1 Opetusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskushanke OPM-PAKE: Työsuojelupäivät Projektipäällikkö Ulla Kauppi
2 Palvelukeskushankkeen taustaa Valtiohallinnon tuottavuusohjelma (VNp ) Valtioneuvoston kehyspäätös –Viisi talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskusta, joista neljä on jo perustettu. Siirtyminen vuoden 2009 loppuun mennessä. –Palvelukeskusverkoston muodostaminen
3 OPM:n hallinnonalan palvelukeskusratkaisu 1.Yliopistojen talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus: uusi virasto (päätös ) 2.OPM-PAKEn ohjausryhmä asettanut hallinnonalan henkilöstöprojektin (päätös ) 3.OPM:n ja VM:n yhteistyöpöytäkirja allekirjoitettu 02/07 VM:ltä rahoitus yliopistojen palvelukeskuksen perustamis- kustannuksiin OPM sitoutuu tulevina vuosina tuottavuushyötyihin (puolet henkilöstömenojen säästöstä kehysvähennykseksi ja puolet uudelleen kohdennettavissa hallinnonalalla) 4.Budjettiesitys: 5 miljoonaa euroa yliopistojen palvelukeskukselle
4 YOPK-hankkeen tavoitteena on valmistella ja perustaa yliopistoja palveleva talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus sivutoimipisteineen - pilotointi vuoden 2008 syksyllä. yhdenmukaistaa ja yksinkertaistaa talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseja, toimintatapoja, tietojärjestelmiä ja tietosisältöä.
5 OPM-PAKEn organisointi Ohjausryhmä (päätöksenteko) Hankeryhmä (projektien koordinointi) Yliopistot (sis. PAVE) 6 muuta tili- virastoa Yliopistojen palvelukeskusprojekti VKPK:n Asiakkuusprojekti Palvelukeskus, asiointi, ohjaus Taloushallinnon prosessit Henkilöstöhallinnon prosessit Tietojärjestelmät Asiointi- ja ohjausmallit Taloushallinnon prosessit Henkilöstöhallinnon prosessit Tietojärjestelmät Yliopistojen palvelukeskus Valtiokonttorin palvelu- keskuksen asiakkuus Hallinnon- alan henkilöstö- projekti Projektit asetettu
6 Palvelukeskus, asiointi ja ohjaus -osaprojektin tehtävät Valmistelee palvelukeskuksen hallintoase- tuksen, organisointimallin, palvelukeskuksen, yliopistojen ja ministeriön välisen ohjaus- ja asiointimallin sekä yliopistojen siirtymisen palvelukeskuksen asiakkaiksi. Toimeenpanee palvelukeskuksen ja sen sivutoimipisteiden perustamisen Valmistelee ehdotuksen yliopistojen siirtymäaikataulusta ja palvelusopimuksesta.
7 Talous- ja henkilöstöhallinnon prosessit -osaprojektien tehtävät Määrittelevät palvelukeskuksen ja sen asiakkaiden väliset talous- ja henkilöstöhallinnon prosessit, prosesseihin sisältyvien toimintojen rajapinnat, työnkulut ja vastuunjaot Tavoitteena on yhdenmukaistaa ja yksinkertaistaa henkilöstöhallinnon prosesseja, toimintatapaa ja tietosisältöä
8 Tietojärjestelmät-osaprojektin tehtävät Valmistelee ja yhteen sovittaa talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmä- kokonaisuutta ja tietoliikennekysymyk- siä Tietojärjestelmäprojekti tukee palvelu- keskusprojektia asiantuntemuksellaan tietojärjestelmäasioissa.
9 Palvelukeskusmallin hyötyjä Suuremmat volyymit tehostavat työtä ja mahdollistavat parempien tietojärjestelmien hankinnan Virtaviivaistetut ja yhtenäiset prosessit Sähköiset toimintatavat Joustavuus: lomat, sijaistukset, ruuhka-ajat helpompi hoitaa Päällekkäisen kehitystyön väheneminen Hallinnollisen työn arvostuksen nousu asiakasvirastojen voimavarojen kohdentaminen ydintehtäviin
10 Syksy 2007 Talous- ja henkilöstöhallinnon prosessikuvaukset valmistuvat elokuun aikana: vastuunjakotaulukot täsmentyvät Organisaatiomallin lähtökohta ohjausryhmän hyväksyttävänä –Asiakaskohtaisia tiimejä
11 Syksy 2007… Palvelusopimusmalli Toimitilojen vuokrasopimuksia valmistellaan Toimitilojen suunnittelu käynnissä – toimitilat valmiit Vaasassa
12 Syksy 2007… Siirtymäaikataulu yliopistoille vuoden loppuun mennessä Siirtymäkysely henkilöstölle syyskuun lopussa Keskustelutilaisuudet yliopistoissa Pilotoinnin käyttöönottosuunnitelman valmistelu ja käyttöönottoprojektin asettaminen
13 Palosaaren kampusalue YOPK