Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Café 2: Tietoarkkitehtuuri, hankehallinta, hallintamalli
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Yhteinen asiakaspalvelu
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Kuvaa mahdollisimman selkeästi yrityksenne käyttämä mobiiliratkaisukokonaisuus, jolla osallistutte Most Mobile Enterprise - kilpailuun. Kilpailun esiraati.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Pohjois-Savon tietohallintostrategia 1 Pohjois-Savon tietohallintostrategia Strategian esittely
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
1 Sähköisen asioinnin visio ja arkkitehtuuri - Tieto STATUSPvm Laatinut:Pietarila Päivi Tarkastanut ja hyväksynyt: Versio no: Tiedoston nimi:
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Esiselvitys.
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Avaus –hanke Väliraporttiin 2015/4 liittyvät diat
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Osatyökykyisille tie työelämään
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
ATOMI-hankkeen tiekartta
PERTIVA:n toimeksianto selvityksen lähdemateriaalin keräämiseksi
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Asiakaspalvelu-linjaukset
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
HAASTEEN MONIULOTTEISUUS
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Esityksen nimi / Tekijä
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
Sote-uudistuksen toimeenpano
Näkökulma sote-tietoaltaaseen ja yhteinen raportointipalvelu Pääarkkitehti Heikki Siltala Heikki Siltala.
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
tavoitetilakuvaukset
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Digitiekartta
Digitiekartta
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri - Lyhennelmä 4.6.2015 -

Tausta Toimeksianto Sähköisen asioinnin ja asianhallinnan yhteistyöryhmältä 4.2.2014 Työryhmä: Antti Lahtela, MOK Hannu Koivula, Avi Mikko Koponen, Valvira Timo Hiekka, Valvira Pekka Puustinen, ELY -> KEHA Virva Hakamäki, Avi Pekka Lausti, ELY Lauri Päivärinta, Avi Päivi Pietarila, AHTi -> KEHA, pj. 4.6.2015

Sähköisen asioinnin visio Järjestelmäkeskeisestä kehittämisestä asiakaslähtöiseen palvelutuotantoon Sähköisen asioinnin visio 4.6.2015

Sähköisen asioinnin tavoitetila Monikanavaisuutta tukeva, tehokas sähköinen käsittely Palveluprosessien tukeminen Viranomaisten sähköinen tiedonvaihto Muuttuvien prosessien ja organisaatiorakenteiden tuki Asiakaslähtöinen kehittäminen Asiakkaan asioinnin sähköistäminen Asiakkaan ohjaaminen sähköisiin palveluihin Tarkemmat kuvaukset ja perustelut erillisessä visio-esityksessä. 4.6.2015

Toiminta-arkkitehtuuri Toimintamallit Arkkitehtuuriperiaatteet Geneeriset prosessit Tarkemmat kuvaukset erillisessä toiminta-arkkitehtuuri –esityksessä. Arkkitehtuurikuvaukset tehty Sparx EA –välineellä. 4.6.2015

Yhden asian käsittely 4.6.2015

Yhden asian käsittely 4.6.2015

Asiakkaan näkökulma 4.6.2015

Toimintamalleista johdetut kehittämisajatukset Sähköisen asioinnin ratkaisut eivät ratkaise toiminnallisia haasteita Sähköisen asioinnin (käyttöönoton) aika on vasta sitten, kun toimintamallit on uudistettu. Sähköisten ratkaisujen hyödyt toteutuvat vasta kun toimintamallit on korjattu asiakasnäkökulmasta optimoiden. Kokonaisprosessin koordinointi asiakkaalta viranomaisille Nykyisin asiakas vastaa kokonaisprosessin koordinoinnista Viranomaisten tulisi yhdessä huolehtia siitä, että asiakkaan palvelutarve tulee tyydytetyksi. Tässä tietojärjestelmäratkaisuilla voidaan tukea uutta toimintatapaa. Slogan: (Toiminnallisia) ongelmia ei kannata sähköistää 4.6.2015

Arkkitehtuuriperiaatteet (toimintamalleista johdetut) A: Sähköisen asioinnin tulee tukea asian käsittelyn jatkamista (asiakkaan niin halutessa) toisessa virastossa. B: Lupa tietojen siirtämiseen viranomaiselta toiselle tulisi pyytää asiakkaalta asian vireilletulovaiheessa, mikäli lupa tarvitaan. C: Sähköistä asiointia pitää kehittää niin, että viraston sähköinen asiakas voi olla toinen virasto. D: Sähköisen asioinnin tulee tarjota palvelut asiakkaan palvelutarpeen (=elämäntilanteen) mukaisesti E: Yksittäisen asian käsittelyn jatkuessa toisella viranomaisella asiakkaan ei tarvitse tietää, kuka asiaa hoitaa vaan käsittely näyttäytyy asiakkaalle selkeänä kokonaisuutena F: Tieto ja sen välitystapa sovitaan poikkihallinnollisessa asiankäsittelyssä yhteisesti niin että toimintamallit ja ratkaisut voivat vaihdella hallinnonalakohtaisesti 4.6.2015

Geneeriset prosessit   4.6.2015

Arkkitehtuuriperiaatteet (asiakasohjaus) G: Sähköisen asiointiratkaisun tulee tukea asiakasohjausvaihetta = Sähköisen asiointiratkaisun tulee tukea tilannetta jolloin asiakas ei ole vielä laittanut asiaa vireille H: Asiointi hoidetaan asiakkaan kannalta yhtenäisellä toimintamallilla (kts. periaate D) riippumatta siitä, minkä viraston kautta asiointi on tullut vireille 4.6.2015

Tietoarkkitehtuuri Käsitemalli Käsitteiden määritelmät: Keskeiset käsitteet Asioiden luokittelu Palveluketju ja -polku Tarkemmat kuvaukset erillisessä tietoarkkitehtuuri -esityksessä. Arkkitehtuurikuvaukset tehty Sparx EA –välineellä. 4.6.2015

1. Keskeiset käsitteet 4.6.2015

2. Asioiden luokittelu 4.6.2015

3. Palveluketju ja -polku 4.6.2015

Lopuksi Visio- ja arkkitehtuuriryhmä päätti työnsä 27.5.2015 Yhteistyö koettiin hyödylliseksi (yhteinen ymmärrys ja tavoite) Jatkoehdotukset Vision ja arkkitehtuuriperiaatteiden sekä arkkitehtuurin toimeenpano Yhteistyöfoorumi aluehallinnon arkkitehtuuriyhteistyötä varten 4.6.2015