VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KUNTO -projekti
Advertisements

Welcome Office Slussen Neuvontakeskus? Matalan kynnyksen palvelua maahanmuuttajille Pia Hägglund |
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Nuorten tieto- ja neuvontapiste yESBOx, Espoon kaupunki.
IKÄIHMISTEN NEUVOLA SYKE KUNNOSSA KOTONA TURVASSA KOTONA
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläfoorumi Valtimolla
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Muistitiimi Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Yhteisvoimin kotona – ikääntyneiden kotiin annettavien palveluiden ja kuntoutuksen kehittäminen Satakunnan vanhusneuvosto
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Lastensuojelu nuoren tukena
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Sosiaalinen kuntoutus
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
NEUVOLAN PERHETYÖ
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
Talousfoorumi Kuntalaiskyselyn vastaukset Kaupunginvaltuuston talous- ja strategiaseminaari
Varsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsi
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
SOSIAALITYÖN LUOKITUKSET KEHITTÄMISTYÖN KOHTEENA
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Sosiaalipalvelujen neuvonta X.X.2012Matti Meikäläinen.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tilaus- ja yhteistyögradut Tampereen kaupungin näkökulmasta Tampere Riitta Juusenaho.
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
Toimeentulotuen yksikön sosiaaliohjaus
Valtakunnallisen alkoholiohjelman rahoituksen saanut kehittämishanke
SOS-hanke/Aikuissosiaalityö
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
0 Yhteiset palvelut: perusperiaatteet  Ihminen ja hänen omat voimavaransa keskiöön (”Ratkaisun avaimet ovat asiakkaan taskussa”)  Palveluohjaus on avainasemassa.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
NUORTEN STARTTI 2012−2014 NUORTEN STARTIN ESITTELY Matti Heinämäki Yksilövalmentaja.
TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Vertaisoppiminen I Mirja Määttä.
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
Oulun asumisneuvontahanke
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Oulunkaaren toiminnallinen osakokonaisuus
Ikäihmisten kuntoutus
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Poikkea perhekioskille!
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Ohjaamo Vantaa Asuminen
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Pohtimolampi Vanhustyön kehittämisyksikkö
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Tunnetko jo talous- ja velkaneuvonnan palvelut?
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Esityksen transkriptio:

VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA Päivi Kemppainen Riikka Piironen Ikäpiste 13.3.2008

IKÄPISTEEN ESITTELY Ikäpiste on Tampereen kaupungin neuvontapiste ikäihmisille aloittanut toimintansa kesäkuussa 2003 asiakaspalvelupäällikkö ja 2 neuvojaa neuvontaa palveluista, taloudellisista etuuksista,asumisesta, virkistysmahdollisuuksista ym. apua hakemusten täyttämiseen teemapäivät ja luennot asiantuntijapäivystykset

IKÄPISTEEN ESITTELY kirjallinen materiaali: mm. Ikäpiste tiedottaa-sarja, Ikäihmisten palveluopas, internetsivut yhteistyö kolmannen sektorin ja yksityisten palveluntuottajien kanssa palvelut maksuttomia, ei ajanvarausta v.2007 yhteydenottoja (puhelut, käynnit ja sähköpostikysymykset) 7130 kpl

Elämänhallinta ikääntyessä muutoksia tavallisten arkisten asioiden hallitsemisessa sopeutumista luopumisiin tarve hallita edes joitakin oman elämän asioita >> yhdenvertaisuus

Kuinka tuetaan elämän hallintaa? turvataan vaivaton tiedonsaanti otetaan vakavasti asiakkaan ongelmat - pienetkin ohjausta myös asioissa, joita asiakas ei itse kysy

Neuvonta ja palveluohjaus palvelun tarpeen arviointi ja neuvonta kootaan palveluja ja etuuksia koskevat tiedot yhteen ja asiakkaalle ymmärrettävään muotoon pohditaan asiakkaalle sopivia palveluvaihtoehtoja yhdessä asiakkaan kanssa, asiakkaan oman päätöksen tueksi autetaan etuuksien hakemisessa > Ikäpisteessä ei tehdä päätöksiä palvelujen hankinnasta

Ennaltaehkäisevä ja kuntouttava näkökulma neuvontaa ja ohjausta kaikilta elämänalueilta – tärkeässä osassa neuvonnassa ovat harrastus- ja virkistystoiminta tuetaan ikääntyvien tiedonhankinta- ja viestintävälineiden käytön osaamista vahvaan elämänhallintakykyyn tarvitaan hyvää itsetuntoa ja riittävästi voimavaroja

Ikäpisteen asiakkaiden ja alan ammattihenkilöiden mielipiteitä Ikäpisteen palveluista PIRAMKin sosionomiopiskelijoiden opinnäytetyö, marraskuu 2006: IKÄPISTE – Yhteistyöverkoston näkemyksiä Ikäpisteen tehtävästä: - 20 vastaajaa, kaikki sitä mieltä että Ikäpisteen palvelut tarpeellisia tai melko tarpeellisia Asiakastyytyväisyyskysely Ikäpisteen asiakkaille, kevät 2006: - 67 vastaajaa , 49 vastaajaa sitä mieltä että palvelu Ikäpisteessä hyvää tai erittäin hyvää

Miksi Ikäpistettä tarvitaan? Vanhasen hallitusohjelma 19.4.2007 : - palveluohjauksen kehittäminen - kattava ikääntyneiden neuvonta- ja palveluverkosto koko maahan - ikääntyneiden toimintakyvyn, omatoimisuuden ja itsenäisen suoriutumisen vahvistaminen Ikäihmisten palvelujen laatusuositus (STM 2008, sivu 20): ” Ikäihmisille on turvattava mahdollisuus saada neuvontaa ja ohjausta matalan kynnyksen neuvontapisteissä.”

Lopuksi Lisätietoja: Tampereen kaupunki/Ikäpiste Puutarhakatu 6 , PL 487, 33101 Tampere puh. 03- 5656 5700 www.tampere.fi/ikapiste Tutkimukset luettavissa ja tulostettavissa: www.tampere.fi/ikapiste/materiaalipankki/index.html Kiitos!