Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tytöt teknologian taitajiksi
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskontoa vai kulttuuria? Timo Liukkonen & Juho Schroderus.
Ops seminaari Askola.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Kirjoittajaprofiilit
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi

Uskonnonopetuksen tavoitteita eri asteilla hallinneet periaatteet 1. oman lähellä olevan kulttuurin tunteminen ja ymmärtäminen 2. meille vieraiden uskontojen ja kulttuurien ymmärtäminen 3. eettisen toiminnan merkityksen ymmärtäminen 4. aineksien löytäminen oman elämänkatsomuksen muodostumiselle

USKONNONOPETUKSEN TAVOITTEET 1. yhteiskunnallinen relevanssi eli merkitsevyys ”tavoitteena uskonnollisesti sivistynyt ihminen” Cox: 1. on hankkinut tietoa uskonnosta 2. arvostaa uskonnon funktioita yksilöiden elämässä ja yhteiskunnassa 3. aihepiiriä tuntevana pystyy tekemään johtopäätöksiä 4. on tietoinen mihin uskoo ja mitkä perusteet on omilla uskomuksillaan - korostuu uskonnonopetuksen merkitys yksilön uskonnollisen tietoisuuden laajentajana ja syventäjänä

2. uskonnonopetuksella oltava myös henkilökohtaista, persoonallista merkitystä: a. kognitiivinen (liittyvä oppilaiden tietorakenteisiin) b. affektiivinen (vastattava omiin elämänkysymyksiin) Grimmitt: uskonnonopetuksen avulla oppilas kulkee kohti persoonallista autonomaa

Perusasteen uskonnonopetus Perusasteen uskonnonopetukseen annettu neljä opetussuunnitelmaa: 1970, 1985, 1994, 2003 Perusasteen tuntijako on seuraavaa: Vuosiluokilla 1-5 uskontoa opetetaan yhteensä 6 tuntia (ts. koulut voivat jakaa nämä haluamallaan tavalla, esimerkiksi tai ) Vuosiluokilla 6-9 uskontoa on taas 5 tuntia (tämä voidaan jakaa vastaavasti esimerkiksi )

Perusasteen opetussuunnitelma 2004 Perusperiaatteita kaikille uskontosidonnaiselle uskonnonopetukselle: ”Uskonnon opetuksessa tarkastellaan elämän uskonnollista ja eettistä ulottuvuutta oppilaan oman kasvun näkökulmasta sekä laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä. (vrt. learning from- periaate) Uskontoa käsitellään yhtenä inhimillisen kulttuurin vaikuttavana pohjavirtana. Uskonnon opetuksessa korostetaan oman uskonnon tuntemista sekä valmiutta kohdata muita uskontoja ja katsomuksia, etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavia katsomusperinteitä.

Uskonnon opetuksen tehtävänä on tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista hän saa aineksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen. Opetus antaa valmiuksia kohdata uskonnollinen ja eettinen ulottuvuus omassa ja yhteisön elämässä. Opetuksen tavoitteena on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.

valmiudet kohdata muita uskontoja ja katsomuksia opetuksessa esillä kasvun ja kehittymisen näkökulma. Lähtökohtana uskonnonopetuksen kasvatukselliset tehtävät lapsen ja nuoren maailmassa. Identiteetin rakentaminen – oman minuuden ja identiteetin tuottaminen: minkälaiset uskontoon liittyvät valmiudet ovat keskeisiä ja tärkeitä identiteetin tuottamisessa. tavoitteena on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys. Käsitteenä lähellä modernia käsitystä symbolien lukutaidosta.

Sisältyy mm. (1) erilaisten uskomus- ja katsomusjärjestelmien tuntemus sekä kyky keskustella erilaisten uskomusten ja katsomusten kannattajien kanssa, (2) kyky käsitellä erilaisuuden itsessään synnyttämiä kysymyksiä ja reflektoida sekä tehdä johtopäätöksiä eri uskonnoista ja katsomuksista (3) mukana myös laaja arvoulottuvuus

Opetuksen tavoitteena on 1. perehdyttää omaan uskontoon 2. perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen 3. tutustuttaa muihin uskontoihin 4. auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä 5. kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta.

