Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Talotekniikan työelämäprojekteista
Talotekniikan koultusohjelman strategia Talotekniikan työelämäprojekteista Sakari Sainio
2
Talotekniikan työelämäprojekteista
”Leikkiprojektit” Puolikaupalliset projektit Kaupalliset projektit Työssäoppimisprojektit ja työkalut 30 % koulutusohjelman tuloista projekteista ? Talotekniikan yrityshautomo ? Yhteenveto/pohdinta
3
1. ”Leikkiprojektit” perinteisin ja yleisin projektiopetuksen muoto
esim massoittelu/tarjouslaskenta tai suunnittelu todellisen talotekniikkahankkeeseen jälkikäteen helppo opelle, opiskelumotivaatiota voi heikentää asiakkaan puuttuminen ei lisätuloja koululle
4
2. Puolikaupalliset projektit
Vastuu onnistumisesta tilaajalla, määrittelee tulostuksen opiskelijoille ”oikea projekti”: tavoitteet, tehtävät, tulokset, resurssointi ja aikataulu ope: työelämäyhteydet ja töiden hankinta, koko hankkeen junailu (usein johtoryhmä opiskelijoista) ja ohjaus laskutus lähinnä matkakuluja, opiskelijoille matka-avustuksia ja stipendejä esimerkkejä: Helsingin terveysasemien sisäilmastoselvitys TTL:n vetokaappien toiminta ja parannusehdotukset Helsingin koulujen sisäilmastoselvitys ja CO2-mittaukset TAKE: Elinkaariprojektin käyttöikäselvitys Fläktwoods: jähdytystehon vaikutus IV-järjestelmän valintaan
5
3. Kaupalliset projektit
Opettajat toimivat tutkijoina, palkkaus tältä osin projektista Opiskelijoita sitoutettu projektilaboraatioissa, kurssien projektitöissä, teknikko- ja insinööritöissä, hyvä motivaatio työn laatutason jäädessä alhaiseksi opettaja paikkaa laajamittainen opetus ja tutkimus samanaikaisesti melko kuormittavaa opelle laajin mahdollisuus työelämäyhteyksiin ja kansainväliseen toimintaan laskutus opettajien osalta täysimittaista; kate riittävä ? esimerkkejä: TAKE/TEKES, elinkaarihanke ; 2,7 Mmk mukana 2 opettajaa ja 1 tutkija, 100 opiskelijaa TAKE/TEKES, vekohanke ; 0,4 Mmk mukana 1opettajaa ja 1 tutkija, 24 opiskelijaa
6
Työssäoppimisprojektit (tuotantop.LVI sv)
Työssäoppimisprojekti muodostetaan yrityksen palveluksessa olevan opiskelijan työtehtävistä koulu ei laskuta yritystä, päävastuu toiminnasta yrityksellä (ohjaaja), opettaja = valvoja esimerkkejä: Teboil, Kirkkonummi; tarjouslaskenta ja projektin hoito Talli von Rettigin LVI-suunnittelu Putkiurakan projektinhoito, energiataloudell. kiinteistön koerakentamishanke, Sointutie 2 As Oy Peltosaari, perusparannuksen LVI-suunnittelu Riihimäen vankilan LVI-perusparannusurakan projektinhoito Huoltokirjan dokumentoinnin kokoaminen, Fennia Oy
7
5. 30 % koulutusohjelman tuloista laskutettavista projekteista ?
projektien hankinta vaikeaa talotekniikka-alalla, jos kilpaillaan samoin ehdoin kuin konsultit ja tutkijat toiminnan jatkuvuus ? henkilöresurssien jako opetuksen ja tutkimuksen kesken ?
8
6. Talotekniikan yrityshautomo ?
talotekniikka-alan tehtävät usein sellaisia, että pienellä kokemuksella yrityksen perustaminen = riskibusiness => löytyykö halukkaita, kun alalla on miltei työvoimapula? Opiskelijavalinnan pohjan laajentaminen ?
9
7. Yhteenveto/pohdinta leikkiprojektit = käytännön rutiinia
työssäoppimisprojektit = käytännön rutiinia puolikaupalliset projektit: motivoivat opiskelijoita ja opea, työmäärä ei vastaa resurssointia = > ”kiva tehdä vaihteluksi” kaupalliset projektit: opettajan ja tutkijan täysipainoista työtä vaikea yhdistää; kate ? resurssointikysymykset / jatkuvuus ? yrityshautomo: miksi tekisin riskibusinessta, kun pääsen mieluusti yrittämään/opettelemaan alan muiden omistamiin yrityksiin ? tutkimustoiminta koulutusohjelman tulolähteenä: koulutustoiminta kannattavampaa ja varmempaa nyt, entä jatkossa ?
10
Kiitos EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu Espoon toimintayksikkö
Vanha maantie 6, ESPOO Puh. (09) Fax (09) EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu Vantaan toimintayksikkö Leiritie 1, VANTAA Puh. (09) Fax (09)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.