Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki."— Esityksen transkriptio:

1 TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki

2 Turun kaupungin visio Suomen Turku on kiinnostava ja rohkeasti uudistuva eurooppalainen yliopisto- ja kulttuurikaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä.

3 Strategiset ohjelmat linjaavat toimintaamme Kaupunki- strategia Strategiset ohjelmat LIITTEET: Muut strategia- luonteiset asiakirjat 1. Hyvinvointi ja aktiivisuus Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Osaava ja oppiva kaupunkilainen Aktiivinen kaupunkilainen 2. Kilpailukyky ja kestävä kasvu Yrittävä ja osaava kaupunki Vaikuttava ja uudistuva kaupunki Rakentuva kaupunki ja ympäristö Visio 2029 Keskeiset päämäärät Toimintalupaukset

4 Strateginen ohjelma: Hyvinvointi ja aktiivisuus

5 Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Kaupungin toiminnan päämääränä on kaupunkilaisten kestävä hyvinvointi o Luodaan puitteet hyvinvoinnille laaja-alaisella yhteistyöllä o Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka o Luodaan parempia palveluita kehittämällä vaikuttavia asiakaskeskeisiä palveluprosesseja

6 Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Puitteet kaupunkilaisten hyvinvoinnille luodaan laaja-alaisella yhteistyöllä, jossa palveluohjauksen kehittämisessä hyödynnetään ulkopuolisia yhteistyökumppaneita kolmannen sektorin palveluntuottajien toimintaedellytyksiä vahvistetaan kumppanuuksilla ja avustuspolitiikan uudistamisella strategian tavoitteita tukeviksi kaupungin omaa toimintaa ja tehtäviä arvioidaan jatkuvasti ja soveltuvia toimintoja voidaan siirtää kolmannen sektorin toimijoiden toteutettavaksi kumppanuuteen perustuen kaupungin hallinnoimia sisä- ja ulkotiloja avataan kuntalaisten sekä yhteisöjen käyttöön ja niiden käyttöä helpotetaan kaikki kaupungin tilat arvioidaan laajemman hyödyntämisen näkökulmasta.

7 Aktiivinen kaupunkilainen Aktiivisella harrastamisella on yhteys parempaan koettuun terveyteen ja hyvän elämän kokemuksiin o Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle o Toteutetaan palveluja yhteistyöllä kansalais- ja järjestötoiminnan kanssa o Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asiakas- ja asukastietoa o Vahvistetaan aluenäkökulmaa asuinalueiden ominaispiirteitä hyödyntämällä o Osallisuutta lisätään ottamalla se osaksi suunnittelua, toteuttamista ja päätöksentekoa o Turun asemaa eurooppalaisena kulttuurikaupunkina ja kaupunkikulttuurin edelläkävijänä vahvistetaan kehittämällä uudenlaisia kulttuuriin osallistumisen muotoja o Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

8 Turun palvelutori-projekti (Sitra; päättyy 03/2015) Palveluohjauksen kehittäminen Palvelutori-mallilla 1. Mistä palveluita tulevaisuudessa saa ja miten? 2. Palveluohjaus asiakas- ja ratkaisulähtöisesti 3. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välinen yhteistyö 4. Mitä tietoa tarvitaan, jotta ikäihminen, omainen ja työntekijät löytävät oikeat palvelut 28.11.2014Kristiina Hellstén8

9 28.11.2014Kristiina Hellstén9 Kehittäminen kohdentuu ennaltaehkäiseviin vanhuspalveluihin

10 1 Palveluverkon kehittäminen Selvitetään nykyinen asiakaspalvelupisteverkosto, sen tarpeenmukaisuus, alueelliset omaleimaisuudet ja asiakkaiden tarpeet. Luodaan suunnitelma palveluverkosta, jossa palvelutori, lähipalvelut ja liikkuvat palvelut muodostavat helposti saavutettavan kokonaisuuden. 28.11.2014Kristiina Hellstén10

11 2 Asiakas- ja ratkaisulähtöisen palveluohjauksen toimintamalli Kaikkien tarjolla olevien palveluiden tunteminen ja sen aktiivinen hyödyntäminen mahdollistavat valinnanvapauden toteutumisen ja asiakastarpeeseen perustuvien palveluiden räätälöinnin ja ikäihmisen tarkoituksenmukaisen ohjautumisen sopivien palveluiden pariin. 28.11.2014Kristiina Hellstén11

12 3 Julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyö 1. Kerätään tarvittava tieto järjestöjen ja muiden kolmannen sektorin palvelutarjoajien toiminnasta. 2. Muokataan tieto sellaiseen muotoon, että se on palveluohjaustilanteissa helposti ja tavoitteellisesti hyödynnettävissä. 3. Tehdään toimintasuunnitelma ja – malli kolmannen sektorin ja muiden palvelutarjoajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. 28.11.2014 Kristiina Hellstén 12

13 4 Palvelutiedon hallinta Palveluverkon, asiakas- ja ratkaisukeskeisen palveluohjauksen ja monitoimijaisen yhteistyön kehittäminen vaatii tarpeellisen palvelutiedon määrittelyä koontia esilletuontia ylläpitoa eli hallintaa. Palvelutiedon tulee olla asiakaslähtöistä. 28.11.2014Kristiina Hellstén13

14 Lopputuloksena  on ikäihmisten osallisuuden toimintamalli,  on turkulainen palvelutori, jossa kaupunkilaisten palveluverkko on tarkoituksenmukainen ja suunniteltu, palvelupisteissä tarjotaan asiakas- ja ratkaisukeskeistä palveluohjausta, jonka palveluvalikoimassa on julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelut.  turkulainen ikäihminen löytää tai ohjautuu tarkoituksenmukaisesti yksityissektorin, kolmannen sektorin tai julkisiin palveluihin ja tarve kunnan järjestämisvastuulla oleviin palveluihin myöhentyy.  palvelutieto on ikäihmisten, omaisten ja palveluohjaajien saavutettavissa. 28.11.2014Kristiina Hellstén14

15 Kiitos! 28.11.2014Kristiina Hellstén15 Yhteystiedot: Hellsten Kristiina, julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyön kehittäminen, puh. 044 907 3330 Lehtonen Antero, palveluverkon ja palveluohjauksen kehittäminen, puh. 0449072785 Penkkala Päivi, projektipäällikkö, puh. 040 766 1099 Wallin Noora, projektisihteeri, puh. 040 729 1185 etunimi.sukunimi@turku.fi www.turku.fi/aktiivinenkuntalainen


Lataa ppt "TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google