Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Opettajien työpaja vetäjät: Annika Evälä, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annikka Nurkka Laadun teoriasta käytäntöön -työpajat
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen, Erika Löfström, Sari Tervonen www.helsinki.fi/vopla ITK’05 21.4.2005 Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

Esityksen tavoite ja sisältö Esityksen tavoitteena on laadunhallinnan kokonaiskuvan avaaminen Hankkeen tavoitteet ja vaiheistus Laatukäsikirjan sisältö ja käyttö Esiselvityksen tuloksia VOPLA-hankkeen jatkotyö

Hankkeen päätavoite 2005-2007 Tuetaan ja edistetään suomalaisten yliopistojen verkko-opetuksen ja verkko-oppimisen laadunhallintaa ja kehitetään yliopistojen henkilöstön laatutietoisuutta ja –asiantuntemusta sekä sitoutumista laatutyöhön.

Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Hankkeen vaiheistus Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Koulutus

Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kokonaisvaltainen näkökulma verkko-opetuksen laadunhallintaan laatu liittyy koko järjestelmän toimintaan, ei pelkästään yksittäisen opettajan toimintaan Laatukäsikirjassa kuvataan laadun kannalta keskeiset tavoitteet, sisällöt ja toiminnot sekä niiden kehittäminen perustuu yleisimpien laadunhallintamallien tarkasteluun (EFQM, ISO, TQM, BSC); ks. http://www.helsinki.fi/vopla/malleja.html

Laatukäsikirja: sisällöt ja käyttö Johtaminen Osaaminen Resurssit Prosessit Seuranta ja arviointi Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä? Millaista tvt-osaamista tarvitaan strategiassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi? Millaista tvt-osaamista henkilöstöllä on? Miten henkilöstön tvt-osaamisen kehittymistä arvioidaan? Millaisia verkko- opetukseen liittyviä toimintoja/ prosesseja on olemassa? Mitkä ovat strategian toteuttamiseksi tarvittavat ydin- ja tukiprosessit? Miten prosessien toimintaa kehitetään kokonaisuutena strategian toteuttamisen näkökulmasta?

Käyttäjäkohtaiset etenemispolut Johto Opettaja Tukihenkilö

Verkko-opetus ja sen eri muodot Sekoitetut mallit Kokonaan verkossa tapahtuva opetus Verkko tuettu opetus Monimuotoi-nen verkko-opetus Lähi- opetus 0% 100% Verkon käyttö opetuksessa Bates T. & Ojala T. & VOPLA 2004

Verkko-opetuksen laadun määrittelyn lähtökohtia Harvey & Knight 1996 Poikkeuksellisuus, erinomaisuus verkko-opetus on erinomaista, koska sen tarjoaa tunnustettu ja arvostettu yliopisto Tasaisuus, virheettömyys verkko-opetus on laadukasta, koska tekniikka, laitteet, opetuksen järjestelyt, opetusmenetelmät ovat toimivia Tarkoituksenmukaisuus verkko-opetus on laadukasta, koska se vastaa niin opettajien kuin opiskelijoiden tarpeita Kustannustehokkuus Verkko-opetus on laadukasta, koska se mahdollistaa tehokkaamman oppimisen lyhyemmässä ajassa monipuolisen tietotekniikan avulla Transformatiivinen, muutoksen aikaansaava laatu Verkko-opetus on laadukasta, koska verkkovuorovaikutus opettajan-opiskelijoiden välillä valtauttaa opiskelijan ja edistää opiskelijan kehittymistä asiantuntijaksi,

