LAPSEN KASVUN JA OPPIMISEN TUKI LAPPEENRANNAN VARHAISKASVATUKSESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Perhesosiaalityö Kokkolassa
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Varhaiskasvatuspalveluiden kehittämissuunnitelma Varhaiskasvatuspalveluiden visio Varhaiskasvatuksesta hyvä alku lapsen kasvulle, kehitykselle.
Tervetuloa esiopetusiltaan!
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Kelpo-hanke Amisto
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Esiopetuksen vuosiympyrä
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Asiakasraati Lapsen vasu
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

LAPSEN KASVUN JA OPPIMISEN TUKI LAPPEENRANNAN VARHAISKASVATUKSESSA Marraskuu 2013 Voit lisätä muistiinpanoja napsauttamalla

VARHAISERITYISKASVATUSTA OHJAAVIA ASIAKIRJOJA Lasten päivähoitoa ja esiopetusta koskevat lait ja asetukset Varhaiskasvatuksen valtakunnalliset linjaukset Kunnallinen ohjaus: Lappeenrannan varhaiskasvatussuunnitelma uudistettu versio kesäkuu 2010 luku 5 Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa Yksikön varhaiskasvatussuunnitelma Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Varhaiserityiskasvatus Lappeenrannassa 2010 -2012 Esiopetuksen valtakunnalliset linjaukset Kunnallinen ohjaus: Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet lukujen 4 ja 5 osalta uudistettu versio lautakunnassa joulukuussa 2010 Esityksen hyöty yleisölle: Aikuisopiskelijoiden kiinnostus herää paremmin, kun heille kerrotaan, millä tavoin tai miksi aiheen tunteminen on heille tärkeää. Esittäjän asiantuntemuksen taso käsiteltävään aiheeseen: Kuvaile meriittisi lyhyesti tai selvitä muulla tavoin, miksi sinua kannattaa kuunnella.

VARHAISERITYISKASVATUKSEN VISIO V.2012 Riittävä varhaiserityiskasvatuksen henkilöstö toimii lapsiryhmissä ja tarjoaa palvelualueilla lähityöntekijöille tukea ja ohjausta toimivan arjen järjestämiseksi yksilö- ja ryhmätasolla. Vuorovaikutusta korostetaan, sillä läsnä oleva, arvostava aikuinen, joka sitoutuu vuorovaikutukseen, vaikuttaa lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja mahdollistaa lapsen osallisuuden omaan arkeensa vaikuttamiseen. Toimiva arki takaa laadukkaan varhaiskasvatuksen kaikille lapsille. Oppituntien kuvaukset kannattaa pitää lyhyinä.

TUEN JÄRJESTÄMISEN PERIAATTEITA Varhaiserityiskasvatuksella varmistetaan yksilöllisen tuen tarjoaminen kaikille varhaiskasvatuksen piirissä oleville lapsille. Tuki aloitetaan mahdollisimman varhain osana lapsen arkea. Lasten varhaiskasvatus järjestetään yleensä lähipäiväkodissa tai perhepäivähoitoryhmissä. Varhaiserityiskasvatusta suunnitellaan ja toteutetaan pitkäjänteisesti vaihtelevien tilanteiden, tarpeiden ja resurssien mukaan, esimerkiksi avustajaresurssin tai keltojen työalueen vuosittainen suunnittelu. Esimerkkejä tavoitteista Oppitunnin päätyttyä osaat tallentaa tiedostoja työryhmän Web-palvelimeen siirtää tiedostoja sijainnista toiseen työryhmän Web-palvelimessa jakaa tiedostoja työryhmän Web-palvelimessa.

TUEN JÄRJESTÄMISEN PERIAATTEITA Varhainen puuttuminen Varhaisella puuttumisella tarkoitetaan siirtymistä huomaamisesta toimimiseen ja samalla erilaisten kasvatuksellisten ja pedagogisten toimintojen tehostumista Varhainen puuttuminen edellyttää kykyä tunnistaa lapsen kehityksen pulmia ja riskitekijöitä sekä valmiuksia ottaa ne puheeksi vanhempien kanssa (kasvatuskumppanuus) Ennaltaehkäisy Varhainen puuttuminen ennaltaehkäisee lasten kehitysongelmien vaikeutumista sekä myöhempiä kehityksen ja hyvinvoinnin ongelmia

TUEN JÄRJESTÄMISEN PERIAATTEITA Oikea-aikainen puuttuminen Jo pienillä toimenpiteillä oikein ajoitettuina voidaan saada muutoksia aikaan, koska monet varhaiskasvatuksen kuntouttavista elementeistä ovat lapsen kehitystä yleisesti tukevia ja kaikille lapsille hyödyllisiä Varhaiskasvatuksessa oikea-aikaiselle puuttumiselle tärkein perusta on lähikehityksen vyöhyke, joka perustuu Vygotskin ajatteluun

TUEN RAKENTUMINEN ARKEEN ”Kaikilla lapsilla on oikeus tulla hyväksytyksi ja osallistua varhaiskasvatukseen ensisijaisesti siinä toimintamuodossa ja paikassa, johon hän osallistuisi ilman tuen tarvettaankin. Lapsen arkeen kytkeytyvä tuki toteutetaan lapselle tutussa ympäristössä, lasta kiinnostavin välinein ja päivittäisen toiminnan yhteydessä.” (visio 2010)

