YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Pedagogiska institutionen 2000
KANSALAISVAIKUTTAMISEN HAASTEET Aaro Harju filosofian tohtori, pääsihteeri.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
Turun Klassikon lukio Hyvinvointiopinnot
Big Society ja paikallisuuden paluu yhteiskuntapolitiikkaan Ilkka Haavisto yhteisöllisyyden.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Leikkipuistosta ääni kantautuu / viattomuuden henki heijastuu, on huhtikuu jalat hakee uutta paikkaa / missä mieli paikoilleen asettuu ja rauhoittuu /etana.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
AIKUINEN OPPIJA.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ME-hengen kehittäminen
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosioemotionaalinen kehitys
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Vapaa kansan- sivistys *Aikuis- kasvatus Jatkuva *Vapaa kansan-
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
POLKU-hanke Jyväskylä / Elopäivät Jan Kraufvelin Åbo Akademi
O0525KO TYÖIKÄISTEN KUNTOUTUS JA KUNTOUTUSOHJAUS
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
shine Strong human increases new energy
Ensimmäinen ja toinen moderni
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
Mikko Lahtinen Tunne itsesi
Esityksen transkriptio:

YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen kansalaisuus Itseohjautuvuus Henkilökohtainen opetussuunnitelma Joustavuus Avoimet oppimisympäristöt Virtuaalisuus Tiimityö Asiantuntijuus Itsearviointi Verkostoituminen Murrosajan haasteisiin haetaan yksilöllisiä ratkaisuja ?

YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen, aikuiskasvatuksen ja vapaan (kansan)sivistystyön juuret ruohonjuuritason sosiaalisissa (kansan)liikkeissä, jotka syntyvät edellisen murroskauden aikana pyrkimyksestä ymmärtää ja vaikuttaa muutokseen sekä tarpeesta löytää keinoja, joiden avulla muutokseen liittyvää epävarmuuden ja juurettomuuden tunnetta voidaan vähentää tunnusmerkkeinä m.m. (uus)yhteisöllisyys, sosiaalinen sitoutuminen Suomessa Yleissivistynyt Yhteisöllisyys kansalainen Yhteiskunnalliset itsenäisessä valtiossa liikkeet

YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Maatalous- yhteiskunta Teollisuus- yhteiskunta Tieto/informaatio -yhteiskunta Murrosaikoja Hyvinvointivaltio nuorisoseuraliike raittiusliike työväenliike naisasialiikkeet yhteinen tausta, päämäärä moraalikäsitys, arvot, ihanteet Aikuiskoulutus ?

Murrosaika elämän perusrakenteet muuttuvat (perhe, työ, aika) uusia haasteita, konflikteja, eriarvoisuutta, polarisoitumista maailma pienenee tiedon ja taidon laatu ja merkitys muuttuu arvot, normit, säännöt, ihanteet muuttuvat epävarmuus tulevasta kärjistyy yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden välinen suhde aktualisoituu YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen

YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Mitä sosiaalisista/yhteiskunnallisista/kansanliikkeistä alkunsa saaneelle sivistystyölle tapahtuu 1900-luvulla € kollektiivinen suuntautuminen korvautuu yksilöllisellä suuntautumisella € spontaanius korvautuu organisoimisella ja suunnittelulla € idealismi korvautuu markkinahenkisyydellä € sosiaalinen sitoutuminen institutionalisoituu (veronmaksu hyvinvointiyhteiskunnassa) € sosiaalisen muutoksen edistäminen korvautuu sosiaalisen muutoksen estämisellä € itsensä sivistäminen korvautuu yleissivistyksellä € välineellinen tiedonkäsitys korvautuu tiedon itseisarvolla € yhteiskunnalliset teemat korvautuvat vapaa-aikaan liittyvillä teemoilla € ”amatöörikansansivistäjät” korvautuvat professionaa- lisilla aikuiskouluttajilla

Arjesta irrallaan Arkeen kiinnittynyt Neljä aikuiskasvatus/koulutussuuntausta (Mayo 1997, 58 Huom! alun perin yliopiston aikuiskoulutus) Sosiokulttuurista, poliittis-taloudellista ympäristöä ylläpitävä YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Sosiokulttuurista, poliittis-taloudellista ympäristöä muuttava yhteisö- kasvatus empowerment 1. akateeminen 4. työharjoittelu training 2. ammatti- koulutus professional education 3.

YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Yhteisökasvatus lähtökohta: (intressi)ryhmät ja yhteisöt, tavoite: valtaistuminen ja muutos Työharjoittelu lähtökohta: työmarkkinoilla tapahtuva muutos ja kehitys tavoite: yksilön työmarkkinavalmiuksien sopeuttaminen olemassa olevaan tilanteeseen Ammattikoulutus lähtökohta: tarve vaikuttaa muutokseen tavoite: ammattitaitoinen kehittämiseen ja innovaatioihin pystyvä yksilö Akateeminen koulutus lähtökohta: yksilö tavoite: ajankohtaisen tieteellisen tiedon välittäminen Neljä aikuiskasvatus/koulutussuuntausta (Mayo 1997, 58 Huom! alun perin yliopiston aikuiskoulutus)

YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen soveltaminen opiskeluun tottumattomille Fransson & Larsson (1991) HEIKOT VOIMAKKAAT TOIMENPITEET TOIMENPITEET Kaukana PAIKKA Lähellä Ilmoittelu REKRYTOINTI Yhteydenotto Puuttuvat SILLAT OPISKELUUN Opintojen ohjaus, kokeilumahdollisuus Kurssimaksut RAHOITUS Ilmainen opetus, avustukset Joustamattomat AJAT Joustavat Satunnaiset RYHMÄN KOOSTUMUS Olemassa olevat suhteet, ryhmät Kiinteä KURSSIN SISÄLTÖ Joustavasti opiskelijan vailla yhteyttä elämään sovellettu elämäntilanteeseen

Sosiaali- politiikka Koulutus- sosiologia Alue- politiikka YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Sosiaali- pedagogiikka Sosiaali- työ Yhdyskunta- työ Alue- maantiede Terveyden- huolto Yhteisö- kasvatus Aikuis- kasvatus