Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagogiska institutionen 2000

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagogiska institutionen 2000"— Esityksen transkriptio:

1 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI Uusvanhaa koulutussanastoa • Elinikäinen oppiminen • Tutorit ja mentorit • Mestari - kisälli - oppipoika • Tiimityö • Oppisopimus • Näyttötutkinnot ja -kokeet • Työssä oppiminen • Ongelmalähtöinen oppiminen • Sosiaalinen kompetenssi • Kompetenssi Postmoderni muutos- ja kehitysretoriikka - puhe yhä löysemmin kytköksissä todellisuuteen Tieto uusiutuu yhä nopeammin ! Vain muutos on pysyvää ! 550 miljardia www-sivua ! taito koulutus kasvatus käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

2 AMMATTI taito koulutus kasvatus M K O K O TEORIAN JA KÄYTÄNNÖN SUHDE
HISTORIALLISESTA NÄKÖKULMASTA taito koulutus kasvatus Ideaali Mestari K Tarkoituksenmukaisuus O - käytäntö ja teoria käsi kädessä laaja näkökulma työhön ja am- mattitaitoon - sosiaalistuminen työn kautta - AT kehittyy työtä tekemällä M K O staattinen tietoperusta käsityö Ideaali Spesialisti Tehokkuus Jo - teoria ja käytäntö erillään - kapea näkökulma työhön ja am- mattitaitoon - sosiaalistuminen koulutuksessa - AT välittyy koulutuksessa Suunn. S hoitotyö staattinen tietoperusta Ideaali Generalisti Jatkuva muutos sopeutuminen - ennakointi yrittäjyys tieto- tekniikka - teoria ja käytäntö käsi kädessä laaja ja muuttuva näkökulma työ- hön ja ammattitaitoon yksilö kehittää itseohjautuvasti eri konteksteissa vain lähtökohdat ja tietty perusta voidaan välittää koulutuksessa dynaaminen tietoperusta Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

3 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI Työssä oppimista perustellaan • Koulutustason nostaminen • Työvoima ikääntyy - työvoimapula ennakoitavissa • Uuden tiedon oppiminen - oppiminen autenttisessa ympäris- tössä (vastuu, vuorovaikutus, sosiaa- linen kompetenssi) - laajempi ja realistisempi kuva yksilöntaidoista/kompetenssista • Kynnyksen laskeminen työelämään siirtymiselle • Nuorisoasteen ammatillisen koulutuksen ja työelämän välisen vuorovaikutuksen edistäminen (Lähde: Työssäoppimisen opas työpaikoille 1999) taito koulutus kasvatus käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

4 AMMATTI AMMATTITAITO taito koulutus kasvatus käsityö hoitotyö
työelämässä Ammattitaito ammattikoulutuksessa käytännön valmius käsityö Konteksti hoitotyö teoreettinen tietoperusta yrittäjyys tieto- tekniikka yksilölliset lähtökohdat, persoonallisus y.m. konstruktivistinen - kontekstuaalinen näkemys oppimiseen ja ammattitaitoon Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

5 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI taito koulutus kasvatus Mitkä ovat ”luonnollisessa kontekstissa” tapahtuvan oppimisen erityispiirteet ? • Ongelmat (-ratkaisu)) – riskit, ennakoimattomuus • Vastuu - (materiaali, työvälineet, talous, aika) • Kokonaisnäkökulma (teoria ja käytäntöä ei voida erottaa toisistaan) • Kompleksisuus (monimuotoisuus – prosessit) • Työyhteisö - roolit, asema, valta - ohjaus, tuki - kilpailu, kateus, työpaikkakiusaaminen • Asiakaskontaktit (roolit, asema) • Koettu ammatti-identiteetti • Todellinen fyysinen ympäristö • Jatkuva ja monipuolinen arviointi käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