Oppimisen mielekkyys laadun tekijänä Aktiivisuus Opiskelija aktiivinen ja itse vastuullinen oppimistuloksestaan Intentionaalisuus Pyrkimys tavoitteisiin ja päämääriin sekä oman oppimisen ohjaus Yhteisöllisyys Opiskelijat oppivat yhdessä hyödyntäen toistensa taitoja ja tukea Konstruktiivisuus Yksinkertaisesta ja kehittymättömästä kohti jäsentyneempiä ja kehittyneempiä tietorakenteita Reflektiivisyys Opiskelijat ilmaisevat ajatuksiaan pohtien omaa oppimistaan Kontekstuaalisuus Oppiminen tilannesidonnaista; tehtävien oltava relevantteja Siirtovaikutus Kognitiiviset ja metakognitiiviset taidot, joiden avulla oppija pystyy soveltamaan tietoja eri tilanteissa Keskustelumuotoisuus/vuorovaikutteisuus Oppiminen sosiaalinen, dialoginen prosessi, uutta tietoa rakennetaan yhdessä

Verkko-opetus prosessina Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Tavoitteiden asettaminen Sisällön valinta Vuorovaikutuksen rooli ja keinot Toimintatavat OPETTAJAN PEDAGOGINEN OSAAMINEN JA RATKAISUT Tuki opettajalle: kollegatiimi ja sisällön tuki Orientointi: - Johdatus kurssin sisältöihin ja työskentely- tapoihin - tavoitteiden avaaminen Ohjaus ja Oppimista tukeva läsnäolo Materiaalin tuotanto: ohjeet ja sisältö Vuorovaikutus opettaja-opiskelija/ opiskelija-opiskelija -Palaute prosessin aikana Rytmitys -missä vaiheessa materiaali, tehtävät? - lähtötietojen kartoitus Testaus Resurssien kartoitus: talous, aika, välineet henkilöt ja osaaminen kuormittavuus Mahdollisten muutosten tekeminen Yhteisöllisyyden tukeminen ja vertaistyöskentely Käyttäjäkoulutus Vastuunjako ja tuen suunnittelu Tekijänoikeudet ja päivitettävyys/ päivittäminen Ryhmäytymisen tuki Oppimisprosessin dokumentointi opiskelijan oppimisen arviointi - kurssin sujumisen dokumentointi kurssin palautejärjestelmä Oppimistehtävät Lähde VOPLA-työpaja 10.2.2005

Laadukkaan opetuksen kulmakivet Opiskelijakeskeisyys Opiskelija- vai opettajakeskeisyys? Minkälainen on opettajan rooli opiskelijakeskeisissä menetelmissä? Johdonmukaisuus Miten tavoitteet, opetusmenetelmät ja arviointi tukevat samalla toisiaan sekä opiskelijoiden syvälliseen ymmärrykseen tähtäävä oppiminen? Palaute ja arviointi Millä tasoilla - tyytyväisyys vai oppiminen - palautetta kerätään? Miten palautetta hyödynnetään opetuksen kehittämisessä? Tukeeko arviointi oppimistavoitteiden saavuttamista? Tutkimus osana opetusta Onko mielekästä yhdistää opetusta ja tutkimusta? Voinko itse käyttää opetuksessani hyväksi oppimisen tutkimusta? Voinko itse tutkia omaa opetustani?

Laatukäsikirja: Verkko-opettajan osaaminen Johtaminen Osaaminen Resurssit Prosessit/ toiminnot Seuranta ja arviointi Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä? Millaista osaamista tarvitaan strategiassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi? Millaista verkkopedagogista osaamista opettajalla on? Miten henkilöstön-osaamista kehitetään? Millaisia verkko-ope-tuksen kehittämiseen liittyviä toimintoja on olemassa? Mitkä ovat strategian näkökulmasta keskeisen tvt-osaamisen kehittämiseksi tarvittavat toiminnot? Miten toimintaa kehitetään strategian toteuttamisen näkökulmasta? Miten nopeasti järjestelmä reagoi jos ilmenee osaamisen kehittämistarvetta?

