Arvioverotus VML 27§.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Advertisements

Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Matkalippujen tilaaminen internetin kautta
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
MATKATOIMISTOJEN MARGINAALIVEROMENETTELY JA PARI MUUTA MIELENKIINTOISTA ASIAA PIKAISESTI Ari Pajukoski.
UUDENMAAN TYÖSUOJELUPIIRI VUOKRATYÖSEMINAARI Uudenmaan työsuojelupiiri Lea Piho.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Oikeus liikkua maastossa
Seinäjoki Johtaja Markku Tornberg MTK
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
AVAINTURVALLISUUS Teemu Janger.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
— Hyvän asumisen puolesta — OULUN LÄÄNIN KIINTEISTÖYHDISTYS Yhtiökokouskurssi Kirkkotorin koulutuskeskus, Oulu Luentomateriaali löytyy yhdistyksen.
Tietoturvallisuus osa 6
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Talousseminaari, Hoffmann1 Verotus kerhoissa ja veroilmoitus Torsten M. Hoffmann Talousseminaari, Räyskälä
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verotuksen perusteet VI, Osakeyhtiön varojenjaon verotus
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Verotuksen perusteet - johdanto
Yleiset säännökset VML 26§.
Oikeustapauksia ”Pacta sunt servanda”?.
Peitelty osinko VML 29§.
HARMAA TALOUS TILAAJAVASTUU KÄÄNNETTY ARVONLISÄVERO ASt 2015
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
FTR (Formal Technical Review) Kimmo Airamaa. Johdantoa Muodollinen tekninen tarkastus = toiminta tarkastustilaisuudessa on tarkasti määritelty Muodollinen.
Jäämistöoikeuden laskennalliset ongelmat
EU-oikeuden vaikutus Suomen vero-oikeuteen. Normien merkitys 1.primaarioikeus 2. Asetukset (ei tuloverotuksessa) 3. Direktiivit 4. Päätökset 5. Suositukset.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
MAKSETTU HOTELLIHUONE. SISÄÄNKIRJAUTUMISEN AJANKOHTA. VAHINGON RAJOITTAMINEN. JANIKA KAITO & SUSANNA KAINSALO M2A.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Yksityisen elinkeinonharjoittajan tuloverotus Verohallinto.
Arvonlisäverotus Verohallinto. Sisältö Mikä on arvonlisävero Kuka on arvonlisäverovelvollinen Mistä toiminnasta arvonlisäveroa maksetaan Paljonko arvonlisäveroa.
(Osake)transaktiokulujen käsittelystä arvonlisäverotuksessa OTT, hallintoneuvos Mikko Pikkujämsä Suomen Veroasiantuntijat ry
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
Elinkeinoverotus - käytännön asioita Apulaisprof. Tomi Viitala, OTT Pauli K Mattila.
FINETS 2 uudet toiminnallisuudet Päästökauppapäivä Tero Liikkanen Energiavirasto.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
1MP2005.PPT/ / EG Suomen Motoristit (SMOTO) ry 1989 – 2007.
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
Lomamökki vuokrakäytössä osan vuodesta
Verotuksen perusteet - Johdanto
Kuittilaki Kiinteistöverolaki
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Matkailujuridiikka Ylipainomaksu – kohtelu lähtöselvityksessä
Verotuksen perusteet - Johdanto
Arvonlisävero Välillinen vero
Suomen verotus selkokielellä
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
Opinto-oikeus/ Lukukausimaksut &Oodi
Rautateiden hinnoittelu
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Ehdot avustuskelpoiselle tiekunnalle:
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verotuksen perusteet - Johdanto
Turun HO Työsopimus - Määräaikainen työsopimus - Vuokratyö - Työsopimuksen päättäminen - Henkilöstön vuokrausta harjoittava yhtiö (vuokrayritys)
IFRS 16:n soveltaminen FAS-tilinpäätöksessä – verottajan näkökulma
Esityksen transkriptio:

Arvioverotus VML 27§

Arvioverotus VML 27§ Verotus on toimitettava arvioimalla, jos veroilmoitusta ei ole annettu tai sitä ei voida panna oikaistunakaan verotuksen perusteeksi. Verotus on toimitettava arvioimalla myös, jos verovelvollisen ilmoittama tulo muiden samalla alalla ja vastaavasti samanlaatuisissa olosuhteissa toimivien verovelvollisten tuloon verrattuna on ilmeisesti liian vähäinen ja on syytä epäillä, että verovelvollinen salaa tulojaan. Verovelvolliselle on tällöin, jos mahdollista, osoitettava ne vertailutiedot, joihin toimitettava verotus perustuu. Mikäli vertailutietoja ei voida osoittaa, on syy siihen mainittava.

