27.10.2009 SUUNTANA 2020 Duaalimalli ja nykyinen ylläpitojärjestelmä: Ammattikorkeakoulujen siunaus vai kirous? Ammattikorkeakoulujen talous- hallintopäivät.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Erikoiskirjastojen neuvoston ajankohtaiset kuulumiset
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
KORKEAKOULUT PARHAIMMILLAAN VUONNA 2012 Korkeakoulujen rooli alueellisessa kehittämisessä, Helsinki, Valtiosihteeri Heljä Misukka.
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Sunnuntai, 23. marraskuuta 2014 TASAVERTAINEN KORKEAKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry.:n tavoitteet)
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
FinELib-päivä Johtaja Anita Lehikoinen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Yliopistouudistus Rehtori Aino Sallinen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Terveisiä Lapista AMK-kirjastokokous Helsinki Susanna Parikka Lapin korkeakoulukirjasto.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Ajankohtaista opetusministeriöstä Johtaja Anita Lehikoinen
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna.
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
MTI:N PERUSTAMISEN VAIHEET
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Yhteinen tavoitteemme
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

SUUNTANA 2020 Duaalimalli ja nykyinen ylläpitojärjestelmä: Ammattikorkeakoulujen siunaus vai kirous? Ammattikorkeakoulujen talous- hallintopäivät Arvo Jäppinen

Arvo Jäppinen HALLITUSOHJELMA (4/2007) ”Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään duaalimallin pohjalta, joka perustuu toisistaan poikkeaviin tutkintoihin, tutkintonimikkeisiin ja tehtäviin. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen työnjako ja tehtävät selkiytetään.” TÄSTÄ TULI DOGMI.

Arvo Jäppinen KEHITTÄMISSUUNNITELMA (12/2007) Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään duaalimallin pohjalta, joka perustuu toisistaan poikkeaviin tutkintoihin, tutkintonimikkeisiin ja tehtäviin. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen työnjako ja tehtävät selkiytetään. (Kuten hallitusohjelmassa)..korkeakoulujen välisiä kansallisia ja strategisia liittoutumia tuetaan. Liittoutumisen aste vaihtelee korkeakoulujen välisistä fuusioista yhteistyön tiivistämiseen opetuksessa, tutkimuksessa, tukipalveluissa sekä aineistojen ja laitteistojen yhteiskäytössä. (Tämä on uutta)

Arvo Jäppinen KEHITTÄMISSUUNNITELMA JATKOA Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen hallinnollisen yhteistyön tiivistäminen ja yhteinen strateginen päätöksenteko ovat tavoiteltavia erityisesti heikomman väestökehityksen alueilla. Yliopistokeskustoimijoiden yhteistyösopimukset uudistetaan niin, että myös ammattikorkeakoulut voivat tulla niihin mukaan. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tutkintojen erilaisilla sisällöillä ja painotuksilla turvataan yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeiden tyydyttäminen monipuolisesti. Voimavarojen tarkoituksenmukaisen käytön mahdollistamiseksi ja opetuksen laadun varmistamiseksi yksittäisiä oppisisältöjä voidaan kuitenkin alueellisesti toteuttaa ja hankkia yhteistyönä. (Nämä kaikki ovat lisää uutta)

Arvo Jäppinen RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT (3/2008) Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen lisäarvoa tuottavan yhteistyön tiivistäminen voidaan parhaiten toteuttaa sopimuspohjaisesti strategisten liittoutuminen avulla… korkeakoulujen johto ja ammattikorkeakoulujen ylläpitäjät käsittelevät yhteisessä strategiaryhmässä kaikki keskeiset suunnitteluasiakirjat sekä sitoutuvat viemään sovittuja asioita eteenpäin omissa päätöksentekoelimissään… Myöhemmin tämä voi johtaa yhteisen sitovan strategisen päätöksentekoelimen muodostumiseen …kullakin korkeakoululla on kuitenkin edelleen…. omat hallintoelimet. (HUOM) Yliopistot, ammattikorkeakoulut ja tutkimuslaitokset tiivistävät yhteistyötään yhteisillä tutkimusohjelmilla, kampuksilla ja muilla toimintarakenteilla. (Nämä kaikki ovat vielä lisää uutta)

