Ryhmänohjaajakoulutus läpäisyn tehostamisessa Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Eija Karjalainen ja Seija Kärki
Sovellettu sinisen meren strategia ryhmänohjaamisen kehittämistyön välineenä
Sinisen meren strategia Tahtotilan määrittäminen ja tavoitteen asettaminen Tietoiset valinnat Hyödyntämättömien mahdollisuuksien tunnistaminen Vahvuuksien vahvistaminen ja uuden luominen Epäolennaisuuksien vähentäminen tai poistaminen Blue Ocean Strategy (BOS)
Yhteisessä työssämme Mitä voidaan vähentää? Tämä on kyllä tehtävä, mutta sitä tehdään ihan liikaa, vähempikin riittäisi tai voitaisiin tehdä toisella tavalla. Mitä pitää vahvistaa? Tämä on hyvä ja toimiva juttu, sitä kannattaisi tehdä enemmän, useammin tai useamman kannattaisi ottaa se käyttöön. Mistä voidaan luopua kokonaan? Tämä on turhaa ja ylimääräistä, Ei hyödytä, ei kannattaisi tehdä tai olla ollenkaan. Mitä kokonaan uutta pitää luoda? Tämä asia auttaisi (todennäköisesti), helpottaisi, järkevöittäisi, mahdollistaisi työntekoa, jaksamista, motivaatiota, …
Poistetaan / luovutaan Vanhoista asenteista (5) Ajatuksesta, että jokin tapa on ainoa oikea (4) Peruskoulun armovitosista (2) Yksin uurastaminen (2) Atto-aineista, upotetaan ne ammatillisiin osalla opiskelijoista (1) Pakkoryhmänohjaajuudesta (1) Turhasta paapomisesta (1) Syyllistymisestä (1)
Vähennetään Yksintoimintaa ja tilanteiden arviointia (1) Palavereja (1)
Lisätään / vahvistetaan Työparityöskentely (9) Välittäminen, positiivisuus (7) Säännölliset ryhmänohjaajakoulutukset ja perehdyttäminen (6) Ryhmänohjaajien,opettajien ja opiskelijahuollon yhteistyötä (5) Yhteisöllisyyttä (3) Tiedonsiirtoa (2) Kodin ja koulun välinen yhteistyö (2) Perustehtävän ymmärtäminen (2) Ryhmänohjaajalle paljon opetusta alussa (2) Moniammatillisen yhteistyön tiivistäminen (1) Hyvää mieltä opiskelijoille (1) Verkostotoimintaa ajoissa (1) Yhteistyötä kodin kanssa (1)
Luodaan uutta Systemaattisuus (6) Ryhmänohjaajan vuosikello (4) Kaksi ryhmänohjaajaa yhdessä (4) Lisää kontakteja vanhempiin (2) Opettajien koulutukseen ryhmänohjaajataidot (2) Yhteistoiminnalliset menetelmät (1) Korjaavien toimintojen järkeistäminen (1) Opiskelijan osallistaminen opiskeluun (1)