Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtionhallinnon IT- strategia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtionhallinnon IT- strategia"— Esityksen transkriptio:

1 Valtionhallinnon IT- strategia
Valtiovarainministeriö Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Olli-Pekka Rissanen

2 Muutoksen lähtökohdat
Tuottavuus © 2003 Accenture All Rights Reserved. Hallinnon kehittäminen Tehokas IT

3 Valtion IT-toiminnan johtamis- ja organisaatiomalli
VALTIONEUVOSTO Ministeriryhmä, Valtiovarainministeriö Valtion IT-johtoryhmä Valtion IT-johtaja Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Valtion IT-palvelut Valtion IT- koordinointiryhmä VAHTI Hallinnonalat M1 M2 M3 M4 M5 Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja V1 V2 V3 V1 V2 V3 V1 V2 V3 V1 V2 V3 V1 V2 V3

4 Valtionhallinnon IT- toiminnan strategiset linjaukset
Tyytyväiset asiakkaat, joustavat palvelut Tietoa hallinnosta ja sen toiminnasta on tarjolla asiakkaille helposti ja ymmärrettävästi. Valtionhallinnon palvelut on rakennettu asiakaslähtöisesti ja kattavasti. Tehokas, turvallinen, verkottunut hallinto IT -toiminta tukee ja mahdollistaa valtionhallinnon tuottavuuden parantamista, poikkihallinnollista toimintaa ja rakennemuutoksia. Valtionhallinnon IT –ympäristö on yhtenäinen sekä teknisesti ja tietosisällöllisesti yhteentoimiva. IT –toiminta on kustannustehokasta, ja sitä ohjataan konsernimaisesti. IT -toiminnan palvelutaso ja riittävä tietoturvan taso on varmistettu kaikissa olosuhteissa. IT –peruspalvelut tuotetaan keskitetysti. Valtionhallinnon IT –osaaminen ja asiantuntijuus yhdistettynä hallinnon toiminnan tuntemukseen on sekä laadullisesti että määrällisesti riittävää ja se on kohdistettu painopistealueiden mukaisesti.

5 Mittarit Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Prosessit ja rakenteet
Asiakastyytyväisyyskysely Kansalaisten luottamus hallintoon -kysely Sähköisten palvelujen osuus hallinnon palveluista Sijoittuminen sähköisen hallinnon kansainvälisissä vertailuissa Riskianalyysi ja erityistoimia aiheuttaneiden tietoturvaloukkausten määrä Mittarit Prosessit ja rakenteet Resurssit ja talous Hankkeiden jälkiarvioinnit. Isojen hankkeiden toteutuneet hyödyt. IT:n kokonaiskustannus/työasema. Vertailu samansuuruisten hallintojen IT-kustannuksiin. Ylläpito- ja kehittämiskustannusten suhde. Toiminta- ja kehittämisstrategioissa on IT -toiminta mukana. (% virastoista) Toimintasuunnitelmat dokumentoitu ja hyväksytty (% virastoista) Keskitettyjen hankintojen osuus IT -peruspalveluhankinnoista. Yhteisen projektityömallin käyttö (% virastoista) Yhteisen systeemityömallin käyttö (% virastoista) Yhteisten IT -palveluiden käyttö (% virastoista) Yhteisten IT -palveluiden käytettävyys (käyttökatkot) Hankkeiden läpimenoajat. Uudistuminen ja työkyky Osaamisen kehittämissuunnitelmien toteutuminen: määriteltyjen IT –osaamisprofiileiden toteutuminen (% virastoista). Avainhenkilöstön pysyvyys. Sertifioidun henkilöstön määrä. Yhteiseen toimintatapaan koulutettujen henkilöiden määrä. Koko henkilöstön IT –osaamiskartoitus.

