Ryhmänohjaajakoulutus läpäisyn tehostamisessa Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari 6.- 8.5.2013 Eija Karjalainen ja Seija Kärki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Romanioppilaiden perusopetuksen kehittäminen Kouvolassa
HOPSY-hanke/tavoitteet
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Mohammed Kertoo itsestään:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa , Järvenpää Seija Kärki projektipäällikkö Savon ammatti- ja aikuisopisto Seija Kärki
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
”Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada uusia menetelmiä ja toimintamalleja opiskelijoiden opintojen tukemiseksi ja estämään nuorten syrjäytymistä.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Sukupuoli. Ikä: Ikäryhmä Asuinympäristö Opiskelu.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Joensuun maila B-tytöt ja suomensarja 2017
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Sataedun osuuden väliraportointi
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Havaintoja läpäisyn tehostamisohjelmasta
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Ryhmänohjaajakoulutus läpäisyn tehostamisessa Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Eija Karjalainen ja Seija Kärki

Sovellettu sinisen meren strategia ryhmänohjaamisen kehittämistyön välineenä

Sinisen meren strategia Tahtotilan määrittäminen ja tavoitteen asettaminen Tietoiset valinnat Hyödyntämättömien mahdollisuuksien tunnistaminen Vahvuuksien vahvistaminen ja uuden luominen Epäolennaisuuksien vähentäminen tai poistaminen Blue Ocean Strategy (BOS)

Yhteisessä työssämme Mitä voidaan vähentää? Tämä on kyllä tehtävä, mutta sitä tehdään ihan liikaa, vähempikin riittäisi tai voitaisiin tehdä toisella tavalla. Mitä pitää vahvistaa? Tämä on hyvä ja toimiva juttu, sitä kannattaisi tehdä enemmän, useammin tai useamman kannattaisi ottaa se käyttöön. Mistä voidaan luopua kokonaan? Tämä on turhaa ja ylimääräistä, Ei hyödytä, ei kannattaisi tehdä tai olla ollenkaan. Mitä kokonaan uutta pitää luoda? Tämä asia auttaisi (todennäköisesti), helpottaisi, järkevöittäisi, mahdollistaisi työntekoa, jaksamista, motivaatiota, …

Poistetaan / luovutaan Vanhoista asenteista (5) Ajatuksesta, että jokin tapa on ainoa oikea (4) Peruskoulun armovitosista (2) Yksin uurastaminen (2) Atto-aineista, upotetaan ne ammatillisiin osalla opiskelijoista (1) Pakkoryhmänohjaajuudesta (1) Turhasta paapomisesta (1) Syyllistymisestä (1)

Vähennetään Yksintoimintaa ja tilanteiden arviointia (1) Palavereja (1)

Lisätään / vahvistetaan Työparityöskentely (9) Välittäminen, positiivisuus (7) Säännölliset ryhmänohjaajakoulutukset ja perehdyttäminen (6) Ryhmänohjaajien,opettajien ja opiskelijahuollon yhteistyötä (5) Yhteisöllisyyttä (3) Tiedonsiirtoa (2) Kodin ja koulun välinen yhteistyö (2) Perustehtävän ymmärtäminen (2) Ryhmänohjaajalle paljon opetusta alussa (2) Moniammatillisen yhteistyön tiivistäminen (1) Hyvää mieltä opiskelijoille (1) Verkostotoimintaa ajoissa (1) Yhteistyötä kodin kanssa (1)

Luodaan uutta Systemaattisuus (6) Ryhmänohjaajan vuosikello (4) Kaksi ryhmänohjaajaa yhdessä (4) Lisää kontakteja vanhempiin (2) Opettajien koulutukseen ryhmänohjaajataidot (2) Yhteistoiminnalliset menetelmät (1) Korjaavien toimintojen järkeistäminen (1) Opiskelijan osallistaminen opiskeluun (1)