PERINTEINEN LUOKKAOPETUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Otavan Opiston 2-vuotinen täydennyskoulutus opetusalan henkilöstölle Maria Suoraniemi, Minna Vähämäki, Otavan Opisto.
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sosiaalinen media.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
VOA-oppimispäiväkirja
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Anne Rongas
Kokemuksia sosiaalisen median oppimiskäytöstä Anne Rongas
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Uhat mahdollisuuksiksi Anne Rongas Kuvitus Mediaälyä-kilpailuMediaälyä Kuvi.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Pilvipalvelun käyttö opiskelun tukena case: Petri Lounaskorpi
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Jyväskylän ammattiopisto
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
4. MONO-päivä Klo
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Opetussuunnitelmassa 2016
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

PERINTEINEN LUOKKAOPETUS

TIETOKÄSITYS Tiedonjakelu Joukkoviestintä Tiedon auktoriteetit Oppiminen tiedon toistamisena Tieto yksilön kognitiivisena omaisuutena Tieto niukkana resurssina (tuotannontekijä) Professio oikean tiedon osoitettuna haltijuutena (kilpailutekijä työmarkkinoilla)

TARINA LIITUTAULUN MATKASTA SOSIAALISEEN MEDIAAN Liitutaulu välittänyt informaation palasia opettajalta oppilaille kopioitavaksi. Toimii yhteisen keskustelun kokoamisessa ja ui digitaalisena internetiin, myös sosiaalisiin tiloihin Valokuvana verkkoon. RSS-syötteinä tai linkitettynä jakoon tarpeen mukaan. Lisäselitysten ja kommenttien lisääminen helppoa. Voidaan palauttaa esiin myöhemmin.

UUDEMPI PERINTEINEN TILA

VÄLINEET EIVÄT RIITÄ MUUTOKSEEN Aineiston vieminen verkkoon toistaa vanhaa tiedonjakelumallia. Atk-luokkakaan vielä sinällään ei muuta oppimistapoja. Verkkopedagogiikka on keskittynyt ehkä liikaa välineisiin ja valmiin sisällön tuottamiseen. Opettajat tekevät oppijan puolesta opettavaisimman työn.

TARINA FILOSOFIAN KURSSILTA Ensimmäinen toteutus tiedonjakelua, perinteinen HTML-sivu. Blogi nosti opiskelijoiden aitoja kysymyksiä näkyviin ja jakoon. Wiki yhteisenä sisällön tuottamisen tilana. Mikroblogi omaehtoisen työskentelyn paikkana: opiskelijat oppimistehtävien laatijoina.

SOSIAALINEN VERKKOTILA

KONEITA VAI IHMISIÄ? Koneiden kanssa seurustelua? Todellisten ihmisten kanssa työskentelyä. Informaatioaika ja verkostot. Uusi käsitys tiedosta, sen jakelusta ja käsittelystä. Merkityksellisen tiedon muodostamisen apuvälineet muistin apu, jakelun ja säilömisen apu Rajojen ylityksiä, asiantuntijuuden jakamista, yhteiskehittelyä, tutkimista.

YHTEINEN TUTKIMINEN KERRONTA KUUNTELU AIKA JA AJAN LAAJENTAMINEN VERTAISTEN KOHTAAMINEN RAJOJEN YLITTÄMINEN HAVAINNOT IHMETTELY TUOTTAMINEN YHTEISKEHITTELY PROSESSOINTI JÄRJESTYS JAKAMINEN PALAUTE

Myös opettajan ammatillista kehittymistä! Tule mukaan SOMETU-verkostoon.

Googlella ”Anne Rongas” löytyy polunpäitä erilaisiin toteutuksiin Mitä vielä? Tänään en tiedä, mutta huomenna ehkä löydämme jotain ja katsomme, mihin siitä on… Googlella ”Anne Rongas” löytyy polunpäitä erilaisiin toteutuksiin http://www.linkedin.com/in/annerongas