PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) 00181 HELSINKI ► PUHELIN (09) 010 6052 000 ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
• Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Johanna Salomaa-Valkamo | Joulunajan valvontatulosten julkistustilaisuus 2013 Tervetuloa! Viestintäjohtaja.
Advertisements

Eläimistä saatavia elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevät elintarvikehuoneistot Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Maaria Hackzell.
Lelujen turvallisuudella ei leikitä • Joululelujen 15. vuosittainen markkinavalvontaprojekti • Ensimmäisiä leluprojekteja toteutettiin jo 70-luvulla •
Asta Koivisto | Joululeluprojekti Tulokset.
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Turvallisen ase- ja ampumaharrastuksen tulevaisuus Suomessa TULI SEIS VAI TURVALLISIA LAUKAUKSIA AMPUMARATOJA KOSKEVAT SÄÄDÖKSET JA TULEVAISUUS Finlandia.
Paikkatiedon näkymiä Kuluttajasektorin kehitys Navigointituotteiden läpimurto alkoi 2006 •Navicore, TomTom jne. Kuluttajille suunnattuja.
Laitteistojen vaatimustenmukaisuus Hannu Nuolivirta Tekninen asiantuntija Ajankohtaispäivät pelastusviranomaisille.
Tuotteiden kaupan pitämiseen liittyvä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus ja päätös Suomen kannalta VANK-seminaari : EU:n uusi sisämarkkinoiden.
Elintarvikehuoneiston rekisteröinti
TUKES Kolme säädöstä palovaroittimista Jussi Rahikainen SM pelastusosasto.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Ministeriön talousyksikkö Asetustekstien tulkinta Euroopan reunalla Käytännön esimerkkejä EU-kielen aiheuttamista ongelmista suomessa Kari Rouvinen
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Maataloustukien täydentävät ehdot Viherryttämistuki
Uusi nitraattiasetus -luonnos  Valtioneuvoston asetus eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta Anne Polso / Elina.
Euroopan unionin kansalaisuus
EY-lannoitteiden ja kalkitusaineiden markkinoille saattaminen
EU-vaikuttaminen Suomessa
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► MARKKINAVALVOJAN PUHEENVUORO Reijo Mattinen,
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Eevaleena Häkkinen Ylitarkastaja, ympäristöministeriö TV- ja tietokonelaitteiden kierrätys, Taideteollinen korkeakoulu Luentorunko 1) Suomen.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
1 EU:n puutavara-asetus Suomessa – Mitä, kuka, miksi ja miten? Metsäekonomistiklubin EUTR-seminaari Helsingissä , Marko Lehtosalo.
Tietoturvallisuus osa 6
Hunting and Nature Conservation EC-Court cases Tallinna Satu Sundberg Ministry of the Enviroment.
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in Europe) Tiedotustilaisuus Bryssel KOM(2004) 516 lopullinen 2004/0175 (COD) Ehdotus.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
EU-oikeuden vaikutus Suomen vero-oikeuteen. Normien merkitys 1.primaarioikeus 2. Asetukset (ei tuloverotuksessa) 3. Direktiivit 4. Päätökset 5. Suositukset.
FINETS 2 uudet toiminnallisuudet Päästökauppapäivä Tero Liikkanen Energiavirasto.
AMPUMARATAVASTAAVA Ampumaratalaki 763/2015 Jorma Riissanen
1 Pienten toimijoiden helpotukset ja raakamaidon suoramyynti Pirjo Korpela Evira
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Valantehneen kalastuksenvalvojan oikeudellinen asema
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
Erityiskysymyksiä kansainvälisen yksityisoikeuden alalta
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
Ammattihenkilön valvonta Valvirassa
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Tuotteet turvallisiksi
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Delegoitujen säädösten valmistelu TCMV komiteassa – ajoneuvojen päästövaatimusten hyväksyminen Keijo Kuikka.
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
TUOMIOISTUIMET.
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
REKISTERINPITÄJÄN VELVOLLISUUDET
TUOMIOISTUIMET.
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus N:o 764/2008 tiettyjen kansallisten teknisten määräysten soveltamista toisessa jäsenvaltiossa laillisesti kaupan pidettyihin tuotteisiin koskevista menettelyistä sekä päätöksen 3052/95/EY kumoamisesta

