Palmgren-konservatorio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sanna Metsälä.
Advertisements

Oppimistyylit.
Harvialan koulu ja päiväkoti
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.
Musiikin ryhmäkoulutus
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Jyrki Kalliolahti TIES
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
Lyhyt musiikki: 8. luokalla 2h läpi lukuvuoden Vaihtoehtoina : 1) musiikki (bändi) tai 2) musiikkiteatteri Pitkä musiikki: 8. ja 9. luokalla 2h läpi lukuvuoden.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Oulun aikuislukio 2014.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Musiikkiteknologian opetussuunnitelman harmonisointihanke
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Opetus + etäyhteys? MIKSI? Pitkät välimatkat Sosiaalinen vuorovaikutus
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Rauhallinen maalaushetki iPadeilla Luokassa on yksi väkivaltainen lapsi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
TVT projekti esikoululaisille
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
MUSIIKKI PAULIINA, WASSANA, SERAFIINA. JYVÄSKYLÄN SEURAKUNNAN MUSKARI 3kk-7v tutustutaan musiikin perusasioihin laulaen, leikkien ja kehosoittimia soittaen,
Luokanopettaja Sari Auramo Mäntsälä. Minä? luokanopettaja Mäntsälässä Ohkolan koululla 20 vuotta tässä työssä nyt lk monipuolista tvt:n käyttöä.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tervetuloa kielivalintailtaan
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kieli itseilmaisun välineenä
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Nopolan koulu Opettajien veso
MUSIIKKI VALINNAISAINEENA
Musiikin valinnainen.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Kemian opetuksen päivät
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Esityksen transkriptio:

Palmgren-konservatorio Musiikkiteknologian harmonisointihanke syksy 2014 Karla Suvanto, Lauri Häkkinen ja Sanna Heljakka

Musiikinperusteiden alkeet iPad-sovellusten avustuksella Musiikkiteknologia luovan toiminnan välineenä Teknologia-avusteinen ryhmäimprovisaatio Äänentoisto Musiikinperusteiden alkeet iPad-sovellusten avustuksella

Puitteet Kolmen 9-12 –vuotiaan oppilaan ryhmä Kaksi pianistia ja lyömäsoittaja Taitotaso heterogeeninen Kaikilla kokemusta ryhmässä improvisoinnista Luokkatilassa soittimet, kaksi iPadia ja stereot kaiuttimineen Tunteja 17x45 min syksyn aikana Lopussa konsertti (tallennettu äänitteelle)

Hyötyjä ja haasteita Ryhmäimprovisoinnin edut (yhteissoitto, kuuntelu, luovuus, omaehtoisuus) Teknologiasta uusi ulottuvuus (kokemusta improvisoinnista oli jo) Oppilailla oli äärettömän hauskaa Oppilaat tutustuivat teknologian tuomiin mahdollisuuksiin (kuvaaminen, äänittäminen, loopperit) Apple vastaan Android Huonojen sovellusten suuri määrä Milloin teknologian käyttö on pedagogisesti perusteltua ja milloin parempi lopputulos syntyisi perinteisin keinoin?

Yhteenveto Teknologia toi ryhmäimprovisointiin mukavan lisämausteen Yksilöopetuksessa ehkä hyödyllisempi (esim. loopperilla tehty tausta ja päälleimprovisaatio) Opettajana tulen käyttämään teknologiaa harjoittelun opettamisen tukena (videointi), sekä oppilaan luovan musisoinnin tukena (loopperi, säveltämisohjelmat)

Puitteet Ryhmässä oli viisi oppilasta iältään 15 - 21 vuotta. Oppilaat olivat sekä klassisen musiikin linjalta että pop-jazz linjalta. Kenelläkään ei ollut kokemusta äänentoistolaitteiden käytöstä ennen kurssia. Laitteina käytettiin kuluttaja- ja ammattitason kaiuttimia, miksereitä, mikrofoneja, D.I.-boxeja ja johtoja. Tunteja 16 x 90min syksyn aikana. Lisäksi vierailtiin oppilaskonserteissa.

Mitä tehtiin ja miten toteutettiin? Oppilaat muodostivat yhtyeen, joka harjoitteli ja soitti pop-rock kappaleita ja samalla opiskeli äänentoiston käyttöä. Tunnit sisälsivät teoreettisen osuuden, harjoituksia ja käytännön osuuden. Aiheena äänen fysiikka ja akustiikka, äänentoistolaitteet sekä näiden soveltaminen bändissä. Lähtökohtana laulukamat, tavoitteena klubitason PA. Tarvittavat tilat ja laitteet konservatoriolta.

Hyötyjä ja haasteita Käytännönläheinen opetus mielekästä. Kokonaiskuvan hahmottaminen selkeämpää. Musiikki ja soittaminen vahvasti läsnä. Yhdessä toimiminen (bändi). Aiheiden sisäistäminen ja siirtäminen käytäntöön. Bändin miksaaminen ja balanssi. Havainnoivan kuuntelun kehittäminen. Oman tekemisen arviointi.

Yhteenveto OPS-hahmotelma toteutui hyvin. Antaa opettajalle hyvät lähtökohdat opetukseen. Valmistelutyön määrä kohtuullinen. Tarvittavat tilat ja laitteet oltava helposti saatavilla.

Puitteet Kahdeksan osaamistasoltaan erilaista 8-11-vuotiasta perusopetuksen soitto-oppilasta Kokoontumiskertoja 17 x 60 min. Tekniset opetusvälineet: 4 ipadia, projektori, valkokangas ja äänentoistolaitteet Toiminnallinen oppiminen, iPadien lisäksi kehosoittimia, musiikkiliikuntaa ja boomwhackers- soittoputket sekä oppilaiden omat soittimet

Sovellukset Säveltunnistus viivastolla: Notes, Lasido, Playpad, Alto trainer, Noteworks Rytminluku: Treble clef kids; rhythm ja Rhythm training, Intervallit: Master in a minute, Music theory pro, Hello Kitty music Kaikkiin mupesisältöihin sopivia: Music theory pro, Hello Kitty music, Jelly bean tunes, Garage band

Haasteita Osa ohjelmista kankeita eivätkä selvästikään pedagogisesti loppuun asti mietittyjä Tahtilajien oppimiseen ei löytynyt sovellusta Englanninkieli ei ongelma, mutta suomalaisia sovelluksia tarvitaan iPadit ovat erittäin hyvä oppimisen apu, mutta eivät riitä tunnin ainoaksi opetusvälineeksi. Tarvitaan opettajan ohjausta ja harkintaa. Pilottiin osallistuneelta kolmelta opettajalta tieto/ taito koko muun oppilaitoksen käyttöön

Hyötyjä Kaikki oppilaat aivan innoissaan iPad’eistä -> oppimisen motivaatio huipussaan Sovellukset selvästi nopeuttavat ja helpottavat nuotinlukutaidon ja - kirjoitustaidon oppimista Yksilöllistäminen helppoa Tasa-arvoisuus -> keskittyvät omaan laitteeseensa, eivät muiden taitotasoon Sovellukset mahdollistavat käytännönläheisyyden, eli MUPE - sisällöt eivät ole soitinoppimisesta irrallista tietoa/ taitoa Mahdollisuus oppia käyttämään eri soittimissa käytettäviä nuottiavaimia (altto-, g- ja f-avain)

MUPE-seikkailu jatkuu Kuvissa Noteworks ja MTP-appsit