Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Harvialan koulu ja päiväkoti
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Uutta virtaa rotarytoimintaan – RLI-koulutus
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Ainedidaktiikan perusteet
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa
FILOSOFIAA LAPSILLE Hannu Juuso
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa Mukailtu Filosofiaa koulussa -konferenssin alustuksesta HYssä, Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian oppimateriaalit AD-perusteet 2016 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa Mukailtu Filosofiaa koulussa -konferenssin alustuksesta HYssä, Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Väittelyharjoitus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Sähköiset yo-kirjotukset
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Liikesaksan perusteet I
Ryhmätehtävä 1.2 Katsomusopetuksen mallit
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 7
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Mikä on elämänkatsomus?
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi: ET ja filosofia
Ajattelun opettaminen ja Lipmanin P4C (FILA)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Filosofian kandiohjelma
Esityksen transkriptio:

Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Filosofiaa lapsille Matthew Lipman: Filosofiaa lapsille Lyhenne FILA, Lipmanin alkuperäinen muotoilu P4C Käsitelty ajatteluntaitoja koskevilla dioilla (3.9.13).

Muuta filosofiaa lapsille Gareth Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003) Hans-Ludwig Freese: Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992) Esim: sivustot Sophia – Eusropean Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children: ICPIC – International Council of Philosophical Inquiry with Children:

Toimintatapa Filosofin ja vapaiden lapsiryhmien keskustelut. Itse kehitellyt keskustelun aiheet (Matthews) tai esim. kirjallisuudesta otetut tarinat (Freese), joiden pohjalta keskustellaan Luottamus lasten filosofisiin kykyihin lasten avoimuus lapsuuden erityiset filosofiset pohdinnat Ei hyväksy kehityspsykologian (Piaget, Kohlberg) väitteitä

Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) käsitys lapsista saattaa olla sekä perusteeton että heille vaarallinen sopii vain erityislahjakkaille ei sovellu kouluun Ansioita kritiikki saattaa olla suurelta osin perusteetonta aidosti filosofista (kysymykset jäävät auki, ihmisillä kyky filosofiaan)

Uusia avauksia (käsitelty FILA 1:ssä) Uusi innostus niin & näin -lehden kautta Sokrates koulussa (2008) Kytkentä UNESCON raporttiin filosofian opetuksesta eri maissa (2007) Keskusteleva opetus (ranskalainen Oscar Brenifier) Filosofiset pienoisromaanit (Marie-France Daniel) ja niihin liittyvät opettajan materiaalit Uudet P4C käännökset (A. M. Sharp Nukkesairaala) Aloite filosofiasta perusopetukseen, kevät Mahdollisen eri katsomusaineille yhteisen etiikan opetuksen menetelmät. Etiikka-oppiainetta puolustavista argumenteista (2010) monet peräisin filosofiaa perusopetukseen aloitteesta.

Uusia avauksia (lisää) Post-strukturalismista vaikutteita saaneet lähestymistavat Esim Cohen & Kennedy (Aioon) Sokrates koulussa kirjassa. Varhaiskasvauksen FILA (erit. Bo Malmhester), isompien kirjasta ks. Ajatellaan yhdessäAjatellaan yhdessä

FILA-tehtävä op:n AD suorittajat (ja muut jotka haluavat tämä osaksi suoritustaan ja osallistuvat ja istuntoihin = "FILA- seminaarit 2” lukevat yhden seuraavista: i. Hans-Ludwig Freese, Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992). ii. Gareth Matthews, Filosofisia keskusteluja lasten kanssa (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003). iii. Maughn Gregory, Filosofiaa lapsille & nuorille. (suom. Jarkko S. Tuusvuori, n&n, 2009.) (Lipmanilainen) 2. Kaikki lähettävät klo mennessä lyhyen ojenteen (väh. vajaa sivu; esim. 5–7 ransk.viivaa) Moodle FILA keskustelualueelle. 3. Kaikki pitävät luetusta kirjasta n min alustuksen, jonka pohjalta keskustellaan (yht. 15 min/kirja, alustuksen pituus riippuu ko. kirjan lukeneiden määrästä).

FILA-tehtävä 2 (jatkoa) Ojenteessa ja suullisessa puheenvuorossa otetaan kantaa seuraaviin kysymyksiin: i. tekstiin liittyvä filosofiakäsitys ii. sen didaktinen toimivuus iii. lukiolaisten ja pienempien lasten erot filosofian oppijoina iv. FILAn katsomuksellinen merkitys v. muut tekstin herättämät kysymykset Keskustelu tapahtuu ns. FILA-seminaari2-istunnossa 9.10.