” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Advertisements

2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Välivuoden hyödyntäminen  paranna pääsymahdollisuuksiasi lisäopinnoilla  hanki työkokemusta ja opiskelurahaa  paranna kielitaitoasi ja hanki elämänkokemuksia.
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Miten hallita haasteellista ryhmää/opiskelijaa JIPOT JA JEKUT Loimaa Erityisopettaja ja opinto-ohjaaja Anu Parantainen, Turun ammatti-instituutti.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Lukujärjestys Kevät 2015.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
Seminaarityön rakenteesta
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Kirjallisuus Jyväskylän yliopisto Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Uraseurantakysely vuosina
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
DELAKTIGHETS-NÄTVERK OSALLISUUS-VERKOSTO
Tehostettu ohjausryhmä
Kuvio 1 Tietotekniikan laitoksen kehitettävä opinto-ohjausmalli
Esityksen transkriptio:

” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)

TYÖELÄMÄÄ ja OPINTOJA , Tampere LIISA NIINIKANGAS

TAUSTA Tampereen yliopiston erillisrahoitus 1 projektityöntekijä 20t/viikko, n. 1 v ajan ( – ) 39 osallistujaa, oman alan töissä tai kotiäiteinä Opinnot viivästyneet 2000-luvulla Ikäjakauma 30 – 65 v.

TAVOITTEET Nopeuttaa työssä käyvien opiskelijoiden valmistumista Luoda hyviä käytäntöjä, jotka jatkossakin mahdollistavat opiskelun ja työssä käynnin yhdistämisen

VALMIIKSI TYÖN OHESSA! Menetelmät: - yhteiset seminaarit *ryhmäyttäminen, metodikoulutus, kirjoittajakoulutus - gradukahvilat Tampereella ja Helsingissä - graduklinikat - projektin vetäjän yksilöllinen neuvonta ja tuki - Moodle keskustelu- ja tiedonjakofoorumina -räätälöity seminaari kerran kuukaudessa perjantaisin

TULOKSET 9 valmistui hyvin arvosanoin, n. 15 valmistumassa, joista 2 valmistui keväällä 2007, projektin jälkeen yksi gradu julkaistu kirjana uudentyyppinen graduseminaari: aloitetaan kandivaiheesta, ei opintojen lopussa

PROJEKTISSA OLISI VOITU ENEMMÄN Hyödyntää Moodlea keskustelufoorumina Hyödyntää vertaistukea Saada opiskelijat innostumaan oman työn tutkimisesta

ONNISTUMISIA Koko laitos sitoutui projektiin Paluu opiskelijaksi helpottui Räätälöity graduseminaari onnistui Yksilöllinen välittäminen, huolenpito, kannusti Jälkihoito: nimetty yhdyshenkilö laitoksella

”MITÄ TOIVOT JÄÄVÄN KÄYTÄNNÖKSI?” ”ALUSTA LÄHTIEN TIIVIIMPÄÄ YHTEISTYÖTÄ” ”KANNATTAA UNOHTAA MENNEIDEN VUOSIEN HUONOT OPISKELUKOKEMUKSET JA NOLLATA TILANNE” ”MONELLA ON VUOSIEN KÄYTÄNNÖN TYÖKOKEMUS, MUTTA HIENOT TEORIAT JA METODIT VOIVAT OLLA UNHOLASSA, ASIOITA PITÄISI SIIS AVATA ENEMMÄN...”