2 Suhde muihin yhteisön oikeuden säännöksiin Tätä asetusta ei sovelleta, kun on kyse toimenpiteistä, jotka jäsenvaltioiden viranomaiset ovat toteuttaneet seuraavien säännösten nojalla: (a)direktiivin 2001/95/EY (GPSD) 8 artiklan 1 kohdan d–f alakohta (vaaralliset kuluttajatuotteet) ja 3 kohta; (vakavaa riskiä aiheuttavat kuluttajatuotteet) Vaaralliset kuluttajatuotteet voidaan kieltää välittömästi ja mahdollisesti vaarallisten tuotteiden osalta kieltää tuote tilapäisesti. Vakavan riskin aiheuttamien tuotteiden osalta mahdollisuudet lisätoimiin (b) - (c)- (d) – Tämä rajaus (a) on hyvä

3 Tietojen antaminen tuotteesta Jos toimivaltainen viranomainen toimittaa tuotteen tai tuotetyypin arvioitavaksi sen osalta, olisiko 2 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu päätös tehtävä, se voi pyytää talouden toimijalta suhteellisuusperiaatteen asianmukaisesti huomioon ottaen erityisesti seuraavia tietoja: (a) asian kannalta merkitykselliset tiedot kyseessä olevan tuotteen tai tuotetyypin ominaisuuksista; (b) asian kannalta merkitykselliset ja helposti saatavilla olevat tiedot tuotteen laillisesta kaupan pitämisestä toisessa jäsenvaltiossa. Jos tällaisia tietoja ei ole saatavissa mitkä ovat viranomaisen reagointimahdollisuudet ? Voidaanko soveltaa kansallisia määräyksiä ilman tämän asetuksen rajoituksia ?

4 Teknisen määräyksen soveltamistarpeen arvioiminen 1. Silloin kun toimivaltainen viranomainen aikoo tehdä 2 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun päätöksen, sen on lähetettävä 5 artiklan mukaisesti yksilöidylle talouden toimijalle aikeestaan kirjallinen ilmoitus, jossa täsmennetään tekninen määräys, johon aiottu päätös perustuu, ja esitetään tekniset tai tieteelliset todisteet siitä, että (a) aiottu päätös on perusteltu jollakin perustamissopimuksen 30 artiklassa luetelluista yleistä etua koskevista syistä tai viittaamalla muuhun yleistä etua koskevaan pakottavaan syyhyn, ja (b) siitä, että aiottu päätös soveltuu tavoitellun päämäärän saavuttamiseen eikä ylitä sitä, mikä on välttämätöntä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Jokaisen aiotun päätöksen on perustuttava kyseisen tuotteen tai tuotetyypin ominaisuuksiin. Asianomaiselle talouden toimijalle on varattava tällaisen ilmoituksen vastaanottamisen jälkeen vähintään kaksikymmentä työpäivää huomautusten toimittamiseen. Ilmoituksessa on yksilöitävä aika, jonka kuluessa huomautukset on toimitettava. Ilmeisesti ei riitä, että tuote ei täytä kansallisten määräysten vaatimuksia ? Joudutaan raskaaseen ja aikaavievään todistusmenettelyyn. Riittääkö riskinarviointi ?

5 Tuotteen kaupan pitämisen tilapäinen keskeyttäminen 1. Jäsenvaltion toimivaltaisen viranomainen ei tässä luvussa tarkoitetun menettelyn aikana saa keskeyttää kyseisen tuotteen tai tuotetyypin kaupan pitämistä, ellei jokin seuraavista edellytyksistä täyty: (a) kyseisestä tuotteesta tai tuotetyypistä aiheutuu tavanomaisissa tai kohtuudella ennakoitavissa käyttöolosuhteissa vakava uhka käyttäjien turvallisuudelle ja terveydelle; tai (b) kyseessä olevan tuotteen tai tuotetyypin kaupan pitäminen on yleisesti kielletty jäsenvaltiossa julkisen moraalin tai yleisen turvallisuuden vuoksi. 2. Toimivaltaisen viranomaisen on ilmoitettava välittömästi talouden toimijalle ja komissiolle 1 kohdassa tarkoitetusta keskeyttämisestä. Edellä 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetuissa tapauksissa ilmoitukseen on liitettävä sen tekniset tai tieteelliset perustelut. 3. Tämän artiklan mukainen tuotteen kaupan pitämisen keskeyttäminen voidaan riitauttaa kansallisissa tuomioistuimissa tai muissa muutoksenhakuelimissä. Antaa mahdollisuuden kiireisissä tapauksissa välittömästi keskeyttää tuotteen kaupaksipitämisen

6 TUOTTEET TUKESIN ALUEELLA Jalometallituotteet Pelastustoimen laitteet (monet kuluttajatuotteita) Ilotulitteet (pääosin kuluttajatuotteita)