6 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI Opettajan työ tulevaisuudessa OPEPRO Opettajan muuttuva työ - ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsitys on opetuksen perusta opettaja asiantuntijayhteisön koordinaattorina ja oppijan puolestapuhujana opettajuus on yhä enemmän muutoksen kohtaamista, sen kanssa elämistä ja siihen vaikuttamista yhteiskunnallinen tietämys ja demokraattisen vaikuttami- sen keinot korostuvat – kehittymisen edellytys opettajuus kohtaamisina ammattitaito=valmius hyödyntää ympäristön tarjoamia oppimismahdollisuuksia virtuaalisuus muuttaa toimenkuvaa, muttei vähennä tarvetta - kansainsvälisyys osa arkipäivää 2010 Koulun arki opettajuus on kykyä työskennellä yhteisössä ja kehittää opetusta yhdessä johtajan rooli moottorina korostuu tiivistyvä verkottuminen on osa lisääntyvää yhteistyötä Luukkainen, O. 2000: Opettaja 2010 taito koulutus kasvatus käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

7 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI Ammattiopettaja 2002? ammattiopettaja = mestarin toinen puolikas luokkahuone -> verstas -> työssä oppiminen (koulun ja työelämän välisellä harmaalla vyöhykkeellä) alati laaja-alainen, muuttuva, joustava (teoreettis-käytännöllinen näkökulma) vastuu opettajalla yksilönä (kollegat?) toimintaa ei voida määrittää ja ohjata yksi- selitteisesti normeilla ja ohjeilla opettajan persoona ja persoonallisuus entistä tärkeämpi huomio prosessien ja arvioinnin jatkuvassa pohtimisessa ja kehittämisessä - opettaja yksi osapuoli ”neuvotteluissa” taito koulutus kasvatus käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

8 AMMATTI Mitä on ammattitaito ? taito koulutus kasvatus käsityö
1820 – 1890 – 1920 – 1960 – > hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Miten ammattitaito kehittyy ? Miten ammattitaitoa voidaan arvioida ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

9 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI Kaksi näkökulmaa ammattitaitoon (tietoon ja valmiuksiin?) Staattinen Dynaaminen pysyvää jatkuvasti kehittyvää rajattavissa/määri- ei yksiselitteisesti rajat- teltävissä tavissa/määriteltävissä spesifiä, tietyn raken- laaja-alaista, epämääräistä teen omaavaa valmiita vastauksia, avoimia kysymyksiä, ratkaisuja vähän valmiita ratkaisuja voidaan välittää koulus- voidaan välittää vain osittain sa, opetuksessa koulussa, opetuksessa kontekstista, asiayhtey- kontekstista ja asiayhteydes- destä riipumatonta tä riippuvaista ei riippuvaista arvoista yhteydessä arvoihin ja ja arvostuksista arvostuksiin taito koulutus kasvatus käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

10 Miten nämä näkökulmat tulee huomioida eri yhteyksissä ?
AMMATTI Monta eri näkökulmaa ammattitaitoon taito koulutus kasvatus tehdä/suorittaa (yhdessä kollegoiden/asiakkaiden/potilaiden kanssa) tuntea/olla tietoinen osata ratkaista ongelmia (ennakointi) kyky arvioida omia suorituksia (eri tavoin) kyky kehittää/löytää uusia suoritustapoja (innovatiivisuus/luovuus) kyky markkinoida ja myydä valmius kohdata muutos ja kehitys käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Miten nämä näkökulmat tulee huomioida eri yhteyksissä ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

11 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI Näkökulmia ammattitaitoon taito koulutus kasvatus Tehtäväkohtainen yksittäiset, asiayhteydesttän irralliset suoritukset, faktatiedot, tulokset Yksilökohtainen tehtäväkokonaisuudet, prosessit, tiedon prosessointi Sosiaalinen yhteisö kyky ymmärtää, ylläpitää ja kehittää työyhteisön suhteita, jännitteitä ja haasteita oikea vastaus-> suoriutua käsityö kyky pohtia -> olla osallinen hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka oikeat kysymykset - ymmärtää Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

12 Pedagogiska institutionen 2000
AMMATTI taito koulutus kasvatus Ammattitaidon arviointi Työssä oppimiseen/ammattitutkintoihin liittyen • Monta tahoa (erilaiset näkemykset, käsitykset) • Prosessien ja kehityksen arviointi tulosten ja saavutusten sijaan (portfolio, päiväkirjat, prosessikuvaukset y.m.) • Kyky toimia (ja sopeutua?) tietyssä kontekstissa • Itsearvioinnin korostuminen ”Learning by doing” – mitä ja miten arvioida ? käsityö hoitotyö yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