KHO 2010:76 Jätevero ja arvioverotus Jätevero - Maa- ja kiviaines - Maantäyttö - Kaatopaikka - Kaatopaikan pitäjä - Arvioverotus - Verovelvollisuuden edellytykset Omakotitalon rakennuspaikkana käytetylle kiinteistölle oli ajettu maa-aineksia maaston tasoittamiseksi. Maa-ainekseen oli sisältynyt jossain määrin erilaisia purkujätteitä. Maa-aineksen sijoittaminen kiinteistölle ei muodostanut kiinteistöstä jäteverolaissa tarkoitettua yksityisen ylläpitämää kaatopaikkaa. Kiinteistön omistajia ei voitu velvoittaa maksamaan jäteveroa. Tullipiirin päätös määrätä arvioverotuksin jätevero veronkorotuksineen ja veronlisäyksineen kiinteistön omistajien maksettavaksi kumottiin. Jäteverolaki 2 § 1 momentti 4 kohta ja 3 momentti sekä 3 §

KHO 2008: T. 3319 Arvioverotus ja VML 26§ Verovirasto oli ennen säännönmukaisen verotuksen toimittamista arvioverotuksin vuodelta 2002 ja ennen jälkiverotusten toimittamista vuosilta 2002 ja 2003 varannut A:lle tilaisuuden tulla kuulluksi lähettämällä tätä koskevat kirjelmät hänelle tavallisena postilähetyksenä ilman todisteellista tiedoksiantoa. Hallinto-oikeus kumosi sanotut verotukset katsoen, ettei niitä ollut voitu toimittaa ilman, että A:lle oli tätä ennen todisteellisesti varattu tilaisuus tulla asiassa kuulluksi. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että verotustoimia edeltävään menettelyyn liittyvässä kuulemisessa ei ollut kysymys velvoittavan ja muutoksenhakukelpoisen päätöksen tiedoksiannosta eikä kuulemista koskevaa verotusmenettelystä annetun lain 26 §:n 3 momentin säännöstä ollut johdonmukaista tulkita siten, että lainkohdassa tarkoitettujen verotustoimien edellytykseksi olisi ollut asetettava verovelvollisen kuuleminen todisteellista tiedoksiantotapaa noudattaen. Riittävänä oli sen sijaan pidettävä sitä, että tilaisuus kuulemisselvityksen antamiseen oli varattu kirjeitse tavallisena postilähetyksenä. Kun veroviranomainen oli asiassa näin menetellyt, korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi.

KHO 1999: T. 4011Arvonlisävero - Veron peruste - Eri verokannat - Arvioverotus Hotelli- ja ravintolatoimintaa harjoittavan yhtiön hotellissa majoittuvien asiakkaiden maksamaan huonehintaan oli sisältynyt aamiainen. Aamiaista ei ollut tarjottu muille kuin majoittuneille asiakkaille eikä aamiaisella sen vuoksi ollut niin sanottua listahintaa. Yhtiön käyttämä aamiaisen hinta oli merkitty asiakkaiden laskuun ja se oli ilmoitettu arvonlisäverotuksessa. Tarkastuksessa ja toimitetussa jälkiverotuksessa yhtiön käyttämä hinta katsottiin liian alhaiseksi sen vuoksi, että se oli alempi kuin muiden yhtiöön verrattavien verovelvollisten käyttämä hinta. Tämän vuoksi jälkiverotus toimitettiin tältä osin arvioidun hinnan mukaisena. Yhtiön kirjanpitoa ei sinänsä pidetty epäluotettavana eikä puuttuvaa aamiaismyyntiä ollut todettu, vaan kirjanpidosta katsottiin saatavan tiedot arvonlisäverotusta varten. Yhtiön tarkastuksen yhteydessä esittämää kirjanpitoon perustuvaa aamiaismyynnin kannattavuuslaskelmaa ei ollut näytetty virheelliseksi. Aamiaismyynnin jälkiverotukseen arvioverotuksena ei ollut edellytyksiä pelkästään sillä perusteella, että yhtiön käyttämä aamiaisen hinta oli alempi kuin yhtiöön verrattavilla muilla verovelvollisilla. Kun yhtiön ei myöskään ollut näytetty perusteettomasti hinnoitelleen aamiaisen osuutta asiakkaalta veloitettavasta kokonaishinnasta todellista alemmaksi, arvion mukaan toimitettu jälkiverotus kumottiin.