Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide.
Advertisements

Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Jatkajakoulu kokemuksia •miten opiskelijat haettiin ja valittiin? •millaisia opiskelijoita saimme? •millaisia opintojaksoja tarjotaan ja miten ne on kytketty.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Raportointiportaali Vipunen
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Syysseminaari 2011 Hämeenkyrö Heidi Cavén, Forssan Rotaryklubi.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Lahden ammattikorkeakoulu Tekniikan ala
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Tampereen ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla vähän kokemusta verkkojen käytöstä opetuksessa Niukasti valmiita oppimateriaaleja (uudessa mediassa ei lainkaan) - tuotantotarve olemassa - myös valtakunnallisesti Verkkokurssitarjontaa Kestävä tulevaisuus 10 ov Kansainväliset ympäristösopimukset 2 ov Agenda 21 1 ov Maaseutu asuinpaikkana 2 ov Ympäristöhallintajärjestelmät 1 ov tarjotaan Lähiympäristön hoito 2 ov tarjotaan Maatalouden ympäristötutkimus 2ov tarjotaan Maatalouden tuotantotalous Tuotantotalous 1,5 ov sekä Tietotekniikka maataloudessa 2 ov 2001 Englanninkielisiä opintojaksoja Culture and Nature Geography of Finland 2 ov Culture and Nature Geography of the Baltic Countries 2 ov Culture and Nature Geography of Western-Russia 1 ov European Travel and Tourism 2 ov 2001 Hämeen ammattikorkeakoulu Mustiala Mustialantie 105, Mustiala Outi Vahtila

Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (www- sivut,postituslista, keskustelufoorumi) Projekti: Rural Bussines Russia / Finland (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Syventävät opinnot 5 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Syventävät opinnot 8 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Syventävät opinnot 12 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- tms. koulutus (WebCt -ympäristö) GVP-opintojakso / Mustiala

Toimenpiteet Toteutettujen kurssien aikana laadittu Web-Ct -ohjeistusta (pp-esitys) Tehty ehdotelma keskusyksikön ja yksikön väliseksi työnjaoksi (taulukko) Opettajien koulutuspäivät, elokuu 2000 Lisätty opiskelijoiden WebCt-koulutus verkossa toteutettavien kurssien sisältöön (ylimääräinen lähiopetus) Lisätty tietotekniikan opintojaksoon WebCt-koulutus (perusopinnot) Toimenpiteet / suunnitelma Yksikön verkko-opetuksen kotisivu kokonaisnäkemys verkko-opiskelusta ja siihen liittyvistä elementeistä linkitetään Mustialan kotisivulle sekä HAMK:n GVP-sivuille ainakin käynnistysvaiheessa tarpeellinen Verkko-opiskeluesite ja kurssikohtainen esite kertoo oppilaalle verkkokurssin periaatteista sekä yksittäisen kurssin toteutuksesta ** varsinkin alkuvaiheessa riittävä informointi / tuki tärkeää toiminnan käynnistymiseksi Painotuksia Aikuiskoulutus etusijalla Rutiininomaiset toiminnot ja perustieto (ei välitöntä päivitystarvetta) ensimmäiseksi verkkoon

Kokemuksia / OV verkko-opettajan tulee olla sitkeä, kokeilunhaluinen, positiivinen verkkomateriaalin teko työlästä - ei sovi kaikille kurssin ohjaussuunnitelma tehtävä huolella (ettei huku postiin) opiskelijat kokeneet tietoverkon käytön myönteisesti, oleellisena osana toimintaa kursseihin sisällytettävä riittävä koulutus oppimisympäristön käyttöön sekä laadittava selkeät pelisäännöt WebCt-ympäristössä ollut liikaa ongelmia Ajatuksia Yksikkö/oppilaitostasolla: Miten verkko-opetus ja muu opetus linkittyvät jatkossa (kokonaissuunnitelma)? Miten verkkokurssit linkittyvät toisiinsa? Miten saadaan toimivat tiimit, joissa eri osa-aluiden osaamista (sisältö, tekniikka, ulkoasu?) Valtakunnallisesti: Luonnonvara-ala suppea - valtakunnallinen yhteistyö paikallaan? Kansainvälisesti: Mustialasta yhteyksiä Hollantiin - virtuaalista yhteistyötä voisi viritellä? Odotuksia GVP-projektin suhteen Yhteiset käsitteistöt, toiminnan pelisäännöt ja sopimusehdot TIEDOTUSTA (mm. päivitykset, uudet tuotteet ja välineet, mitä muualla tehdään?) Yhteiset verkkoilmoittautumispäivät - aktivointi verkko-opiskeluun Winhan ja WebCt:n linkitys?? Sähköisten palveluiden rakentaminen (esim. tietokantapohjainen opiskelijapalaute) –kartoitus mitä on jo olemassa?

Mustiala/ historiaa Verkkoa hyödynnetty etäopetuksessa vuoden 1999 alusta ”Maaseudun projektipäällikkökoulutuksessa” Sähköinen oppimisympäristö, joka perustui www-sivuihin, sähköpostilistaan sekä keskustelufoorumiin Opiskelijat palauttivat tehtävät sähköpostilla sekä antoivat sähköisen palautteen Vuoden 1999 syksyllä käynnistyi Rural Business Russia / Finland -projekti Projektissa suomalaisia ja venäläisiä opiskelijoita Otettiin WebCt -oppimisympäristö käyttöön Opiskelijoilta hyvä palaute, mutta teknisiä ongelmia, mm. hitaat yhteydet, chat ei toiminut Tammikuussa 2000 aloitettiin uusi Maaseudun projektipäällikkökoulutus Kurssi rakennettiin WebCt-ympäristöön Ohjelmiston käytössä alkuvaikeuksia sekä tällä hetkellä päivitykseen liittyviä ongelmia Opiskelijat näkevät sähköisen ympäristön keskeisenä elementtinä koulutusta