Työpaikkaopinnot on jaksotettu:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
HARJOITTELU, 30 op Harjoittelu on osa AMK opintoja zHarjoittelun laajuus on 9 kk. zHarjoittelusta 6 kk tulee hankkia opiskeluaikana. zHarjoittelu vastaa.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
Ammattiosaajan työkykypassi ja ALPO.fi
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opinnäytetyöprosessi
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Opiskelijavalinnan kehittäminen - kauppatieteissä aika siirtyä yhteisvalintaan? Ilkka Virtanen Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen Lappeenrannan.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Nuoren turvapaikanhakijan polku Pudasjärvellä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Algoritmi-harjoituksia…
Työssäoppiminen eli TOP
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Tavoitteet Aikataulu Työmäärä Vaatimukset Tasapuolisuus.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
Työpaikkakouluttajan ABC
Valtakunnallinen kysely tuotantopainotteisesta insinöörikoulutuksesta 2005.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Johdatus ohjelmointiin – lohkokaaviot ja algoritmit
PROSESSIKUVAUS YLÖJÄRVEN KAUPUNKI - TYÖLLISYYSPALVELUT
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
TUPA-kyselyn tulokset 1/7 Hankkeen jatkoajan käyttö koulutusta opettajille ja työpaikkaohjaajille hyvien käytänteiden jakelu tulosten soveltaminen.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Prosessi- ja ympäristötekniikan perusta
KV –vaihtopaikkojen hallintajärjestelmä ”KV_vaihto”
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
TET =Työelämään tutustuminen
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Työpaikkaopinnot on jaksotettu: SeAMK -tekniikka Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma Jukka Pajula Työpaikkaopinnot on jaksotettu: Ohjattu harjoittelu 3. vk:n 4. jakso + kesä Projektiopinnot 4. vk:n 1. ja 2. jakso Ohjatun harjoittelun toteutus: - Opiskelija hakee työpaikan - Ohjattu harjoittelu on varsinaista haalarityötä. Ennen harjoitteluun menemistä opiskelijan harjoittelusuunnitelma hyväksytään Harjoittelusta päiväkirja, raportti ja työtodistus

Projektiopintojen toteutus: - Opiskelija hakee kohteen Opiskelija tekee projektisuunnitelman Koulutusohjelman opettajille jaetaan ohjausvastuu opiskelijoista. Kullakin opiskelijalla on nimetty ohjaava opettaja/henkilö oppilaitoksesta Työpaikassa tehdään projektisopimus (kolmikanta) Projektisopimuksessa määritellään oppimistehtävät ja niiden laajuus Oppimistehtävät raportoidaan Projektiopintojakson jälkeen yhteinen seminaari, jossa kerrotaan kokemuksista

Käytänteiden arviointi: Harjoitus- ja projektiopintojen paikkojen saamisessa joillakin on ollut ongelmia, joten aikataulu venyy Projektiopintojen yhteinen aloituspalaveri kolmikantaan kokoontuneena. Tällöin tehdään projektisopimus. Tämä toimii. Oppimistehtävät voivat olla todella haastavia Raportointi pyritään jaksottamaan koko jaksolle oppimistehtävien mukaisten tai osaraporttien muodossa. Näin pysytään aikataulussa. Koko koulutusohjelman henkilöstö on yhteydessä työelämään, tämä toteutuu meillä. Aikataulujen on pidettävä, vaatii ohjausta Työpaikkaohjaaja antaa jaksosta numeroarvion. Opiskelija suorittaa itsearvioinnin. Lopullisen arvosanan antaa ohjaava oppilaitoksen henkilö. Ohjattu harjoittelu arvioidaan joko hyväksytty tai hylätty. Yhteys oppilaitoksen ja harjoittelijan välillä koetaan tärkeänä

Kehitysnäkymiä: Työelämäyhteyksiä pidetään yllä mm. Senssit –tapahtuman avulla Työpaikkaohjaajat valikoituvat työpaikalla heidän omien ohjaustaitojensa mukaisesti. Onko työpaikkaopintojen ajoitus oikea? Tästä haemme nykymallilla kokemuksia. Työpaikkaopinnot on koettu positiivisena. Siellä saatu kokemus on edesauttanut nuoren insinöörin työllistymistä ”oikeisiin töihin” Työpaikkaopintojen profiili on pidettävä korkealla