Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa 11.10.2012, Järvenpää Seija Kärki projektipäällikkö Savon ammatti- ja aikuisopisto Seija Kärki 11.10.2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa 11.10.2012, Järvenpää Seija Kärki projektipäällikkö Savon ammatti- ja aikuisopisto Seija Kärki 11.10.2012."— Esityksen transkriptio:

1 Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa 11.10.2012, Järvenpää Seija Kärki projektipäällikkö Savon ammatti- ja aikuisopisto Seija Kärki 11.10.2012

2 Monipuolisia käytäntöjä ohjauksen toteutuksista eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa Alueellinen yhteistyö Sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteinen työ oppilaitosten kanssa Seija Kärki 11.10.2012

3 TATU – tartu tutkintoon! Toiminta-alue:Iisalmi, Kuopio, Pieksämäki Rahoittaja: Opetushallitus Hallinnoija: Savon koulutuskuntayhtymä Osatoteuttajat: Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus Agricola Aika 2011 – 2013 (2014) Seija Kärki 11.10.2012

4 KUNNOLLA AMMATTIIN! Varkauden seutu: Varkaus ja Leppävirta Hallinnoija: Savon koulutuskuntayhtymä Osatoteuttaja: Varkauden kaupunki Rahoittaja: ESR Aika: 2011 – 2013 Seija Kärki 11.10.2012

5 Yhteistyökumppanit Nuoret, jotka tarvitsevat tehostettua tukea opintoihin ohjautumiseen ja kiinnittymiseen puutteellisen opiskelukyvyn vuoksi Oppilaitokset henkilöstöineen Nuorten palveluverkostot henkilöstöineen Seija Kärki 11.10.2012

6 Palveluohjaus alueellisessa työssä: yhteiskuntatakuusta yhteiskuntavastuuseen 1.Hyvän palvelun tarina 2.Monialaisen yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet - sukellus oppilaitostodellisuuteen 3.Lainsäädännön näkökulma sosiaali- ja terveystoimen kanssa tehtävään yhteistyöhön 4.Hallitusohjelmasta Siniselle merelle Seija Kärki 11.10.2012

7 ”Huiput” ”Tavalliset” ”Haasteelliset” ”Opiskelu- kyvyttömät” Enemmän, nopeammin ”Etenevät opetuksesta huolimatta” Kiinnipito, huolenpito Tehostettu tuki ja ohjaus Kuntoutuminen Hoito ja kuntoutus Turhautuu, lähtee pois Turhautuu, alisuoriutuu Sopeutuu, menestyy Valmistuu 3 – 5 vuodessa Sopeutuu, valmistuu Tarve ja koulun tuki eivät kohtaa, eroaa Tuen tarve koulun ulkopuolella, häviää, eroaa Häviää Turhautuu, eroaa! Opiskelijan valmiudetTarpeet ja odotuksetTulos Seija Kärki 11.10.2012

8 Ohjauksen ja opiskelijahuollon yksilölliset ja ennakoivat toimintamallit Pedagogiset ratkaisut Alueellinen verkostotyö ja uudet toimintamallit Hoitoon ohjaaminen, koulutus osaksi kuntoutussuunnitelmaa Teko SeurausTunne Opetus mahdotonta Aika ja osaaminen eivät riitä Homma ei enää huvita Opetettavana ja asiakkaina ovat myös ne, jotka ennen ”onneksi” lähtivät pois. Seija Kärki 11.10.2012

9 Vaihtoehdot Tulos Annetaan olla, palataan entiseen Suostutaan muutosprosessiin Tämä(kään) hanke ei hyödyttänyt, oli vain hetken entistä vaikeampaa Kehittyy opiskelijan tarpeesta lähteviä koulutus-, ohjaus- ja kuntoutuspolkuja Henkilöstöjen osaaminen monialaiseen yhteistyöhön lisääntyy Toimintaohjeet ja mallit asiakaslähtöistyvät Yhteiset tavoitteet ja tekeminen Kustannustehokas yhteisvastuu asiakkaasta Seija Kärki 11.10.2012

10 LAPSEN JA NUOREN KEHITYSYHTEISÖJEN TOIMINTAMAHDOLLISUUDET PERHE Neuvola, sosiaaliset verkostot PÄIVÄKOTI, ESIKOULU ALAKOULU YLÄKOULU 2. ASTE Vanhemmuus, lähiaikuisuus, huolenpito Luokanopettaja : läheisyys Luokan opettajat: tuttuus ”Kaikki vaihtuu, kukaan ei tunne ketään” TEMPPUJA RIITTÄVÄN KANSALAISUUDEN SAAVUTTAMINEN Pitkittynyt tilanne vaikeutunut Nuori kyllästynyt Perhe väsynyt 6v 3v YHTEISHAKU Seija Kärki 11.10.2012

11 SYRJÄYTTÄÄKÖ YHTEISKUNTATAKUU? Ensimmäisen vuoden aikana opintonsa keskeyttäneistä 40 % ei suorita mitään tutkintoa. 15 – 16 -vuotias ei edes pääse yhteiskuntatakuun piiriin. Seija Kärki 11.10.2012