Vuosiluokat 6-9 Opetuksen ydintehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan ymmärrystä oman uskonnon ja muiden uskontojen luonteesta ja merkityksestä Näin tuetaan oppilaan oman maailmankatsomuksen ja eettisen näkemyksen rakentumista

Keskeiset sisällöt vuosiluokilla maailmanuskonnot 2. Raamattu 3. kirkko 4. suomalainen katsomusperinne 5. ihminen eettisenä olentona

Päättöarvioinnin kriteerit 1. oppilas kykenee hankkimaan syventävää tietoa kristinuskosta ja evankelisluterilaisesta kirkosta 2. oppilas tuntee uskontoa ilmiönä 3. oppilas osaa käyttää uskonnollista tietoa 4. oppilas osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla Päättöharjoittelun kriteerit korostuneen uskontotieteellisiä ja kognitiivisesti painottuneita Taustalla on erittäin vaikea tarkastella sosioemotionaalista ja affektiivista oppimista

Lukion uskonnonopetus Kurssimuotoinen lukio 1980-luvulta alkaen 2004 uusin opetussuunnitelma Lukiossa on kolme pakollista kurssia uskontoa ja kaksi syventävinä opintoina tarjottavaa kurssia. Tämän lisäksi voi olla koulukohtaisia soveltavia kursseja Lukion uskonnonopetuksen keskeinen tehtävä on perehdyttää opiskelija omaan uskontoonsa, sen kulttuuriperintöön sekä uskonnosta nousevaan elämänkatsomukselliseen ja eettiseen ajatteluun

Muihin uskontoihin tutustutaan niiden omista lähtökohdista käsin (vrt. aikaisempi objektiivisuus) Opetuksessa hyödynnetään viimeaikaista teologista ja uskontotieteellistä tutkimusta Uskonnonopetuksella on luontaiset kytkennät humanistis-yhteiskunnallisiin tieteisiin ja taideaineisiin Opetuksessa luodaan edellytykset ymmärtää uskontoja ja soveltaa tätä tietoa oman maailmankatsomuksen, kulttuurin ja yhteiskunnan jäsentämisessä

Opetuksessa käytetään hyväksi uskontojen omia lähteitä, tutkimuksia ja eri medioiden välittämää ajankohtaista materiaalia. Opetuksessa painottuvat aktiiviset työtavat, joiden avulla uskontojen sisältöjä liitetään opiskelijoiden kokemusmaailmaan ja heitä autetaan prosessoimaan ja sisäistämään kurssien sisältäjä ja kasvamaan asetettujen tavoitteiden suunnassa

Pakolliset kurssit 1. uskonnon luonne ja merkitys Pääasiassa uskontotieteellinen (uskonnon määrittely ja tarkastelu) ja eksegeettinen (Raamattu) lähestymistapa 2. kirkko, kulttuuri ja yhteiskunta Kirkkohistoriallinen lähestymistapa (pääosin kronologinen, mutta aineksia myös temaattiseen lähestymistapaan) 3. ihmisen elämä ja etiikka Pääosin systemaattisen teologian (sosiaalietiikan) näkökulma

Syventävät kurssit 4. uskontojen maailmat Uskontotieteellinen kurssi, maailmanuskontojen omianspiirteet yms. 5. mihin suomalainen uskoo Suomen kirkkohistoriaa ja kirkkososiologiaan ankkuroituvat kurssi

Soveltavat kurssit Opettaja voi itse rakentaa opetussuunnitelman pohjalta esimerkiksi Uskonto nyt -kurssi tai Uskonto elokuvassa ja kuvataiteissa yms. Voi myös rakentaa kertauskurssiksi ainerealiin Ongelma oppilaiden osallistumisrajoitukset (joutuu valitsemaan useista samanaikaisista soveltavista kursseista) Soveltavat kurssit voivat olla myös useiden oppiaineiden yhteisiä kursseja

Aikuislukion uskonnonopetus Aikuislukiossa on perusopetuksessa yksi pakollinen kurssi ja lukioasteella yksi pakollinen kurssi Opetuksen keskeisenä tehtävänä on aikuislukiossa syventää aikuisopiskelijan oman uskonnon ja sen kulttuuriperinnön tuntemusta Opetuksessa perehdytään uskonnosta nousevaan elämänkatsomukselliseen ja eettiseen ajatteluun

Aikuisten perusopetus Pakollinen kurssi: 1. kirkko ja suomalainen katsomusperinne Valinnaiset kurssit: 2. Raamattutieto ja 3 Maailmanuskonnot

Aikuisten lukiokoulutus Pakollinen kurssi: 1. uskonnon luonne ja merkitys Syventävät kurssit: 2. kirkko, kulttuuri ja yhteiskunta, 3. ihmisen elämä ja etiikka, 4. uskontojen maailmat ja 5. mihin suomalainen uskoo Kurssit samankaltaisia kuin nuorille tarkoitetussa koulutuksessa, mutta näkökulma aikuisdidaktisempi

PARITEHTÄVÄ Valitkaa aste, jonka opettajana aiotte toimia ja miettikää, miten relevantit opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt ovat kasvavan nuoren näkökulmasta? Mitä tavoitteitta ja sisältöjä erityisesti painottaisitte?