TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Työpaikkakouluttaja- hanke
KEHITTÄMISTEHTÄVÄN SUUNNITELMA
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Pääotsikko Lisää alaotsikko tähän Vantaan kaupunki Sosiaali- – ja terveyspalvelut VammaispalvelutTyöllistämispalvelut.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Opettaja/ryhmänohjaaja Koulutusalan opettajatiimit Koulutusalajohtaja Opiskelija 2. Opiskelija tekee Läheltä piti- ilmoituksen Koulutuspäällikkö 3. Jos.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
HUIPPU Elokuu 2017.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni

Perustelut kehittämistehtävälle Oulun seudulla ammatillisen koulutuksen toimijoilla monenlaisia käytänteitä ja lomakkeita Pitäisi saada kaikille ammatillisen koulutuksen toimijoille yhtenäiset käytänteet ja lomakkeet Yhteistyö työelämän kanssa helpottuisi Työssäoppimisen tunnettavuus/kiinnostavuus kasvaisi Työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta tulisi yrityksissä hyvä ”rutiini” Toimiva malli ja tarvittaessa joustava (työpaikat erikokoisia/erityyppisiä)

Kehittämistehtävän tavoitteet Huomioida koulutuksessa myös erityisopiskelijoiden tuomat haasteet Ennakkoluulojen karsiminen / ensimmäisen kynnyksen ylitys = tietous erilaisista oppijoista erityisopiskelijan vahvuudet= esim. tunnollisuus, sitoutuminen suppeaankin työhön, järjestelmällisyys, työ on elämän keskipiste… realitietieto top-jaksolle saapuvasta opiskelijasta = tuen tarpeet Löytää ”oikea” työssäoppimispaikka myös erityisopiskelijalle = ymmärrys erilaisuuteen Välitön keskustelu mahdollisista ongelmista jatkosijoittuminen työelämään / tuetun työn mahdollisuudet

Koulutuksen toteutustapa? – Huomioida sen tuomat haasteet: Miten tavoittaa työpaikkaohjaajat, joilla ei ole vielä työpaikka- ohjaaja-koulutusta? Miten sitouttaa yritykset? Isot yritykset Pienet yritykset Milloin olisi järkevintä toteuttaa ajallisesti? Kouluttujana ohjaava opettaja vai joku muu? Koulutus top-jakson aloituksen yhteydessä? Koulutuksesta kortti?

Koulutus saadaan näkymään hyödyllisenä Yritykset kokevat koulutuksen/työssäoppimisen hyödyllisenä Porkkanat, onko niitä? Esim. tarjotaan työturvakorttikoulutus, tulityökortti yms. ”Työsäoppiminen vain rasittaa yrityksen toimintaa” Tästä eroon! Työssäoppimispaikan koon mukainen räätälöinti

Kehittämistehtävän toteuttaminen Missä ja miten (aika, paikka) selviää ja tarkentuu myöhemmin Samoin sovitaan: Työnjako, toimintatavat Työelämän yhteistyökumppanit Toteutusaikataulu Työelämä mukaan kehittämään, samalla sitoutetaan

Odotettavissa oleva tuotos/tulokset Yhtenäinen työpaikkaohjaajakoulutus tietopaketti Oulun seudulle: Vähän tekstiä mutta paljon asiaa Erilaisiin yrityksiin soveltuva Helposti löydettävä ja lähestyttävä asia