen tallennusvälineeksi Euroopassa menetelmää kokeiltiin ESR:n Equal-ohjelman puitteissa kuudessa eri maassa DIGITARINA

Tavoite: Kuka tahansa voi tehdä lyhyen videon itselle tärkeästä aiheesta

Pääkohderyhmät:  Haasteellisessa asemassa olevat  Vanhukset  Opiskelijat

 Tarinan ideointi  Käsikirjoituksen tekeminen / kuvituskuvien etsiminen  Lisäkuvituksen hankkiminen  Tarinan äänittäminen  Videon koostaminen editointiohjelmalla Menetelmä:

Tekniset vaatimukset:  Tietokone, jossa jokin editointiohjelma esim. Movie Maker (minimivaatimus)  Mikrofoni tai muu äänen tallennusväline  Skanneri ja/tai digikamera  Muistitikku / DVD Muut vaatimukset:  Idea!  Valokuvia, piirustuksia, maalauksia (huom. tekijänoikeudet)  Mielikuvitusta  Aikaa (noin kolme päivää) Mitä tarvitaan?

 Muistojen/kokemusten jakaminen  Teknisten ja tarinankerronnan taitojen oppiminen  Mielipiteen/idean ilmaiseminen, itseilmaisu, yhteiskunnallinen vaikuttaminen  Visuaalinen tarina (kuvitus omalle tekstille, novellille tms)  Oppimisen / opetuksen väline  Sosiaalisen osallistumisen ja voimaantumisen väline, esim. maahanmuuttajille, mielenterveyspotilaille, kuntoutujille ja vanhuksille Mihin digitarinoita voi käyttää?

 Henkilökohtaisen aiheen käsittely  Jo tarinan kirjoittaminen voi olla voimaannuttavaa  Ryhmän antama vertaistuki tärkeää  Onnistumisen kokemukset työn valmiiksi saamisen myötä Digitarina voimaantumisen välineenä

 Omaan varastoon / sukulaisille  MEDIOS-projektin sivulle  YLE:n A-tuubiin  You Tubeen  Omille kotisivuille  Vaalitelttaan  Ym. Ym. Digitarinoiden levitys

 Keskimäärin 2,5 päivää  Ryhmän koko max 10  Pääasiassa kouluttajien koulutusta  Tarjotaan kouluttajat, ei tiloja eikä tietokoneita Työpajat