Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)"— Esityksen transkriptio:

1 IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)
LTS Tarja Jokinen HAAGA-HELIA

2 YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI
Ensin yrittäjällä on joko halu yrittäjäksi, jolloin hän hakee sopivaa liikeideaa tai sitten hänelle syntyy ensin idea, jota hän alkaa pohtimaan, ”jää koukkuun ja antautuu idean vietäväksi”… Hän toimii yksin tai tai kokoaa mukaan muita tai alunperinkin halu tai idea ovat porukan aikaansaannosta…

3 YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI
Yritysidea on ideoinnin alkupiste! Se vaatii kuitenkin tosi paljon työtä kehittyäkseen toteuttamiskelpoiseksi ideaksi ja edelleen hyvin laadituksi liiketoimintasuunnitelmaksi.

4 LIIKEIDEA vai TOIMINTA-AJATUS?
Varsin usein ne sekoitetaan toisiinsa! Liikeideamallin ”isänä” pidetään ruotsalaista, Suomessa syntynyttä Richard Normannia (1943 – 2003) (1975 teoksessa Skapande företagsledning) Malli oli alkuun kolmiosainen: (mitä, kenelle, miten) Vuosikymmenten varrella se on muotoutunut moneen muotoon. Vertaa jatkossa kirjallisuudessa esiintyviä malleja lähitunneilla jaettuun (mitä eroja ja yhtäläisyyksiä?). Käytämme nyt (ja myös Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa tätä opeteltavaa mallia).

5 TOIMINTA-AJATUS (MISSIO)
Vastaa kysymykseen ”miksi yritys on markkinoilla” eli on tavallaan perussuunnan ja -tehtävän määritys valitulla toimialalla (kenelle ja mitä?). On usein asiakaskeskeisyyden ilmaus. On suhteellisen pysyvä, ”yrityksen ensimmäinen strateginen suunnitelma”. Yleensä se on yhdellä virkkeellä ilmaistu. Hyvin usein jopa taloustoimittajat sekoittavat toiminta-ajatuksen ja liikeidean, varo siis etenkin lehtiartikkeleita. Myös yritysten omat määritelmät ovat joskus ”vastoin teoriaa”! Opi havaitsemaan!

6 Esimerkkejä VR: ”Toiminta-ajatuksena on tyydyttää yhteiskunnassa esiintyvää kuljetus- ja matkustustarvetta harjoittamalla rautatieliikennettä ja muuta siihen liittyvää toimintaa.” KONE OYJ: ”KONE myy, valmistaa, asentaa, huoltaa ja modernisoi hissejä ja liukuportaita sekä huoltaa rakennusten automaattiovia. KONE on maailmanlaajuisesti teknologiajohtajana tunnettu palveluyritys, jonka tuotteet ja palvelut ovat alansa innovatiivisimpia. ” LIIKKEENJOHDON KONSULTTI: ”Projektituotantoa harjoittavien yritysten kannattavuuden parantaminen liiketoiminnan suunnittelua tehostamalla” ERÄS LAPPILAINEN KULJETUSLIIKE: ”Kaikkea kuljetetaan, kaikkea puusta paskaan, vaan ei ihmisiä” ©Tarja Heikkilä 6

7 LIIKEIDEA Liikeidea on toiminta-ajatusta laajempi.
Se kertoo myös ”miten yritys toteuttaa perusideaansa päämääriinsä pyrkiessään”. Se on eritelty kuvaus yrityksen menestystekijöistä. Kysymysten muodossa se meidän mallissamme kuuluu: mitä, kenelle, mihin tarpeeseen, miten erotutaan muista, miten toimitaan ja millä ”eväillä” eli resursseilla!

8 LIIKEIDEAN OSATEKIJÄT
TARVE / HYÖTY ASIAKKAALLE IMAGO (YRITYSKUVA) ASIAKAS- RYHMÄ(T) TUOTTEET / PALVELUT TOIMINTATAPA + resurssit

9 LIIKEIDEA ja RESURSSIT
Edellisten lisäksi etenkin yrityksen perustamisvaiheessa on tärkeä selvittää yrityksen voimavarat eli se “millä eväillä” toimitaan. Näitä strategisia resursseja ovat fyysiset resurssit eli toimintapuitteet (rakennukset, koneet yms) taloudelliset resurssit eli pääomat (omat ja vieraat) ja henkiset resurssit eli ihmiset ja tieto (ihmiset osaamisineen ja innostuksineen, tieto sekä sen hallinnan ja hyödyntämisen taito).

10 Hyvän liikeidean ominaisuudet
Osat sopivat yhteen. Liikeideassa on näkyvillä keskeisiä strategisia valintoja, jotka hyvällä yrityksellä ovat luonnollisesti yhdensuuntaisia. Suunnitelma on konkreettinen. Sanotaan selkeästi, mitä liikeideaan sisältyy (ja tiedetään hyvin mitä nuo valitut asiat sulkevat pois). Ainutlaatuisuus tuo kilpailuedun. Yritystoiminnan menestyksen salaisuudeksi on joskus mainittu ”ainutlaatuinen” idea tai ylivoimainen osaaminen - tuo ylivoimainen osaaminen tavallaan on myös ainutlaatuista. Niin ehkä myös sijainti tms. ylivoimatekijä. Realistisuus on etenkin aloittaessa tärkeää. Kuvataan liikeidea juuri nyt (tulevaisuuden haaveet kuuluvat kehitysliikeideaan). (Lähde Bergström, Leppänen. Yrityksen asiakasmarkkinointi.)

11 Patrick Staehler: wrote a PhD called Business Models in the Digital Economy that was published in His business model looks like this: Tarja HeikkiläTarja Jokinen

12 Tarja HeikkiläTarja Jokinen

13 Tarja HeikkiläTarja Jokinen

14 Tarja HeikkiläTarja Jokinen

15 Liikeidea ryhmätehtävässä
Laatikaa kuvioksi. Huomatkaa, että se tiivistää oivallisesti yrityksen keskeiset strategiset valinnat. Kuvio liitteeksi ja selostusta sopiviin kohtiin kuvauksessa.  erillistä alalukua nimeltä liikeidea ei saa laittaa. Muistakaa kuitenkin ko. kohdissa viitata liitteenä olevaan kuvioon. Ja muistakaa, että jokaiseen liitteeseen on aina viitattava tekstissä.

16 … ja jatkossa Tarpeen työkaluna, kun laaditte Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa liiketoimintasuunnitelmaa. Osattava pohjaksi ainakin markkinoinnin opinnoissa. Kaikissa yritysprojekteissa se on aina yksi hyvä yrityksen oman tilanteen hahmottamisen työkalu. (Vrt. toimintaympäristön analysoinnissa PESTE- ja SWOT-analyysit.)


Lataa ppt "IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google