Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla vähän kokemusta verkkojen käytöstä opetuksessa Niukasti valmiita oppimateriaaleja (uudessa mediassa ei lainkaan) - tuotantotarve olemassa - myös valtakunnallisesti Verkkokurssitarjontaa Kestävä tulevaisuus 10 ov Kansainväliset ympäristösopimukset 2 ov Agenda 21 1 ov Maaseutu asuinpaikkana 2 ov Ympäristöhallintajärjestelmät 1 ov tarjotaan Lähiympäristön hoito 2 ov tarjotaan Maatalouden ympäristötutkimus 2ov tarjotaan Maatalouden tuotantotalous Tuotantotalous 1,5 ov sekä Tietotekniikka maataloudessa 2 ov 2001 Englanninkielisiä opintojaksoja Culture and Nature Geography of Finland 2 ov Culture and Nature Geography of the Baltic Countries 2 ov Culture and Nature Geography of Western-Russia 1 ov European Travel and Tourism 2 ov 2001 Hämeen ammattikorkeakoulu Mustiala Mustialantie 105, Mustiala Outi Vahtila
Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (www- sivut,postituslista, keskustelufoorumi) Projekti: Rural Bussines Russia / Finland (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Syventävät opinnot 5 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Syventävät opinnot 8 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Syventävät opinnot 12 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- tms. koulutus (WebCt -ympäristö) GVP-opintojakso / Mustiala
Toimenpiteet Toteutettujen kurssien aikana laadittu Web-Ct -ohjeistusta (pp-esitys) Tehty ehdotelma keskusyksikön ja yksikön väliseksi työnjaoksi (taulukko) Opettajien koulutuspäivät, elokuu 2000 Lisätty opiskelijoiden WebCt-koulutus verkossa toteutettavien kurssien sisältöön (ylimääräinen lähiopetus) Lisätty tietotekniikan opintojaksoon WebCt-koulutus (perusopinnot) Toimenpiteet / suunnitelma Yksikön verkko-opetuksen kotisivu kokonaisnäkemys verkko-opiskelusta ja siihen liittyvistä elementeistä linkitetään Mustialan kotisivulle sekä HAMK:n GVP-sivuille ainakin käynnistysvaiheessa tarpeellinen Verkko-opiskeluesite ja kurssikohtainen esite kertoo oppilaalle verkkokurssin periaatteista sekä yksittäisen kurssin toteutuksesta ** varsinkin alkuvaiheessa riittävä informointi / tuki tärkeää toiminnan käynnistymiseksi Painotuksia Aikuiskoulutus etusijalla Rutiininomaiset toiminnot ja perustieto (ei välitöntä päivitystarvetta) ensimmäiseksi verkkoon
Kokemuksia / OV verkko-opettajan tulee olla sitkeä, kokeilunhaluinen, positiivinen verkkomateriaalin teko työlästä - ei sovi kaikille kurssin ohjaussuunnitelma tehtävä huolella (ettei huku postiin) opiskelijat kokeneet tietoverkon käytön myönteisesti, oleellisena osana toimintaa kursseihin sisällytettävä riittävä koulutus oppimisympäristön käyttöön sekä laadittava selkeät pelisäännöt WebCt-ympäristössä ollut liikaa ongelmia Ajatuksia Yksikkö/oppilaitostasolla: Miten verkko-opetus ja muu opetus linkittyvät jatkossa (kokonaissuunnitelma)? Miten verkkokurssit linkittyvät toisiinsa? Miten saadaan toimivat tiimit, joissa eri osa-aluiden osaamista (sisältö, tekniikka, ulkoasu?) Valtakunnallisesti: Luonnonvara-ala suppea - valtakunnallinen yhteistyö paikallaan? Kansainvälisesti: Mustialasta yhteyksiä Hollantiin - virtuaalista yhteistyötä voisi viritellä? Odotuksia GVP-projektin suhteen Yhteiset käsitteistöt, toiminnan pelisäännöt ja sopimusehdot TIEDOTUSTA (mm. päivitykset, uudet tuotteet ja välineet, mitä muualla tehdään?) Yhteiset verkkoilmoittautumispäivät - aktivointi verkko-opiskeluun Winhan ja WebCt:n linkitys?? Sähköisten palveluiden rakentaminen (esim. tietokantapohjainen opiskelijapalaute) –kartoitus mitä on jo olemassa?
Mustiala/ historiaa Verkkoa hyödynnetty etäopetuksessa vuoden 1999 alusta ”Maaseudun projektipäällikkökoulutuksessa” Sähköinen oppimisympäristö, joka perustui www-sivuihin, sähköpostilistaan sekä keskustelufoorumiin Opiskelijat palauttivat tehtävät sähköpostilla sekä antoivat sähköisen palautteen Vuoden 1999 syksyllä käynnistyi Rural Business Russia / Finland -projekti Projektissa suomalaisia ja venäläisiä opiskelijoita Otettiin WebCt -oppimisympäristö käyttöön Opiskelijoilta hyvä palaute, mutta teknisiä ongelmia, mm. hitaat yhteydet, chat ei toiminut Tammikuussa 2000 aloitettiin uusi Maaseudun projektipäällikkökoulutus Kurssi rakennettiin WebCt-ympäristöön Ohjelmiston käytössä alkuvaikeuksia sekä tällä hetkellä päivitykseen liittyviä ongelmia Opiskelijat näkevät sähköisen ympäristön keskeisenä elementtinä koulutusta