Verkko-oppimateriaalit laadun tekijänä Verkko-oppimateriaali on opetuksellinen kokonaisuus, jolla on omat sisällölliset vaatimuksensa ja oppimiselle asetetut tavoitteensa, ja joka on käytettävissä internetin kautta Oppimateriaalin julkaiseminen verkossa tuo tarpeen erotella termit digitaalinen vs. verkko (tekijänoikeudet) Opintoaineistot Oppimateriaalit Muut opintoaineistot Digit. oppima-teriaalit Muut oppima-teriaalit Verkko-oppi-materiaalit Muut digit. oppimateriaalit Digit. opinto- aineistot Muut opinto- Verkko- opintoaineistot Muut digit. opintoaineistot

Verkko-oppimateriaalin laatu laadunhallinnan malleja: oppimisaihioiden arviointimalli, käytettävyyden arviointi, oppimista edistävien elementtien arviointi, sekä sisältöjen arviointi kehittämistarpeita eri toimijoiden näkökulmista, esim.: oppimateriaalien julkaisija  standardointi opettaja/tuottaja ja oppilaitos  tuotantoprosessin mallintaminen

Verkko-oppimateriaalin tuotantoprosessi Suunnittelu Tuottaminen Julkaisu Käyttö Jälkihoito Tavoitteet Oppimisen Sisällölliset (ydinaines,mitoitus) Tekeminen Teettäminen Suunnitelman toteutus Julkaiseminen verkossa Käytön ohjaus Palautteen kerääminen ja analysointi Testaaminen Pedagoginen ja tekninen tuki Päivitys ja ylläpito Kohderyhmän määrittely, konteksti Metadatan kuvaaminen Testaaminen Kartoitus Mitä jo on, mitä vielä tarvitaan? Tekijänoikeudet Pedagoginen, tekninen, graafinen suunnittelu Resurssien suunnittelu Lähde: VOPLA-työpaja 10.2.2005 Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta

Laadukkaan verkko-oppimateriaalin kulmakivet oppimisen näkökulmasta Kontekstuaalisuus Ohjaavuus Sisältö: asiapitoisuus, ymmärrettävyys, pääasiat, asioiden yhteydet, aiemman osaamisen huomioiminen Autenttisuus Sovellettavuus Vuorovaikutteisuus

Verkko-oppimateriaali laatukäsikirjassa Johtaminen Verkko-oppimateriaali verkko-opetuksen osana strategisessa suunnittelussa Verkostoituminen Osaaminen Opettajan/tuottajan osaaminen Opiskelijan osaaminen Resurssit Tuotantoon tarvittavat tukipalvelut Tuotantoon tarvittava aika Prosessit Yhteistuotanto ja tuotantoringit Tuotantoprosessin mallintaminen Arviointi Sisällöllinen, pedagoginen ja tekninen arviointi Hyvien käytänteiden levittäminen

Laatukäsikirja: Verkko-oppimateriaalit Johtaminen Osaaminen Resurssit Miten verkko-oppimateriaalin tekeminen on huomioitu opettajan työssä? Millainen työajan resursointi tukee verkko-oppimateriaalin tekemistä? Miten työajan resursointia tulee kehittää? Prosessit/ Toiminnot Seuranta ja arviointi Miten verkko-oppimateriaalien sisältöjä arvioidaan? Millaisia sisällön arvioinnin kehittämistarpeita voidaan tunnistaa? Miten sisällön arviointia kehitetään? Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä?

Tukipalvelut laadun tekijänä Kokemus on osoittanut, että verkko-opetus ja – opiskelu vaativat uusia taitoja ja osaamista Opettajalta sisällön hallinnan ohella monia pedagogisia ja teknisiä taitoja Opiskelijalta tiedon haun ja -käsittelyn taitoja, teknisiä taitoja ja vuorovaikutustaitoja Verkko-opetuksen tukipalveluilla on verkko- opetuksen ja oppimisen laadun kannalta keskeinen merkitys

Tukipalvelut laadun tekijänä Sloanin kriteeristö (Sloan-C): riittävät hallinnolliset ja tekniset tukipalvelut mm. verkkoon pääsy ja opiskelun aikaiset tukipalvelut QAA (Quality Assurance Agency) resurssit ja infrastruktuuri opettajien osaamisen kehittäminen opiskelijoiden tukipalvelut: tiedottaminen ja ohjaus Myndigheten för Sveriges nätuniversitet -työryhmä: riittävä tekninen tuki opiskelijoille, opettajien pedagoginen koulutus ja tuki kirjastopalvelut: saavutettavuus, informaatiolukutaidon valmiuksien kehittäminen

