ARVOKETJU JA –VERKOSTO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Advertisements

Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Markkinoinnin perusteet
PK-kehittämispalvelut
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Digi Electronics Limited
Asiakkuudet luovalla alalla
Tekijä: Työn valvoja: Työn ohjaaja:
Saatavuus kilpailukeinona
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
Mika Väyrynen tuottaja
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Oppimisratkaisut-ohjelma
Yrityksen kannattavuus:
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
ITIL Information Technology Infrastructure Library
Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa.
Asiakkaan päätösprosessi
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
Liikeidean esittelyohje
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
Innovatiiviset kaupungit
Matkailuyrittäjyys 2/2014 Timo Malin. Tehtävä 2: Liiketoimintamahdollisuus 1.Mitä liiketoimintamahdollisuudella tarkoitetaan? 2.Voiko mahdollisuus olla.
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Ammattilaisen asialla Mika Pänkälä Johtaja Hankkija Oy
Nova Scola Finlandia Teemaseminaarin Osanottajat
Pahimmat kilpailijat Pirkanmaalla
Liiketoimintasuunnitelma
Ota 2. jaksossa.
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Team Finland – palvelutarjonta
Kilpailustrategia LEA4LH004 Arvoketjuanalyysi.
Strategia on suunta- ja voimavarapäätöksiä
Toimitusketjun hallinta Hallintamenetelmät /Kotitehtävä
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.
IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
Yrittäjyys suomalaisessa yhteiskunnassa – tilastotietoa yrityksistä
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Avoimen tuotteenhallinta
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Digibarometri 2019 Digi tulee, mutta riittävätkö resurssit?
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Esityksen transkriptio:

ARVOKETJU JA –VERKOSTO 13.4.2017 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA

ARVOKETJU/Porterin näkemys Arvoketju (value chain) tuotteen suunnittelua, valmistusta ja jakelua pyrkien tuottamaan asiakkaalle hyötyä tyydyttämällä hänen tarpeensa. Porter (1985) perus- ja tukitoiminnot (yksi yritys) Ks. Viitala-Jylhä s. 30 vp, s 372 up Toiminnasta syntyy katetta, kun myydään seuraavalle portaalle. Yhdessä eri yritysten arvoketjut muodostavat Porterin mukaan arvojärjestelmän (value system). 13.4.2017

OLE VAROVAINEN KÄÄNNÖSTEN KANSSA – JOS MAHDOLLISTA, HANKI ALKUPERÄINEN TEOS TAI KUSTANTAJAN JULKAISEMA KÄÄNNETTY TEOS! Organisaation infrastruktuuri (infrastructure) Henkilöstövoimavarat (human resources) Voitto Tuki toiminnot (Support activieties) Teknologian kehittäminen (technology development) Hankinta (Procurement) Huomaa käännösten eroavuus ja kirjoitus- virheet yhdys- Sanoissa, kun vertaat tätä tunti- monisteeseen! hankinta logistiikka Jakelu logistiikka Markkinointi ja myynti Operaatiot Palvelu Voitto Perustoiminnot (Primary activities) 13.4.2017 Lähde: http://www.valt.helsinki.fi/staff/jjohanso/352,27,Arvoketju (Porter: Competitive advantage 1985), viitattu 6.9.2004

Arvoketjun analysointi ja kehittäminen yrityksen kasvaessa Yrityksen infrastruktuuri (Infrastructure – rahoitus, taloudenhoito, lakiasiat, suhteet, toimitilat yms) Voitto- marginaali Henkilöstövoimavarat (Human resources – henkilökunnan hankinta, kouluttaminen yms) Tuki- toiminnot (Support activieties) Teknologian kehittäminen (Technology development - osa- toiminnoissa tarvittava tekninen tietotaito, menettelytavat ja prosessit) Hankinta (Procurement – tuotantopanosten hankinta kaikkiin eri osatoimintoihin) Yrityksen kasvaessa tarvitaan systematiikkaa eri toimintojen pohdintaan! (Räsänen, 1994) Lähtö- logistiikka esim. tuotteiden kuljetus tukku-kaupan varastoon Tulo- logistiikka esim. raaka-aineiden kuljetus Operaatiot esim. valmistus Markkinointi ja myynti Palvelu/ huolto Perustoiminnot (Primary activities) 13.4.2017

Nykyinen käsitys arvoketjusta Nykyisin ajatellaan useimmiten, että koko arvoketju etenee raaka-ainelähteiltä loppukäyttäjälle (&kierrätykseen). Jokainen ketjun lenkki lisää tuotteen arvoa! (Arvoketjusta käytetään joskus myös nimeä tuotteen fyysinen elinkaari ja se on ihan eri asia kuin markkinoinnillinen elinkaari, joka kuvaa markkinoilla pysymistä! Fyysistä elinkaarta käytetään mm. ympäristövaikutusten arvioinnissa.) 13.4.2017

