Www.lapsiasia.fi 1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto 27.11.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajatuksia elämästä .....
Advertisements

Kättä päälle –haastekampanja
Lapsen ja nuoren ihmisoikeudet ja osallisuus Keski-Suomen vammaispalvelusäätiön juhlaseminaari Maria Kaisa Aula
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Nuoret puhtausalan kesätöissä
10 vinkkiä voimaantumiseen
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan
1 Lapsi- ja nuoriso ( ja perhe) politiikan uudistuvat tavoitteet Maria Kaisa Aula Tampereen yliopiston seminaarissa.
Tukitoimintaa syömishäiriötä sairastaville ja läheisille
Maritta Törrönen, Sosiaalityön professori Helsingin yliopisto, sosiaalitieteiden laitos Lastensuojelun tila nyky-Suomessa.
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Lapsen oikeudet -kampanja Elokuu 2009.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Lapsilla on oikeus hyvään ruokaan
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
LAPSEN OIKEUDET.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Aikuistyön yksikkö aikuistyön päällikkö Antti Hytti.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä!
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Kannabis koulutyön näkökulmasta Anne Ahlefelt, Vanhempi kouluttaja, EHYT ry Kannabisakatemia
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Koulussa elämää opettelemassa
Tutkimusosasto Tuetaanko lastensuojelun asiakasperheitä riittävästi terveydenhuollossa? Marketta Rajavaara Professori, Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Pään avauksia lapsen oikeuksiin Lapsen oikeudet 20v.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta - Mille tiedolle tuki ja työskentely rakentuu? Tuula Kivistö-Pyhtilä kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia Annette Gothóni, Suomen World Vision.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Päiväperhekuntoutus. Perhekuntoutusta ma-su klo (8)9-20 välisenä aikana 0-7- vuotiaiden lasten perheille klo 9-15 arkisin (ma-pe) Huom! Vaavi –kuntoutus.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Lastensuojelu 2014 – Tilastoraportti 25/20151 Lastensuojelu 2014 Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen.
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Oman elämän raiteilla!.
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto

2 YK:n lapsen oikeuksien sopimus 1989/1991 Erityinen suojelu Protection Palvelut ja toimeentulo ”Riittävä osuus yhteisistä voimavaroista” Provision Osallistuminen Participation

3 Lasten ja nuorten osallistuminen Yksilöinä => lapsen kohtaaminen palvelussa Kokemusasiantuntijoina=> hyödynnetään lasten kokemustietoa laatutyössä hyvinvoinnin arvioinnissa, valvonnassa Kansalaisina/kuntalaisina => Lasten ja nuorten tarpeet palveluiden kehittämiseen yleensä, vuorovaikutus päättäjien kanssa

4 Laatua ja vaikuttavuutta – kenen kannalta? Ammattilaisen Vanhemman Lapsen ja nuoren

120 kodin ulkopuolelle sijoitettua nuorta osallistui kiertueelle jossa kumppaneina THL, Pesäpuu ry., Selviytyjät nuorten ryhmä ja Lastensuojelun keskusliitto. Toiminnalliset työpajat jotka dokumentoitiin. 5

Lastensuojelun laatu nuoren kannalta ”Suojele unelmia - vaali toivoa”- raportti (2012) Tietoa ja perusteluja Toivon kannattelua Luottamusta rakentavaa vuorovaikutusta aikuisten kanssa Ennakkoluulojen purkamista Apua vanhemmille 6

Ihmissuhteet kannattelevat lasten hyvinvointia ja selviytymistä ”Mikä auttaa parhaiten lastensuojelussa? toimiva yhteys sukuun ja vanhempiin pysyvä sijaisperhe vertaistuki” Nuorten foorumi Jyväskylässä. 7

Palvelut ovat lapsille ihmisiä ”Kertominen jollekin vähän tuntemattomalle aikuiselle voi olla pelottavaa ja ei välttämättä tiedä voiko henkilöön luottaa sataprosenttisesti” 8

Mitä nuoret sanovat ”sossuista”? silloin kun on huonoja kokemuksia vallan legitimiteetti horjuu kaikkitietävä vallankäyttäjä ” eivät pane parastaan” ajattelevat sinun puolestasi, eivät kysy ei usko tarinaani olen ”tapaus muiden joukossa” ei tunne nuoria mutta silti päättää heistä en voinut luottaa häneen liian kovat odotukset meistä ei kehuta hyvissä asioissa, vain huonot asiat huomataan ei kiinnosta miten minulla menee ja mitä kuuluu 9

Hyvä ammattilainen - lapsen näkökulmasta tunnen työntekijän joka ei vaihdu jatkuvasti joka on tavoitettavissa hän on kiinnostunut minusta ihmisenä hän antaa aikaa hän antaa tietoa näkee mahdollisuuteni tukee harrastuksiani ymmärtää hyvän ruuan merkityksen Ammattilaisilla on hyvät vuorovaikutustaidot he arvostavat lapsen kokemustietoa he perustelevat asiat eivät anna katteettomia lupauksia tukevat ihmissuhteiden jatkuvuutta (sisarukset!) ja sijoituspaikan pysyvyyttä kuntouttavat vanhempia 10

11 Miksi lasten ja nuorten pitäisi osallistua lastensuojelun kehittämiseen ja valvontaan? antaa uutta ja aikuisille yllättävääkin tietoa, jonka ansiosta he voivat parantaa palveluita ja välttää virheitä kiinnittää yhteisöön –> tunne: Olen tärkeä! kasvattaa kansalaiseksi voimaannuttaa lapsia aktivoi myös vanhempia Edellyttää ”valmennusta” sekä aikuisille että lapsille ja nuorille