Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI 30.3.2009 Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI 30.3.2009 Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén."— Esityksen transkriptio:

1 INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI 30.3.2009 Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén

2 KORKEAKOULUJEN STRATEGIATYÖ Korkeakoulut uudistavat strategiansa vuonna 2010 käytäviin neuvotteluihin mennessä Strategiatyö sovitetaan valtakunnallisiin korkeakoulu- ja tiedepoliittisiin tavoitteisiin Strategiatyötä tehdään yhteistyössä alueen ja innovaatiojärjestelmän muiden toimijoiden kanssa - korkeakoulun rooli muuttuvassa toimintaympäristössä - osaamiskeskittymien vahvistaminen korkeakoulujen keskinäisellä yhteistyöllä ja työnjaolla - korkeakoulujen profiileissa erilaisia painotuksia – valintoja uskallettava tehdä ja sitoutumisen eri tasoilla oltava vahvaa Korkeakoulujen profiilit muodostavat valtakunnallisen kokonaisuuden kattaen keskeiset osaamisalueet ja turvaten osaavan työvoiman saatavuuden

3 KORKEAKOULUJEN STRATEGIATYÖ... Toteutuksesta Pidemmän aikavälin visio ja konkreettisempi kehityspolku lähivuosille - tavoitteet ja toimenpiteet sekä toteutumisen seuranta - koulutustarjonnan ja rakenteiden kehittäminen kiinteä osa strategiaa - asema ja yhteistyösuhteet kansallisessa ja kansainvälisessä korkeakoulukentässä - rooli innovaatiojärjestelmässä - tehtävä suhteessa alueeseen ja muihin toimijoihin Opetusministeriöllä valmius tukea strategiatyötä mm. korkeakoulun ja opetusministeriön yhteisissä tapaamisissa Vuoden 2010 neuvottelut käydään valmiiden strategioiden pohjalta - yliopistojen strategiatyön tulee olla jo pitkällä syksyn 2009 neuvotteluissa - ammattikorkeakoulujen strategiatyössä tärkeää ylläpitäjien sitoutuminen

4 KORKEAKOULUJEN STRATEGIATYÖN TAVOITTEITA Tavoitteena on kansainvälisesti kilpailukykyinen, laadukas, taloudellinen, tuottava ja tehokas korkeakoululaitos Keskeistä on korkeakoulujen toiminnan laadun ja vaikuttavuuden vahvistaminen Rakenteeltaan tulevaisuuden korkeakoululaitos muodostuu vahvoista, vetovoimaisista sekä koulutustarjonnaltaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnaltaan profiloituneista korkeakouluyksiköistä Tavoitteisiin päästään kokoamalla korkeakouluverkkoa ja muodostamalla entistä suurempia ja toiminnallisesti vahvempia yksikköjä, joilla on edellytykset kehittyä laadultaan ja vaikuttavuudeltaan kansainvälisesti korkealle tasolle

5 KORKEAKOULUJEN TEHTÄVÄT, PROFIILIT JA PAINOALAT STRATEGIATYÖSSÄ Ammattikorkeakoulujen tehtävät on määritelty laissa ja ne luovat puitteet kaikkien ammattikorkeakoulujen strategiatyölle Profiililla määritetään yksittäisen korkeakoulun erityispiirteet → korkeakoulu voi profiloitua esimerkiksi aikuiskoulutuksessa, kansainvälistymisessä, tutkimus- ja kehitys- ja innovaatiotoiminnassa tai aluevaikuttajuudessa Painoalat ovat tehtävän ja profiilin kautta määrittyviä osaamiskokonaisuuksia, jotka täsmentävät profiilia → osaamiskokonaisuudet pohjautuvat korkeakoulun toiminnan menestystekijöihin tai vahvuuksiin, jotka voivat määrittyä koulutusalojen tai toimintaympäristön painoalojen kautta Painoalojen määrittäminen edellyttää valintojen tekemistä → painoalat eivät voi kattaa korkeakoulun koko toimintaa Painoalojen kehittämisen edellytys on, että ammattikorkeakoulu on valmis panostamaan valitsemiensa kärkien kehittämiseen → tavoiteltavaa on, että alueelta ja muilta rahoittajatahoilta löytyy panostushalukkuutta valittuihin kärkiin

6 AMMATTIKORKEAKOULUJEN SOPIMUSTEKSTIT, KOULUTUKSEN MITOITUS JA HANKERAHOITUS Opetusministeriön ja ammattikorkeakoulujen välisiin sopimusteksteihin tiivistetään edellä mainitun strategiatyön kärki Valitun profiilin ja painopisteiden tulee näkyä myös asetetuissa tutkintotavoitteissa Opetusministeriö varautuu jo vuonna 2010, mutta erityisesti vuosina 2011- 2012 suuntaamaan ammattikorkeakoulujen hankerahoitusta kokonaisstrategian toteutumista tukeviin hankekokonaisuuksiin → Hankerahoitusta kohdennetaan hankkeille, joissa strateginen kehittämistyö on merkittävää ja/tai joissa toteutetaan merkittäviä rakenteellisia uudistuksia Hankerahoituksesta suurin osa kohdennetaan vuonna 2010 tutkimus- ja kehitystyön perusedellytysten tukemiseen

7 KORKEAKOULUTUKSEN MITOITUS (KESU)

8 TEKNIIKAN ALAN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN LÄHTÖKOHTIA Korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen suuntaviivat 2008 - 2011 Tekniikan alan koulutusmäärien muutokset toteutetaan koulutusyksiköitä vähentämällä Vähennysten suuntaamisessa otetaan huomioon nykyisten yksiköiden  toimintakyky ja vaikuttavuus  rekrytointipohjan riittävyys  yritysten ja elinkeinoelämän tarpeet

9 TEKNIIKAN ALAN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN LÄHTÖKOHTIA... Tekniikan alan korkeakoulutusta uudistetaan yhteistyössä tekniikan alan yhteistyöryhmän (TEK) ja INSSI –hankkeen sekä ARENE:n koulutusohjelmaprojektin kanssa Vahvistetaan profiloitumista Uudistetaan koulutusohjelmarakenteita Kehitetään yksikkörakenteita eikä uusia yksiköitä perusteta Vahvistetaan yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa Edistetään läpäisyä ja vähennetään keskeyttämistä Parannetaan korkeakoulutuksen läpäisyä ja vähennetään keskeyttämistä Tavoitteena koulutusaikojen lyhentäminen

10 TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALAN TUTKINTOTAVOITE VUOSILLE 2010-2012


Lataa ppt "INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI 30.3.2009 Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google