13 AMMATTI taito koulutus kasvatus Ammattikoulutus Työ- Koulu elämä/
työssä oppiminen, ammattitutkinnot taito koulutus kasvatus Työ- elämä/ -antaja Koulu opettaja Ammattitaito- näkemys käsityö hoitotyö Yksilö opiskelija yrittäjyys tieto- tekniikka Mitkä ovat ne tekijät jotka vaikuttavat näkemykseen ammattitaidosta ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

14 AMMATTI Kvalifikaatioita Innovatiiviset taito koulutus kasvatus
ongelmanratkaisukyky - kehittymishalu Normatiiviset (sopeutumis)- motivaatio - kiinnostus - yrittäjyys käsityö Tuotannolliset Valmiudet joita tarvitaan ydinprosessissa hoitotyö Ammattikohtaiset valmiudet yhteistyö-/kommunikaatiokyvyt yrittäjyys tieto- tekniikka oppiminen – oppimaan oppiminen avoimuus uusille ideoille – luovuus, joustavuus Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

15 AMMATTI YDINKOMPETENSSIT taito koulutus kasvatus YK YK YK käsityö
Kuka määrittää ? Ehdot ja lähtökohdat ? Miten huomioida kehitystarpeet ? Laaja-alaisuus vs. ammattispesifisyys hoitotyö hyödyntää - käyttää kehittää - välittää ammattitaitoon liittyvää tietoutta/valmiuksia eri tilanteissa ja yhteyksissä yrittäjyys tieto- tekniikka Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

16 AMMATTI Erilaisia kompetensseja taito koulutus kasvatus Nordhaug 1991
Organisaatiosta riippumaton Organisaatiokohtainen Metakompetenssi Organisaatiosisäinen kompetenssi Yleisluontoiset tiedot ja taidot joita voidaan hyödyntää mo- nissa eri tehtävissä – kielitaito, kommunikaatiovalmiudet, yh- teistyö, suunnittelu, oppiminen Tietyn työorganisaation tavoitteet, strategiat, sisäinen työnjako, ilma- piiri, vuorovaikutusverkostot, in- formaali organisaatio, historia Tehtävästä riippumaton Tekninen kompetenssi Ainutlaatuinen kompetenssi Keskeiset ammattialakohtaiset tiedot ja taidot, joiden avulla suoriudutaan ammattiin liitty- vistä ydintehtävistä Tiedot ja taidot, jotka liittyvät orga- nisaatiokohtaiseen teknologiaan, työprosesseihin, tuotteisiin, palve- luihin – sääntöihin ja rutiineihin Tehtävä- kohtainen Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

17 AMMATTI taito koulutus kasvatus Ammattikoulutus – kenelle ja kuinka ??
Kvalifikaatiot Joustavuus Itsenäisyys Persoonallisuus Itsensä toteuttaminen TYÖ- ELÄMÄ käsityö YKSILÖ Tulevaisuusnäkökulma hoitotyö Muodollinen pätevyys yrittäjyys tieto- tekniikka Ammattikoulutus Organisaatio Opetussuunitelmat Opettajat Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

18 AMMATTI taito koulutus kasvatus TYÖ- YKSILÖ ELÄMÄ Kvalifikaatiot
Generalisti/spesialisti käsityö TYÖ- ELÄMÄ YKSILÖ hoitotyö Tuotannolliset Normatiíviset Innovatiiviset yrittäjyys tieto- tekniikka Teoria - Käytäntö Strategiset Operatiiviset valmiudet Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000

19 ? AMMATTI taito koulutus kasvatus hops Ammatti- tutkinnot AMK
Miten uudet haasteet on kohdattu ammatillisessa koulutuksessa ? taito koulutus kasvatus TYÖ- ELÄMÄ YKSILÖ käsityö Profilointi hops Ammatti- tutkinnot ? hoitotyö AMK Visio Missio Strategia Työssä oppiminen yrittäjyys tieto- tekniikka Laatujärjestelmät Työelämäyhteydet Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000


Lataa ppt "Pedagogiska institutionen 2000"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google