Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Työhönvalmennuksella työelämään
Diabeteshoitotyön osaaminen
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Alue- ja kuntapalvelut Avosairaanhoidon kehittäminen arvioinnin.
♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
JohtajuusBarometri Mikä suomalaista yritysjohtajaa askarruttaa?
Ennakoiva rekrytoinnin kokonaisprosessi
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Ehkäisevä päihdetyö aikuissosiaalityössä
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
Kommenttipuheenvuoro : Työperäinen maahanmuutto – ratkaisu kuntien työvoimapulaan Eettisyyttä ja edunvalvontaa Suunnittelija Marjo Katajisto JHL.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
1 Johtajuuden ulottuvuudet Politiikka turvataan poliittisesti haluttu suuntautuminen Byrokratia hallinnon sääntöjen osaaminen ja noudattaminen hallinnon.
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Kokkolan ammattiopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Leena Björkqvist TeiniMinno –esiselvityshanke 2014 Arviointisuunnitelma Leena Björkqvist, Metropolia AMK TeiniMinno –esiselvitys arvoidaan suhteessa.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Koulutuksen laadun kehittäminen
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
COMPRO-PROJEKTI Ryhmäkehityskeskustelut ja Taavinkodin henkilökunnan osaamisen kartoitus ja arviointi vs.oh Anu Kinnunen.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Kyläsuunnittelun vaikuttavuus Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n alueella.
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely avoin varhaiskasvatus Varhaiskasvatuksen asiantuntija Marita Käyhkö
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Uudistuva sosiaali- ja terveysala Metropolia , 9.00 – 12.30
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
KJYn verkostotapaamiset PEDAGOGISEN OSAAMISEN JOHTAMINEN Millainen asema koulutusorganisaation pedagogisella johtamisella on muiden johtamisen.
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Kulttuurienvälinen viestintä
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia

Sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö – kevät 2014 Metropolia Ammattikorkeakoulu  Tarkoituksena oli tutkia pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuutta Espoon kaupungin päivähoitoyksiköiden johtajien työhön  Opinnäytetyössä selvitettiin johtajien kokemuksia pedagogisen johtamisen toteuttamisesta heidän omassa työssään koulutuksen jälkeen Eerika Lehtolammi

Kohderyhmänä Espoon kaupungin palveluksessa olevat päivähoitoyksiköiden johtajat, jotka olivat käyneet pedagogiikan johtaminen – täydennyskoulutuksen. Haastateltavat (9 johtajaa) valikoituivat arvonnalla. Haastateltavat arvottiin kolmesta ensimmäisestä koulutusryhmästä (v , , ), niin että jokaisesta ryhmästä tuli 3 haastateltavaa. He olivat myös eri alueilta Espoosta.

O pinnäytetyön tulokset Eerika Lehtolammi Koulutuksen hyödyllisyys Välineitä työhönSelkeyttä johtamiseen Henkilöstön osaaminen HenkilöstöjohtaminenPedagogiset tiimit Haasteet päivähoitoyksikön johtajan työssä rekrytointi, resurssit, ryhmäperhepäiväkodin johtaminen

Yhteenvetoa  Johtopäätösten mukaan pedagogisen johtajan tehtävänä on kehittää päiväkodin kasvatusilmapiiriä sekä ohjata henkilökuntaa kohti laadukasta ja menetelmällisesti monipuolista varhaiskasvatustyötä  Koulutuksen vaikutukset johtajien työhön nousivat selvästi esiin tuloksissa  Tulosten valossa voi sanoa, että koulutus on ollut onnistunut sisällöltään ja menetelmiltään – tuloksista selvisi myös lisäkoulutuksen tarve sekä toive päivitykseen myöhemmin  Opinnäytetyö osoittaa pedagogiikan johtamisen tärkeyden ja sen merkityksen sekä täydennyskoulutuksen tarpeen jatkossakin päivähoitoyksiköiden johtajille Eerika Lehtolammi

Jatkotutkimusmahdollisuuksia  Koulutettujen ja kouluttamattomien johtajien väliset erot pedagogiikan johtamisessa  Muun henkilökunnan kokemukset pedagogisesta johtajuudesta ja sen vaikuttavuudesta  Seurantatutkimus myöhemmin (miten koulutuksesta saadut menetelmät ja työvälineet ovat muokkaantuneet oman työyhteisön tarpeita vastaaviksi) Eerika Lehtolammi

KIITOS!