Arvo Jäppinen UUSI YLIOPISTOLAKI (5/2009) 27 § 3 MOM. Yliopistoilla voi olla toisten yliopistojen kanssa yliopistokeskuksia tai muita yhteisiä yksiköitä sekä” yhteisiä yksiköitä ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten tai muiden julkisten taikka yksityisten yhteisöjen tai säätiöiden kanssa.” (Yhteiset yksiköt on uutta)

Arvo Jäppinen DUAALIMALLIN KEHITYS KORKEAKOULUPOLIITTISTEN PÄÄTÖSTEN VALOSSA - 4/2007 HALLITUSOHJELMA: Tulkinnanvarainen duaalimalli - 12/2007 KESU: Strategisen liittoutumat, yhteinen strateginen päätöksenteko - 3/2008 RAKENTEELLISEN SUUNTAVIIVAT: Yhteinen strategiaryhmä ja sitoutuminen, myöhemmin yhteinen sitova päätöksenteko -2009/5 YLIOPISTOLAKI: Yhteiset yksiköt Kehitysprosessi on ollut johdonmukaista duaalimallin soveltamista käytäntöön. Samalla dogmaattisuus lieventynyt. Monilla ammattikorkeakouluilla, mm. Metropolialla on erittäin laaja yliopistoyhteistyö ilman suurempaa hälyä ja dogmaattisuutta.

Arvo Jäppinen DUAALIMALLIN SIUNAUKSEN JA KIROUKSEN TESTAAMINEN CASE: Lapin korkeakoulukonserni (KTAMK, LY, RAMK) - Yhteinen strateginen ohjaus, strategiaryhmä Yhteinen konsernistrategia Koulutusalojen työnjako, 10 koulutusohjelmaa lakkautettu - Yhteinen innovaatio - ohjelma Matkailualan Tutkimus- ja Koulutusinstituutti 2009 ( myös II aste) - Pohjoisen Kulttuuri – Instituutti 2010 (myös II aste) - Yhteiset kirjasto, palvelukeskus, tietohallinto Yhteinen konsernisopimus OPM:n kanssa Ks. lisää: T apahtunut sopimuspohjaisesti. Pidemmälle ja järkevämpään hallintoon ei päästä ilman lainsäädäntöpohjaa, joka nyt on puutteellinen eikä mahdollista sitovaa päätöksentekoa. Milloin on myöhemmin?

Arvo Jäppinen DUAALIMALLIN TULKITSIJAT MATKAN VARRELTA 1. Fundamentalistit ( yliopistot ja ammattikorkeakoulut tiukasti kiveen hakattuna erillään, dogmi ja puhdasoppisuus tärkeämpiä kuin elävän elämän vaatimukset). 2. Rabulistit (ammattikorkeakoulututkinnoista yliopistotutkintojen esiaste, professuurit ja tohtorin tutkinnot ammattikorkeakouluihin, duaalimallin sekoittajat, vahvistavat fundamentalismin kannatusta) 3. Luovat soveltajat (yhteistyö sektoreiden välillä tärkeää, pragmaattinen kehittäminen, yhteinen strateginen päätöksenteko, osaamisen yhdistäminen profiilit säilyttäen, yhteisiä yksiköitä ja palveluja)

Arvo Jäppinen KIROUS VAI SIUNAUS? FUNDAMENTALISTIT: vieraita elävälle elämälle, yrittävät estää kehityksen. Ovat olleet ja ovat kiroukseksi korkeakoulujärjestelmälle. RABULISTIT: murtavat kahden sektorin erikoistumisperustan, sekoittavat korkeakoulupolitiikan, eräänlainen korkeakoulupoliittinen lahko. Ovat enimmäkseen kiroukseksi. SOVELTAJAT: vievät kehitystä eteenpäin, vahvistavat korkeakoululaitoksen yhteistä osaamista ja vaikuttavuutta, turvaavat profiloitumisen ja erikoistumisen. Ovat pääosin siunaukseksi.

