Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Leikkipuistosta ääni kantautuu / viattomuuden henki heijastuu, on huhtikuu jalat hakee uutta paikkaa / missä mieli paikoilleen asettuu ja rauhoittuu /etana.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Leikkipuistosta ääni kantautuu / viattomuuden henki heijastuu, on huhtikuu jalat hakee uutta paikkaa / missä mieli paikoilleen asettuu ja rauhoittuu /etana."— Esityksen transkriptio:

1 Leikkipuistosta ääni kantautuu / viattomuuden henki heijastuu, on huhtikuu jalat hakee uutta paikkaa / missä mieli paikoilleen asettuu ja rauhoittuu /etana ennustaa, näyttää sään sarvillaan / isännät kiiruhtaa laittamaan kesän kasvamaan / Yhteisöt ovat hajonneet / määränpäät on päätetty lopettaa, on oltava omillaan instrumenttien huudot huoneista / on sekoittuneet pois menneisyyteen, retkeilyineen / vapaus on vaarallista, voi menettää otteitaan / voi olla ennenaikaista kiiruhtaa kokemaan /meistä jokainen on opetettu lukemaan / meistä jokainen on opetettu laskemaan / mut` ei kukaan voi ohjata sun elämää / meistä jokainen on puettu puheisiin, uskomuksiin oppeihin ja ihmeisiin / mut'ei kukaan voi puolestasi nähdä unta / Seikkailut on vasta aluillaan / on seistävä omilla jaloillaan, ilman tukijaa, kokeilunhalu vie joka nurkkaan / epävarmuus tuo turvaa tullessaan, hankaluudessaan / olla mukana maailmassa on lahja, niin sanotaan / mut'ei missään tarinoissa kerrottu kuinka se avataan / meistä jokainen on opetettu lukemaan / meistä jokainen on opetettu laskemaan / mut' ei kukaan voi ohjata sun elämää / meistä jokainen on puettu puheisiin / uskomuksiin oppeihin ja ihmeisiin /mut'ei kukaan voi puolestasi nähdä unta / käsikirjoitus on monilla vain irtonaisia oletta- muksia / tapahtumat risteilee, vuosilukuina vaihtelee Meistä jokainen – Ilkka Alanko/Neljä Ruusua YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

2 “...lopulta näemme vain irrallisia kasvatettavia yksilöitä ja unohdamme sen erittäin tärkeän totuuden, että yksilöt ovat vain yhteisöjen, suvun ja siis syvimmässä katsannossa yhden ja yhtenäisen elämän ilmennyksiä.“ J. Hollo 1939, s. 55 Kasvatuksen teoria Johdantoa yleiseen kasvatusoppiin YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

3 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi ”Kun lapset olivat pieniä, me leikittiin yhtä leikkiä. Annoin kullekin kepin. Kukin sai yhden. Käskin katkaista kepin ja se onnistui helposti. Sitten käskin sitoa ne nippuun ja katkaista nipun. Se ei onnistunut. Sitten sanoin, että se nippu on kuin perhe.” 73-vuotias Alvin Straight kertoo iltanuotiolla perheen merkityksestä nuorelle raskaana olevalla tytölle elokuvassa ”The Straight Story”

4 As one of the participants explained: ”..the chap there thought we should be spending each week writing CVs and learning how to fill in application forms. Why? What's the point? There are 19 people chasing every singie job in Oxford. We do realise that having a good CV is important, but for our own self-respect and self-help We need drama and discussion, poetry and literature to learn about ourselves, about what we can offer society and about the best way forward" Mayo 1997, 83 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

5 “Yhteisökasvatuksellisessa toiminnassa yhteisön jäsen kohtaa omassa merkityk- sellisessä ympäristössään arkielämän rakenteet ja ongelmat. Aikuiskasvatuksen keinoin, yhdistämällä kasvatus oppimis- prosessiin yhteisössä, voidaan yhteisön jäsenten yhteiskuntaperspektiiviä nostaa ja syventää.“ Rouhinen 1988 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

6 Yhteisökasvatuksen perusajatuksen mukaan yhteisö on kasvatuksellisen toiminnan tai oppimisen kohde ja konteksti: “ community is not just the place or context in which education is to occur, fostering community is also a central concern“ Mark K. Smith 1997 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

7 Yhteisökasvatuksen uranuurtaja Tom Lovett (1982): ”Yhteisökasvatuksessa aikuiskasvattajat siirtyvät ulos arkitodellisuuteen kohtaamaan ihmiset (aikuiset) heidän omalla maaperällään. Kohtaamisen tulee tapahtua ilman minkäänlaista ennakkokäsitystä siitä, mikä on tarpeellista tai tarpeetonta, hyvää tai pahaa. Lähestymistapa vaatii aikuiskasvattajalta nöyryyttä ja vaatimatto- muutta, ihmisten ja heidän ongelmiensa lähesty- mistä ja käsittelyä heidän omasta näkökulmastaan sekä lähtökohdistaan.” YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

8 Miksi yhteisökasvatusta 2001 ? - Murroskausi tai -aika - Rakennemuutos - Hyvinvointivaltion kriisi, kolmas sektori, kansalaisyhteiskunta - Yhdistys- ja järjestötoiminnan kriisi - Uudet ruohonjuuritason sosiaaliset liikkeet (yhden asian liikkeet: kettutytöt, militantit vegaanit jne.) - Paikallisuus/alueellisuus/globa-/glokalisaatio - Individualismi, uusliberalismi/kommunitarismi - Sosiaalinen pääoma vs. kulttuurinen, taloudellinen, koulutuksellinen - Elinikäinen oppiminen - (oppimisen informaalit, arkipäiväiset kontekstit) - Internaattipedagogiikka YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

9 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi ideologian (arvomaailman) (puolue)politiikan (palkka)työn hyvinvointivaltion aikuiskasvatuksen aikuiskoulutuksen vapaan sivistystyön tekniikan ja teknologian …ja oppimisen ……….. (identiteetti)kriisi ??


Lataa ppt "Leikkipuistosta ääni kantautuu / viattomuuden henki heijastuu, on huhtikuu jalat hakee uutta paikkaa / missä mieli paikoilleen asettuu ja rauhoittuu /etana."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google