Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Matematiikan yo-ohjeita. Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot on tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta (24h) ennen kirjoituspäivää kansliaan.
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Laatinut Maija Halme-Briedis
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.

ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
Nuorten peliohjelmointi 2011
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Sovellusohjelman suunnittelu & toteutus
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Tehtävä Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjältä kaksi kokonaislukua (0-50, kysytään lukuja niin kauan kunnes käyttäjä antaa luvut sallitulta alueelta). Ohjelma.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Lasten suusta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
2. Vuokaaviot.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
11. Kaksi uhkapelaajaa heittää vuorotellen noppaa
Lajittelupeli Graafinen ala.
Huolen puheeksiottaminen
Tietokoneohjelman suoritus opintojakso Olioajattelu ja –ohjelmointi, osa I Hans Nieminen Syksy 2013.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Visual Basic -ohjelmointi
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
11. Relaatiotietokannan suunnittelualgoritmit ja lisäriippuvuudet Tällä kurssilla käsitellään kirjan luvusta 11 ainoastaan algoritmi 11.1 häviöttömän liitoksen.
Samankantaisten potenssien kerto- ja jakolasku
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
#perjantaipähkinä
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Ohjelmassa tänään Algoritminen ongelmanratkaisu Algoritmin määritelmä
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tietokoneen osat. Prosessori  Osa joka suorittaa tietokoneen sisältämiä konekielisiä käskyjä  Intel ja AMD ovat ainoat yhtiöt jotka tekevät prosessoreja.
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Uraseurantakysely vuosina
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Aktivoiva tehtävä 1 Tehtävä: Selvitä mitä oheisen, vuokaaviona esitetyn algoritmin mukaan tapahtuu, kun a) härveli on kunnossa eikä hajoa käytettäessä,
Ohjelmien suunnittelu
1. Algoritmi.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Opintopsykologi Katja Hietanen
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto

Ohjelmien suunnittelu Yksikään ohjelma ei voi onnistua ilman kunnollista suunnittelua Kaupallisissa ohjelmistoprojekteissa suunnitteluun käytetty aika on hyvin merkittävä

Ohjelmien suunnittelu Ohjelmia voi suunnitella pitkällekin ilman, että tarvitsee ymmärtää kovinkaan paljon ohjelmointikielestä Tärkeintä on kyky analysoida annettua ongelmaa! Tällä kurssilla pelin suunnittelussa hyödynnetään mm. piirustustaitoja ja tarinankerrontaa

Algoritmi Algoritmi on ohje, jolla voidaan ratkaista joku tietty ongelma Algoritmeja: keittokirjassa olevat ruokaohjeet, kirjahyllyn mukana tulevat kokoamisohjeet.. Näiden ohjeiden mukaan tehtynä ruoan ja kirjahyllyn pitäisi valmistua tuossa tuokiossa! Algoritmin ei tarvitse kertoa miksi, vaan ainoastaan miten Jakokulmassa jakaminen tuttu alakoulusta

Algoritmi Algoritmien suunnittelu on yksi ohjelman suunnittelun vaiheita Yksi ohjelma voi sisältää monia erilaisia algoritmeja, joilla on omat tehtävänsä

Esimerkkialgoritmi Ongelma: Tietokone ei käynnisty (ja pitäisi saada käynnistymään!) Jos sähköjohto ei ole kytketty, niin kytke sähköjohto (ongelma ratkaistu). Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto on rikki, niin osta uusi sähköjohto (ongelma ratkaistu). Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto ei ole rikki, niin tietokone on rikki: osta uusi tietokone (ongelma ratkaistu).

Miksi algoritmeja pitää suunnitella Tietokone ei ymmärrä mitään siitä, mitä siihen syötetyllä ohjelmalla pyritään tekemään Tietokone on "tyhmä” Tietokoneohjelmassa algoritmin ohjeet täytyy selittää rautalangasta vääntäen erittäin tarkasti Tietokoneohjelmien virheet: algoritmi on alkujaankin ollut päin mäntyä (tai esitetty tietokoneelle väärin)

Huono algoritmi? Selvitä, onko kokonaisluku parillinen vai pariton Jos luku on 0, se on parillinen Jos luku on 1, se on pariton … (ja niin edelleen johonkin lukuun saakka) Jos luku on -1, se on pariton Jos luku on -2, se on parillinen … (ja niin edelleen johonkin lukuun saakka)

Esimerkkialgoritmi Ongelma: Tukit ovat kokonaisina maassa, pitäisi saada ne klapeiksi ja pinoon 1. Sahataan sopiva pala irti tukista 2. Jos kaikki tukit on sahattu paloiksi, pilko yksi pala klapeiksi 3. Jos kaikki palat on pilkottu klapeiksi, pinoa klapit 4. Valmista

Onko tukissa sahattavaa? Pöllejä jäljellä? Pilko yksi pölli klapeiksi Pinoa klapit Kyllä Ei Kyllä Ei Sahaa sopiva pölli irti Valmis

Ryhmätehtävä Kahden-kolmen hengen ryhmät. Tehtävä 1: Kirjoita algoritmi lampun sytyttämiseen (ota huomioon eri vaihtoehdot, ellei lamppu sytykään...) Tehtävä 2: Kirjoita algoritmi (paperille), jolla ohjeistat, miten kaverisi pääsee juna-asemalta kotiisi. Kirjoittakaa algoritmit paperille. Piirtäkää myös vuokaaviot.