Verkko-opetuksen tukipalveluiden määrittely Tukipalveluilla tarkoitetaan: koulutusta verkkokurssien suunnittelun ja oppimateriaalien sisältötuotannon tukea tiloja, laitteita ja ohjelmistoja opettajille ja opiskelijoille Kaikki yliopistot tarjoavat tukipalveluja Organisoinnin malli vaihtelee

Tukipalvelujen laadunhallinnan nykytila Tukipalvelujen laadunhallinta vasta käynnistymässä yliopistoissa Nähdään luonnollisena osana muiden opetuksen tukipalvelujen laadunhallintaa Prosessikuvauksia tai laatukriteereitä on määritelty vain muutamissa yliopistoissa Runsaasti erilaisia tukimateriaaleja ja ohjeita, joita voidaan hyödyntää laadunhallinnan kehittämisessä

-opettaja ja opiskelija Tukipalveluiden kriittiset pisteet verkkokurssilla: Tukipalvelut -työpajan tulos (Vopla-seminaari 10.2.2005) Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 16.Opintosuoritusten rekisteröinti 8. Tiedottaminen, markkinointi 5. Kurssi- ympäristön tuottaminen 12. Opiskelijoiden perehdyttäminen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 5. Kurssi- ympäristön tuottaminen 12. Opiskelijoiden perehdyttäminen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 9. Ilmoittautu- misten vastaanotto ja hyväksyminen kurssille 13. Opiskelu lähi/verkko itsenäinen ryhmä 17. Kurssin arviointi 17. Kurssin arviointi 6. Sisällön tuottaminen 6. Sisällön tuottaminen 2. Oppimisprosessin suunnittelu 2. Oppimisprosessin suunnittelu 18. Kurssin jälkihoito -tilat -laitteet -laskutus -arkistointi 7. Testaus 10. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön 14. Opiskelijan ohjaus 14. Opiskelijan ohjaus 3. Media ja välineen valinta 3. Media ja välineen valinta 15. Oppimisen arviointi -opettaja ja opiskelija 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu 11. Tilat, laitteet, ohjelmat, palvelin 11. Tilat, laitteet, ohjelmat, palvelin

Laatukäsikirja: Tukipalvelut Johtaminen Osaaminen Resurssit Millaisia resursseja tarvitaan palveluiden toteuttamiseen? Prosessit / toiminnot Seuranta ja arviointi Miten tukipalveluiden onnistumista arvioidaan ja seurataan? Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä? Millaisilla tukipalveluilla edistetään opetuksen kehittämistavoitteita? Miten tukipalveluita kehitetään opetuksen kehittämistavoitteiden ja asiakarpeiden mukaisesti? Millaisia tukipalveluita tarjotaan? Millaista osaamista tukihenkilöstöllä on? Millaista osaamista tukihenkilöstöllä tulee olla palveluiden toteuttamiseksi? Miten tukipalveluhenkilöstön osaamista kehitetään? Miten resursseja suunnataan palveluiden kehittämiseksi? Millaiset resurssit on käytössä? Miten toimimalla palvelut voidaan toteuttaa? Ydin - ja tukiprosessit? Millaisten toimintojen avulla tukea annetaan? Miten toimintoja kehitetään kokonaisuutena? Miten mittareita kehitetään? Miten arviointitietoja hyödynnetään kokonaisuutena? Millaisten mittareiden avulla tukipalveluiden onnistumista seurataan?

Voplan toiminta jatkossa ITK´05 -päivät EDEN -konferenssi kesäkuussa TieVie -yhteistoiminta Laatukäsikirjaan asiantuntijakommentit Työpaja 21.9.2005 kaikille kiinnostuneille Laatukäsikirjan sisällöt ja käyttöohjeet eri toimijoille Pilottien rekrytointi Verkkopalvelun kehittäminen

Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja ja ajankohtaista www.helsinki.fi/vopla