Yleisen kielitieteen peruskurssi CCYK110

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan palvelu Suomen monikulttuurisimmassa lähiössä Varissuolla
Advertisements

Äänen ominaisuudet Class 7D in Helsingin normaalilyseo
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Suomen kielen ominaispiirteet.
Stereoisomeria Stereoisomerian lajit ovat:
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
Kielipläjäys 7. luokalle
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Ministeriön talousyksikkö Asetustekstien tulkinta Euroopan reunalla Käytännön esimerkkejä EU-kielen aiheuttamista ongelmista suomessa Kari Rouvinen
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Suomen kieli maailman kielten joukossa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
MILLAISENA KIELI NÄYTTÄYTYY OPPILAIDEN SILMISSÄ JA OPPIMATE- RIAALISSA?
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Syksy 2007, 2. periodi Luennot ja kurssin suorittaminen Anu Airola Yleisen kielitieteen laitos.
Käsitteen didaktiikkaa
Mitä kieli on?.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Fonetiikan opiskelijainfo
Vokaalisegmenttien kesto ja akustinen laatu spontaanissa suomenkielisessä puheessa Alustavia tuloksia Mietta Lennes, Hanna Anttila ja Antti Iivonen Fonetiikan.
Tuulet.
Viitaniemen koulu Oppilaanohjaajat Heli Jakosuo ja Essi Riihinen
Johdatus ohjelmointiin – kertausharjoituksia
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Viulu.
2 Tutkimuksen suunnittelu
Tove Selkälä Porvoon kaupunginkirjasto Millaista on rakentaa kahta Nelliä/kokemuksia ruotsinkielisen Nellin rakentamisesta.
S2-opetus esiopetuksessa
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Tutkimattomia kieliä on yhä!.  Miten paljon kieliä maailmassa puhutaan?  Mikä on maailman puhutuin kieli?  Miten paljon puhujia on arabian kielellä?
HUOMAA: Voit muuttaa tämän dian kuvaa valitsemalla kuvan ja poistamalla sen. Napsauta sitten Kuvat- kuvaketta paikkamerkiss ä lisätäksesi oman kuvasi.
Suomen kielen ominaispiirteet.
Suomi maailman kielten joukossa
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikko kuvien asettelun kanssa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK 110
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK 110
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

Yleisen kielitieteen peruskurssi CCYK110 Ryhmä 2 4. luentoma 17.9.2007 Yleisen kielitieteen laitos Anu Airola

Fonetiikkaa Kertausta: yläsävelet Yläsävelillä tarkoitetaan sävelen harmonisessa spektrissä esiintyviä perustaajuutta korkeampia säveliä Soittimen ääni syntyy, kun sen kieli tai muu ääntä tuottava osa värähtelee Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Yläsävelet Jatkuu.. Perussävel on koko kielen mittainen; aallonpituus on yhtä pitkä kuin kieli Ensimmäinen ylä-ääni on oktaavia korkeammalla, koska aallonpituus on puolet kielen pituudesta Toisen yläsävelen synnyttää aallonpituus, joka on kolmannes kielen pituudesta jne. Ks. http://www.aanipaa.tamk.fi/taajuu_1.htm Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonetiikkaa Litterointitehtävä http://cs.stadia.fi/~lehtk/Anun/aaninayte1.wav Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonetiikkaa ja fonologiaa Luonnollinen luokka Äänteiden luokka, jonka jäsenet ovat yksiselitteisesti erotettavissa kielen muista äänteistä vähemmillä piirteillä kuin tarvitaan luokan yksittäisten segmenttien tyhjentävään kuvaamiseen (Karlsson 1994: 63) Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Luonnollinen luokka Jatkuu… Pyöreät vokaalit y u i ö e o ä a Takavokaalit Etuvokaalit Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Luonnollinen luokka Jatkuu… Islanti: p t ts k b d g f  s h v  m n  l r j Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonologiaa Harjaantunut foneetikko voi periaatteessa erottaa loputtomiin hienonhienoja foneettisia eroja, jotka eivät kuitenkaan ole relevantteja kielen abstraktin äännejärjestelmän kannalta Kielen äänneopillisessa (foneettisessa) tutkimuksessa on tärkeää selvittää, mitkä ovat tutkittavan kielen foneemit, ts. mikä on tutkittavan kielen äännejärjestelmä Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonologiaa Jatkuu… Kaksi eri foneemia? Silloin kun puhuja tarkoituksellisesti ääntää äänteet erilaisina, samaa kieltä äidinkielenään puhuva kuulija kuulee äänteitten välisen eron; kysymys on silloin kahdesta eri foneemista. Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonologiaa Jatkuu… Kun äänteitten välinen ero perustuu äänteiden erilaisiin ympäristöihin tai näiden äänteiden väliseen vapaaseen vaihteluun, puhuja ei tee äänteiden välistä eroa tarkoituksellisesti eikä kuulija myöskään kuule ko. äänteiden välistä eroa  tällöin on kysymys yhden ja saman foneemin varianteista eli allofoneista Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Puhuja Kuulija Fonologiaa Jatkuu… Fonologinen tulkinta Tarkoitus tekee eron tarkoituksel-lisesti kuulee eron eri foneemeja Äänne-ympäristö ei tee eroa tarkoituksel-lisesti ei kuule eroa saman foneemin variantteja Vapaa vaihtelu Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonologiaa Jatkuu… Fonologian 1. sääntö Äänteet, jotka ovat keskenään oppositiossa identtisessä ympäristössä, edustavat kahta eri foneemia. (Wiik 1989:17.) Testi: miniparit, esim: kuu ~ luu ~ suu ~ puu  äänteet k, l, s ja p ovat keskenään oppositiossa samassa äänneympäristössä, joten ne edustavat kahta eri foneemia suomessa Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonologiaa Jatkuu… Fonologian 2. sääntö Äänteet, jotka ovat keskenään komplementaariset ja foneettisesti samantapaiset, ovat yhden ja saman foneemin variantteja (allofoneja)  täydennysjakauma Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonologiaa Jatkuu… Jos kahdesta toisiaan muistuttavasta äänteestä toinen esiintyy vain sellaisessa äänneympäristössä, jossa toinen ei koskaan voi esiintyä, ovat äänteet keskenään komplementaarisessa distribuutiossa eli täydennysjakaumassa. (Laaksonen – Lieko 1988: 142.) Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006

Fonologiaa Jatkuu… Fonologian 3. sääntö Äänteet, jotka ovat vapaassa vaihtelussa keskenään ja jotka eivät missään ympäristössä ole oppositiossa keskenään, ovat yhden ja saman foneemin variantteja. (Wiik: 31.) Yleisen kielitieteen laitos, Anu Airola 01.01.2006