Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo 19.5.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Advertisements

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Kuntayhteistyötä Kaakonkulmalla
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tuplatiimi -työmenetelmä
Vapaaehtoistoiminnan teematyöryhmä Hanna Kääriäinen
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Hanke: Maaseutu virkistyksen, levon ja rauhoittumisen tyyssijana - Maatiloille menestyvää hyvinvointipalveluyrittäjyyttä.
TTL Sosiaalisessa mediassa
OLLAANKO ME MUKANA TAAS JOSSAIN PROJEKTISSA ? Raili Haaki.
Tietojärjestelmän suunnittelu
Kokemuksia esimiestiimin työskentelystä Palvelupäällikkö Marja Hänninen Forssa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Ajatuksia oppimisesta
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittämishanke KaaSu Palvelun tuottaja kehittämässä palveluprosessin seurantaa Kaakkois-Suomen.
Kokemuskenttä - Nyt ja tulevaisuudessa
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Tukea terveyskeskusten kehittämistyöhön Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija Terveyskeskusten kehittämistyön katselmus, tiedotustilaisuus.
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
Work Shadowing- osana opetusta
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Yleistä tutkimuksesta
www.nuorisokanuuna.fi1 Kanuunassa tapahtunutta Kotka.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT SEURAKUNNAN TYÖNTEKIJÄN HYVINVOINTIKARTOITUS.
Kannattaako omaa työtä kehittää?
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
OHJAAMO FORSSA
Ohjaamomallin kehittämässä
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Saana Rantsi
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Esityksen transkriptio:

Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo

Millä mielellä lähdettiin liikkeelle? 1)Mitä tuli kirjattua?  Hyvien käytäntöjen kokoaminen yhteen.  Verkostoituminen.  Osaamisen kehittäminen  Työkalujen mallintaminen. 2) Mitä tuli tehtyä?  Kouluttaminen.  Verkostoituminen.  Ohjelmatyö. 3) Mitä jäi toteuttamatta?  Pysyvien käytäntöjen luominen.  Enemmän konkretiaa, menetelmiä, taikatemppuja.

….3) Mitä jäi toteuttamatta?  Monessa kunnassa kehittämistyö jäi pintaraapaisun tasolle -> johdon sitouttaminen.  Tiedottaminen, monitoimijainen yhteistyö.  Kehittämistyö koski talotyötä. Missä muualla voi toteuttaa nuorten dialogin tukemista ja rasisminvastaista työotetta?

Onnistumiset  Tutkijat  Kunnat lähtivät mukaan suuremmalla innolla kuin osattiin arvioida.  Strategioiden ja ohjelmatyön syvällinen päivittäminen ja kehittäminen.  Innostuneet yksilöt.  Osallistujat  Verkostoituminen.  Asioista keskustelu.  Yhteisesti jaetut arvot.  Yhteiset  Mutkaton yhteistyö tutkimuksen ja kentän kanssa. Positiivinen asenne tutkimusta kohtaan, positiivinen asenne työn kehittämistä kohtaan.

Hankaluudet  Tutkijat  Miten ohjata, neuvoa, tukea ilman että holhoaa normatiivisesti?  Miten ottaa nuorten näkökulma mukaan nuorisotyön kehittämiseen? Mitä tarkoittaa ”nuorten ääni”? (Esimerkki. Eriytetyn työn tarpeellisuus).  Miten tavoittaa niiden nuorten näkökulma, jotka eivät ole nuorisotyön piirissä?  Kanssatutkijuus ja -asiantuntijuus. Vaikka asiantuntijuutta pyritään antamaan hankkeeseen osallistuneille nuorisotyöntekijöille ja ammattilaisille, vastaus on usein: ”Päätä sä, olet tämän alueen asiantuntija ja tutkija” -> Onko kyse vastuunpakoilusta?-> Yksinäinen tutkijuus.  Tutkijan ja työntekijän välineet työn kehittämisessä eivät välttämättä ole samat, esim. kirjoittaminen.  Koko organisaation sitouttaminen.  Osallistujat  Yksinäistä puurtamista.  Tiedonkulku.  Miten edetä sanoista tekoihin? (erityisesti monikulttuurisuus).  Kehittämistyön kuormittavuus.

…hankaluudet  Osallistujat  Kehitetäänkö nuorille vai nuorten kanssa?  Hankkeiden näkymättömyys-> kaikki eivät olleet tietoisia hankkeiden olemassaolosta.  Yhteiset  Parempi tiedottaminen hankkeista.  Johdon sitouttaminen hankkeisiin.  Sulavampi tiedonkulku kentän ja tutkijoiden välillä.  Liikaa kuntia.  Yhteinen kieli.  Kehittämistyön jatkuvuus.

Opinpaikat  Suurempi alkuräjähdys.  Selkeämpi tiedottaminen.  Koko organisaation sitouttaminen (erit. johto).  Nuorten näkemykset.  Tutkijan roolin määrittäminen.  Kanssatutkijuus.  Miten huolehditaan jo alussa siitä, että kehittämistyö jatkuu hankkeen loputtua?