12 VOIKO KOULUTUSTAKUU TOTEUTUA? Mitä on hallitusohjelmassa mainittu ”kuntoutus” ja ”muu”, joka nuorelle taataan? Seija Kärki 11.10.2012

13 KOULUTUSTAKUUN TOTEUTTAMISEN TOIMINTAYMPÄRISTÖT Tutkintotavoitteinen koulutus Kuntoutus tai muu vaihtoehto. Lukio Ammatillinen koulutus Oppisopimus Kuntouttava työtoiminta Työkokeilut Kuntoutuslaitokset Sairaanhoito Työpajat Ohjaavat ja valmentavat koulutukset Valmistavat koulutukset ? ? Seija Kärki 11.10.2012

14 Laki ammatillisesta koulutuksesta 1998/630 14 § Opetussuunnitelma tulee (…) laatia yhteistyössä kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon toimeenpanoon kuuluvia tehtäviä hoitavien viranomaisten kanssa. Koulutuksen järjestäjän tulee määrätä myös kodin ja oppilaitoksen yhteistyön sekä opiskelijahuollon järjestämistavasta. 37 a § Opiskelijahuollosta säädetään kansanterveyslaissa ja opiskelijoiden sosiaalisten ja psyykkisten vaikeuksien poistamiseksi tarvittavista palveluista lastensuojelulaissa. Seija Kärki 11.10.2012

15 Terveydenhuoltolaki 2010/1326 17 § Opiskeluterveydenhuolto Sisällöt 1-4 Kunnan perusterveydenhuollosta vastaavan viranomaisen tulee osallistua (…) ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 14 §:n mukaiseen opetussuunnitelman laatimiseen siltä osin, kun se koskee opiskelijahuoltoa sekä oppilaitoksen ja kodin välistä yhteistyötä. Seija Kärki 11.10.2012

16 Lastensuojelulaki 2007/417 3 a § Ehkäisevä lastensuojelu: tuki ja erityinen tuki, jota annetaan esimerkiksi opetuksessa, nuorisotyössä, jne. 12 § Suunnitelma lastensuojelun järjestämisestä ja kehittämisestä. Tulee sisältää tiedot mm. yhteistyön järjestämisestä eri viranomaisten sekä lapsille ja nuorille palveluja tuottavien yhteisöjen ja laitosten välillä. Suunnitelma toteuttamisesta ja seurannasta. Seija Kärki 11.10.2012

17 Kuka tämän työn nyt sitten tekee ja kenen kanssa? Onko kenelläkään vastuuta? Seija Kärki 11.10.2012

18 Asiantuntijaverkosto asiantuntijana Luottamus verkoston osaamiseen Kokoontumiset parin kuukauden välein Sovittu työ täsmällistä ja aikataulutettua Sovellettu Sinisen meren strategia toimii! Seija Kärki 11.10.2012

19 Sovellettu Sinisen meren malli Tahtotilan määrittäminen ja tavoitteen asettaminen Tietoiset valinnat Hyödyntämättömien mahdollisuuksien tunnistaminen Vahvuuksien vahvistaminen ja uuden luominen Epäolennaisuuksien vähentäminen tai poistaminen Blue Ocean Strategy (BOS) Kim & Mauborgne (2007), Talentum, Helsinki ”soveltaminen” = valitaan yhteiset painopistealueet, sovitaan vastuuhenkilöt ja aikataulut niiden toteuttamiseen Seija Kärki 11.10.2012

20 Yhteisessä työssämme Mitä voidaan vähentää? Tämä on kyllä tehtävä, mutta sitä tehdään ihan liikaa, vähempikin riittäisi tai voitaisiin tehdä toisella tavalla. Mitä pitää vahvistaa? Tämä on hyvä ja toimiva juttu, sitä kannattaisi tehdä enemmän, useammin tai useamman kannattaisi ottaa se käyttöön. Mistä voidaan luopua kokonaan? Tämä on turhaa ja ylimääräistä, Ei hyödytä, ei kannattaisi tehdä tai olla ollenkaan. Mitä kokonaan uutta pitää luoda? Tämä asia auttaisi (todennäköisesti), helpottaisi, järkevöittäisi, mahdollistaisi työntekoa, jaksamista, motivaatiota, … Seija Kärki 11.10.2012

21 TATU-työn ohjausajatukset Emme lähetä – me saatamme Ensimmäisen opintovuoden tärkein tavoite on opintoihin kiinnittyminen Seija Kärki 11.10.2012

22 On niitä, jotka saavat asiat tapahtumaan, niitä, jotka katsovat, kun asiat tapahtuvat ja niitä, jotka ihmettelevät mitä mahtoi tapahtua. - Manfred Kats de Vries - Kiitos! Seija Kärki 11.10.2012


Lataa ppt "Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa 11.10.2012, Järvenpää Seija Kärki projektipäällikkö Savon ammatti- ja aikuisopisto Seija Kärki 11.10.2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google