ARVOKETJUOSUUS Minkä osuuden koko arvoketjusta ko. toimija hoitaa? (Esim. lammasfarmari saa tulonsa myymästään villasta, kankaan valmistaja kutomisesta.) Yritys voi supistaa tai kasvattaa omaa arvoketjuosuuttaan: Supistamiseen liittyy usein ulkoistaminen, kun jokin aiemmin itse tehty ostetaan muilta palveluna. Kasvattamisessa aletaan esimerkiksi itse valmistamaan raaka-ainetta tai hoitamaan jälleenmyyntiä. Otetaan enemmän haltuun! 13.4.2017

ASEMA ARVOKETJUSSA Yritys sijaitsee jossain kohdassa arvoketjua. Esimerkiksi tuotteiden kokoonpanotyötä tekevä yritys sijaitsee osien valmistajien ja jälleenmyyjien välissä tai tukkukauppa sijaitsee valmistajien ja vähittäiskaupan välissä Tämä tarkoittaa niitten asemaa arvoketjussa. Varottava sekoittamasta asemaan kilpailutilanteessa! 13.4.2017

”BioMar näkee missionaan kehittää kestävää ja tervettä kasvua sekä kasvattajille että omistajille kehittämällä innovatiivisia rehuratkaisuja, jotka myötävaikuttavat vesiviljelyn kehittämiseen terveellisten elintarvikkeiden lähteenä.  Kalarehun toimittajana sijaintimme on puolessa välissä sitä arvoketjua, joka muuntaa merelliset ja kasviperäiset raaka-aineet tuoreeksi tai esivalmistetuiksi kalatuotteiksi kuluttajille ympäri maailmaa. BioMar on tärkeä lenkki arvoketjussa, koska sijaintimme on siinä missä suuri määrä eri alkuperää olevia raaka-aineita sekoitetaan ja esivalmistetaan rehutuotteiksi.” Lähde: http://www.biomar.com/fi/Biomar-finland/About-BioMar/The-value-chain1/. Luettu 17.1.2011

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia /asema arvoketjussa hankkijan ja jakelukanavan välissä 13.4.2017 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

ARVOVERKOSTO Uusin termi on arvoverkosto. Yritykset keskittyvät kaikki (mahdollisesti hyvinkin kapeaan) ydinosaamiseensa ja luovat yhdessä arvoa asiakkaalle, joka nähdään toiminnan keskipisteenä (fokuksena) sen sijaan, että arvoketjuajattelussa asiakas on tavallaan “päätepisteenä”. (Ei “teorian isää” eikä siten vakiintunutta termiä englanniksi: value web, value net, value network, value constellation), . 13.4.2017

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia Huomaa, että tästä kuviosta löytyy vaikka kuinka monta arvoketjua! 13.4.2017 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia Lähde: HMV Research Oy 2009. Globaalit arvoverkostot. Tekesin katsaus 257/2009. 13.4.2017 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia POM Technology on metsäteollisuuden laite- ja järjestemätoimittaja Lähde (tämä ja edell.): HMV Research Oy 2009. Globaalit arvoverkostot. Tekesin katsaus 257/2009. 13.4.2017 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

MITEN tehtävässä? Kuvatkaa lyhyesti (esim. kuviona yritys osana toimialan arvoketjua tai -verkostoa (mikä on sen tehtävä tuossa kokonaisuudessa) Porterin malli (eli ydin- ja tukitoiminnot), sen sovellus tai oma kehittelemänne arvoverkostokuvio!  huomatkaa kuitenkin, että etenkään arvoketjumallia on liki mahdotonta soveltaa kaikkeen liiketoimintaan. Kriittistä otetta siis tarvitaan! Ja ehkäpä jopa omia oivalluksia! 13.4.2017

Arvoketju (kevään 2008 yhden ryhmän oma sovellus, joka herätti keskustelua ja todettiin mieluummin tuotekehitysprosessiksi) SK-Studiot sijoittuu arvoketjumallissa jakeluosioon. (SK-Studiot on Tanssikoulu Footloghtin ”taustayritys”!) 13.4.2017

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA …JA JATKOSSA? Arvoketju hyvä tunnistaa mm. Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa. Esim. pienen yrityksen strateginen oivallus voi olla hyvin suppea arvoketjuosuus. Arvoketju- ja verkostoajattelua tarvitset liki kaikissa opinnoissa! 13.4.2017 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA