Talotekniikka – Sakari Sainio TUPA JA TALOTEKNIIKKA Kehitys EVTEKissä 1995 OPH:lta “vapaampi” teknikko-OPS 1997 ja 1998 “superteknikko”koulutuskokeilu:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Advertisements

Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Pertti Koskinen Talotekniikan opettaja Ammattiopisto
Työssäoppimisen seuranta Kirjautuminen Salasana Käyttäjätunnus Kirjaudu.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Talotekniikan työelämäprojekteista
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
Ammatillinen koulutus
Oulun seudun ammattiopisto
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Uudelleen käynnistetty rakennusarkkitehtikoulutus Katrina Kukkonen.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
EVTEK T&K -seminaari EVTEK Mobiilisovellusten laboratorio Auditorio, Big Dry (B 327) Jörgen Eriksson Kehityspäällikkö.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ammatillinen koulutus
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
TUPA-kyselyn tulokset 1/7 Hankkeen jatkoajan käyttö koulutusta opettajille ja työpaikkaohjaajille hyvien käytänteiden jakelu tulosten soveltaminen.
PRACTICAL NURSE EDUCATION Maakunnallinen opo-päivä , Raili Kurki.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Talonrakennus - Kiinteistö - Infra - LVI
Liiketoimintayksikkö
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetussuunnitelma ops
Ammatillinen koulutus
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
TET =Työelämään tutustuminen
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Päättötyöt Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti viimeisen opiskeluvuoden aikana Ehtona opinnäytetyön käynnistämiselle on, että ainoastaan viimeisen opiskeluvuoden.
RADICAL Filling Skills Gaps in Blue Industry by Radical Competence Boost in Engineering VET
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Esityksen transkriptio:

Talotekniikka – Sakari Sainio TUPA JA TALOTEKNIIKKA Kehitys EVTEKissä 1995 OPH:lta “vapaampi” teknikko-OPS 1997 ja 1998 “superteknikko”koulutuskokeilu: 180 op =>210 op, 20 ov työssäoppimista 30 op 1999 tuotantopainotteinen LVI AMK-ins koulutus alkaa (EVTEK ainoana Suomessa talotekniikka- alalla, 20 aloituspaikkaa); 4 vuoden opinnoista 18 kk työnantajan palveluksessa

Talotekniikka – Sakari Sainio TUPA JA TALOTEKNIIKKA Työpaikkaopinnot Työkalut kehitetty, valmiit ja käytössä : –Kehityskeskustelut (työnantaja/opiskelija/opettaja) –Työssäoppimispäiväkirja –Opiskelijan osaamisprofiili –Työssäoppimisprojektit –Työssäoppimistehtävät –Raportit –Seminaarit “ Rutiinityöpaikkaopintojen” lisäksi insinöörityöt ja projektilaboraatiot

Talotekniikka – Sakari Sainio TUPA JA TALOTEKNIIKKA Kokemuksia Kaikki valmistuneet sijoittuneet heti koulutusta vastaavaan työhön, useimmiten sama työnantaja kuin työpaikkaopinnoissa: urakoitsija 55%, suunnittelija 20 %, ylläpito 15 %; jakauma vaihtelee vuosittain, nyt työssäoppimisjaksolla urakoitsija 90 %, rakennuttaja 5 % sekä laitevalmistus/myynti 5 % Yritysten suhtautuminen varauksettoman myönteinen ja kannustava Myös YO:t pärjäävät/sijoittuvat hyvin Opettajien työelämäkontaktit lisääntyneet selvästi

Talotekniikka – Sakari Sainio TUPA JA TALOTEKNIIKKA Jatkossa …. Toiminta vakiintunut ja hyväksi havaittu Mahdollinen aloituspaikkojen lisääntyminen helpottaisi kustannuspaineita ja antaisi mahdollisuuden tarkemmin “räätälöityyn” opetussuunnitelmaan