TUEN KOHDISTUMIEN VARHAISERITYISKASVATUKSESSA

YLEINEN TUKI (Varhaiskasvatuksen laadukas perusta) Kaikki lapset tarvitsevat kasvussaan ja oppimisessaan yksilöllistä tukea. Kasvatuskumppanuus ja oma aikuinen -malli kaikissa ryhmissä ovat varhaiskasvatuksen laadukasta perustaa. Laadukas perusta rakentuu vahvan perusosaamisen varaan ja lapsen kehityksen tuntemukseen Siihen sisältyy sekä erityisen tuen tarpeen tunnistaminen että ennaltaehkäisy Sisältää myös lapsen ikätason ja tarpeiden mukaiset lapsiryhmät, monimuotoiseen ryhmätoimintaan soveltuvat tilat sekä toiminnan yleisen suunnittelun ja kehittämisen. Varhaiskasvatusyksikön sisäinen yhteistyö sekä toimivat yhteistyökäytännöt eri tahojen kanssa ovat tärkeitä Käytännössä yleinen tuki tarkoittaa oppimisympäristön järjestämistä ja muuntelemista juuri sen hetkistä lapsiryhmää vastaavaksi, erilaista pienryhmätoimintaa ja kaikin puolin toimivaa arkea.

TEHOSTETTU TUKI Tehostetun tuen avulla tuetaan suunnitelmallisesti lapsen kasvua ja oppimista. Sen tehtävänä on ehkäistä ongelmien kasvamista, monimuotoistumista ja kasautumista. Sitä tarjotaan, kun vanhempien tai varhaiskasvattajien huoli lapsen kehityksestä herää ja yleisen tuen tarjoama varhaiskasvatus ei riitä Lapsen havainnointia arjessa lisätään ja havaintojen perusteella sovitaan lapsen tuen tarpeesta yhteistyössä vanhempien, varhaiskasvatuksen lähityöntekijöiden, varhaiskasvatuksen erityistyöntekijän ja tarvittavien muiden asiantuntijoiden kanssa Yhdessä mietityt lapsen tukimuodot otetaan käyttöön välittömästi ja niiden kirjaamisesta lapsen vasuun vastaa ryhmän lastentarhanopettaja Pedagogista arviota ei täytetä varhaiskasvatusikäisistä lapsista On myös hyvä tunnistaa lapsen kokonaistilanne niin, että tuen tarpeen voidaan nähdä liittyvän johonkin ohimenevään vaiheeseen lapsen elämässä ja kehityksessä

ERITYINEN TUKI Erityinen tuki viittaa vahvempien tukitoimien tarpeeseen. Erityinen tuki edellyttää perusosaamisen lisäksi erityispedagogista osaamista Erityiseen tukeen siirrytään silloin, kun tehostetun tuen menetelmät eivät riitä tai tuen tarve osoittautuu pitkäkestoiseksi ja intensiiviseksi Se on suunnitelmallista ja yksilöllistä lapsen tukemista ja tavoitteellista yhteistyötä lapsen palveluverkostossa Erityisen tuen tavoitteet, menetelmät ja seuranta kirjataan lakisääteiseen varhaiskasvatuksen HOJKSiin Lapsen tuen tarvetta arvioidaan yhdessä vanhempien kanssa kasvatuskumppaneina On tärkeää, että eri tahoilla laaditut kasvatus-, kuntoutus- sekä lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat sovitetaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi Lisäksi on huolehdittava tuen jatkuvuudesta päivähoidon, esiopetuksen ja koulun alkaessa sekä muissa siirtymävaiheissa.

LAPSEN KASVUN JA OPPIMISEN TUEN TASOT Tuen tarpeen arvioiminen Tuen tarpeen toteamiseen liittyvät vastuut ja työnjako Tuen toteuttamiseen liittyvät vastuut ja työnjako Oheisessa liitteessä kuvattu tarkemmin

Pienryhmätoiminta Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa pienryhmätoiminnalla tarkoitetaan monenlaista ja –tasoista toimintaa, joissa lapset toimivat suurimman osan päivästä aikuisen kanssa pienemmissä ryhmissä. Pienryhmätoiminnan lähtökohtana on toimiva arki. Ryhmät voivat olla pysyviä tai tilanteiden ja toimintojen mukaan muuttuvia. Pienryhmätoiminta mahdollistaa hyvin lasten kuuntelemisen ja osallisuuden mm. leikkivalinnoissa sekä joustavan ja toimivan päivittäisen toiminnan eri tilanteissa (ruokailu, ulkoilu, pukeminen / riisuminen ja wc- tilanteet). Ohjattu pienryhmätoiminta on tavoitteellista ja aikuisen suunnittelemaa toimintaa pienissä ryhmissä esim. kielipajat tai vuorovaikutusleikkiryhmät

VARHAINEN JA ERITYINEN TUKI ALLE 3-VUOTIAIDEN VARHAISKASVATUKSESSA Tuen kolme tasoa käytössä myös alle 3-vuotiailla Keväällä 2009 laadittu ohje alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatukseen (huom. Kolmiportaisuus ei vielä voimassa 2009)

VARHAISKASVATUKSEN HOJKS tehostetun tuen liitteet Varhaiskasvatuksen HOJKS laaditaan kaikille erityisen tuen piirissä oleville lapsille ennen esiopetusikää Tehostetun tuen piirissä olevalle lapselle täytetään tavoitesivut sekä tarvittaessa verkostoa ja tapahtumien koontia koskeva liite

ESIMERKKEJÄ TUEN RAKENTUMISESTA varhaiskasvatuksen arkeen