Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN
Advertisements

Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Korkeakouluopiskelutaidot
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Ajatuksia oppimisesta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AIKA JA OPPIMINEN OPS-työ ja mitoitus –koulutus Jukka Savilampi 2004.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Opetussuunnitelmatyö
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Ongelmaperustainen oppiminen
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Johdatus signaaleihin – fysiikan perusteet, 1,5 ov
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
InNoste-palvelupiste (02)
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Abiturientin ohje syksy 2017
Joustavat oppimispolut
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori

Oppiminen ja kuormitus Läpäisyyn tarvittava aika voi olla huomattavasti lyhyempi kuin asioiden oppimiseen tarvittava aika –Oivallettu ja ymmärretty asia = hyvin opittu säästää aikaa valtavasti. Kuormitus vähenee –  POSITIIVINEN KIERRE –Huonosti opittu asia syö aikaa. Kun aika loppuu, paniikki alkaa. Kuormitus moninkertaistuu –  NEGATIIVINEN KIERRE

Aineksen, ajan ja oppimisen laatupiirteiden riippuvuussuhteita 1.Materiaalin määrän ollessa liiallinen, opiskelija yrittää opetella ulkomuistin avulla vain minimimäärän tenttiä varten. 2.Sisällön suuri määrä johtaa opiskelijan vaikeuteen erottaa oleellinen epäoleellisesta, jolloin oppiminen todennäköisemmin ohjautuu epäoleellisiin yksityiskohtiin, jotka koitetaan muistaa kurssista selviytymiseksi. 3.Ylikuormitusta kokeva opiskelija todennäköisemmin suuntaa ponnistelunsa pintaoppimiseen, mutta yhteys toimii toisinkin päin. Pinta-oppimiseen suuntautunut opiskelija todennäköisemmin kokee kurssin liian kuormittavana.  Itseään vahventava kehä? 4.Ylikuormittumisen kokemus selittyy vain pieneltä osin todellisen opiskeluun käytetyn ajan pohjalta. Kokemukseen vaikuttavat todella monet opiskelijan oppimisympäristöön, oppimishistoriaan ja elämäntilanteeseen liittyvät tekijät. Karjalainen, Alha & Juti (2003)

Oppiminen ja aika ”opiskelijan kokemaan ylikuormittumiseen vaikuttaa enemmän kurssin kontaktiopetuksen määrä kuin siihen varatun itsenäisen opiskelun määrä” (Kemper & Leung 1998) –kontaktiopetusta vähentämällä ja itsenäistä työskentelyä lisäämällä päästään syvempään oppimistyöhön ja parempiin oppimistuloksiin kuin suurella kontaktituntien määrällä (ibid.) Voi käydä niin, että opintopolku ei mahdollista kursseihin käytettäväksi sitä aikaa, mikä niille laskennallisesti on varattu. Syitä: –puutteellinen koordinaatio –lukujärjestyksen virheellinen laatiminen –opiskelijan ”kurssiahneus”

Esimerkki opiskelijan kokonaistyömäärään vaikuttavista seikoista: Tietyllä kurssilla y, johon opetussuunnitelmassa on varattu 30 tunnin kokonaistuntiresurssi, opiskelija x 1.tarvitsee ymmärtävään oppimiseen 40 tuntia (OPPIMINEN) 2.voisi suorittaa kurssin minimissään 8 tunnin työllä, esimerkiksi lukemalla vain yhtenä iltana tenttiin (LÄPÄISY) 3.voisi muista samaan aikaan suoritettavana olevista kursseista johtuen käyttää kurssiin enintään 20 tuntia (OPINTOPOLKU) 4.käyttää elämäntilanteestaan johtuen, esim. työssäkäynti, lopultakin vain 12 tuntia kyseisen kurssin opiskeluun (TILANNE TEKIJÄT) Karjalainen, Alha & Juti (2003)

Ymmärtävään oppimiseen tarvittavaan aikaan vaikuttavia tekijöitä opiskelijan kyvykkyys opiskelijan motivaatio opiskelijan lähtötietojen todellinen taso kurssin vaativuus ja vaikeustaso opetuksen laatu ohjauksen laatu  Kategorinen virhe: arvioidaan kuormittavuus kurssin läpäisemiseen käytetyn ajan pohjalta, ei ymmärtävään oppimiseen vaadittavan ajan pohjalta Karjalainen, Alha & Juti (2003)