6 Haasteista toimenpiteisiin
Haasteet Strategiset linjaukset Kehittämisohjelmat Kärkihankkeet Muuttuvat palvelu- tarpeet ja odotukset Hallinnon avoimuus ja luotettavuus Globalisaatio EU-integraatio Tuottavuus Väestön ikääntyminen Henkilöstöä eläkkeelle Alueellinen epätasapaino Toiminnan jatkuvuu- den turvaaminen Tyytyväiset asiakkaat, joustavat palvelut Tehokas, turvallinen, verkottunut hallinto Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut Yhteentoimivuus Yhteiset tietojärjestelmät Yhtenäiset perus- tietotekniikkapalvelut Tietoturvallisuus Kansalaisten ja yritysten tunnistaminen Sähköisten palvelujen alusta Yhteiset arkkitehtuurit Rajapinnat perustieto- varantoihin Talous- ja henkilöstöhallinto Dokumentinhallinta ja arkisto Virkamiehen tunnistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta Yhteinen, turvallinen tieto- liikenneverkko Sähköposti, kalenteri Tietoturvatasojen määrittely Varautuminen Hankesalkun hallinta

7 Toimintasuunnitelma vuosirenkailla
2011 Toimintasuunnitelma vuosirenkailla Yhteiset tietojärjestelmät yhteiset perustieto-tekniikkapalvelut järjestelmäkehitys-menetelmä 2010 Yhtenäiset perus-tietotekniikkapalvelut perustietovarantoja käytetään laajasti Yhteentoimivuus (arkkitehtuurit ja menetelmät) talousohjaus 2009 virkamiehen tunnistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut hankehallinnan menetelmät työasemapalvelu 2008 talous- ja henkilöstöhallinto asiakaskeskei-set palvelut dokumentinhallinta ja arkisto rajapinnat perustieto-varantoihin sähköposti, kalenteri käyttöpalvelut neuvontapalvelut yhteinen, turvallinen tietoliikenneverkko 2007 Tietoturvallinen hallinto sähköisten palvelujen alusta yhteiset arkkitehtuurit tunnistaminen yritykset VYSE tietojärjestelmät täyttävät määritellyt tietoturvatasot 2006 työasema-kilpailutus riskianalyysit hankesalkku varautuminen auditointimenettelyt tietoliikennekilpailutus tietoturvatasot tunnistaminen kansalaiset poikkeamaraportointi tietoturvan kehittämisohjelma 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

8 Jatko vuonna 2006 Lausunnot ja niiden vaikutukset
Käsittelyt, päätökset, sitoutuminen Resurssien turvaaminen Kärkihankkeiden käynnistys esitutkimukset ja päätökset jatkosta IT-talousohjauksen periaatteet käyttöön Valtion IT-palvelut –yksikön perustamisen suunnittelu

9 Talousohjaustyöryhmän ehdotukset
IT-investointien käsittely Hankkeista laaditaan esitys TTS ja TAE-käsittely (yli 1 m€) Raha-asiainvaliokunnan käsittely (yli 5 m€) Hankesalkku merkittävimmät IT-hankkeet (yli 1 m€) Vuotuisten kustannusten seuranta Erillinen määräraha yhteisiin investointeihin

10 IT-hankkeen elinkaari talousohjausjärjestelmässä
Ministeriön pää- tös hankintaan ryhtymisestä, Rahakunnan lausunto/VM VN/EDK Hallinnonala Hankinta alle 5 milj. e yli 5 milj. e Budjetti TTS IT-STRATEGIA IT-johtoryhmä VitKo VM:n käsittely Virasto Kehys- ohjaus Tulos- Hanke- salkku

11 Tietohallinnon (sitova) ohjaus
Lähtökohdat ohjaus perustuu informaatio-ohjauksen eri muotoihin sekä laajaan yhteistyöhön hallinnonalojen kanssa normiohjaus toissijainen keino Ohjauskeinot valtioneuvoston linjaukset valtioneuvoston määrittelemät, tietohallinnon yleiset kehittämis- ja toimintaperiaatteet hallinnonalan tietohallinnon ohjaus on em. valtioneuvoston linjauksien mukaista tulosohjausta valtiovarainministeriön informaatio-ohjaus, joka perustuu valtioneuvoston linjauksiin sitova ohjaus yksittäisille ratkaisuille, jotka on tunnistettu IT-strategiassa ja sen toimeenpanosuunnitelmassa yhteishankinnat, Talousarviolainmuutos (HE 20/2006) julkisuuslaki ja hyvätiedonhallintatapa


Lataa ppt "Valtionhallinnon IT- strategia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google