Arvo Jäppinen MITÄ TAPAHTUU VUOTEEN Duaalimalli ylhäältä annettuna tiukkana dogmina poistuu mahdottomana fundamentalistien mukana -Sen sijaan profiloitumisen ja erikoistumisen vaatimus ei poistu, vaan yhä korostuu - Luova, pragmaattinen kehittämislinja vahvistuu - Koulutus-, tutkimus- ja muu yhteistyö kahden sektorin välillä laajenee ja syvenee - Yhteisiä kampuksia, strategisia liittoja ja -elimiä, yksiköitä, palveluja ja ohjelmia perustetaan -Vieläkin syvempää institutionaalista yhteistyötä ja yhdistymisiä tapahtuu yli sektorirajojen -Lainsäädäntö uudistuu

Arvo Jäppinen MITÄ TARVITAAN? Uusi, luova poliittinen linjaus: Yhteistyöllä, osaamisen ja toimintojen yhdistämisellä vahvuutta ja vaikuttavuutta Linjaukset kokonaisuuden kannalta, ei sektoripainotteisesti Duaalimalli outona sananakin joutaa mennä Profiloitumista ja erikoistumista vahvistettava rajoista riippumatta ja niiden yli Palkittava luovista sektorirajat ylittävistä ratkaisuista Politiikalla ja lainsäädännöllä luotava mahdollisuuksia, ei kirottuja rajoja Lainsäädännön sallittava yhdistämiset ja päätösvaltaiset yhteiset hallintoelimet yli sektorirajojen (yhteiset ylläpitojärjestelmät)

Arvo Jäppinen YLLÄPITOJÄRJESTELMÄN SIUNAUS JA KIROUS Siunauksellisuutta - Toiminut alkuvuosina luovasti -Saatu rakennetuksi toimiva ammattikorkeakoulujärjestelmä -Alueet aktiivisesti mukana kehittämisessä -”Meidän oma korkeakoulu” – ajattelu kannustanut, aluevaikuttavuus -Yhteisrahoitusmalli, ylläpitäjät rahoittaneet usein runsaasti minimin ylikin -Korkeakoulupoliittinen tietämys alueilla kasvanut -Alueiden itsetunto kohentunut

Arvo Jäppinen YLLÄPITOJÄRJESTELMÄN SIUNAUS JA KIROUS jatkoa Ongelmia ja kysymyksiä -Lainsäädäntö syntynyt kompromissien tuloksena -Ylläpitäjän päätösvalta <>Autonomia? -Osin tulkinnanvarainen laki (toimivalta, päätöksenteko) -Aiheuttaa ongelmia ja herättää ristiriitoja -Laki vanhentunut, viime muutokset osin selkeyttivät -Kaksipäisyys hallinnollisesti raskasta -Kuntaylläpitäjän hallinto, rahoitusongelmat? -Ketkä ylläpitäjää edustavat – mitä asiantuntemusta? -Kenen etua ylläpitäjien edustajat ajavat? -Onko ylläpitäjän etu sama kuin korkeakoulun?

Arvo Jäppinen MITÄ TARVITAAN? Uusi ammattikorkeakoululaki Luopuminen muodollisesta hallinnon kaksipäisyydestä (ylläpitäjähallinto – korkeakouluhallinto) Yhteen hallintoelimeen (strateginen hallitus) Soveltuvin osin yliopistohallituksen malli (alueen ja rahoittajien edustus + sisäinen edustus) Rahoitusmallin kehittäminen – rahoitusvastuut Alueen vahva osallistuminen turvattava (on amk:n vahvuus) Mahdollisuus yhteiseen yo – amk -väliseen sitovaan päätöksentekoon (II aste huomioon) Mahdollisuus yhteenliittymiin ja yhdistymisiin yli sektorirajojen

Arvo Jäppinen KIITOS